6 299 läst · 55 svar
6k läst
55 svar
ODB2, diagnos och programmering-verktyg till bilen
Allvetare
· Västra götaland
· 9 085 inlägg
Blev det nån konsensus om vilket obd2- verktyg man ska köpa?
Medlem
· Västernorrland
· 10 846 inlägg
Det ska ju dock nämnas att nån programmering handlar det inte om med något verktyg. De parametrar man kan ändra är endast de där tillverkaren från start lagt in att det ska kunna ändras. Det är aldrig så att man kan ändra vad man vill efter tycke och behag på alla slags bilar. Då är man inne på djupare saker man inte kan göra med normal diagnos utrustning.
Till VW är det väl Obdeleven som är prisvärdast med full tillgång att programmera alla parametrar i alla styrenheter om jag uppfattat saken rätt.
(Sätta parametrar, inte ändra mjukvara)
Men det är också oerhört lätt att ställa till det för sig.
En sån enkel sak som att backa bromsklossaarna för byte resulterade i att ett meddelande "eeprom raderat" dök upp och samtliga varningslampor lyste.
ABS , farthållare, däcktryckövervakning, antisladd mm mm ur funktion i flera månader....
Man latjar inte runt i systemet hur som helst.
Nu löste det sig tillslut men enligt de första timmarnas googlande skulle jag ställa bilen på skroten.
Det var accelerationsgivare och styrvinkel eller girgivare som tappat sina värden helt utan förvarning. Naturligtvis var jag på fel plats och rotade men hade inte angett något värde , trodde jag bara läste värden.
Fick ingen varningsruta " vill du verkligen sabba bilen?"
Historiken i systemet visade inte vad jag gjort för fel heller.
Den parameter jag i slutänden ändrade och var anledningen till att jag köpte OBD11 var att jag ville kunna öppna bakluckan med tillkopplat släp.
Men det tog nog ett år innan jag verkligen kom dit. Visst hade jag intensivpluggat och verkligen gått in för uppgiften hade det gått fortare men det räcker inte med att bara klicka i "Tillåt öppna baklucka med tillkopplat släp" eller att använda färdig app med krediter. Inte på min bil.
(Sätta parametrar, inte ändra mjukvara)
Men det är också oerhört lätt att ställa till det för sig.
En sån enkel sak som att backa bromsklossaarna för byte resulterade i att ett meddelande "eeprom raderat" dök upp och samtliga varningslampor lyste.
ABS , farthållare, däcktryckövervakning, antisladd mm mm ur funktion i flera månader....
Man latjar inte runt i systemet hur som helst.
Nu löste det sig tillslut men enligt de första timmarnas googlande skulle jag ställa bilen på skroten.
Det var accelerationsgivare och styrvinkel eller girgivare som tappat sina värden helt utan förvarning. Naturligtvis var jag på fel plats och rotade men hade inte angett något värde , trodde jag bara läste värden.
Fick ingen varningsruta " vill du verkligen sabba bilen?"
Historiken i systemet visade inte vad jag gjort för fel heller.
Den parameter jag i slutänden ändrade och var anledningen till att jag köpte OBD11 var att jag ville kunna öppna bakluckan med tillkopplat släp.
Men det tog nog ett år innan jag verkligen kom dit. Visst hade jag intensivpluggat och verkligen gått in för uppgiften hade det gått fortare men det räcker inte med att bara klicka i "Tillåt öppna baklucka med tillkopplat släp" eller att använda färdig app med krediter. Inte på min bil.
Besserwisser
· östergötland
· 2 061 inlägg
Sedan är ju folks tilltro att läsaren visar exakt vad som är fel åxå lite stor...
Man behöver ju fortfarande lite logiskt tänkande eftersom felet som visas faktiskt kan vara ett följdfrl av något annat som är trasigt.. datorer är ju inte smartare än vad dom har blivit lärda...
Man behöver ju fortfarande lite logiskt tänkande eftersom felet som visas faktiskt kan vara ett följdfrl av något annat som är trasigt.. datorer är ju inte smartare än vad dom har blivit lärda...
Nu talar du inte om Svenne som kör 10 cm bakom framförvarande utan tyskar fransmän mm som kan köra bil. Den kunskapen har inte Svenne!Tomtom79 skrev:Konstigt. Nyss hemkommen efter 350 mil i Europa, Alperna och en förbannad massa tunnlar. Där kör de med ljuset släckt dagtid (de flesta) men visst fan tändes både fram och bakljus i varenda tunnel och aldrig var det någon som började tokbromsa för det. Tror fantasin spelar dig ett spratt...
Bilen noterar ju bara att det blivit mörkt och tänder ljuset, den bryr sig mindre om den är natt, tunnel, åskväder eller solförmörkelse som orsakat mörkret.
Min erfarenhet säger att det bästa är att känna någon på en märkesverkstad och som är duktig.Dan_Johansson skrev:
Helst någon man hjälpt med något sen tidigare. 😁
Jag skaffade en iCarSoft. Det finns dock många modeller och prisklasser att välja på.
De som klarar flera bilmärken brukar ha sämre med stöd för olika delsystem.
Så tex EU eller vissa PRO(?) modeller kan ha sämre stöd för en viss bilmodell än en testare för ett specifikt märke. Rörigt.
Jag fastnade för denna som har stöd för 5 valbara märken (råkade dock få 10 modeller, kampanj/ändrad policy) och ska klarar många delsystem. Fler än de som har stöd för flera modeller.
https://www.24.se/fordon/biltillbehor/bildiagnostik-obd2/icarsoft-cr-v2-0-bildiagnostik
Dock litar jag inte på att alla elektronikboxar läses av korrekt.
Tex tvivlar jag på att något värde i automatlådan är 24V utan det är antagligen någon parameter som skalas fel.
Ingen verkstadskvalitet för två tusen kr…
Verktygstokig
· Västerbotten
· 647 inlägg
Jag använder Autocom funkar hur bra som helst till det mesta.
Vill man göra väldigt specifika saker så är tillverkarnas egna programvaror.
Men som sagt väldigt nöjd med Autocom
Vill man göra väldigt specifika saker så är tillverkarnas egna programvaror.
Men som sagt väldigt nöjd med Autocom