Medlem
· Västra Götaland
· 8 inlägg
Jag vill sätta in ett smart lås av någon typ, men för att göra det (tror jag) behöver jag ett låshus med en "rak" regel istället för det smäcklås jag har nu.
Men, när jag plockar ut och mäter låset ser det ut som att jag har ett dorndjup på 60 mm, vilket inte ska finnas. På stolpen står det ASSA, och stämplat i själva huset står det "sweden"
Har jag mätt helt galet? Vilket dorndjup har jag egentligen?
Men, när jag plockar ut och mäter låset ser det ut som att jag har ett dorndjup på 60 mm, vilket inte ska finnas. På stolpen står det ASSA, och stämplat i själva huset står det "sweden"
Har jag mätt helt galet? Vilket dorndjup har jag egentligen?

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Du har troligtvis det ovanliga ASSA 562-57 låshuset som förr satt i vindsdörrar och andra branddörrar.
Det finns täckskyltar till smarta lås så du kan göra om så det passar.
Vilket smart lås har du tänkt installera?
Är det trä dörr och karm eller metall?
Onödig information för de som tycker det är ett 560 låshus.
Det kan verka lite rörigt men låshusen har olika namn beroende på uppreglingsfunktion/uppställningsfunktion låshus 560 (uppreglingsknapp), 562 låshus (uppställningsnyckel/uppreglingsnyckel), 1560 (blind) nuförtiden så är det samma låshus fast med olika brickor bakom stolpen så det går att i efterhand byta om man vill ha blind, knapp eller nyckel till uppställningen.
Detta låshus med det större dorndjupet 57mm säljs som 562 och kallas även vindsdörrslås, branddörrslås
Det kan verka lite rörigt men låshusen har olika namn beroende på uppreglingsfunktion/uppställningsfunktion låshus 560 (uppreglingsknapp), 562 låshus (uppställningsnyckel/uppreglingsnyckel), 1560 (blind) nuförtiden så är det samma låshus fast med olika brickor bakom stolpen så det går att i efterhand byta om man vill ha blind, knapp eller nyckel till uppställningen.
Detta låshus med det större dorndjupet 57mm säljs som 562 och kallas även vindsdörrslås, branddörrslås
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "låshus 560"

Låshus 560 Assa
För ytter- och innerdörrar.
1 199 kr inkl moms
Läs mer
Medlem
· Västra Götaland
· 8 inlägg
Det var ordentliga detaljer det!1 123abc skrev:Du har troligtvis det ovanliga ASSA 562-57 låshuset som förr satt i vindsdörrar och andra branddörrar.
Jag antar att jag får köpa något med dorndjup 50 mm och sen sätta täckplåtar som du säger. Dörren är av massivt trä, så att ta nya hål är ju inte svårt
Jag vet inte vilket lås jag ska ha, men jag vill gärna att det ska kunna integreras i HomeAssistant, helst via Zigbee
Klicka här för att svara