82 249 läst · 1 083 svar
82k läst
1,1k svar
Och där rök 60-öringen!
Bidrag borde vara noll. Om nu solceller är så förträffliga så får de väl klara sig utan.
Det är så politikerna resonerar: "Pengar är sekundärt" och "rädda jordklotet". Vi vanliga människor måste vara mer pragmatiska, vi står ju för kostnaden, direkt eller via skatter.Hannuse skrev:
Har du läst vad det är du skriver? Eller tror du på riktigt att klimatet slutar vid husknuten? Eller att folk ska straffas för att de investerar sina hårt skattade pengar på vad de tror kan hjälpa deras - och dina - barn att segla igenom nästa fas planeten bjuder upp till? Istället för att byta ut köket en gång till och skaffa en 750tums tv?B Boende45 skrev:
Staten subventionerade ju 50k. klart många la på fler paneler, själv såg jag till att få monterat öst/väst så min kurva är utslätad.N noone70 skrev:
Jag tänker undersöka möjligheten att köpa 1-2 st. Bitcoin miner.
Vad jag kan se så kan detta generera lite pengar om elen är ändå är gratis.
Behöver ta reda på lite mer om detta, ska dricka öl med en kompis som sysslat med detta tidigare och han har också solceller.
Oklart hur skatten set ut, är det 30% vid försäljning?
Jag valde att inte använda mig av bidragen (av flera anledningar), men köpte batteri+solceller mest som en försäkring. Av samma anledning som jag velat vara fri från lån.
Det blir lite mer harmoni i livet, mindre saker att oroa sig för/fundera över.
Det mesta i huset drivs av elektricitet, så vid ett avbrott blir jag inte berörd, skenar elpriset blir jag (i princip) inte berörd.
Om det var ekonomiskt rätt beslut, det vet jag inte förrän om 20år, men jag kommer nog inte sakna pengarna jag gav för anläggningen då. Jag hoppas jag kommer haft mer nytta av den bekymmersfria tiden
Det blir lite mer harmoni i livet, mindre saker att oroa sig för/fundera över.
Det mesta i huset drivs av elektricitet, så vid ett avbrott blir jag inte berörd, skenar elpriset blir jag (i princip) inte berörd.
Om det var ekonomiskt rätt beslut, det vet jag inte förrän om 20år, men jag kommer nog inte sakna pengarna jag gav för anläggningen då. Jag hoppas jag kommer haft mer nytta av den bekymmersfria tiden
Nja, Det är priset staten garanterar, bilr elpriset lägre så får skattebetalarna betala mellanskillnaden. Trevligt upplägg eller hur. Så om säljer för 10 öre så får du betalt för 10 öre. 70 öre får du och alla andra betala via skattsedeln…lilytwig skrev:
OK, då får man göra en ny kalkyl på batteri nu då.Excel skrev:
På just det kärnkraftverket. Kostar sedan elen mer än 80 öre så får staten överskottet.Excel skrev:
Tyskland är på väg åt det hållet att elen är gratis så fort solen lyser eller vinden blåser. När det inte gör det så eldas för fullt med gas och kol. Gas och kol kommer alltså finnas kvar i hög grad även om sol och vind byggs ut mer.Nissens skrev:Säg det till de som redan köpt paneler och batterier i Sverige för hundratusentals kronor baserat på glädjekalkyler…
Har ingen koll på vad de gör med bidrag i Tyskland och Holland, men åtminstone i Tyskland eldar de väl kol o torv i kraftverken? Då kan det ju finnas miljöskäl. Den situationen är vi inte i närheten av i Sverige…