85 431 läst · 1 083 svar
85k läst
1,1k svar
Och där rök 60-öringen!
Då behöver batteriet vara ganska stort och fullt precis innan den konsumtionen startar också. Det räcker ju med att batteriet inte stödjer dig ett par gånger i månaden så får du 0 i värde på effektavgiften.pacman42 skrev:
Ferroamp finns och deras lösning fungerar, dock så är den lite väl dyr för privatmarknaden så de säljer mest mot fastighetsägare där deras lösning kan sänka kostnaderna för elabonnemang genom att man kopplar i hop flera fastigheter med deras DC nät. De behöver få ner priserna på batterierna vilket inte är omöjligt när man ser vad batterier kostar i Kina samt att få ner priserna på övriga delar, det är väldigt många moduler som behövs för att man skall få ihop en lösning och varje del verkar kosta minst 10k.A ajn82 skrev:
Har de dc laddning av elbil nu? Hittade inte på deras hemsidamnils skrev:Ferroamp finns och deras lösning fungerar, dock så är den lite väl dyr för privatmarknaden så de säljer mest mot fastighetsägare där deras lösning kan sänka kostnaderna för elabonnemang genom att man kopplar i hop flera fastigheter med deras DC nät. De behöver få ner priserna på batterierna vilket inte är omöjligt när man ser vad batterier kostar i Kina samt att få ner priserna på övriga delar, det är väldigt många moduler som behövs för att man skall få ihop en lösning och varje del verkar kosta minst 10k.
Det pågår fortfarande försök med att använda elbilens batteri som lagring genom att koppla in sig på DC, problemet är vad jag förstår att det är få bilar som stödjer det. Att bara kunna ladda DC hemma är väl inget som det är någon större efterfrågan på.A ajn82 skrev:
Jag hade velat kunna det, för att inte behöva bry mig om att belasta faserna jämnt för att maxa säkringarna. Plus att jag tycker det långsiktigt verkar bättre att ha laddelektroniken i den fasta installationen istället för bilen.mnils skrev:
Fast ta exemplet gbg energi.pacman42 skrev:Om man bor i Göteborg och sänker grunden för tariffen med 7kW och slår ut det på 8kWh elbilsladdning om dagen (vad jag har, men jag bor inte i Göteborg), då motsvarar detta 1kr/kWh. Det kan man räkna hem det på. Nu är dock detta en naiv kalkyl, verkligheten är krångligare än så.
Men har man stora effektförbrukare som bastu, storbak/mat, elbilsladdning som inte kan planeras. Då kan man räkna hem några tusenlappar per år. Och batteriets kostnad per laddcykel kan vara lägre. Men det är ju ingen lysande affär. Kan man dessutom spara in skatt och överföring för att det är egenproducerad el som sparas i batteriet. Då får man ytterligare plus. Nu pratar vi att det ändå kan gå ihop. Men antagandet här är ju att effekttariffen är rött hög
1kw sänkt effekt, är ju 43kr/månad, eller 516kr/år. Såg att mitt nätbolag tar 75kr/kW på vintern/ dagtid.
Ska man sänka effektuttaget ur nätet med ett batteri, så innebär ju det mer eller mindre att man får öka sin förbrukning på "mellanpristimmarna", timmarna med det lägsta priset är ju redan full effekt på om man har elbil /värmepump.
Räknade lite på det, och visst ev. Kan man få ihop det hela om man lyckas ladda i mycket solel och har höga överföringsavgifter hos sitt elnötsbolag, så kanske kan investeringen slå bankränta om batteriet med kringutrustning håller länge och verkningsgraden är väldigt hög. Speciellt om man tror på stora intäkter från reglermarknaden, vilket jag inte tror på.
Jag tror det är bättre att vänta med batteri, jag tror det finns en del utveckling kvar, och priset på batterier verka fortsätta ner i rask takt.
Jag tror för övrigt att det finns en risk att överföringsavgiften sänks sommartid, så den undvikna överföringsavgiften som batteriet undviker kanske minskas. Det är ju generellt vintern som är den tuffaste perioden för elnäten.
Skönt.
Som kommande solcellsägare så har jag sagt att man inte räknar med 60öringen i en kalkyl för den är inget bra.
Finns absolut ingen anledning att skicka på folk 60öre när elen stundtals är överflödig och oönskad.
Bort med 60 öringen och lägg på straff på 60öre för varje kWh de timmar det är minuspris istället så kanske vi slipper dessa nötter som öser ut kWh medan grannen hjälper svenska kraftnät att balansera överskottet med batteritjänster.
Som kommande solcellsägare så har jag sagt att man inte räknar med 60öringen i en kalkyl för den är inget bra.
Finns absolut ingen anledning att skicka på folk 60öre när elen stundtals är överflödig och oönskad.
Bort med 60 öringen och lägg på straff på 60öre för varje kWh de timmar det är minuspris istället så kanske vi slipper dessa nötter som öser ut kWh medan grannen hjälper svenska kraftnät att balansera överskottet med batteritjänster.
Precis där därför är det perfekt att låta företag som Arctic Paper att ha batterina då dom redan har en fet ledning in i fabriken och tomma lokaler där dom kan stå.spikplanka skrev:
Hur mycket extra personal som behövs vet jag ej gissar att man kan räkna dom på en hand om det ens behövdes extra personal..
Hur får du att 60öringen blir 5000kr/år?Excel skrev:Moms och enerigiskatt adderar ungefär upp till 60 öringen.
Men trist för de som räknat med detta, för de flesta så torde det röra sig om runt 5000kr per år. Dvs inte helt livsavgörande. Den största besparingen är ju höst/vår
Hoppas något företag tar fram smart teknik som möjliggör försäljning till grannar.
Eller så kanske man kan erbjuda grannar att ladda elbilen billigt på somrarna. Blir ju momsfritt, helt utan energiskatt och överföringsavgifter.
Det kräver rätt så rejäla anläggningar
Varför skulle det behövas extra straff vid minuspris. Du ska se att det snabbt implementeras att exporten begränsas till noll vid minuspriser när 60öres avdraget försvinner.P Pligg85 skrev:Skönt.
Attitudeswe
Husägare
· Partille
· 1 587 inlägg
Attitudeswe
Husägare
- Partille
- 1 587 inlägg
Lär inte vara många elnät som får ha kvar effektavgiften samma dygnet runt efter 1e jan 2027... Mitt elnät har nettoexport mitt pp dagen sommartid.pacman42 skrev:
Även överföringen per kwh måste ner långt under 30öre.
Tyvärr har ju ett elnät dom kostnader man har oavsett nyttjade, så det kommer vara fast avgift och effekt som få finansiera nätbolagen...
Attitudeswe
Husägare
· Partille
· 1 587 inlägg
Attitudeswe
Husägare
- Partille
- 1 587 inlägg
Alla MEB stödjer det. Snarare brist på laddboxar som bromsar.mnils skrev:
Sen får ju inte boxen kosta mer än 30kkr för att den skall gå att räkna hem med sänkt effektavgift och arbitrage.
Ja, nyttan av egna paneler minskar ju om överförings avgiften krymper, men skatten är ju den stora delen. I mitt nät kommer överföringen att sjunka med ca 10 öre till nästan ingenting när effekttariffen införs. Denna kommer dessutom vara finnas dagtid, vardagar på vintern som jag förstått det. De behåller dock månadsavgiften för säkringsstorlek. Så det blir en kvittning av elöverföring mot effekt.Attitudeswe skrev:Lär inte vara många elnät som får ha kvar effektavgiften samma dygnet runt efter 1e jan 2027... Mitt elnät har nettoexport mitt pp dagen sommartid.
Även överföringen per kwh måste ner långt under 30öre.
Tyvärr har ju ett elnät dom kostnader man har oavsett nyttjade, så det kommer vara fast avgift och effekt som få finansiera nätbolagen...