S sjoelund skrev:
Jag investerade på börsen istället. Ganska säker på att det gav mer.
Om 20 år vet du.

X xLnT skrev:
Man behöver ju inte välja, man kan diversifiera.
Alltså... Om taket var i bättre skick skulle jag investerat i solceller för länge sedan, inte för att det var en bra investering utan för miljön.

Men de måste sitta där jävligt länge för att det ska löna sig och ska man sedan underhålla taket ska de ner och upp igen. Och den stora kostnaden need solceller är ju att installera dem - inte att köpa in dem. Så det måste vara något jag kan räkna hem fort om jag ska investera. Och elpriset när solen skiner är ju så billigt ändå. 5 öre i augusti för mig. Det är ju ingenting man får för solcellerna

• Gilla
PetF
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Alltså... Om taket var i bättre skick skulle jag investerat i solceller för länge sedan, inte för att det var en bra investering utan för miljön.

Men de måste sitta där jävligt länge för att det ska löna sig och ska man sedan underhålla taket ska de ner och upp igen. Och den stora kostnaden need solceller är ju att installera dem - inte att köpa in dem. Så det måste vara något jag kan räkna hem fort om jag ska investera. Och elpriset när solen skiner är ju så billigt ändå. 5 öre i augusti för mig. Det är ju ingenting man får för solcellerna
Därför jag gjorde det själv och satte det på markstativ.
Ja inte för miljön då, jag är inte övertygad om att det är bättre för miljön med solceller.

• Gilla
Lullejulle och 2 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Förslaget om slopad skattereduktion för mikroproduktion bedöms öka skatteintäkterna med 680 miljoner kronor från och med 2026.👍
Nej det gör det inte. Bara för att staten får lägre utgifter från och med 2026 betyder det inte att man får ökade intäkter. Statens intäkter ökar bara om man höjer skatten, inte för att man slipper betala något…

• Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
Cristar Cristar skrev:
Nej det gör det inte. Bara för att staten får lägre utgifter från och med 2026 betyder det inte att man får ökade intäkter. Statens intäkter ökar bara om man höjer skatten, inte för att man slipper betala något…
Säg det till regeringen som är källan...

• Haha
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
Dessutom, som redan nämnts, så kommer en avsevärd del av mikroproducenter att köra samma modell som man gjorde innan den administrativt enkla "60-öres"-modellen infördes. Registrera sig för momsredovisning, momsavräkning - obs att detta även idag är helt fritt för alla privata hushåll med solceller att använda men för absoluta flertalet mest smidigt att köra "60-öres"-alternativet. Billigt att administrera, smidigt för alla.

Lycka till med att ändra på detta... kommer att kosta.
__
PS. Har man en solcellsinstallation så är det per definition en produktionsanläggning, dvs det är liktydigt men vilken affärsverksamhet som helst. Bara det att man av praktiska skäl bestämde att under en viss produktionsvolym så lönade sig inte för vare sig stat eller den enskilde att pilla med momsredovisning.

• Gilla
magnuss och 2 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Förslaget om slopad skattereduktion för mikroproduktion bedöms öka skatteintäkterna med 680 miljoner kronor från och med 2026.👍
Det kommer ju inte att ske.
Bara ökad batteriförsäljning!

• Haha
pacman42
  • Laddar…
mnils skrev:
Tas bort från 2026 och bidraget för installation sänks till 15% 2H 2025.

[länk]

[länk]
Bra, ta bort alla bidrag för solceller och batterier......

• Gilla
  • Haha
cbrolin och 2 till
  • Laddar…
J Jimest skrev:
[länk]
Från början av mars till början av november kan majoriteten av svenska hus bli självförsörjande med solceller och ett 100+kWh batteri. Men ingen trumpetar ut deras briljanta lösning på hur man får fram egenproducerad el 100% av tiden emellan.

Alla tekniska lösningar går ut på att plocka russinen ur kakan och låta någon annan lösa resten. Det är samma tänk som vindkraften.

• Gilla
Appendix och 6 till
  • Laddar…
Bidrag och subventioner, ja det kan diskuteras. Pragmatiska och administrativt enkla lösningar för skatt och momsredovisningsfrågor är som jag ser det en helt annan fråga, som denna "60-öring" som vissa tydligen retar sig på. Ja, den har en dålig effekt när man har noll eller negativa elpriser men detta kan hanteras på annat sätt - om man så önskar.

Samtidigt sticker jag inte under stol med att jag är fortsatt mycket kritisk till att man har en 50% subvention på installation av batterier, jag ser detta som ett enormt resursslöseri och ytterligt få kan ens få kalkylen att gå ihop med denna subvention inkluderad.

• Gilla
cbrolin och 2 till
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Samtidigt sticker jag inte under stol med att jag är fortsatt mycket kritisk till att man har en 50% subvention på installation av batterier, jag ser detta som ett enormt resursslöseri och ytterligt få kan ens få kalkylen att gå ihop med denna subvention inkluderad.
Batterier som används till stödtjänster utför ju dock en nätnytta. Solcells-marknaden får ju anses så pass mogen att den nu bör klara sig utan subventioner. Batterier är inte där ännu så den kan få vara kvar i några år till. Tekniken börjar mogna där men priset behöver gå ner mer.

B
M merbanan skrev:
Batterier som används till stödtjänster utför ju dock en nätnytta. Solcells-marknaden får ju anses så pass mogen att den nu bör klara sig utan subventioner. Batterier är inte där ännu så den kan få vara kvar i några år till. Tekniken börjar mogna där men priset behöver gå ner mer.
Det finns ingen logik i att staten ska ge 50% bidrag till batterier i hemmet, när systemnyttan är större för batterier i nätet högre upp i systemet. Batterier som byggs på ett klokt sätt i parker får 0% bidrag.

Der ger inget värde för skattebetalarna att fortsätta med bidrag till en ineffektiv lösning.

• Gilla
Joakim654 och 8 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Föredrar passiva inkomster. 😊
Ah. Socialbidrag!

• Haha
  • Gilla
Skandiamannen och 7 till
  • Laddar…
mnils skrev:
Det pågår fortfarande försök med att använda elbilens batteri som lagring genom att koppla in sig på DC, problemet är vad jag förstår att det är få bilar som stödjer det. Att bara kunna ladda DC hemma är väl inget som det är någon större efterfrågan på.
Har läst att det är väldigt många elbilar som stödjer det. Det kan användas dc laddare som ber om at ladda bilen med ett minus värde och då skickar bilen ut el. Har testas med 500W up till 10kw.
Biltillverkare har nog inte varit medveten om detta, då det köper in systemet från underleverantörer. Troligen kommer denna möjligheten stängas med nästa mjukvare uppdatering.
Tesla har redan reagerat och sagt, om man bara använder sig av detta en enda gång, förlora man garantin.

https://forum.cleanenergyreviews.in...-v2g-bidirectional-dc-charging-confirmed/3101

• Gilla
Anonymiserad 156538 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.