E erikssonjorgen skrev:
Hej,
Börjar bli dags att inhandla golvvärme (elektrisk). Behöver bestämma för att veta höjd på flytspackel samt vilka rör som termostaten vill ha.

Konstruktionen är alltså spånskiva och ska kläs med plastmatta som ytskick. Antar att plastmattan behöver vara golvvärmetålig.

Några tips på bra golvvärme?

/J
T2 blå är att rekommendera. Det är en riktig värmekabel och i mina ögon bättre än t.ex. Ebecos ”likvärdiga”. Faktiskt är den bättre, en värmekabel ska klara 160kg klämtryck, det gör inga sk Cable kit. Annars är det väl egentligen en smaksak.

• Gilla
erikssonjorgen
  • Laddar…
Fint ska kika på den blå. Har tidigare lagt T2 Röd som har varit smidig att kapa i rätt längd.
Tack,
J

E erikssonjorgen skrev:
Fint ska kika på den blå. Har tidigare lagt T2 Röd som har varit smidig att kapa i rätt längd.
Tack,
J
Röd fungerar också, det hör dock till ovanligheten i badrum. Fördelen är ju att den röda är Självbegränsande. Den bygger dock mer på höjden och är svårare att lägga eftersom den är oval. Den konstruktionen har också tidigare fått kritik pga. Dess begränsade livslängd.

• Gilla
erikssonjorgen
  • Laddar…
Det är ju så att om man t.ex. ställer något som sluter tätt och isolerar mot golvet, jag brukar använda sackosäck som exempel så kan det bli väldigt varmt och bränna på en plastmatta. (Det gäller även trägolv. Tänkte nämnt det innan men trodde det var lugnt. Följ tillverkarens anvisningar och välj då T2 röd.

• Gilla
erikssonjorgen
  • Laddar…
J Johan456 skrev:
Röd fungerar också, det hör dock till ovanligheten i badrum. Fördelen är ju att den röda är Självbegränsande. Den bygger dock mer på höjden och är svårare att lägga eftersom den är oval. Den konstruktionen har också tidigare fått kritik pga. Dess begränsade livslängd.
Förlåt om jag bryter in här med en fråga, men skulle du kunna utveckla det där med begränsad livslängd? Jag har T2 röd i ett badrum i källaren. "Slits" den av att användas, eller åldras den helt enkelt så att den går sönder efter x antal år? Är det själva kabeln eller kontrollenheten som går sönder?

joakim_j joakim_j skrev:
Förlåt om jag bryter in här med en fråga, men skulle du kunna utveckla det där med begränsad livslängd? Jag har T2 röd i ett badrum i källaren. "Slits" den av att användas, eller åldras den helt enkelt så att den går sönder efter x antal år? Är det själva kabeln eller kontrollenheten som går sönder?
Bra fråga, man hade problem med att den gick sönder för många år sedan. Idag säger tillverkaren att den håller lika länge som andra värmekablar.

Hej,
Nu är väggen mot allrummet gipsad. Himla massa håltagning för dosor.
Ny gipsad vägg med hål för elektriska dosor och synlig trästomme i ett renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ångrar inte köper av hole-in-one för 1,5 dosa.
Nygipsad vägg med orange hole-in-one dosa för eluttag monterad och förberedd för två facks ram.
Skapa konto

Har monterat två big box tillsammans med clipset som är ämnat för detta. Passar en två facks ram (Exxakt)?
Två röda eldosa-installationer i gipsvägg förberedda för elektrikerkopplingar.
Skapa konto

Nu blir det att fundera vidare på dörrhålets höjd efter tänkt flytspackling.

/J

Absolut! En konkurrent till T2 röd då den är godkänd för den typen av golv du vill lägga. Annars är det i princip en T2 blå med något högre effekt. Kabeln är precis som T2 blå, en serieresistiv kabel. Principen är att kabeln levereras i olika längder och med olika resistans per meter kabel så att nominell effekt på 10W per mer utvecklas vid 230V. T2 black-12 är likadan men utvecklar 20% mer effekt per meter. Vill bara poängtera att T2 blå finns med andra effekter, tex. 20W/m för ingjutning. Jag förstår faktiskt inte hur denna kabel kan vara tillåten under plastmatta när T2 blå inte är det. Ok, ledarna är tvinnade och kabeln är tunnare men det förändrar i mina ögon ingenting.

Edit: Denna kabeln har jag aldrig sett innan. Vill också påpeka att ska du lägga i badrum där inget placeras på golvet (som sluter tätt) så kör på denna. Då menar jag att man inte ska ha mattor eller liknande.

Edit2: Har ställt lite frågor till Nvent (tillverkaren) om T2 black/T2 blå. Återkopplar när de svarat.

Redigerat:
  • Gilla
erikssonjorgen och 1 till
  • Laddar…
J Johan456 skrev:
Edit2: Har ställt lite frågor till Nvent (tillverkaren) om T2 black/T2 blå. Återkopplar när de svarat.
Berätta gärna vad du finner. Tack!
/J

Hej.
Funderar lite på regelfäste för min dosa till golvvärmen (VP2). Den bygger ca 1-2 mm plus skruvhuvud. Hade en från Elko med klor att slå in men lirade dåligt. Klorna böjde sig, säkert handhavande.
Metallfäste för elinstallation med böjda klor och skruvhål mot en vit bakgrund.
Skapa konto

Kör med Schneiders nu som saknar klor och ska skruvas. Hur gör ni i badrum? Jackar ur lite för fäste och skruv i regel? Förslag på lägre skruvhuvud? Spikhuvud är väl det lägsta?

En närbild på ett metalliskt regelfäste med flera skruvar, varav en sticker ut cirka 1-2 mm.
Skapa konto

Tror det var @Paul-Staffanstorp som tycker man ska ta ur för monteringsplåten för tappvatten, vilket jag håller med om.

Allt gott,
J

• Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Fick bli såhär.
Frågan kvarstår dock av nyfikenhet.
Eluttag monterat i vägg med öppen kabeldragning och anslutna nätverkskablar.
Skapa konto

/J

sunnis
Brukar spika eller skruva beroende vad som är närmast till hands, spiken bygger mindre och blir platt med järnet efter några slag. Att det bygger på någon millimeter har i praktiken ingen betydelse. Det ska ändå på skivor. Reglarna är ju inte heller perfekta..

• Gilla
erikssonjorgen
  • Laddar…
Hej,
Jobbar vidare med ytterväggen.
Dags för anslutning av tappvatten till WC.

Kör som bekant LK system. Jag har valt att gå på LK Grip (det gråa 90 graders väggbockstödet). Denna kan enligt monteringsanvisning fästas i väggskena eller kortling. Vad anser ni bäst av dessa alternativ, alternativen som bilder nedan:

Väggskena:
Installation av LK Grip väggbockstöd på en väggskena monterad över träreglar med isolering i bakgrunden.
Skapa konto

Produktbild från monteringsanvisning:
LK Grip 90 graders väggbockstöd monterat på väggskena för tappvattenanslutning enligt monteringsanvisning.
Skapa konto

"Kortling":
LK-systems grå 90 graders väggbock monterad på en träregel framför en väggskena med förlagda hål.
Skapa konto

Produktbild från monteringsanvisning:
Installation av LK Grip väggbockstöd i väggskena och kortling för tappvattensanslutning till WC.
Skapa konto

Undrar även om det finns standard för höjd samt avstånd från avlopp röret ska komma ut från vägg?

/J

• LK Grip väggbockstöd i grått anslutet till en väggskena monterad på träkonstruktion, illustration för rörinstallering.
    Skapa konto
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.