85 334 läst · 1 083 svar
85k läst
1,1k svar
Och där rök 60-öringen!
Det bästa sättet att förutse framtiden är se på historiken. Testa det så får du bästa predikteringen av börsens framtid. Några garantier finns förstås inte, precis som med det mesta i livet.D djac skrev:
Resultatet av det är också predikterbart. Du kommer ingenstans.D djac skrev:
Ni som resonerar att effektavgifter motiverar solpaneler, tänker ni batteri plus solpaneler eller hur resonerar ni?
Effektavgiften brukar ju vara de högsta effekterna per månad. Om man jobbar mellan 8 och 17 vardagar (dvs när solen lyser), så blir det ju svårt att hinna ladda bilen med solen under vardagarna. Således krävs väl ett batteri för att kunna minska effektavgiften? Och lönsamheten för ett batteri känns väl tveksam, i alla fall på dagens reglermarknadspriser? Även om den borttagna 60öringen förbättrar ekonomin i batterilösning en del.
Effektavgiften brukar ju vara de högsta effekterna per månad. Om man jobbar mellan 8 och 17 vardagar (dvs när solen lyser), så blir det ju svårt att hinna ladda bilen med solen under vardagarna. Således krävs väl ett batteri för att kunna minska effektavgiften? Och lönsamheten för ett batteri känns väl tveksam, i alla fall på dagens reglermarknadspriser? Även om den borttagna 60öringen förbättrar ekonomin i batterilösning en del.
Och svart….Excel skrev:Moms och enerigiskatt adderar ungefär upp till 60 öringen.
Men trist för de som räknat med detta, för de flesta så torde det röra sig om runt 5000kr per år. Dvs inte helt livsavgörande. Den största besparingen är ju höst/vår
Hoppas något företag tar fram smart teknik som möjliggör försäljning till grannar.
Eller så kanske man kan erbjuda grannar att ladda elbilen billigt på somrarna. Blir ju momsfritt, helt utan energiskatt och överföringsavgifter.
Nja, tror inte ett batteri sänker effektavgiften så mycket att det betalar av batteriet. Sen ställer jag mig extremt frågande till om det finns rimliga och tillgängliga system ”of the shelf” som hanterar det behovet? Tycker alla batterisystem missar målet och är ordentligt korkade faktiskt, trots att priserna finns ett dygn innan, skapligt tillförlitlig väder och temperaturdata också finns ett dygn innan och förbrukningsmönster borde vara självlärande.pacman42 skrev:
Känslan är att dom kunde skrotat 15% installationsbidrag med, ingen normalbegåvad människa kommer att installera solceller nu. Den konkursvåg på solcells- och batteriinstsllatörer som redan är ett faktum kommer väl att accelerera rätt bra. Finns bra företag och det är trist. Finns även ett Göteborgsbaserat som jag berkligen hoppas kursar snart, blir en delicatoboll den dagen det händer.
Varför ska vi gråta för att en industri som inte böyr sig utan stöd går i konkurs?
Även om jag tyckte ferroamps lösning med balansering mellan faser, som även skulle gå att utläsa med solceller, batteri och dc laddare för elbil, men verkar inte finnas ännu trots det gått snart fem år sedan jag hörde talas om dem först.
Även om jag tyckte ferroamps lösning med balansering mellan faser, som även skulle gå att utläsa med solceller, batteri och dc laddare för elbil, men verkar inte finnas ännu trots det gått snart fem år sedan jag hörde talas om dem först.
Om man bor i Göteborg och sänker grunden för tariffen med 7kW och slår ut det på 8kWh elbilsladdning om dagen (vad jag har, men jag bor inte i Göteborg), då motsvarar detta 1kr/kWh. Det kan man räkna hem det på. Nu är dock detta en naiv kalkyl, verkligheten är krångligare än så.F fsn skrev:Nja, tror inte ett batteri sänker effektavgiften så mycket att det betalar av batteriet. Sen ställer jag mig extremt frågande till om det finns rimliga och tillgängliga system ”of the shelf” som hanterar det behovet? Tycker alla batterisystem missar målet och är ordentligt korkade faktiskt, trots att priserna finns ett dygn innan, skapligt tillförlitlig väder och temperaturdata också finns ett dygn innan och förbrukningsmönster borde vara självlärande.
Men har man stora effektförbrukare som bastu, storbak/mat, elbilsladdning som inte kan planeras. Då kan man räkna hem några tusenlappar per år. Och batteriets kostnad per laddcykel kan vara lägre. Men det är ju ingen lysande affär. Kan man dessutom spara in skatt och överföring för att det är egenproducerad el som sparas i batteriet. Då får man ytterligare plus. Nu pratar vi att det ändå kan gå ihop. Men antagandet här är ju att effekttariffen är rött hög
Det är väl ingen som sagt att man skall gråta. Men det där med stöd till branchen kan man fundera på. Kan det vara så att det skulle vara väldigt självbärande om det inte gödslats med tex vindkraftsstöd i 20 år eller om hela branchen i norra europa är helt sönderdopadA ajn82 skrev:Varför ska vi gråta för att en industri som inte böyr sig utan stöd går i konkurs?
Även om jag tyckte ferroamps lösning med balansering mellan faser, som även skulle gå att utläsa med solceller, batteri och dc laddare för elbil, men verkar inte finnas ännu trots det gått snart fem år sedan jag hörde talas om dem först.