C
P paralun skrev:
Jo men har det någon egentlig betydelse i Sverige?
För mig som bor i skogen en bit från både grannar och vattendrag är jag helt övertygad om att det inte har någon som helst betydelse vad beträffar miljön. Bor också i en kommun vars miljökontor verkar dela den åsikten då de är rätt avslappnade vad gäller enskilda avlopp på landsbygden.

Men skall det mätas och deklareras tror jag också det kommer att bli svårare för kommunerna att se genom fingrarna på avlopp som inte uppfyller de allmänna råden och att trekammarbrunnar med infiltration får tummen ner. Istället kommer krav på underhållskrävade reningsverk av godkänt varumärke med kemikalier, eldrivna pumpar och sånt. Är personligen inte särskilt sugen på detta.
 
Redigerat:
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
För mig som bor i skogen en bit från både grannar och vattendrag är jag helt övertygad om att det inte har någon som helst betydelse vad beträffar miljön. Bor också i en kommun vars miljökontor verkar delar den åsikten då de är rätt avslappnade vad gäller enskilda avlopp på landsbygden.

Men skall det mätas och deklareras tror jag också det kommer att bli svårare för kommunerna att se genom fingrarna på avlopp som inte uppfyller de allmänna råden och att trekammarbrunnar med infiltration får tummen ner. Istället kommer krav på underhållskrävade reningsverk av godkänt varumärke med kemikalier, eldrivna pumpar och sånt. Är personligen inte särskilt sugen på detta.
Jo för min del handlar det om en sommarstuga med en avloppstank...

Hursomhelst så har jag försökt greppa lagrådsremissen och huvudproblemet verkar mer vara att så många kommuner inte har en VA-plan (och fömodligen inte ser något behov av en)

Man kan ju tänka sig att man behöver en finansiering och då kom man på att man inför en avloppskontroll plus att man får något att visa upp.
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Banjohöger...möe sa en höra! Jag klickade på länken, och kunde konstatera att uttrycket myntats av en skribent från det svenska landskap där landsbygden och dess befolkning är ojämförligt minst lantlig.
Jag, och uppenbarligen fler med mig tycker att det är ett träffande, självförklarande begrepp.

En självironisk snarare än nedsättande beskrivning, men med tydliga blinkningar till den amerikanska södern och filmen Deliverance.

 
  • Haha
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag, och uppenbarligen fler med mig tycker att det är ett träffande, självförklarande begrepp.

En självironisk snarare än nedsättande beskrivning, men med tydliga blinkningar till den amerikanska södern...
Jag fattade referensen, men uttrycket känns lite fattigt. Finns det verkligen inte något som istället kan referera på ett träffande sätt till den svenska landsbygden?
Några förslag:
Helly-Hansensosse
Dansbandskommunist
Grusvägsliberal
Bygdegårdshöger

Hälsar er egen pluttavedsanarkist.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Banjohöger...möe sa en höra! Jag klickade på länken, och kunde konstatera att uttrycket myntats av en skribent från det svenska landskap där landsbygden och dess befolkning är ojämförligt minst lantlig. Banjo - någon har nog tittat på för många filmer från Amerikat. Här på den svenska landsbygden huserar möjligen dragspel som indikator-instrument (inte ens de som verkligen har föräldrar som är kusiner spelar banjo) och de få som fortfarande dricker hembränt dricker det inte ur en glasburk heller, för den delen. Dessutom finns många på landet som inte står till höger i politiken.
Ursäkta för detta OT-utbrott från en som har traktor och motorsåg i plural.

Att den svenska regleringsmanin, inte bara på detta område, främst drabbar landsbygdsbor beror på att vi gör mer själva, och det är att göra saker som regleras. Förstås. Stadsbor har i mindre utsträckning egen brunn eller eget avlopp, det finns kommunalt att betala för, och därmed också betala för att VA-huvudmannen sköter regelefterlevnaden åt kunderna.
Därför kommer få personer som inte är direkt berörda uppröras över det här horribla förslaget.
Banjo...är det nån referens till Den sista färden med Burt Reinolds?
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
L lat skrev:
F.n jag vet inte om du bara försöker vara ironisk eller om du verkligen har så sned uppfattning?
Hur tror du världen, eller din egen lilla by, skulle se ut om det inte fanns någon som tog på sig det otacksamma jobbet att försöka medla ihop invånarnas åsikter & styra åt ett håll???

Jag bli så trött på alla dessa i...r som tror att politiker i allmänhet bara är idioter (såna finns naturligtvis också, men då är de framröstade av andra idioter), de flesta av dem gör sitt bästa för att göra det bästa för oss.
Och att inte alla ni "stjärnskott" därute drar ert strå till stacken, ni som är guds gåva till mänskligheten.
Jag är 100% seriös, och praktiserar redan denna livshållning. Att det på EU-nivå skulle behövas byråkrati för att "styra åt ett håll" tror jag inte på. Det kommer bli fel håll, garanterat, och alla kommer tvingas åt detta inkorrekta håll. Detsamma gäller för de flesta andra administrativa nivåer. Att politikerna "gör sitt bästa" är helt ointressant. Mina barn ritar så fint det kan, men det blir inte särskilt vackert så de helt enkelt inte är så duktiga. Detsamma gäller allt det avskrap som befolkar våra valda församlingar, vars kompetens (obs, ej utbildning, det är gravt överskattat) är nära noll inom de områden som spelar roll för något annat än omval.

Jag väljer istället att engagera mig i mina barns skola, kör och scoutkår, vår samfällighet och bostadsrättsförening. Det är så jag drar riktiga strån till stacken, istället för att sitta på den sidan som definierar regler men inte berörs av dem.
 
  • Gilla
pmd och 4 till
  • Laddar…
A
det är inte politikerna i detta som är det största problemet utan tjänstemännen..
myndighetsjuristerna..
De är dessa som är helt åt helvete..
De som agerar efter viss partifärg och med religiös övertygelse är farliga för rättssäkerhet samt medborgare i detta land.

Det är de som konstant ställer till att tolka EU direktiv som fan läser bibeln.

Sedan så behöver inte alls politikerna släpa hem direktiv från EU, det går att säga ifrån.
Och det man släpar hem måste först kontrolleras emot gällande lagar och regler så det inte påverkar medborgarna negativt.
Då måste miljöbalken ändras först..
 
  • Älska
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Det är politikerna som genom lagstiftning implementerar EU-direktiv. Det är alltså politikernas fel, inte tjänstemännens. Och om politikerna är så dåliga att de låter sig ledas av aktivistiska tjänstemän är det också politikernas fel, eller möjligen väljarnas.

Man kan inte skylla de överordnades inkompetens på de underordnade.
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
A
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det är politikerna som genom lagstiftning implementerar EU-direktiv. Det är alltså politikernas fel, inte tjänstemännens. Och om politikerna är så dåliga att de låter sig ledas av aktivistiska tjänstemän är det också politikernas fel, eller möjligen väljarnas.

Man kan inte skylla de överordnades inkompetens på de underordnade.
Det var inga problem för MP att få in sina jurister i alla myndigheter.
före det hade vi inga problem alls av den här sorten..

sen kom cementa... sen energipriserna med alla uppdagade saker.
Och sist här Skogsstyrelsens tolkning av art och habitatdirektivet..

politikerna släpar hem skit från EU.. Men det är tjänstemän och jurister som orsakar problemen.
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Det var inga problem för MP att få in sina jurister i alla myndigheter.
före det hade vi inga problem alls av den här sorten.
Jo, vi har ”alltid” haft det här problemet. På första halvan av 1900-talet kämpade sossarna med en konservativ tjänstemannakår. På andra halvan av 1900-talet hade vi ”den långa marschen genom institutionerna” då nymarxister medvetet avsåg att besätta höga tjänstemannapositioner för att omforma systemet inifrån. Och idag har vi dagens problem.

Ideologierna må skifta, men problemet är inte nytt.
 
  • Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
A
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jo, vi har ”alltid” haft det här problemet. På första halvan av 1900-talet kämpade sossarna med en konservativ tjänstemannakår. På andra halvan av 1900-talet hade vi ”den långa marschen genom institutionerna” då nymarxister medvetet avsåg att besätta höga tjänstemannapositioner för att omforma systemet inifrån. Och idag har vi dagens problem.

Ideologierna må skifta, men problemet är inte nytt.
Och varje gång så var det lika mycket tjänstemän som politiker som var problemet, inte enbart politiker.
 
Må så vara, men man städar trappor uppifrån. Det är politikernas sak att tillse att tjänstemännen gör sitt jobb och är lämpade för det. Klarar de inte av det byter man i första hand ut politikerna.
 
  • Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
A
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Må så vara, men man städar trappor uppifrån. Det är politikernas sak att tillse att tjänstemännen gör sitt jobb och är lämpade för det. Klarar de inte av det byter man i första hand ut politikerna.
Jag städar mina nerifrån ;)
och ser man till att inga jurister med tveksam attityd emot landets bästa och att tjänstemännen verkligen inte agerar efter politiska övertygelser så blir politiker Och deras nedskräpning en betydelse lös händelse... Då trappan städas dagligen från deras smuts... :cool:
 
K karlmb skrev:
Banjo...är det nån referens till Den sista färden med Burt Reinolds?
Det var @Nötegårdsgubben som drog upp uttrycket "banjohöger" till att börja med, med en länk till tankesmedjan Timbro. Uttrycket myntades av en person som förmodligen tillbringat fler timmar med att kolla på amerikanska filmer än att köra traktor (min tolkning).
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
Och hur tror ni semester, allmän skolgång, allmän hälsovård,allmäna pensioner, föräldraledighet, pappaledighet osv, osv har kommit till & genomförts?
Genom att ett antal i.ioter suttit på kammaren och gnällt?
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.