72 233 läst · 552 svar
72k läst
552 svar
Ockerpriser på el
Det var kanske inte roligt, men nu har jag ögnat igenom ett par hundra inlägg. Håller med @Mikael_L, det finns inga negativa kommentarer om rörfirman som försökte minska påslagen på material i den tråden. Knappt några kommentarer på det alls faktiskt. Och här har det varit positivt, såvitt jag kan se.Krille-72 skrev:
Du har helt rätt. Pratar vi Brf så kan det dock bli riktigt dyrt om man bygger badrum på egen hand. Om man också blir en brottsling har jag aldrig tänkt på.P pmd skrev:
Helt otroligt. Är det 2 st som nu samtidigt ska försöka bevisa (för vem) att jag ljuger? Lögnen består alltså i att jag skrivit i denna tråd att det fanns negativa kommentaren kring samma artikel i en annan tråd.E Erik Lindroos skrev:Det var kanske inte roligt, men nu har jag ögnat igenom ett par hundra inlägg. Håller med @Mikael_L, det finns inga negativa kommentarer om rörfirman som försökte minska påslagen på material i den tråden. Knappt några kommentarer på det alls faktiskt. Och här har det varit positivt, såvitt jag kan se.
Först @Mikael_L och nu du. Hur många inlägg har ni läst tillsammans om du har läst ett par hundra inlägg.
Är det ens rätt tråd eller kan jag lagt ut den i någon annan tråd också? Bäst ni kontrollerar noga.
Men jag ska bjuda på ett tips så ni har något att göra ikväll också. Det var @Mikael_L som länkade mitt inlägg i en annan tråd och frågade ifall det var den tråden. Jag svarade ja utan att kolla.
Nu har jag motvilligt tagit mig tiden att kolla och då ser jag att ovanför mitt inlägg så har @RACS skrivit:
RACS skrev:
Jo, likaledes.. tyckte den approchen han uppvisade var beundransvärd.
Jag tillgår inte längre artikeln.. något med länken som felar, tyvärr.
Jag la alltså upp länken till artikeln igen vid detta inlägg.
Det innebär alltså att ni får ägna kvällen åt att läsa några hundra inlägg bakåt också. Glöm nu inte att även leta igenom andra trådar. Det kan ju vara så att jag råkat länka till denna artikel även i andra trådar.
Hur som helst. För mig var och är det viktigaste att försöka förklara min förvåning över folks reaktioner eller icke reaktioner kanske jag ska tillägga.
Jag blev själv både glad och lite stolt när jag hittade artikeln.
Såvitt jag kan minnas, är det väl bäst att tillägga, så tycker jag reaktionerna i denna tråd är väldigt sparsamma kring artikeln. Det är reaktionerna på artikeln som för mig är intressant ingenting annat.
Här är det en hantverkare som verkligen försöker bli tydligare. Någon som många konsumenter efterfrågar. Kanske är det så att ni inte riktigt inser det jag inser vilken otroligt stor omställning detta måste vara för en rörfirma. Modigt är mitt ord. Hoppas verkligen han lyckas.
Sedan länge har jag insett 2 saker. Det finns konsumenter som faktiskt vill att saker och ting blir tydligare och är villiga att betala vad det kostar.
Jag får också känslan av att det är dom jag lyckas föra en seriös dialog med på detta forum. Det slutar absolut inte alltid med samma uppfattning men jag känner och ger dom min respekt. Med betalar vad det kostar menar jag att dom har en förståelse för att en hantverkare behöver ett påslag på material, behöver en servicebil och kan förstå att det inte kostar 300 kr + moms att anlita en seriös hantverkare.
Sen finns det konsumenter på detta forum som enbart är ute efter billigare pris. Dom gormar och skriker om servicebilar och oskäliga påslag och hantverkare som överfakturerar tid m.m. Hantverkare klockas vid tröskeln och så fort hammaren slutar banka så stannar tidtagaruret.
Det spelar liksom ingen roll hur man försöker förklara. Allt ska bara vara billigare. Det finns faktiskt dom som mer eller mindre gått så långt att dom skrivit att dom typ avskyr hantverkare som personer. Alltså inte bara när dom arbetar.
Att det finns ett hantverksförakt bland vissa människor kan jag ha en viss förståelse för. Men att låta det gå så långt att man faktiskt typ hatar alla hantverkare även som privatpersoner får mig att fundera på hur man själv mår.
Men då så:
@Erik Lindroos
@Mikael_L
Nu fick ni lite fler lögner att leta efter. Önskar er båda: God läsning i afton.
Det är väl snarare så att jag, liksom @Mikael_L inte kommer vara så intresserad av dina lösa hänvisningar framöver. Jag var aldrig ute efter att visa att du hade fel, din fantasi spelar dig spratt. Jag var nyfiken på vad dessa negativa kommentarer uttryckte eftersom jag tycker den firman som artikeln handlade om gjort en sund analys och är en förebild. Verkade toppen helt enkelt.Krille-72 skrev:Helt otroligt. Är det 2 st som nu samtidigt ska försöka bevisa (för vem) att jag ljuger? Lögnen består alltså i att jag skrivit i denna tråd att det fanns negativa kommentaren kring samma artikel i en annan tråd.
Först @Mikael_L och nu du. Hur många inlägg har ni läst tillsammans om du har läst ett par hundra inlägg.
Är det ens rätt tråd eller kan jag lagt ut den i någon annan tråd också? Bäst ni kontrollerar noga.
Men jag ska bjuda på ett tips så ni har något att göra ikväll också. Det var @Mikael_L som länkade mitt inlägg i en annan tråd och frågade ifall det var den tråden. Jag svarade ja utan att kolla.
Nu har jag motvilligt tagit mig tiden att kolla och då ser jag att ovanför mitt inlägg så har @RACS skrivit:
RACS skrev:
Jo, likaledes.. tyckte den approchen han uppvisade var beundransvärd.
Jag tillgår inte längre artikeln.. något med länken som felar, tyvärr.
Jag la alltså upp länken till artikeln igen vid detta inlägg.
Det innebär alltså att ni får ägna kvällen åt att läsa några hundra inlägg bakåt också. Glöm nu inte att även leta igenom andra trådar. Det kan ju vara så att jag råkat länka till denna artikel även i andra trådar.
Hur som helst. För mig var och är det viktigaste att försöka förklara min förvåning över folks reaktioner eller icke reaktioner kanske jag ska tillägga.
Jag blev själv både glad och lite stolt när jag hittade artikeln.
Såvitt jag kan minnas, är det väl bäst att tillägga, så tycker jag reaktionerna i denna tråd är väldigt sparsamma kring artikeln. Det är reaktionerna på artikeln som för mig är intressant ingenting annat.
Här är det en hantverkare som verkligen försöker bli tydligare. Någon som många konsumenter efterfrågar. Kanske är det så att ni inte riktigt inser det jag inser vilken otroligt stor omställning detta måste vara för en rörfirma. Modigt är mitt ord. Hoppas verkligen han lyckas.
Sedan länge har jag insett 2 saker. Det finns konsumenter som faktiskt vill att saker och ting blir tydligare och är villiga att betala vad det kostar.
Jag får också känslan av att det är dom jag lyckas föra en seriös dialog med på detta forum. Det slutar absolut inte alltid med samma uppfattning men jag känner och ger dom min respekt. Med betalar vad det kostar menar jag att dom har en förståelse för att en hantverkare behöver ett påslag på material, behöver en servicebil och kan förstå att det inte kostar 300 kr + moms att anlita en seriös hantverkare.
Sen finns det konsumenter på detta forum som enbart är ute efter billigare pris. Dom gormar och skriker om servicebilar och oskäliga påslag och hantverkare som överfakturerar tid m.m. Hantverkare klockas vid tröskeln och så fort hammaren slutar banka så stannar tidtagaruret.
Det spelar liksom ingen roll hur man försöker förklara. Allt ska bara vara billigare. Det finns faktiskt dom som mer eller mindre gått så långt att dom skrivit att dom typ avskyr hantverkare som personer. Alltså inte bara när dom arbetar.
Att det finns ett hantverksförakt bland vissa människor kan jag ha en viss förståelse för. Men att låta det gå så långt att man faktiskt typ hatar alla hantverkare även som privatpersoner får mig att fundera på hur man själv mår.
Men då så:
@Erik Lindroos
@Mikael_L
Nu fick ni lite fler lögner att leta efter. Önskar er båda: God läsning i afton.
Sen vet jag inte varför du skriver allt detta som uttryckts negativt om att hantverkare ska få skäligt betalt till mig.
Att du sedan tycker det är smått häpnadsväckande, till och med modigt, med en rörfirma som använder en sund och transparent modell säger kanske mer om branschen generellt än mycket annat som utttyckts här.
Du säger mycket vettigt, men dina dimhöljda villospår slutar jag härmed att följa.
En verkligt ljuvlig läsning, du lyckades pricka alla väsentliga punkter i småföretagarens liv, tack. Du passerade frågorna runt vårt högskattesamhälle väldigt diskret. Men faktum är att höga skatter är väldigt prisdrivande. Det är konsekvensen att detta dina kunder ser – utan att förstå var det ursprungligen kommer ifrån - att som regel över halva fakturan kommer från staten.S Soltorp40 skrev:Vi är i detta forum en stor blandning - villaägare, lägenhetsinnehavare, hantverkare, småföretagare etc etc
Ingen av "oss grupper" gillar när den ena gruppen dras över en kam och hela gruppen anses vara sådana rötägg som de värsta exemplaren i respektive grupp.
Jag har inte alls svårt att hålla med TS om att det känns motigt att få en räkning som känns som "dubbla priset" mot det mest förmånliga alternativet man kan hitta på marknaden - som om "lägstapris-garanti" skulle gälla för alla varor och tjänster man någonsin köper. Skämmigt att hamburgaren på Operaterassen är dyrare än den på Max, eller att en ny Volvo är dyrare än en Kia...
Jag har inte heller svårt att förstå några som skriver att "har Du beställt utan att fråga om priset så är det fall på eget grepp" - lagstiftarna säger något om "skäligt pris", och vad det är diskuteras ju livligt och brett. När man nu vet vad som är förmånligast, varför beställde man då inte där från början, utan kommer och klagar efteråt...
Jag tillhör själv småfirmornas grupp, och jag kan garantera att med de villkor och priser jag har och med de jobb jag får blir det lön till mig som skulle få facket sätta min chef i stupstocken fortare än pyset på en drickaburk om de bara kunde, om jag vore medlem alltså. Sedan skall vi inte nämna vad som händer när man blir sjuk och själv som sjuk skall betala sin lön i två veckor (som man är sjuk) varje gång man lyckats jobba några dagar. Men samtidigt vill jag kunna se kunderna i ögonen när jag lämnar fram räkningen också. Det finns inga 80% pålägg hos mig...
Inköp är betydligt billigare från web-butiker än från elgrossisterna, men det går inte att få allt som behövs där. Så då måste jag ha både web och grossistinköp, men hos grossisten skall jag bara köpa "uddaprylar" som de snart kommer att inse att jag plockar russin på annat håll, och skruva upp mina priser i taket och /eller dra in mitt konto helt, sedan är det slut på möjligheten att göra kompletta arbeten.
Och köper jag på webben så skall jag endera låna ut egna pengar i förskott (då begär jag faktiskt ränta på dessa pengar), eller låna av banken, då skall de ha ränta, och jag skall ha pålägg för mitt besvär med det, se till att passa leveranser och samtidigt vara ute och jobba. Får jag en kund som inte kan betala i tid så har jag inga pengar att köpa prylar till nästa jobb, eller så måste jag låna mer och ta större risker.
Slutsatsen är att för mig som liten är det i stort sett omöjligt att jobba som elinstallatör, ta "lägsta" priser på både material och arbete och samtidigt få ihop till en anständig lön för den mängd arbete jag lägger ner. Då gäller detta ändå med gamla, sedan länge betalda, verktyg, stegar etc, med en avdankad privatbil som "firmabil", dvs riktigt lågbudget. Jag är inte i läge att låna upp en miljon eller 1,5, hyr-köpa en firmalokal, leasa bil, nya prylar och sedan jobba skinnet av mig för att betala bankerna och sedan se om det blir något över till att köpa mat åt familjen även i juli månad. Jag inser att detta sticker i ögonen när man ju är svindyr - med runt 500:-, + MOMS, dvs 625:- ur handen, i timmen tror en del att det måste bli skyhöga löner, men sanningen är att jag får mindre ut av det än många tror. Jag vet mycket väl att mina kunder måste slita många timmar på sina jobb för att få in till den pengen, det kallas för "högskatteland", och eftersom det sägs vara häftigt att betala mycket skatt (ok, låt det går för henne som kläckte uttalandet i alla fall) så är väl Sverige ett väldigt häftigt land! Det verkar ju vara många som vill flytta hit, så något måste väl vara rätt. Själv måste jag slita många timmar för att få ihop till att betala en mattläggare eller målare, det är klart förmånligt att skippa elinstallationerna och måla själv, även om stegen blir lite prickig.
Utåt sett måste man som företagare dock "hålla minen", se glad och prydlig ut, verka givmild etc - annars får man inga kunder...
Och som tur är finns det rätt många kunder som vet att det är dyrt med hantverkare, som betalar för materialen det man behöver ta ut utan att klaga. De andra försöker man undvika att ha tid över till, de kan gott klara sina problem på egen hand. (som någon skrev: de som börjar med att fråga om priset är "högriskkunder", än mer om de skulle vilja ha materialpriser angivna i förhand). Skall jag komma hem till någon, projektera jobbet och ange exakt materialbehov så lär det bli minst 2 timmar, säg 1000:- + MOMS (=1250) att betala mig innan man ens sett avbitaren. Kanske är det billigare att betala 75 :- "för mycket" på vardera av 5 vägguttag...
Redan nu är det ju väldigt svårt för privatpersoner att få tag på hantverkare, "småjobb" (typ koppla in tvättmaskiner, spisar etc) är riktigt eländigt i våra större städer. Om vi inte kan förändra vårt samhälle så att villkoren blir bättre för både konsument och hantverkare kommer nog utvecklingen att fortsätta i en väldigt tråkig riktning.
Men så länge de faktiska villkoren för att jobba praktiskt är såpas hårda som de är förstår jag mycket väl de ungdomar som söker sig till andra yrken. Att sedan det blir kaos om hela den arbetande befolkningen i landet består av web-utvecklare, kommunikatörer och sjukvårdspersonal måste väl vara "någon annans" problem, det ger jag ungdomarna som gör yrkesval rätt i!
I en mellantid så kan vi väl ordna med 30% bidrag som skattesänkning på den som anlitar någon för att koppla in tvättmaskin eller spis, men inte på restiden, bara på de 30 minuter som jobbet tar, så kommer ingen att reagera på huvudfrågan den här mandatperioden (heller)... För att göra det rättvist hittar vi på en administrativ rutin som gör att firmaägaren måste lägga 20 minuter extra på faktureringen för varje kund - en kostnad som inte kunden betalar för det syns ju inte att man är hos honom och skruvar den stunden - lika lite som de "stunder" man sitter hemma och gör en massa papper som skall lämnas över till kunden (som inte bett om några ritningar eller dokument), och som aldrig var aktuella för 30 år sedan när farsan var hos samma kund och installerade elpannan, men nu är fullständigt livsnödvändiga med hot om att jag som installatör skall böta mer än företaget är värt om jag blir påkommen med att ha "fuskat". Ritningar och beräkningar som tydligt visar på pappret var den svarta kabeln går (för det syns ju inte i källartaket), och en individuellt anpassad tydlig beräkning och kontrollmätning som visar att 6 mm^2 är nog för 20A till värmepumpen även i den här kåken, liksom i de 500 andra husen i samma ort).
Jag får erkänna att jag gör mitt bästa för att hjälpa grabben in på någon annan yrkesbana, hur tråkigt det ändå känns. Inte för att jag inte kan känna stolthet för att det man gör är ett bra arbete, utan för att villkoren är onödigt hårda. Tacka vet jag någon skyddad kontorsstol på någon förvaltning där allt ansvar och alla direkta kontakter med de som betalar är bortsopat sedan länge. Då kan han jobba 7:30 - 4, ta pengarna och gå hem och vara fri på kvällarna också. Själv funderar jag på att hitta något "elverksjobb" fram till pensioneringen - behöver bara bli frisk först...
De här raderna borde skickas till regering och riksdag inom glas- och ram – och hängas över talmannens plats. Så kanske man kunde få ett tips om vilka som verkligen kämpar och sliter i det här landet – och vars skattepengar man satsar på ena galenskapen efter den andra. Det vore klädsamt om politikerna kunde visa lite respekt för andras pengar.
apropå hantverkare & kunder...kan rekommendera podden bygga åt idioterB Boggi skrev:En verkligt ljuvlig läsning, du lyckades pricka alla väsentliga punkter i småföretagarens liv, tack. Du passerade frågorna runt vårt högskattesamhälle väldigt diskret. Men faktum är att höga skatter är väldigt prisdrivande. Det är konsekvensen att detta dina kunder ser – utan att förstå var det ursprungligen kommer ifrån - att som regel över halva fakturan kommer från staten.
De här raderna borde skickas till regering och riksdag inom glas- och ram – och hängas över talmannens plats. Så kanske man kunde få ett tips om vilka som verkligen kämpar och sliter i det här landet – och vars skattepengar man satsar på ena galenskapen efter den andra. Det vore klädsamt om politikerna kunde visa lite respekt för andras pengar.
Nu glömde du visst kommentera att du läst 100 inlägg framåt fast du borde läst 100 inlägg bakåt. Eller om det var en annan tråd du borde ha läst.E Erik Lindroos skrev:Det är väl snarare så att jag, liksom @Mikael_L inte kommer vara så intresserad av dina lösa hänvisningar framöver. Jag var aldrig ute efter att visa att du hade fel, din fantasi spelar dig spratt. Jag var nyfiken på vad dessa negativa kommentarer uttryckte eftersom jag tycker den firman som artikeln handlade om gjort en sund analys och är en förebild. Verkade toppen helt enkelt.
Sen vet jag inte varför du skriver allt detta som uttryckts negativt om att hantverkare ska få skäligt betalt till mig.
Att du sedan tycker det är smått häpnadsväckande, till och med modigt, med en rörfirma som använder en sund och transparent modell säger kanske mer om branschen generellt än mycket annat som utttyckts här.
Du säger mycket vettigt, men dina dimhöljda villospår slutar jag härmed att följa.
”Jag var aldrig ute efter att visa att du hade fel, din fantasi spelar dig spratt”
Hur låter den här meningen? Du var aldrig ute efter att visa att jag hade fel men vill samtidigt poängtera att det är min fantasi som agerar skribent.
”Att du sedan tycker det är smått häpnadsväckande, till och med modigt, med en rörfirma som använder en sund och transparent modell säger kanske mer om branschen generellt än mycket annat som utttyckts här.”
Jag försöker tänka efter och sätta mig in i en konsuments situation. Det är inte speciellt svårt eftersom jag också är en konsument som försöker prioritera vart mina skattade pengar ska hamna. Det innebär att jag har en mycket stor respekt för tanken hos en konsument. Detta har i sin tur lett till att jag inte bangar en sekund att försöka förklara för en ovetande konsument varför vi som företag behöver ta betalt för tex. Servicebil eller ha ett påslag på inköp av material.
Nu kanske det är min fantasi som tar över. Under 20 års tid har jag personligen vid väldigt många tillfällen förklarat för konsumenter hur vår prissättning fungerar. Visst finns det många fall där jag inte lyckat nå fram. Men i de allra flesta fall har vi förstått varandra. Sen har det inte alltid resulterat i en beställning. Oftast beroende på att konsumenten hittat ett billigare alternativ.
Ditt svar ovan säger bara en sak. Du har inte en susning om vad det innebär att driva företag. Din verklighetsuppfattning utgår ifrån dina egna tankar som för dig är en självklarhet. Ska man ge sig på att kritisera någon så bör man också ha ett genomtänkt förslag på en lösning eller förbättring/ förändring. Annars faller kritiken ganska platt. Lite likt som att säga att alla politiker är skit.
Förstör nu inte tråden mer genom att besvara detta inlägg. Käftsmällar har delats ut åt båda hålll. Respektera det och gå vidare.
Intressant att du vill styra vad andra ska göra på forumet. Själv uppskattar jag att andra läser och svarar även om vi har olika åsikter. Jag tänker inte säga åt dig vad du ska svara på eller inte, eller överhuvudtaget vad du ska göra. Och jag tänker inte bry mig om andras "direktiv" i den riktningen. Hoppas du fortsätter engagera dig i trådarna.Krille-72 skrev:
Jag ögnade igenom runt trehundra inlägg från den punkt det hänvisades till, eftersom jag var intresserad av det som jag trodde skulle finnas där. Du uppmanar folk att läsa, leta reda på saker och återkomma när de fattat lite mer. När någon sedan gör det och går bet, då regnar det  med uppmaningar att leta på andra ställen. Hur tänker du dig att det ska leda framåt? Jag försöker inte vara sarkastisk eller spydig, men jag tror inte det är bästa metoden att övertyga folk eller få dem att lyssna.Krille-72 skrev:
Redigerat:
Ok. Jag var otydlig som vanligt. Min tanke var att vi båda inte skulle förstöra tråden mer genom att ägna oss åt personliga påhopp.
Jag försöker absolut inte få dig att inte skriva i tråden men för trådens skull så är det bra om vi alla försöker hålla oss till ett debattklimat som någonstans har med tråden att göra.
Personliga åsikter eller konflikter kan du ta med mig i pm om du har ett behov av att fortsätta.
Jag försöker absolut inte få dig att inte skriva i tråden men för trådens skull så är det bra om vi alla försöker hålla oss till ett debattklimat som någonstans har med tråden att göra.
Personliga åsikter eller konflikter kan du ta med mig i pm om du har ett behov av att fortsätta.
Om jag har gjort personliga påhopp ber jag om ursäkt. Det närmsta jag kommit det är, vad jag kan se, att kalla den hänvisning till en tråd som jag sedan läste hundratals inlägg i för "dimhöljda villospår". Men jag kanske har sluntit fler gånger.Krille-72 skrev:Ok. Jag var otydlig som vanligt. Min tanke var att vi båda inte skulle förstöra tråden mer genom att ägna oss åt personliga påhopp.
Argumentens styrka hänger inte på vem som uttalar dem. Mina åsikter/förslag i frågan har ju i stort legat i linje med den rörfirma du länkade till: minimalt med materialpåslag, ha en timdebitering som står för (majoriteten av) intäkterna, ta ut övriga avgifter bara när så krävs (t.ex. servicebil för skatteverkets skull). Flera har även vittnat om att detta kan funka (de har anlitat sådana firmor eller driver dem själva). Att man ska vara transparent mot kunden och skriva avtal är vi överens om. (Och, om det nu spelar någon som helst roll i sammanhanget: Jo, jag har drivit företag,även om det inte var i stor skala. )Krille-72 skrev:Ditt svar ovan säger bara en sak. Du har inte en susning om vad det innebär att driva företag. Din verklighetsuppfattning utgår ifrån dina egna tankar som för dig är en självklarhet. Ska man ge sig på att kritisera någon så bör man också ha ett genomtänkt förslag på en lösning eller förbättring/ förändring.
Jag har aldrig bett dig att läsa 300 inlägg från någon punkt någon annan. Än jag jag hänvisade till.E Erik Lindroos skrev:Jag ögnade igenom runt trehundra inlägg från den punkt det hänvisades till, eftersom jag var intresserad av det som jag trodde skulle finnas där. Du uppmanar folk att läsa, leta reda på saker och återkomma när de fattat lite mer. När någon sedan gör det och går bet, då regnar det  med uppmaningar att leta på andra ställen. Hur tänker du dig att det ska leda framåt? Jag försöker inte vara sarkastisk eller spydig, men jag tror inte det är bästa metoden att övertyga folk eller få dem att lyssna.
Sen att det visade sig att ni skulle ha läst 300 inlägg bakåt och inte framåt blir ju bara patetiskt.
Ska vi inte försöka låta tråden leva ett litet tag till genom att försöka återgå till ett högt men moget debatt klimat.
slänger in en gammal länk https://www.vvsforum.se/2018/09/rabatterna-kan-bryta-mot-lagen/
Det är jättemånga på detta forum som sagt att innehållet i länken bara är skitsnack.