Vi har många katter i kvarteret(5-6 st) som vi inte vill ha i trädgården. Prata med grannarna fungerar inte, de kommer fortsätta ha utekatter som gillar att hänga hos oss.
Vi har allergier. De ligger och fäller hår i utemöbler, går in om vi har balkongdörren öppen och bajsar på både altan och i pallkragarna.
Vi har i flera år testat spruta vatten etc men detta hjälper endast i några timmar.
Nu tänker vi bygga staket på en kortsida och höja befintligt staket på långsida med hjälp av spalje eller armeringsjärn(exempelvis enligt bild).
Vad behöver vi göra för att katterna inte ska klättra över. Staketet vi har nu är väldigt lågt så vi tror det blir stor skillnad av att höja, men jag vill försäkra mig om att välja rätt typ av staket.
Vi har en tät häck på en långsida och en kortsida som de inte går igenom när det finns enkelt "villa staket" i nederkant.
Förslagen är alltså:
Staket och grind på kortsida mot vår bilparkering, 180 cm högt. Här får vi bygga "vad vi vill".
Och sedan höja befintligt lågt staket mot grannen med spalje/armeringsjärn. Här måste det vara lite sikt igenom då denna grannen är nära inpå, men välvilligt inställt till extra höjd om vi kommer med snygga förslag.
Tankar och tips om typ av staket? Någon som lyckats bygga bort grannens katter?
Vi har allergier. De ligger och fäller hår i utemöbler, går in om vi har balkongdörren öppen och bajsar på både altan och i pallkragarna.
Vi har i flera år testat spruta vatten etc men detta hjälper endast i några timmar.
Nu tänker vi bygga staket på en kortsida och höja befintligt staket på långsida med hjälp av spalje eller armeringsjärn(exempelvis enligt bild).
Vad behöver vi göra för att katterna inte ska klättra över. Staketet vi har nu är väldigt lågt så vi tror det blir stor skillnad av att höja, men jag vill försäkra mig om att välja rätt typ av staket.
Vi har en tät häck på en långsida och en kortsida som de inte går igenom när det finns enkelt "villa staket" i nederkant.
Förslagen är alltså:
Staket och grind på kortsida mot vår bilparkering, 180 cm högt. Här får vi bygga "vad vi vill".
Och sedan höja befintligt lågt staket mot grannen med spalje/armeringsjärn. Här måste det vara lite sikt igenom då denna grannen är nära inpå, men välvilligt inställt till extra höjd om vi kommer med snygga förslag.
Redigerat:
Jag har tyvärr inga bra idéer att erbjuda mer än ev hälla ut något medel som ska hålla katter borta.Majmaj skrev:
Vi har många katter i kvarteret(5-6 st) som vi inte vill ha i trädgården. Prata med grannarna fungerar inte, de kommer fortsätta ha utekatter som gillar att hänga hos oss.
Förslagen är alltså:
Dock ville jag inflika att katterna definitivt tar sig igenom armeringsjärnet och troligen kommer tycka att det är kul att gå uppe på staketet men en sådan lösning som på bilden :/
Hoppas någon annan har något bra tips 🤞🏼
Armeringsnätet tillsammans med svartmålat hönsnät och växter som klättrar och täcker allting är det som kommer fungera bäst. Åtminstone så länge ingen av katterna anser det värt att klättra uppför nätet och in på er tomt. I så fall är det hönsnät ovanför hela ytan som gäller.
Administrator
· Skåne
· 8 001 inlägg
Jag har raderat uppmaningar till djurplågeri, här är vi djurvänner.
/Moderator
/Moderator
Tycker du verkligen att det är ett bra förslag till en allergiker?? 🙄H Huaooja skrev:
Det går i stort sett inte att få katterna att hålla sig undan.
Det enda sättet är nog att ta bort katterna permanent.
Man förvånas över att kattägarna ignorerar de problem de ställer till med..
Gällande staket så är katter fenomenala på att ta sig upp i princip överallt, så det kan vara en idé att också titta på avskräckande åtgärder. De gillar inte vissa dofter, däribland citrus. Kryddväxter som timjan och rosmarin ska också vara kattavskräckande (tänkte om ni kan ha en liten kryddträdgård på altanen för att slippa objudna besökare där). Läste någonstans att de inte heller gillar lavendel, så att plantera det längs med staketet kanske kan fungera. Det finns också vissa medel man kan strö ut för att de ska sky tomten.

hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 510 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 510 inlägg
Hjorthornsolja !
Trodde inte på det själv men testade , vi hade stora problem med att grannarnas katter pissade på allt som var kvar utomhus, och det funkade 100 %
Köpte en liten flaska som gamla glasspinnar doppades i , sen satte jag ut dessa med en dryg meters mellanrum runt om tomten
Trodde inte på det själv men testade , vi hade stora problem med att grannarnas katter pissade på allt som var kvar utomhus, och det funkade 100 %
Köpte en liten flaska som gamla glasspinnar doppades i , sen satte jag ut dessa med en dryg meters mellanrum runt om tomten
katter gillar inte att gå på spetsiga saker, jag lade ut torrt ris från en sockertoppsgran, torra grenar från en häck, och spretiga delar från ett hönsnät med framgång.. där gillar de inte att gå och de tar en annan väg. Ett staket som inte avslutas med typ taggtråd är nog lönlöst, de kan hoppa upp 2m+ från stllasittande och sedan balansera på 28mm bred läkt.. skickliga är de...
Har inte så stort problem nu, men i förra huset var det många katter som förpestade.
På den tiden satte jag angeldon som jag smällde av via trådar inifrån sommartid. Katter har tydligen bra minne för de slutade var vid vårt hus.
Nu finns iofs inte knallkorkar som smäller, men tipsar om tryckluftslang med nån vissla i änden och som flyger runt när man släpper på luften, vet en som haft framgång med det.
Elstängsel?
På den tiden satte jag angeldon som jag smällde av via trådar inifrån sommartid. Katter har tydligen bra minne för de slutade var vid vårt hus.
Nu finns iofs inte knallkorkar som smäller, men tipsar om tryckluftslang med nån vissla i änden och som flyger runt när man släpper på luften, vet en som haft framgång med det.
Elstängsel?
Har vi en vecka med 30 grader och strålande sol måste vi ändå plocka in nästan allt så fort vi varit ute, för att allt blir obrukbart om katterna lägger sig på grejerna.Nissens skrev:
Vi har snygg och relativt nybyggd altan med stora soffor och matplats. Hade gärna velat ha en utematta till sofforna men kan inte på grund av omständigheterna.
Det här med att inte kunna ha öppet på altanen stör mig också enormt. Gick ner i tvättstugan i somras, då jag glömde stänga altandörren och hörde hur mitt barn ropade att katten smet in igen. PANIK.
Bävar för dagar då barnen glömmer altandörren utan uppsikt och att någon av katterna kommer in för att parkera sig i möblerna inomhus.
Jag förstår inte hur kattägare inte förstår hur handikappade allergiker blir. Jag är inte heller så förtjust i kattbajs bland odlingarna och misstänker att fler känner som mig.
Är det hönsnät vi måste ha så överväger jag det nästan. Men hade varit skönt med snyggare alternativ.
Redigerat: