wildeside wildeside skrev:
Blir det inte jobbigt att diska, duscha, tvätta kläder, händer och göra nr 1 och 2 utan avlopp?
Jo! Jätte jobbigt. Man dör snabbt. Sen har man endast 2 problem kvar. Upp eller ner!
 
wildeside wildeside skrev:
Blir det inte jobbigt att diska, duscha, tvätta kläder, händer och göra nr 1 och 2 utan avlopp?
Jo förmodligen, men att införa regler för reglernas skull och en massa byråkrati och extrakostnader kanske blir jobbigt oxå?
 
wildeside
M Moogie skrev:
Jo! Jätte jobbigt. Man dör snabbt. Sen har man endast 2 problem kvar. Upp eller ner!
Ja ska man resa upp eller ner efter livet är nog inget vi får vara med o besluta om:crysmile:
 
wildeside
F fribygg skrev:
Jo förmodligen, men att införa regler för reglernas skull och en massa byråkrati och extrakostnader kanske blir jobbigt oxå?
Tror att det är jobbigare att vara skitnödig utan möjlighet till att tömma.
Försvarar inte på något sätt dagens byråkrati och tvångs samhälle.:cool:
Men nu är det så att vi lever i en demokrati som röstats fram av folket och en regeringen som skrev om lite lagar för att kunna styra.
 
B BSOD skrev:
Nja. Brukar väl snarare vara så att man vrider och vänder på texter och tolkar de strängast möjligt för implementering, trots att det ofta i förarbeten framgår hur det är tänkt att implementeras. Finns hur många exempel på det som helst.

Ofta är texten från EU egentligen rätt rimlig. Men den tolkas ofta fel av oss. Rätt eller fel, men mycket lagar implementeras helt annorlunda i olika eu länder. Men det kanske är vi som tolkar rätt och de allra flesta andra länder som tolkar fel....
Jo och studerar man sedan vilka som deltagit så pekar man nog lätt ut enskilda avlopp isf VA-bolagens reningssverk. (kapitel 2)

Sen har vi då den långa problembeskrivningen under kapitel 3 och i kapitel 3.4 så belyser man då små anläggningar.

Som jag lärt mig så skulle man säkert kunna få ner fosfor/kväveutsläpp radikalt mer genom bättre processer i reningsverken men det är ju en betydligt trögare process att få igenom med stora investeringar.

Men här har man då valt den enkla vägen via enskilda avlopp och förmodligen för att ha något att visa upp för EU.

https://www.regeringen.se/49bad4/co...vagar-till-hallbara-vattentjanster-sou-201834

(sen var det ju precis sådana här ärenden som fick England att göra en Brexit eftersom EU blev alltmer överstatligt)
 
Varje gång det regnar så tittar jag på vattnet i vår lilla vik som är brunt av skit och funderar över varför man inte behöver rena det som kor och hästar släpper ut. Vi har extremt hårda regler för vårt avlopp pga att vi är havsnära, medan varken kor eller hästar som producerar kraftigt mycket större mängder har några krav alls...
 
  • Ledsen
karlmb
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Varje gång det regnar så tittar jag på vattnet i vår lilla vik som är brunt av skit och funderar över varför man inte behöver rena det som kor och hästar släpper ut. Vi har extremt hårda regler för vårt avlopp pga att vi är havsnära, medan varken kor eller hästar som producerar kraftigt mycket större mängder har några krav alls...
Nej men de som har kor o grisar har ju en stark lobby samt är ofta inbjudna att vara med i utredningar.

Enskilda avlopp och fastighetsägare har ingen lobby eller intresseorganisation och då blir det ofta så här i dag.
 
P paralun skrev:
Nej men de som har kor o grisar har ju en stark lobby samt är ofta inbjudna att vara med i utredningar.

Enskilda avlopp och fastighetsägare har ingen lobby eller intresseorganisation och då blir det ofta så här i dag.
Jo, Villaägarna tex, jag tror dom är på bollen faktiskt...dom brukar bara pålästa!
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
Tror att det är jobbigare att vara skitnödig utan möjlighet till att tömma.
Försvarar inte på något sätt dagens byråkrati och tvångs samhälle.:cool:
Men nu är det så att vi lever i en demokrati som röstats fram av folket och en regeringen som skrev om lite lagar för att kunna styra.
Jag har absolut för mig att de klarade att "tömma" före de godkända certifierade, med avloppstillstånd försedda kanske avloppens tid, viss ordning tex. med trekammarbrunnen och infiltration tycker jag nog är bra att ha och kanske tom. nödvändigt i samhällen och tättbebygda strandnära lägen men avloppstillstånd och avloppsdeklaration är mest byråkratiskt trams för att sysselsätta de med rätt partibok och/eller kanske för att ge fd ministrar/språkrör en ny myndighet att chefa över som "tack för makten"
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jo, Villaägarna tex, jag tror dom är på bollen faktiskt...dom brukar bara pålästa!
Jo kanske det, har inte kollat vad det är för remisstid.

Sen finns det ju en försvårande omständighet och det vet alla med en skittank hur enkelt det är att göra en "manipulation" till närmaste dike. Det kan se ganska lustigt ut med all beväxtlighet och det är ju sådant här man beaktar och vet i utredningen.

Hursomhelst så tror jag den mängden av kväve/fosfor inte är så stor så att det skulle vara ett problem men det behövs nog någon form av åtgärd , kanske-eventuellt.
 
P paralun skrev:
Jo kanske det, har inte kollat vad det är för remisstid.

Sen finns det ju en försvårande omständighet och det vet alla med en skittank hur enkelt det är att göra en "manipulation" till närmaste dike. Det kan se ganska lustigt ut med all beväxtlighet och det är ju sådant här man beaktar och vet i utredningen.

Hursomhelst så tror jag den mängden av kväve/fosfor inte är så stor så att det skulle vara ett problem men det behövs nog någon form av åtgärd , kanske-eventuellt.
Kväve och fosfor som tas upp lokalt är ju ingen fara, det är det kväve/fosfor som åker ut i sjöar och havet som är problemet. Det är också därför man blir så uppgiven på att djurens gödsl tillåts rinna rakt ut i hav och sjöar....
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo kanske det, har inte kollat vad det är för remisstid.

Sen finns det ju en försvårande omständighet och det vet alla med en skittank hur enkelt det är att göra en "manipulation" till närmaste dike. Det kan se ganska lustigt ut med all beväxtlighet och det är ju sådant här man beaktar och vet i utredningen.

Hursomhelst så tror jag den mängden av kväve/fosfor inte är så stor så att det skulle vara ett problem men det behövs nog någon form av åtgärd , kanske-eventuellt.
Det är förmodligen resultatlös t(svårt att bevisa/beräkna) genom att jaga privata fastighetsägare som KANSKE släpper ut mycket små mängder... Den miljöpåverkan som blir för att tex anlägga tex stora kommunala V/A-lösningar jämfört med fina separata "reningsverk/anläggningar" för privata fastighetsägare måste vara mångdubbel så stor. I längden förlorar nog miljön på detta men det är enklare att pungslå "the small people"!
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Kväve och fosfor som tas upp lokalt är ju ingen fara, det är det kväve/fosfor som åker ut i sjöar och havet som är problemet. Det är också därför man blir så uppgiven på att djurens gödsl tillåts rinna rakt ut i hav och sjöar....
Utan att ha vetenskapliga fakta så tror jag det mesta från enskilda avlopp tas upp lokalt (om det rinner över). Ingen vill väl ha synligt skit ut i sin sjö eller havet.

Hur mycket som kommer från bönder vet jag inte heller men det är ju betydligt svårare att hantera än att ge sig på fastighetsägare med enskilda avlopp....
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det är förmodligen resultatlös t(svårt att bevisa/beräkna) genom att jaga privata fastighetsägare som KANSKE släpper ut mycket små mängder... Den miljöpåverkan som blir för att tex anlägga tex stora kommunala V/A-lösningar jämfört med fina separata "reningsverk/anläggningar" för privata fastighetsägare måste vara mångdubbel så stor. I längden förlorar nog miljön på detta men det är enklare att pungslå "the small people"!
Jo man får sin snygga PowerPoint presentation med åtgärder och kan visa upp i Bryssel! Och alla applåderar....
 
C
pacman42 pacman42 skrev:
Kväve och fosfor som tas upp lokalt är ju ingen fara
Kanske inte i praktiken, men formellt.
Enligt de allmänna råden skall avloppsanläggningen förväntas uppnå minst 70 % reduktion av fosfor vid normal skyddsnivå.

Vad man befarar här är ju att 90% av alla enskilda anläggningar kommer att få tummen ner av olika mer eller mindre relevanta anledningar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.