6 108 läst · 25 svar
6k läst
25 svar
Nytt hus vad tänka på vad det gäller teknik
Givetvis gör det det. Men det mesta går köra över Cat6 eller coax. Men det är klart, om du vill dra en SCART utan att ta sätta kontakter först efter dragningen så behöver du ett rätt så grovt rörMikael_L skrev:
Tänk till lite och "framtidsäkra" inte i blindo.
Man behöver tex inte dra ALLA rör till en central punkt i huset, man kan även ha distributionspunkter utspridda i huset.
Jag har tex en central switch i bredbandsskåpet på andra våningen, därifrån en kabel till plan 1 där det finns ytterligare en switch i en servergarderob och därifrån EN kabel till mediamöbeln som har en egen switch. Resten går på Wifi via tre nätverk/accesspunkter huset. Förutom att det ger en hel del flexibilitet utan massor med rör och kabel, så håller jag även stora delar av nätverket fritt från lokal tung trafik mellan olika mediaburkar.
Mindre kabel och mera kapactiet mao.
Nu är det lite lättare för mej eftersom jag till 90% vet hur huset (350 m2) kommer att användas, och dessutom inte har några grannar som stör min WiFi, men tänkt till som sagt, det är inte säkert man behöver 1 Gbit i köket.
Man behöver tex inte dra ALLA rör till en central punkt i huset, man kan även ha distributionspunkter utspridda i huset.
Jag har tex en central switch i bredbandsskåpet på andra våningen, därifrån en kabel till plan 1 där det finns ytterligare en switch i en servergarderob och därifrån EN kabel till mediamöbeln som har en egen switch. Resten går på Wifi via tre nätverk/accesspunkter huset. Förutom att det ger en hel del flexibilitet utan massor med rör och kabel, så håller jag även stora delar av nätverket fritt från lokal tung trafik mellan olika mediaburkar.
Mindre kabel och mera kapactiet mao.
Nu är det lite lättare för mej eftersom jag till 90% vet hur huset (350 m2) kommer att användas, och dessutom inte har några grannar som stör min WiFi, men tänkt till som sagt, det är inte säkert man behöver 1 Gbit i köket.
Förutom alla bra tips som redan kommit i tråden så tycker jag att det kan vara smart att ha larmlösning i bakhuvudet. Möjligheten att kunna dra osynliga kablar till ett trådbundet larm skulle jag uppskatta om det vore mitt hus.
Det där grova röret, det verkar vara ett avloppsrör, är det för alla sladdar till TV'n?Calle&Lisa skrev:
Det verkar ändå mynna ut i en apparatdosa :O
Och sen är det ett grovt grönt också, vad är det till? Och vad är det för slags rör?
Ja det är ett 75 mm avloppsrör som jag satt fast en modifierad dosa i ändan...då har jag möjlighet att i stort sett dra vad som helst till tv och även möjlighet att sätta ett uttag eller doslock om jag vill.Mikael_L skrev:
Det gröna röret är ett 50 mm markrör för tele som jag har dragit till tv platsen uppe...möjlighet att dra lite vad som helst, typ hdmi...lite hängslen och livrem ;-)
Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
Mycket bra tips...att kunna dra trådbundet om man vill är riktigt bra.Korvgubbe skrev:
Här är våran knytpunkt för larmet.
Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
Får patcha om kablarna i skåpet den dagen jag prompt måste köra fler än 2st olika källor/saker till resp rum (Sovrum)stefancrs skrev:
Givetvis kommer det matas extra till TV-rum inkl 20-40mm tomrör eller andra ställen där man vet att framtida elektronik är önskvärt.
Och ska det dras en massa extra CAT kabel så bör man även fördela ut dessa runt om i rummen.
Det är ju inte bara signaler _till_ TV'n man vill kunna köra, även åt andra hållet (t.ex. så kanske man vill ha en bluray-spelare eller dylikt vid TV'n, eller skicka IR eller dylikt till mediacentralen).Svinninge skrev:Får patcha om kablarna i skåpet den dagen jag prompt måste köra fler än 2st olika källor/saker till resp rum (Sovrum)
Givetvis kommer det matas extra till TV-rum inkl 20-40mm tomrör eller andra ställen där man vet att framtida elektronik är önskvärt.
Och ska det dras en massa extra CAT kabel så bör man även fördela ut dessa runt om i rummen.
Liknande trådar
-
Hur skulle ni tänka kring nytt husköp
Köpa & Sälja hus -
Hur ska man tänka angående kalkyl på varje del ska kosta på ett nytt hus?
Lösvirke & Timmerhus -
Vad ska man tänka på när man ska planera elen på ett nytt hus?
El -
Bygger nytt hus, vad måste vi tänka på ang. teknik?
Teknik -
Vad tänka på vid köp av nytt hus från entreprenör?
Hustillverkare