Sittställning
fatsug fatsug skrev:
Fjädrad klämma? Vad har man då för dammsugarkoppling?
Ahh ja det är ingen dammsugarkoppling alls då, men en adapter borde väl finnas. Jag har en sån där stegrad gummi histora hemma som funkar till typ allt. Fick det med någon billig grovdamsugare om jag minns rätt.

• Stegrad gummiadapter på en handhållen elverktygsdammsugare med ProCORE-batteri.
H Huzzbutt skrev:
Den passar till GEX 125-150 AVE och med Kärchers dimensioner. Kärchern är väl inte helt hundra på att fånga upp damm dock.
YTterdiametern på min Kärcher är 35 mm. Den är väl inte superbra på att fånga upp damm, men det blir nog bättre än med lilla medföljande påsen. Tittar man på de bilder jag hittar på GEX 125-150 så ser den ut att ha samma räfflade fäste som på min lilla maskin:
Zusatzhandgriff-Bosch-Exzenterschleifer.jpg
Jag måste dock säga att dammsugaradaptern ifråga ser rätt klumpig ut. Funkar säkert bra med en vanlig stegad gummiadapter, men jag tycker inte att de brukar sitta på så bra (har en sån till min oscillerande planslip). Fick för mig att det skulle finnas någon variant som man mer skruvar på.
Tack för alla tips!
//Gustaf

• Gilla
K_H
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Jag undrar om inte den här kan passa?
Beställde en sån ihop med slipen, tror mig läst att den passar till GEX150 Turbo iaf.
[bild]

Vad är det för ytterdia. på anslutningen?
Nog ska det finnas nåt som gör att du kan använda din Kärcher. :cool:(y)
Enl. Bosch skulle den passa på GEX 150

Jag fick det inte att funka utan tog med grejerna till swedoldagen och frågade boschrepresentanten där och även han sa att den skulle passa men att det var tight fit.
Efter att hållt på ett tag och tagit i så han nästan blev blå i ansiktet gav han upp och sa att det inte funka.
Dammsugarslang som inte passar på en Bosch GEX 150 slipmaskin, problem med adaptrar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag hittade ingen annan lösning än att köpa Bosch 19 mm slang vilken är avsevärt smidigare att dra runt på och som passade hyfsat på Gex och halvdåligt i andra änden.
Slang ansluten till en Bosch GEX 150 slipmaskin med trånga passform och adaptrar.
Skapa konto

Slangadapter som inte passar till Bosch GEX 150, problem med tight fit diskuteras i forumet.
Skapa konto

Detta med Bosch och deras adaptrar är för mig mer än lovligt snurrigt.

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
ceson ceson skrev:
Enl. Bosch skulle den passa på GEX 150

Jag fick det inte att funka utan tog med grejerna till swedoldagen och frågade boschrepresentanten där och även han sa att den skulle passa men att det var tight fit.
Efter att hållt på ett tag och tagit i så han nästan blev blå i ansiktet gav han upp och sa att det inte funka.
[bild]

Jag hittade ingen annan lösning än att köpa Bosch 19 mm slang vilken är avsevärt smidigare att dra runt på och som passade hyfsat på Gex och halvdåligt i andra änden.
[bild]
[bild]

Detta med Bosch och deras adaptrar är för mig mer än lovligt snurrigt.
Verkar ju mycket besvärligt. Blir faktiskt lite sugen på att fixa en 3D-printad adapter, exempelvis en sån här. Lite oklart dock om de passar 35mm-Kärcherslang.

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Beställde GEX 12v för nån månad sen hos toolab. Leverans i Juni fick jag mail om. Men den ser väldigt fin ut, tänkte att den var lite lättare och smidigare än 18V varianten.

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Fick hem GEX 18V-125 "till sist"
GEX 18V-125 slipmaskin med ProCore batteri i verktygslåda och separat dammsugaradapter.
Skapa konto

Dammsugaradaptern som ligger i lådan köptes på sidan om, den passar perfekt på den räfflade stosen på slipen.
Bosch GEX 18V-125 slipmaskin på låda med dammsugaradapter och batteri.
Skapa konto

Köpte ett, mitt första ProCore, 4.0Ah batteri också, med det på är slipen bra balanserad och står plant.
Bosch GEX 18V-125 slipslipmaskin med ProCore 4.0Ah batteri, balanserad på förvaringslåda.
Skapa konto

Provade också med vanligt 4.0Ah batteri och även 6.0Ah
Bosch GEX 18V-125 slipmaskin med ProCore 6.0Ah batteri balanserad står på låda.
Skapa konto
Bosch GEX 18V-125 excenterslip med ProCore 4.0Ah batteri och dammsugaradapter.
Skapa konto

Som ni ser balanserar den fint med båda batterierna.

Dammsugaradaptern var däremot trög att få på GEX150 Turbo.. :rolleyes:

Får återkomma med slipresultat längre fram (y)

• Gilla
Datagubben och 4 till
  • Laddar…
boschkenta
Det kliade i plånboken och ryckte i köpfingret när jag såg att toolab hade 2st i lager.. men ibland får man utöva abstinens. Får leva genom dig istället och inväntar slipresultat med spänning :D

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Min erfarenhet ger att dom flesta snitten med sänksåg är inom 30 cm från en kant på en skiva. Då lägger man skenan på skivan och sågar bort kanten, i alla dessa fall får man välja mellan att såga med vänster hand eller ligga krumbuktad över sågsängen.
Tur man är utrustad med två händer då.

Fick även jag hem en 18v-125 idag, köpte lite sandpapper också så att man har. Sedan hade jag också beställt en dyckertpistol och en hållare för sticksågen så att man kan använda festoolskenan till sticksågen vid snabba kap

• Bosch 18v-125 slipmaskin bredvid tre paket sandpapper på ett grått underlag.
    Skapa konto
  • Nyinköpt 18V dyckertpistol och Bosch låda med sandpapper i verktygslåda.
    Skapa konto
  • Gilla
boschkenta och 4 till
  • Laddar…
Du skriver om F****t**l och postar bilder på M*l****kee i Boschtråden. Det är nästan så du borde bli bannad.... :crysmile:

• Haha
Gurgel och 5 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Du skriver om F****t**l och postar bilder på M*l****kee i Boschtråden. Det är nästan så du borde bli bannad.... :crysmile:
haha men va ju bosch sticksågshållare på bilden :rofl:

D Datagubben skrev:
haha men va ju bosch sticksågshållare på bilden :rofl:
Och mååååånga slippapper! :cool:(y)

FredrikR FredrikR skrev:
Och mååååånga slippapper! :cool:(y)
Vet inte om det är billigast där, men köpte de på hornbach för ca 200kr paketet dvs ca 4kr pappret! Köpte också 3 paket till 150mm med det passar dock ett märke man inte får nämna i den här tråden :crysmile::rofl:

• Haha
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
D Datagubben skrev:
Köpte också 3 paket till 150mm med det passar dock ett märke man inte får nämna i den här tråden :crysmile::rofl:
Ja, vissa är känsliga när det gäller maskiner och deras märken. Själv har jag en massa olika och tycker inte att det finns något märke som är bäst på allt. Dvs även priset inräknat eftersom plånboken inte är otömbar....

FredrikR FredrikR skrev:
Fick hem GEX 18V-125 "till sist"
[bild]
Dammsugaradaptern som ligger i lådan köptes på sidan om, den passar perfekt på den räfflade stosen på slipen.

Dammsugaradaptern var däremot trög att få på GEX150 Turbo.. :rolleyes:
(y)
Jag börjar tro att jag får börja på gym, mina adaptrar har en innerdiameter på 25mm
och stosen på maskinen har en ytterdiameter på 31mm så jag klarar inte att pressa på den.:)

• Älska
FredrikR
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.