72 209 läst · 552 svar
72k läst
552 svar
Ockerpriser på el
Det är möjligt att de hade men det kan de i så fall få, för det var i alla fall ingen "ahlsell prislista" som de utgick ifrån och fick rabatt på. Utan priser som jag också hade fått betala om jag hade köpt varorna där de handlade.
Vi har konto på Beijer. Jag kan försäkra dig om att INGEN har några 50-80%.K Kallebo skrev:
Bygghandeln har de senaste 10 åren gjort om sina rabattsystem ordentligt. Det finns fortfarande Bygghandlare som enbart vänder sig till yrkesfolk. Deras prislista är generellt sätt högre och rabatten likaså. Men några 50% finns mej veterligt inte. Tipsa gärna om du hittar så ska jag öppna konto direkt.
Beijer vänder sig även till konsumenter. Då kan man inte ha Ahlsells prislista. Det skulle aldrig fungera.
Vi har tex. Konto på Bauhaus också. Tittar jag på mina inköpspriser så är Bauhaus billigare än Beijer. En hel del billigare på en del produkter.
Andelen löpande jobb för oss är ganska liten. De allra flesta jobb är alltså fastprisjobb.
Då skulle vi alltså tjäna mer pengar om vi handlade på Bauhaus. Där handlar vi bara i absoluta undantagsfall.
Den service vi får på tex. Beijer och kvalitetsskillnaden på produkterna gör valet för oss väldigt enkelt. Med det sagt säger jag inte att Bauhaus bara har skitprodukter för det menar jag inte.
Jag har bara erfarenhet av Stockholm. När jag började ingen här branschen var det mest handslag som gällde. På Fre var det lön. Då stod man kö och fick pengarna direkt i handen.E Erik Lindroos skrev:
Försöker jag tänka 10 år bakåt i tiden så har det hänt enormt mycket. Alla är mycket mer noga med avtal. Det blir mer och mer dokumentation. Pappersarbetet har ökat enormt.
Att utföra ett arbete år en privatperson utan ett tydligt avtal ser jag som en risk för mitt företag. Inte för att jag tror att vi inte skulle få betalt till slut. Men risken för missuppfattningar, strul och kanske juridiska processer känns inte lockande.
Jag kan ha en viss förståelse för en elektriker eller rörmokare som enbart sysslar med småjobb. Låt säga -10 000 kr. Dom kanske forfarande bara kör på efter gamla gängor.
Sen har du de oseriösa. Dom som antagligen kör detta upplägg med flit. Alltså upplägget att komma överens om så lite som möjligt så kunden i slutändan ska betala det som är skäligt.
Vi har ganska så många olika ue som arbetar med oss. Vissa av dom arbetar en hel del med privatare. Jag vet i ärlighetens namn inte någon av dom som inte skriver avtal innan start.
Däremot vet jag att flera av dom använder de berömda grossistprislistorna. Hur dom sen använder dessa listor mot privatpersoner vet jag inte.
Samma prislistor används även mot oss. Vi är inget undantag och jag är inte heller glad i dessa prislistor ska du veta. Nu tar vi nästan alltid in fasta priser från Ue så då blir dom av mindre betydelse. Men är det löpjobb ser jag alltid till så vi får en bra rabblat på listan. Men även med en bra rabatt så har el och rör oftast en bättre marginal än vad vi inom bygg har.
Låt säga att du köper material för 1 000 000 kr/år och säljer vidare till samma pris. Till att börja med har du inget täckningsbidrag alls för garantidelen. Dina försäkringskostnader är baserade på omsättningen. Du har inget täckningsbidrag för ökade försäkringskostnader. Kostnader för bokföring och Revisor ökar. Du har inget täckningsbidrag för detta.D Daniel 109 skrev:
Vinstmarginalen sjunker och du får sämre raiting. Med sämre raiting riskerar du högre räntor eller inga lån alls om nu firman tex. Behöver en checkkredit.
Det är en otroligt dålig affärsidé att sälja material till inköpspris. Rent ut sagt riktigt korkat om du frågar mig. Bara garantibiten gör att jag får rysningar i hela kroppen.
Absolut minst 8% påslag på allt som rullar genom firman. Är du rörmokare eller elektriker krävs det mer.
En bra mycket bättre affärsidé är isf att låta kunden köpa materialet själv. Och helst låta kunden komma och hämta dig med bil också så du slipper den kostnaden.
Tack!Krille-72 skrev:Låt säga att du köper material för 1 000 000 kr/år och säljer vidare till samma pris. Till att börja med har du inget täckningsbidrag alls för garantidelen. Dina försäkringskostnader är baserade på omsättningen. Du har inget täckningsbidrag för ökade försäkringskostnader. Kostnader för bokföring och Revisor ökar. Du har inget täckningsbidrag för detta.
Vinstmarginalen sjunker och du får sämre raiting. Med sämre raiting riskerar du högre räntor eller inga lån alls om nu firman tex. Behöver en checkkredit.
Det är en otroligt dålig affärsidé att sälja material till inköpspris. Rent ut sagt riktigt korkat om du frågar mig. Bara garantibiten gör att jag får rysningar i hela kroppen.
Absolut minst 8% påslag på allt som rullar genom firman. Är du rörmokare eller elektriker krävs det mer.
En bra mycket bättre affärsidé är isf att låta kunden köpa materialet själv. Och helst låta kunden komma och hämta dig med bil också så du slipper den kostnaden.
Nu är ju inte detta riktigt rätt heller. Det står i och för sig 79/m på Elbutiks lista. men lägger du den i korgen så kostar den 42:/m, Så de har någon bugg där. Lägger du dessutom en 50m ring i varukorgen så är du nere på 31:-m. Ahlsell tar för övrigt 26:-/m (ex moms) och det är sannolikt högt om man letar lite mer. Skyddsrören Stämmer nog priset om det är pipelife Skyddsrör med slät insida han fått. Då är väl runt 25:-/ normalt. Är det Korrigerad insida så borde dock kostnden vara max 15:-m. Byggahemma har Slang 25m för 400:- så med den kommer man ju ner en del även för slät insida. Så lite frågan vilken Slang el-inst använt.E elmont skrev:elbutiks pris n!xv 79:-/m = 9875
Slang 3x50m 1150x3 st= 3450 (säljes bara i hela 50 meters ringar)
Frakt 200:-
tot 13625:- påslag 17% = lika med lite över 16 000:-
Långt ifrån ocker även om det är lite dyrt.
Elbutiks priser är nog rätt nära vad en småskuttare kan få betala.
Och till alla er som skriker utan att ha en aning om vad det kostar, varför uttala er när ni inget vet
Med den dyra slangen hos eldirekt så är TS kalkyl 8000:- mer eller mindre korrekt 4650:- för 150m kabel och 3450:- för slang. Har El.inst valt ett enklare rör så har de tagit i ännu högre.
Ursäkta det var inte du som skrev det. Det var elmont som jag initialt citerade till att det var fel att det kostade 16000:- även hos eldirekt. Det verkar huvudsakligen grunda sig på att han också hade svårt att identifiera rätt knapp, och då räkande på priset på 5G6 kabelnE Erik Lindroos skrev:
Jag sover bra trots alla dina påhittade saker, så mycket klarar du inte av att påverka mig.Krille-72 skrev:
Men du har nog rätt, jag får nog sluta att bry mig om vad du skriver, det är bara slöseri med min tid.
Men jag kan i alla fall ge dig att du även har en del klokt att säga. Det behöver jag inte hymla om.
Om man struntar i det och kör på när det gäller elinstallation blir man en brottsling. Det blir man inte om man bygger ett badrum på egen hand.Krille-72 skrev:Nu rörde inlägget du svarade på en fixtur i ett badrum. Inte mycket el ingen inte.
Fast badrum bör du som konsument inte heller bygga. Eller hålla på med rörmokerijobb. För då är risken stor att du inte får en krona av försäkringsbolaget ifall något händer.
Men struntar man i det är det bara köra på.