Har inte använt just det bockstödet men nosen ska eventuellt tas av så att den inte sticker ut förbi gipsskivan (så att manschetten tätar mot röret och inte stödet). Det är mycket enklare att såga av innan man monterar än efteråt. Fråga inte hur jag vet.

• Gilla
JanneJanne123 och 1 till
  • Laddar…
Ska det inte vara ett mindre hål genom gipsen då man bara har skyddsröret igenom gipsen.

För reglerna säger väl 2mm glipa mellan skyddsrör och gips? Eller fyller man glipan med fog innan tätskikt?

Hej.
Granskar man LKs anvisningar så framgår det att de rekommenderar säkervattenväggen, men de envisas med att visa sina bilder med kortlingar och inte plywood. Jag har inte plats för kortling då jag bara reglar 70.

Jag kan inte se att det bara är rör som ska gå genom gips. Var har du hittat det?

https://www.lksystems.se/globalasse..._installationslosningar-enligt-nt-vvs-129.pdf

Inte lätt det här...

/J

Bruzz Bruzz skrev:
[länk]

Punkt 3.3.1

Där står det 2mm glipa. Men det kanske bara gäller kopparrör?

Och väggbocken står det väl att den ska kapas till att gå i liv med väggskivan/plywooden.
Hej.
Det handlar väl egentligen om bocken ska gå fram till och med gipset? Då blir det ca 2 mm mellan gips och bock. Om man däremot kapar bocken efter 15 mm (plywood) så är det bara RiR som går genom gipset.

Är du med hur jag tänker? Bra att bolla lite innan borrning.

/J

Kollade även länken. 3.3.1 gäller genomföring i golv. Men 3.3.2 gav ju mer att fundera på. 2 mm UTANFÖR väggkonstruktion för skyddsrör eller genomföringsdetalj (bocken?).

Illustration av skyddsrör och genomföringsdetalj med ett mått på 2 mm utanför en väggkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Detta börjar bli komiskt.
/J

E erikssonjorgen skrev:
Hej.
Det handlar väl egentligen om bocken ska gå fram till och med gipset? Då blir det ca 2 mm mellan gips och bock. Om man däremot kapar bocken efter 15 mm (plywood) så är det bara RiR som går genom gipset.

Är du med hur jag tänker? Bra att bolla lite innan borrning.

/J

Bocken ska ju kapas 15mm så den stannar vid plywooden. Skyddsrör vidare genom gipsen och sedan manschett runt skyddsröret. Så då blir det ju 7mm större diameter på hålet i gipsen kontra skyddsröret om du kör på 32mm borr.

E erikssonjorgen skrev:
Kollade även länken. 3.3.1 gäller genomföring i golv. Men 3.3.2 gav ju mer att fundera på. 2 mm UTANFÖR väggkonstruktion för skyddsrör eller genomföringsdetalj (bocken?).

[bild]

Detta börjar bli komiskt.
/J

Därav ska bocken inte igenom gipsen. Endast skyddsrör. Skyddsröret kapas sedan 2mm från kaklet. Finns speciella verktyg för att kapa skyddsröret i korrekt längd.

Bruzz Bruzz skrev:
Bocken ska ju kapas 15mm så den stannar vid plywooden. Skyddsrör vidare genom gipsen och sedan manschett runt skyddsröret. Så då blir det ju 7mm större diameter på hålet i gipsen kontra skyddsröret om du kör på 32mm borr.
Men var läser du att bocken ska kapas 15 mm?
/J

Illustration av rörinstallation med genomföringsdetalj och skyddsrör jämfört med bockfixturen och plywood.
Skapa konto

säkervatten ger ju exempel på att genomföringsdetalj kan sticka ut på samma sätt som skyddsrör så jag förstår inte varför man skulle behöva kapa bockfixturen efter plywooden ?

• Gilla
erikssonjorgen
  • Laddar…
Bruzz Bruzz skrev:
[länk]

I väggbocksstödets monteringsanvisning punkt 1.
Det ska kapas så det är längs med väggskiva. Som jag då antar är plywooden vilken är 15mm
Aha, jag tolkar väggskiva även som gipset. Men jag vet att de beskriver väggskiva på olika sett i deras illustrationer.
/J

Det jag nu funderar på är om jag ska låta bockfixturen gå två mm utanför gips. Jag ska ha plastmatta och anvisningarna säger att tätning ska ske mot rör. Det blir en omöjlighet.

Tankar?

/J

E erikssonjorgen skrev:
Det jag nu funderar på är om jag ska låta bockfixturen gå två mm utanför gips. Jag ska ha plastmatta och anvisningarna säger att tätning ska ske mot rör. Det blir en omöjlighet.

Tankar?

/J

Från LK väggbocksanvisningen:

”Vid väggbeklädnad av plastmatta som ytskikt ska tätskiktsentreprenören ansvara för tätning mellan tomrör och plastmatta enligt gällande bransch- regler.”

Så jag antar då åter igen att inget väggbocksstöd ska igenom gipsen. Endast tomrör/skyddsrör.

Efter plastmattan är satt antar jag att kapning av tomrör/skyddsrör sker 2mm utanför plastmattan.

• Gilla
saiter
  • Laddar…
Bruzz Bruzz skrev:
Från LK väggbocksanvisningen:

”Vid väggbeklädnad av plastmatta som ytskikt ska tätskiktsentreprenören ansvara för tätning mellan tomrör och plastmatta enligt gällande bransch- regler.”

Så jag antar då åter igen att inget väggbocksstöd ska igenom gipsen. Endast tomrör/skyddsrör.

Efter plastmattan är satt antar jag att kapning av tomrör/skyddsrör sker 2mm utanför plastmattan.
Då kapar jag bockfixtur efter gips och lämnar 100 mm RiR sticka ut.

Då går det inte ”igenom” gipsen.

Är ett dags för håltagning?

Träkonstruktion med uppritade hålpositioner för kapning, synlig bockfixtur och mätmarkering.
Skapa konto

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.