72 233 läst · 552 svar
72k läst
552 svar
Ockerpriser på el
ICA gör ungefär så, men siffrorna i verkligheten kan skilja sig lite från ditt exempel. ICA har dock den goda smaken att presentera dessa siffror klart och tydligt när man beställer, så om man inte gillar det kan man avstå från att handla hemkörda varor från ICA.E Erik Lindroos skrev:Jag tycker liknelsen med ICA blir bättre om det gäller hemkörning: Vad kostar det att få kassen plockad och hemkörd? Säg att du får prisuppgiften 200 kr. När du sedan får fakturan har de lagt på 15 % på varornas värde också. Det skulle ju vara lite störande, men enligt hantverkarmodellen helt skäligt (får man anta utifrån föreliggande fall, hur väl det nu kan generaliseras). Om påslaget hade varit 200 % tror jag inte ens du hade tyckt det var okej, just för att det smögs in på ett sätt du inte förväntade dig. Om det varit tydligt från början, som när du handlar direkt i butiken, så kan du ta ett informerat beslut där och då (och kanske försöka förhandla om priset på vitlöken). Kontentan är att godtyckliga prispåslag känns helt okej när de aviseras i förväg, får då kan man göra ett val. När man köper en tjänst och oväntat får påslag på varan känner man sig lurad.
Tur för dig att du inte har samma bilmodell som jag (eller det kanske du har?). 4500 (ungefär) för att byta strålkastarlampa, men det hade garanterat blivit dyrare om jag hade försökt själv. :–)Krille-72 skrev:
(Man måste montera ner hela frontpartiet på bilen, så jag passade på att låta verkstaden byta den andra, hela, strålkastarlampan också. Det blev förstås inte dubbelt så dyrt).
Det var många år sen jag lärde mig den här läxan. I mitt fall var det en passat man bytte en baklampa på. Lätt att komma åt var det. Sen spolarvätska är ju inte speciellt tidskrävande att fylla på. Jag minns inga exakta summor men jag minns att jag reagerade kraftigt på priset när fakturan kom.P pmd skrev:Tur för dig att du inte har samma bilmodell som jag (eller det kanske du har?). 4500 (ungefär) för att byta strålkastarlampa, men det hade garanterat blivit dyrare om jag hade försökt själv. :–)
(Man måste montera ner hela frontpartiet på bilen, så jag passade på att låta verkstaden byta den andra, hela, strålkastarlampan också. Det blev förstås inte dubbelt så dyrt).
Ja du gör det verkligen inte lät för oss andra.Krille-72 skrev:
Du hänvisar hela tiden till en massa, som du inte vet var det finns, och påstår att det finns, men vi ska leta reda på det. Skärpning.
Är det detta inlägg du menar?
https://www.byggahus.se/forum/threa...proppskap-rimligt.408419/page-65#post-4141757
edit:
Du kan få ett uppdrag av mig, scanna genom tråden efter alla de där negativa inläggen du menar finns, och så skriver du ett inlägg där du räknar upp vilka inlägg det är (i typ #112 #168 etc)
Passa samtidigt på att räkna hur många positiva det var, och meddela det också.
Redigerat:
När de dessutom debiterar 3l även när det är toppfyllt så.... Det är verkligen inget som bygger förtroende.
Lite OT men, det har jag också råkat ut för. Har för vana att alltid toppa upp spolarvätskebehållaren när jag lämnar in bilen på service. På en Ford märkesverkstad hade de tagit betalt för att fylla behållaren. Jag frågade när jag hämtade bilen och skulle betala var de lyckades fylla den vätskan då de hade tagit betalt för en flaska, kommer inte ihåg volymen. Killen svarade då att om de inte fick plats så ligger flaskan i bilen. Gick ut och kollade men där fanns naturligtvis ingen flaska. Gick in igen och påtalade detta och fick till svar lite nonchalant "ta en där borta då". Detta var sista gången som den verkstaden fick besök av mig.D Daniel 109 skrev:
Det stämmer. Det var det inlägget jag menade. Absolut fel av mig att hänvisa till något jag inte orkar leta upp.Mikael_L skrev:Ja du gör det verkligen inte lät för oss andra.
Du hänvisar hela tiden till en massa, som du inte vet var det finns, och påstår att det finns, men vi ska leta reda på det. Skärpning.
[länk]
edit:
Du kan få ett uppdrag av mig, scanna genom tråden efter alla de där negativa inläggen du menar finns, och så skriver du ett inlägg där du räknar upp vilka inlägg det är (i typ #112 #168 etc)
vill du räkna och lägga upp possessiva och negativa kommentaren så varsågod.
Det som är intressant är artikeln.
Jag tycker personligen att det är kul och spännande att just en rörmokarfirma orkar försöka ändra sin affärsmodell genom att sänka sina marginaler på material och försöka ta igen den marginal förlusten på annat sätt. Ingen lätt uppgift.
Sen är artikeln också intressant för ett den vittnar om att det inte är en självklarhet att en rörmokares inköpspriser ens kan konkurrera byggvaruhandelns priser där en konsument kan handla.
En ganska vanlig missuppfattning TROR jag är att konsumenten tar för givet att tex. En rörmokare eller elektriker alltid har ett bättre inköpspris än byggvaruhusen. Så när man hittar en produkt som är billigare på nätet så har man faktiskt inte en aning om vad entreprenörens inköpspris verkligen är.
Från artikeln jag länkade till:
”hos Rörprodukter är 545 kronor i timmen
– Där står vi inför en utmaning. Vi ligger ganska högt lokalt sett med den timdebiteringen, säger Andreas”
Om vi tappar en stor del av materialförsäljningen måste vi ta igen det på timdebiteringen.”
Precis det här är vad många konsumenter efterfrågar. Den här rörmokaren borde alltså vara nerringd. Tyvärr tror jag inte att han är det. Min erfarenhet är att konsumenter fortsätter att stirra sig blinda på Tim debiteringen och slarvar med att se till så ett avtal tecknas.
Jag hävdar att detta gynnar de oseriösa i branschen som gladeligen genomför arbeten hos konsumenter utan att teckna avtal med vetskapen om att det blir fruktansvärt svårt för konsumenten att vinna juridisk framgång då dom kanske känner sig lurade och bedragna efteråt.
Att det dessutom slutar med en missnöjd kund verkar inte spela någon roll för vissa.
”– Att vi döljer nödvändiga intäkter i osunda materialpåslag retar upp folk. Då får vi hitta ett annat sätt att tjäna pengar. Det är egentligen en väldigt enkel ekvation. Om vi tappar en stor del av materialförsäljningen måste vi ta igen det på timdebiteringen.”
”följdfrågan från kunden blev om Rörprodukter kunde matcha priserna hos en e-handlare.
– Där var vårt svar tydligt att vi inte kunde det. Vi kunde inte lägga på de 10 procenten som jag vill att vi ska ha för att hantera varorna. I de fallen får vi helt enkelt avstå från att leverera materialet. Vi måste då fortfarande stå för en installationsgaranti för produkter som vi inte har fått tjäna några pengar på. För att kunna upprätthålla lönsamheten tvingas vi såklart debitera mer för att installera produkterna.”
Det här är viktigt att förstå. Tar man bort en intäkt i ena ändan behöver man öka priset i andra ändan. Precis som han skriver i artikeln står han kvar med en installationsgaranti efter att utfört ett arbete med kundens material. Möjligen skulle man kunna sänka priset en aning då man slipper ta hand om produktgarantin. Den ligger på den som köpt produkten.
Köper man som konsument en fixtur som rörmokaren installerar och som sedan kaklas in och det blir något fel på fixturen ringer man rörmokaren. Rörmokaren har nu en skyldighet att komma ut och felsöka sin installation. Men Rörmokaren har också en rättighet att ta betalt för sin tid om det visar sig att det inte är något fel på installationen. (Hen ska informera konsumenten att hen kommer ta betalt om det inte är fel på installationen).
Är det nu fel på fixturen så är det konsumenten som själv får lösa detta. Är den inköpt på tex. Bauhaus kommer dom högst troligt be konsumenten att komma in med produkten.
Det gäller att tänka sig för både en och två gånger innan man gör valet att köpa material själv. Vad tjänar jag egentligen i slutändan och vad tar jag för egna risker.
Kommer hantverkaren jag vill anlita vilja ha en högre timdebitering ifall jag köper materialet själv?
Ofta är det därför bättre att skippa hantverkaren och installera allt själv istället. Detta fungerar ju utmärkt i alla branscher utom just den som diskuteras här i denna tråden eftersom staten sagt att installationen måste göras av en elektriker.Krille-72 skrev:Är det nu fel på fixturen så är det konsumenten som själv får lösa detta. Är den inköpt på tex. Bauhaus kommer dom högst troligt be konsumenten att komma in med produkten.
Det gäller att tänka sig för både en och två gånger innan man gör valet att köpa material själv. Vad tjänar jag egentligen i slutändan och vad tar jag för egna risker.
Kommer hantverkaren jag vill anlita vilja ha en högre timdebitering ifall jag köper materialet själv?
Nu rörde inlägget du svarade på en fixtur i ett badrum. Inte mycket el ingen inte.K Kallebo skrev:
Fast badrum bör du som konsument inte heller bygga. Eller hålla på med rörmokerijobb. För då är risken stor att du inte får en krona av försäkringsbolaget ifall något händer.
Men struntar man i det är det bara köra på.
Bra poäng och nyttig information. Ett problem för kunden som försöker förstå hur allt hänger ihop är dock att det är extremt svårt att veta vad entreprenörer har för inköpspriser. Mycket är "hemligt" och bruttoprislistan säger i princip inget. Alla döljer såklart inte sina priser men det är generellt inte lätt för mig att kolla vad ett typiskt pris för en kran eller en normkapsling ligger på. Utom i konsumentbutiker då, och då får man ta vad man har som referens.Krille-72 skrev:Sen är artikeln också intressant för ett den vittnar om att det inte är en självklarhet att en rörmokares inköpspriser ens kan konkurrera byggvaruhandelns priser där en konsument kan handla.
En ganska vanlig missuppfattning TROR jag är att konsumenten tar för givet att tex. En rörmokare eller elektriker alltid har ett bättre inköpspris än byggvaruhusen. Så när man hittar en produkt som är billigare på nätet så har man faktiskt inte en aning om vad entreprenörens inköpspris verkligen är.
Redigerat:
Det som ytterligare ställer till det är att alla hantverkare här och i verkligheten gärna skryter om hur låga priser de kan få när det köper material till sig själv. Personligen är man ju ganska nöjd med de priser som byggkedjorna har - men det skrattar hantverkarna åt. Men dagen man ska köpa något via dem så är det mångdubbelt dyrare.... något är ju skumt.E Erik Lindroos skrev:Bra poäng och nyttig information. Ett problem för kunden som försöker förstå hur allt hänger ihop är dock att det är extremt svårt att veta vad entreprenörer har för inköpspriser. Mycket är "hemligt" och bruttoprislistan säger i princip inget. Alla döljer såklart inte sina priser med det är generellt inte lätt för mig att kolla vad ett typiskt pris för en kran eller en normkapsling ligger på. Utom i konsumentbutiker då, och då får man ta vad man har som referens.
Samma som min tidigare kommentar, informationen är inte lättillgänglig för kunden: Jag har aldrig stött på en firma (hemsida eller annan kontakt) som tydligt skyltar med sin prismodell och enkelt redogör för varför det kostar som det gör. Finns alldeles säkert, men när jag söker hantverkare har denna information inte varit enkel att få tag i och få överblick över. Därför är det som att leta efter en nål i en höstack när man försöker hitta firmor som den du länkade till. Om hela branschen var tydligare med sin prissättning skulle han kanske vara nerringd.Krille-72 skrev:
Betyder inte att jag tycker kunden ska slarva eller strunta i avtal. Eller att allt är hantverkarens fel.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 294 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 294 inlägg
Jag minns den artikeln och mitt minne var att folk överlag kände att det var en bättre modell, men Krille har en annan minnesbild.Mikael_L skrev:Ja du gör det verkligen inte lät för oss andra.
[länk]
edit:
Sen om man tittar på själva artikeln så var det ju en som blev förbannad för att de 12 toaletterna han köpte kostade mer än på det lokala byggvaruhuset. Det är ju tråkigt eftersom man vill ha nöjda kunder, vilket firman också verkar intresserade av, men jag tror de flesta utan problem skulle acceptera detta och att den arga personen tillhörde undantagen. Något säger mig också att den arga personen skulle blivit ännu argare om man kommit med grossistens listpris minus 20%...