S sjoelund skrev:
Jag investerade på börsen istället. Ganska säker på att det gav mer.
Det vet du den dagen du säljer. Innan dess, är det bara abstrakta siffror.

• Gilla
robhol och 2 till
  • Laddar…
X xLnT skrev:
5KVA 3-fas och 135kWh batteri.
Vilken typ av batterier? Den mängden kan knappast vara Litiumvarianter?

Har du lagt upp några bilder nånstans - eller ännu bättre visat ditt system/bygge antingen här på sajten eller annat forum?

Ungefär hur mycket har du lagt ut? Fungerar det automatiserat/sömlöst eller behövs det lite handpåläggning ibland?

Mvh

• Gilla
Joakim654
  • Laddar…
Tur att man vågade vara en av pionjärerna och investerade i en 17 kWp-anläggning 2017. Den har till idag producerat 104 MWh och kostade netto 160000:-.
Investeringen kommer fortsättningsvis att generera intäkter i många år, om än i mindre omfattning när 60-öringen eventuellt försvinner, men är idag i stort sett betald. Troligen den bästa investering jag gjort under alla år. Gissar att värdet på huset inte är lägre med en solcellsanläggning som bör producera el i ytterligare 15-20 år.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
kisumisu
A ajn82 skrev:
Varför ska vi gråta för att en industri som inte böyr sig utan stöd går i konkurs?

Även om jag tyckte ferroamps lösning med balansering mellan faser, som även skulle gå att utläsa med solceller, batteri och dc laddare för elbil, men verkar inte finnas ännu trots det gått snart fem år sedan jag hörde talas om dem först.
Det är ju sant.

Men varför inför EU straffskatt på import av Elbilar från Kina?

Princip allt tillverkas i Kina idag. Varför inför man inte straff även till alla andra varor? Nä här slipper alla andra undan men det för att vi måste ha billiga mobiler, billiga tv mm men bilarna måste kosta massa pengar att både köpa och äga! Detta oavsett om det är el eller fossil.

• Gilla
Joakim654
  • Laddar…
J Jazza1 skrev:
Tur att man vågade vara en av pionjärerna och investerade i en 17 kWp-anläggning 2017. Den har till idag producerat 104 MWh och kostade netto 160000:-.
Investeringen kommer fortsättningsvis att generera intäkter i många år, om än i mindre omfattning när 60-öringen eventuellt försvinner, men är idag i stort sett betald. Troligen den bästa investering jag gjort under alla år. Gissar att värdet på huset inte är lägre med en solcellsanläggning som bör producera el i ytterligare 15-20 år.
Det verkar nästan som ett pyramidspel.

• Haha
Appendix
  • Laddar…
A
H he-peter skrev:
Har läst att det är väldigt många elbilar som stödjer det. Det kan användas dc laddare som ber om at ladda bilen med ett minus värde och då skickar bilen ut el. Har testas med 500W up till 10kw.
Biltillverkare har nog inte varit medveten om detta, då det köper in systemet från underleverantörer. Troligen kommer denna möjligheten stängas med nästa mjukvare uppdatering.
Tesla har redan reagerat och sagt, om man bara använder sig av detta en enda gång, förlora man garantin.

[länk]
Att det tekniskt går att göra är inte samma sak som att bilen (och biltillverkaren) stödjer det om ex garantin på batteriet förbrukas så är det inte en framkomlig väg och något som går att sälja. Men intressant är det, man får ju hela bilen på köpet om man jämför priser på elbil och lagringsbatteri idag :)

Tar de bort bidraget för lagringsbatterier så kommer väl priserna sjunka med 75% rätt snabbt.

D Dortmunder DAB skrev:
Vilken typ av batterier? Den mängden kan knappast vara Litiumvarianter?

Har du lagt upp några bilder nånstans - eller ännu bättre visat ditt system/bygge antingen här på sajten eller annat forum?

Ungefär hur mycket har du lagt ut? Fungerar det automatiserat/sömlöst eller behövs det lite handpåläggning ibland?

Mvh
Jag har lagt ut lite bilder tidigare, dock ingen byggtråd.
Jag har 4st 15kWh batterier i drift, 5st återstår att bygga.
Det är victron (quattro) dess och lifepo4, så i princip helautomatiserat.

• Gilla
JFrisk och 5 till
  • Laddar…
kisumisu
H he-peter skrev:
Har läst att det är väldigt många elbilar som stödjer det. Det kan användas dc laddare som ber om at ladda bilen med ett minus värde och då skickar bilen ut el. Har testas med 500W up till 10kw.
Biltillverkare har nog inte varit medveten om detta, då det köper in systemet från underleverantörer. Troligen kommer denna möjligheten stängas med nästa mjukvare uppdatering.
Tesla har redan reagerat och sagt, om man bara använder sig av detta en enda gång, förlora man garantin.

[länk]
Är just det här som stör mig med elbilar och överhuvudtaget i nya bilar!

Obs jag är FÖR elbilar av flera orsaker ska inte rabblas upp här.

Men det är just det här med mjukvaruuppdatering! Tesla är nog en av de värsta dock.....Men även andra.

Har länge ifrågasatt varför inte andra gör som Kia. Dom tom skickar med bilen 2 laddkablar
1 för laddbox
1 laddbox för schuko

Sedan en adapter som man får ut 230v 16A från bilens batteri!
Sedan finns det även uttag inne i bilen som ger detta, dock bara när bilen är igång får man el från den som är inne. Men det man kör via adaptern ute behöver inte bilen vara igång.

Var påväg köpa annat märke men ingen hade detta. Perfekt när man är ute på stugan där det just finns bara solpanaler för 12v system.

Tänk om det här skulle fungera för pluginhybrid också, använda bil som bensingenerator.

Dock vill jag inte börja använda bilens batteri primärt och slita ut den i onödan. Så blir det solpanaler blir det separat batteri som är enkelt byta ut som hemmapulare 😇

Redigerat:
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
F
Intet Intet skrev:
Det vet du den dagen du säljer. Innan dess, är det bara abstrakta siffror.
Fast historiskt ger passivt globalt index 7% året. På 20 år är det runt 99% sannolikhet.

• Resultat från en ränta-på-ränta-beräkning med 7.0 % årlig ränta över 20 år, visar slutvärde 469 938 kr med startvärde 150 000 kr och total intjänad ränta 319 938 kr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
spikplanka och 2 till
  • Laddar…
kisumisu
F Fideliox skrev:
Fast historiskt ger passivt globalt index 7% året. På 20 år är det runt 99% sannolikhet.
Sedan skall man oftast lyckas satsa rätt.
Har själv gått back på saker som banken tyckte ok satsa på. Ha is i magen osv var bankens svar.

Dock under pandemitiden gick jag och själv satte in 10k bara sådär. Tänkte att nu är det nog läge köpa saker, då gick värdet upp. Ångrar lite att jag inte satte en siffra mer på de jag satsade 🤔

Men det är ju lite spel. Men absolut bättre chanser än online poker och sådan spel. Dock får man ingen kick på en gång av det som man gör med de andra spelen 😉

D
Perssel Perssel skrev:
Bra, ta bort alla bidrag för solceller och batterier......
Självklart, allt som riskerar minska det fossila och utsläppen måste motarbetas! 💪

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
D
F Fideliox skrev:
Det kan mycket väl vara mycket mer, eller mycket mindre, på kontot den dagen. Man ska självklart ha ett bra sparande och aktier är en självklar del av detta men ingen kan förutspå framtida händelser så diversifiering är ett måste.

En grundförutsättning för de som är ambitiösa är dock låga fasta kostnader och hävstången på tex solceller, en sorts skydd mot höga elräkningar är hygglig totalt sett.

Det är alltså helt fel att försöka sig på någon sorts avkastningsjämförelse mellan tex solceller och aktier.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
F
pacman42 pacman42 skrev:
Om man bor i Göteborg och sänker grunden för tariffen med 7kW och slår ut det på 8kWh elbilsladdning om dagen (vad jag har, men jag bor inte i Göteborg), då motsvarar detta 1kr/kWh. Det kan man räkna hem det på. Nu är dock detta en naiv kalkyl, verkligheten är krångligare än så.

Men har man stora effektförbrukare som bastu, storbak/mat, elbilsladdning som inte kan planeras. Då kan man räkna hem några tusenlappar per år. Och batteriets kostnad per laddcykel kan vara lägre. Men det är ju ingen lysande affär. Kan man dessutom spara in skatt och överföring för att det är egenproducerad el som sparas i batteriet. Då får man ytterligare plus. Nu pratar vi att det ändå kan gå ihop. Men antagandet här är ju att effekttariffen är rött hög
Kanske. Men det förutsätter en knivskarp logik i batteriet. Det har jag ännu inte sett.

Vi laddar dagligen 6-10kWh och har med GöteborgsEnergi effekttariff på 6-7kW. Jag har försökt räkna på det, det är komplext och det är antaganden som man inte har koll på men jag kan inte räkna hem ett batteri.

F
kisumisu kisumisu skrev:
Sedan skall man oftast lyckas satsa rätt.
Har själv gått back på saker som banken tyckte ok satsa på. Ha is i magen osv var bankens svar.

Dock under pandemitiden gick jag och själv satte in 10k bara sådär. Tänkte att nu är det nog läge köpa saker, då gick värdet upp. Ångrar lite att jag inte satte en siffra mer på de jag satsade 🤔

Men det är ju lite spel. Men absolut bättre chanser än online poker och sådan spel. Dock får man ingen kick på en gång av det som man gör med de andra spelen 😉
Poängen med index är att du inte behöver "satsa rätt".

• Gilla
spikplanka och 1 till
  • Laddar…
F
D djac skrev:
Det kan mycket väl vara mycket mer, eller mycket mindre, på kontot den dagen. Man ska självklart ha ett bra sparande och aktier är en självklar del av detta men ingen kan förutspå framtida händelser så diversifiering är ett måste.

En grundförutsättning för de som är ambitiösa är dock låga fasta kostnader och hävstången på tex solceller, en sorts skydd mot höga elräkningar är hygglig totalt sett.

Det är alltså helt fel att försöka sig på någon sorts avkastnin
Inte alls fel. Klart man ska jämföra. Men vi vet inte förrän om 20 år vem som har rätt. Men för index har vi iaf historik och forskning vilket vi inte har för paneler. Sen är fonderna trevligare att äga, lättare att skaffa, vem vill ha dessa fula Kina paneler på sitt tak egentligen kommer jag aldrig förstå.

https://rikatillsammans.se/forum/t/...paneler-vinst-eller-forlust-om-x-ar/38288/414

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.