C cpalm skrev:
Kanske inte i praktiken, men formellt.
Enligt de allmänna råden skall avloppsanläggningen förväntas uppnå minst 70 % reduktion av fosfor vid normal skyddsnivå.

Vad man befarar här är ju att 90% av alla enskilda anläggningar kommer att få tummen ner av olika mer eller mindre relevanta anledningar.
Jo men har det någon egentlig betydelse i Sverige? eller är det mer ett problem för de som bor längs Rhen etc?
Det handlar ju om att uppfylla EU's vattendirektiv. (som då kan vara helt fel egentligen för oss)
 
C cpalm skrev:
Kanske inte i praktiken, men formellt.
Enligt de allmänna råden skall avloppsanläggningen förväntas uppnå minst 70 % reduktion av fosfor vid normal skyddsnivå.

Vad man befarar här är ju att 90% av alla enskilda anläggningar kommer att få tummen ner av olika mer eller mindre relevanta anledningar.
Vi har just byggt om vår anläggning och höjde kapaciteten på fosfor och kväverening kraftigt. Vi kommer säkert att bli tvångsanslutna ändå, något hittar de säkert på...
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Sällan man ser så mycket medhåll och gillamarkeringar som @Claes Sörmland fått här. Jag instämmer förstås i klagokören, men tänker främst att det nog är en ganska samstämmig banjohöger som gillar det här. En rörelse jag sympatiserar djupt med, men då jag bara har en motorsåg, noll (0) traktorer och betalar en kommunalskatt under 30 spänn får jag nog nöja mig med att stå vid sidan av och heja på.
 
  • Haha
  • Gilla
vcx och 5 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Sällan man ser så mycket medhåll och gillamarkeringar som @Claes Sörmland fått här. Jag instämmer förstås i klagokören, men tänker främst att det nog är en ganska samstämmig banjohöger som gillar det här. En rörelse jag sympatiserar djupt med, men då jag bara har en motorsåg, noll (0) traktorer och betalar en kommunalskatt under 30 spänn får jag nog nöja mig med att stå vid sidan av och heja på.
Prioriteringarna är olika, och får vara det. Vissa skaffar traktor, andra elbil, en extra elmotorsåg och kanske avloppstillstånd men nyttan av en avloppsdeklaration dessutom är oerhört svårbegriplig för mig.

Regler som är för svårbegripliga eller upplevs sakna relevans riskerar att negligeras och då får vi som med energideklarationerna bara en ny deklaration som ingen (eller åtminstånde få) efterfrågar då den inte uppfattas göra någon nytta utan mest är en meningslös fördyrande byråkratisk pålaga på villaägare.

Nu är det ju valår och jag hoppas att riksdagsledamöterna läser våra åsikter både i mail och kanske här på byggahus, vad vi tycker är relevant att ta hänsyn till om man ska få våra kryss i riksdagsvalet.
 
  • Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Prioriteringarna är olika, och får vara det. Vissa skaffar traktor, andra elbil, en extra elmotorsåg och kanske avloppstillstånd men nyttan av en avloppsdeklaration dessutom är oerhört svårbegriplig för mig.
Jo men "banjohöger" var en skoj benämning ;)

Hur det än är, som jag ser det så lever vi i ett av de finaste, vackraste samt renaste länderna på jordklotet.

Vi ska väl inte frivilligt förvandla oss till självplågare pga att någon i Bryssel klubbat igenom ett vattendirektiv!
 
  • Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo men "banjohöger" var en skoj benämning ;)
[\QUOTE]
Jodå, men den kan skrämma de centerpartistiska och socialdemokratiska riksdagsmännen som förhoppningsvis läser detta.
 
F fribygg skrev:
Jodå, men den kan skrämma de centerpartistiska och socialdemokratiska riksdagsmännen som förhoppningsvis läser detta.
Jo....!

De flesta miljöledningssystemen ser ut som enligt bilden nedan och man kan ju inte komma till Bryssel och inte visa att man gjort någonting.

1. Skamvrån
2. Böter av EU-kommisionen

Sen kan man då även vara luriga som danskarna eller realister som finländarna eller skylla på att vi är panka som rumäner/bulgarer.

Men vi ska ju alltid vara Bror Duktig (till varje pris)
 
  • Diagram över miljöledningssystem PDCA-cirkeln med steg som organisation, policy, mål, rutiner och revision.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Sällan man ser så mycket medhåll och gillamarkeringar som @Claes Sörmland fått här. Jag instämmer förstås i klagokören, men tänker främst att det nog är en ganska samstämmig banjohöger som gillar det här. En rörelse jag sympatiserar djupt med, men då jag bara har en motorsåg, noll (0) traktorer och betalar en kommunalskatt under 30 spänn får jag nog nöja mig med att stå vid sidan av och heja på.
Banjohöger...möe sa en höra! Jag klickade på länken, och kunde konstatera att uttrycket myntats av en skribent från det svenska landskap där landsbygden och dess befolkning är ojämförligt minst lantlig. Banjo - någon har nog tittat på för många filmer från Amerikat. Här på den svenska landsbygden huserar möjligen dragspel som indikator-instrument (inte ens de som verkligen har föräldrar som är kusiner spelar banjo) och de få som fortfarande dricker hembränt dricker det inte ur en glasburk heller, för den delen. Dessutom finns många på landet som inte står till höger i politiken.
Ursäkta för detta OT-utbrott från en som har traktor och motorsåg i plural.

Att den svenska regleringsmanin, inte bara på detta område, främst drabbar landsbygdsbor beror på att vi gör mer själva, och det är att göra saker som regleras. Förstås. Stadsbor har i mindre utsträckning egen brunn eller eget avlopp, det finns kommunalt att betala för, och därmed också betala för att VA-huvudmannen sköter regelefterlevnaden åt kunderna.
Därför kommer få personer som inte är direkt berörda uppröras över det här horribla förslaget.
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo....!

De flesta miljöledningssystemen ser ut som enligt bilden nedan och man kan ju inte komma till Bryssel och inte visa att man gjort någonting.

1. Skamvrån
2. Böter av EU-kommisionen

Sen kan man då även vara luriga som danskarna eller realister som finländarna eller skylla på att vi är panka som rumäner/bulgarer.

Men vi ska ju alltid vara Bror Duktig (till varje pris)
Om det är som i din illustration kommer ju aldrig resultatet till ledningen, och då undrar man ju vad det hela ska tjäna till?
 
F fribygg skrev:
Om det är som i din illustration kommer ju aldrig resultatet till ledningen, och då undrar man ju vad det hela ska tjäna till?
Plan-Do-Check-Act
Det sitter ju tusentals byråkrater i Bryssel som noggrannt håller koll på vad varje land presterar inkl att då svenska myndigheter samlar in vad som skickas till Bryssel.

Presterar inte ett land enligt ett visst direktiv så hamnar man hos EU-kommissionen.

Så det här förslaget enligt min mening är då att man tar den enklaste vägen för att visa att man minsann följer vattendirektivet. Jag betvivlar att det på det stora hela förbättrar vattnet på något nämvärt sätt.
 
jonmo jonmo skrev:
Dekadens är vad det är.

Jag tycker vi riktiga människor ska börja visa de tärande vad vi tycker. Med det menar jag att man exempelvis spottar på marken när man ser en politiker på stan, ifrågasätter och helt enkelt är otrevlig om man träffar någon som visar sig jobba med dessa låtsasjobb. Få dem att skämmas, och se till att om och om igen påpeka att det är "mina skattepengar du slösar". Om man inte vill bli skammad får man ta ett hederligt jobb där man producerar något som någon är villig att betala för.
F.n jag vet inte om du bara försöker vara ironisk eller om du verkligen har så sned uppfattning?
Hur tror du världen, eller din egen lilla by, skulle se ut om det inte fanns någon som tog på sig det otacksamma jobbet att försöka medla ihop invånarnas åsikter & styra åt ett håll???

Jag bli så trött på alla dessa i...r som tror att politiker i allmänhet bara är idioter (såna finns naturligtvis också, men då är de framröstade av andra idioter), de flesta av dem gör sitt bästa för att göra det bästa för oss.
Och att inte alla ni "stjärnskott" därute drar ert strå till stacken, ni som är guds gåva till mänskligheten.
 
P paralun skrev:
Plan-Do-Check-Act
Det sitter ju tusentals byråkrater i Bryssel som noggrannt håller koll på vad varje land presterar inkl att då svenska myndigheter samlar in vad som skickas till Bryssel.

Presterar inte ett land enligt ett visst direktiv så hamnar man hos EU-kommissionen.

Så det här förslaget enligt min mening är då att man tar den enklaste vägen för att visa att man minsann följer vattendirektivet. Jag betvivlar att det på det stora hela förbättrar vattnet på något nämvärt sätt.
I ditt val av illustration når punkt 10 inte punkt 1.
Är det normalt och vad du anser lämpligt?
 
L lat skrev:
F.n jag vet inte om du bara försöker vara ironisk eller om du verkligen har så sned uppfattning?
Hur tror du världen, eller din egen lilla by, skulle se ut om det inte fanns någon som tog på sig det otacksamma jobbet att försöka medla ihop invånarnas åsikter & styra åt ett håll???

Jag bli så trött på alla dessa i...r som tror att politiker i allmänhet bara är idioter (såna finns naturligtvis också, men då är de framröstade av andra idioter), de flesta av dem gör sitt bästa för att göra det bästa för oss.
Och att inte alla ni "stjärnskott" därute drar ert strå till stacken, ni som är guds gåva till mänskligheten.
Jag antar att du inte har läst om de nya reglerna för avverkning av skog? Eller om det nya reseavdraget? Bara för att ge ett par exempel.

Politikerna gör nog så gott de kan, men om de inte kravställer bättre arbete från tjänstemännen utan bara kör vidare, ja då får de faktiskt stå ut med klagosången.
 
F fribygg skrev:
I ditt val av illustration når punkt 10 inte punkt 1.
Är det normalt och vad du anser lämpligt?
Under punkt 8 samt 9 sker uppföljningen. En riktig miljörevision utförs då ofta av en oberoende part.

Sen hittar man på nytt "elände" under 10.... och "ständig förbättring" ska ske, runt/runt i cirkeln.

Sysselsätter många nuförtiden. och vi ska betala för kalaset.;)
 
Läste KTHs remissvar

"krav på att fastighetsägare skall lämna in avloppsdeklaration (4.9)

Status och funktion på landets över 800,000 enskilda avloppsanläggningar är till största del okänt. För att råda bot på detta kunskapsunderskott föreslås att alla fastighetsägare skall lämna in en avloppsdeklaration, utförda av certifierade besiktningsföretag.

Vi bedömer att detta kan bli problematiskt då det kan skapa oklarhet kring tillsynsansvaret för vad som är en potentiellt miljöfarlig verksamhet. Systemet kan också medföra risker för korruption.

Det kan ändå vara en god idé att avkräva fastighetsägare en enklare avloppsdeklaration, utan inblandning av en extern besiktningsperson, till exempel genom användarvänliga ICT-lösningar, smarta appar etc. Denna information kan kommunerna använda för att prioritera sina tillsynsinsatser."

https://www.kth.se/om/fakta/policies/yttranden/2018/vagar-till-hallbara-vattentjanster-1.1020511

Helt ok och rimligt.
 
  • Gilla
  • Älska
pmd och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.