65 921 läst · 210 svar
66k läst
210 svar
Nytt 1920-talskök à la 2021
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 589 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 589 inlägg
När jag gjorde vår garderob tidigare i år så valde jag att sätta gips bakom ändå, tänkte att det var lika bra då det bidrar till ljuddämpning mellan sovrum och vardagsrum. Spacklade också men blev aldrig målatJ JohanLun skrev:
Gipsar och spacklar och slipar gör jag, möjligen grundar jag, sen är det bra.J JohanLun skrev:
Administrator
· Skåne
· 6 547 inlägg
Gångjärnen är från Eskilstuna Kulturbeslag. Gångjärnen i köket är av obehandlat stål som sedan målas i samma färg som skåpen. Det är samma typ av gångjärn som vi har i våra fönster, ytterdörrar och nästan alla våra innerdörrar. Dessa gångjärn ligger mig varmt om hjärtat. Jag gillar att de är tidstypiska, enkla i stilen och har kantiga hörn. Och att de kommer från Eskilstuna där jag är uppväxt.jejdig skrev:
Allra snyggast blir det med spårskruv, men det är inte alltid så praktiskt i tunga ytterdörrar. I nya köket har vi spårskruv.
Mycket snyggt! Ser att ni anlitat den bästa målaren också
Administrator
· Skåne
· 7 907 inlägg
Tack! Ja Kritan är en toppenmålare.
Administrator
· Skåne
· 7 907 inlägg
Idag blev det lite jobbigt helt plötsligt. Snickarna var och skulle jobba vidare med att spika upp skåpen.
När det blev dags att bestämma med rörmokaren hur rören ska gå, så visade det sig att våra gamla rör har lite bakfall. Vi har haft två hoar även tidigare, men nu byter vi plats på lilla hon och stora hon och behöver bättre rör där nya stora hon ska sitta vid fönstret.
För att göra en lång historia kort så resulterade det i att vi kommer att dra ner rören i källaren istället för att undvika risk för vattenskador i golvbjälklaget. Nu får håltagaren komma tillbaka på fredag och borra igen, fast i golvet denna gång. Sju hål sammanlagt.
Ett av hålen blir i skafferiet som ligger granne med kylskåpet som ska ha vatten inkopplat.
På kvällen när alla främlingar har gått vågar sig Doris in i köket. Hon undersöker och luktar noga på allt. Vad håller de på med?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
När det blev dags att bestämma med rörmokaren hur rören ska gå, så visade det sig att våra gamla rör har lite bakfall. Vi har haft två hoar även tidigare, men nu byter vi plats på lilla hon och stora hon och behöver bättre rör där nya stora hon ska sitta vid fönstret.
För att göra en lång historia kort så resulterade det i att vi kommer att dra ner rören i källaren istället för att undvika risk för vattenskador i golvbjälklaget. Nu får håltagaren komma tillbaka på fredag och borra igen, fast i golvet denna gång. Sju hål sammanlagt.
Logga in
Skapa konto
Ett av hålen blir i skafferiet som ligger granne med kylskåpet som ska ha vatten inkopplat.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
På kvällen när alla främlingar har gått vågar sig Doris in i köket. Hon undersöker och luktar noga på allt. Vad håller de på med?
Redigerat:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 074 inlägg
Du är säker på att det inte är @Per Eskilsson som lurat till sig en korthålsbana i köket va?Marlen Eskilsson skrev:
Administrator
· Skåne
· 7 907 inlägg
Jag håller med om att hålet i skafferiet ser misstänkt ut
Administrator
· Skåne
· 7 907 inlägg
Logga in
Skapa konto
Igår hjälpte oss rörmokaren Olle att markera var hålen för att dra ner alla VA-rör i köket till källaren skulle sitta.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Kent använde diamantborren för de stora hålen.
Logga in
Skapa konto
Han hade en manick för att ta reda på hur tjockt betongbjälklaget var. På ett ställe var det markerat mitt i en stålbalk så att hålet fick tas lite på sidan om.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
De mindre hålen tog han med en slagborr.
Administrator
· Skåne
· 7 907 inlägg
Administrator
· Skåne
· 7 907 inlägg
Nu är vi inne på vecka 4 av köksrenoveringen.
Idag började det äntligen hända lite roliga grejer. Både Palle och Måns var här och jobbade hela dagen. Jag är förvånad över hur mycket de behöver bygga om skåpen. Vaskskåpet och brickskåpet var för djupa och behövde kortas med 12 cm på djupet, vilket kommer resultera i mindre utrymme för sophantering, något som också måste byggas om. Kylskåpet som ska vara inbyggd får inte plats på djupet eftersom det skåpet är för grunt trots att skåpet är byggt just för vårt kylskåp. Ett annat bänkskåp behövde byggas om pga en nisch.
Så här såg det ut på morgonen innan de började. Nu har vi ett mindre brett och mindre element vid fönstret istället. Olle bytte ut det igår.
Och så här såg det ut efter dagens arbete.
Idag började det äntligen hända lite roliga grejer. Både Palle och Måns var här och jobbade hela dagen. Jag är förvånad över hur mycket de behöver bygga om skåpen. Vaskskåpet och brickskåpet var för djupa och behövde kortas med 12 cm på djupet, vilket kommer resultera i mindre utrymme för sophantering, något som också måste byggas om. Kylskåpet som ska vara inbyggd får inte plats på djupet eftersom det skåpet är för grunt trots att skåpet är byggt just för vårt kylskåp. Ett annat bänkskåp behövde byggas om pga en nisch.
Så här såg det ut på morgonen innan de började. Nu har vi ett mindre brett och mindre element vid fönstret istället. Olle bytte ut det igår.
Logga in
Skapa konto
Och så här såg det ut efter dagens arbete.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto