Ja, 55'an är ett bättre köp, nu har jag inte haft isär nån 45'a än så kan inte riktigt avgöra hur den ser ut inuti, och jag har tyvärr ingen 55'a kvar så kan inte dubbelkolla men har för mig att 55'an har mer eller mindre samma, om inte identisk, växellåda och motor som GSR V-EC/60C vilket är en väldigt kompetent maskin, iaf växellådan har för mig att den gick att flytta rakt över (ta det med en nypa salt för det är ett tag sedan jag hade isär dom).
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Kollade vilken dragare det var i paketet med fem maskiner jag nyligen köpte och det var en 55a.
Som vanlig privatanvändare hade jag nog inte märkt någon skillnad mellan 45 eller 55.
Om jag behöver något kraftigare så blir det en maskin som ger dubbla i kraft och en GSB-maskin.
 
A AndersS skrev:
Kollade vilken dragare det var i paketet med fem maskiner jag nyligen köpte och det var en 55a.
Som vanlig privatanvändare hade jag nog inte märkt någon skillnad mellan 45 eller 55.
Om jag behöver något kraftigare så blir det en maskin som ger dubbla i kraft och en GSB-maskin.
Använder man slagborr nu för tiden? 🤔
 
S skvadron skrev:
Stämmer förmodligen ja, enda kruxet som skrivet innan är väl isf att det saknas ledbelysning. Annars ett väldigt bra paket verkar det som, iom 2x 5.0 Ah batteri
Verkar vara belysning på den endå👍
 
FredrikR FredrikR skrev:
Använder man slagborr nu för tiden? 🤔
Verkar vara det som hantverkarna (även privatpersoner) idag använder för att skruva, blir en form av "mutterknackare".
Jag använder ibland mina gamla 12v mutterknackare för att skruva lite grövre, t.ex. franskskruv.
 
A AndersS skrev:
Verkar vara det som hantverkarna (även privatpersoner) idag använder för att skruva, blir en form av "mutterknackare".
Jag använder ibland mina gamla 12v mutterknackare för att skruva lite grövre, t.ex. franskskruv.
Det är väl slagskruvdragare?

Slagborr används nog sällan, men för enstaka hål i betongvägg funkar kanske en kombimaskin annars är ju en riktig slagborr det man ska ha för att inte bränna borr och bli förbannad på att hålen blir ovala😂
 
T trojlee skrev:
Det är väl slagskruvdragare?

Slagborr används nog sällan, men för enstaka hål i betongvägg funkar kanske en kombimaskin annars är ju en riktig slagborr det man ska ha för att inte bränna borr och bli förbannad på att hålen blir ovala😂
Japp, tänkte på slagskruvare i svaret.
Jag kör borrhammare idag men en 230V maskin.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Japp, tänkte på slagskruvare i svaret.
Jag kör borrhammare idag men en 230V maskin.
GDR/GDX, då är jag med. 😎👌
 
Vad gäller storleken på maskinen så känner jag att den 18v60 jag har är minimum, i synnerhet om man ska skruva stora saker som altaner där en del skruv gärna är lite större. Nu har jag ju en slagskruvis att ta till men bara en 60 är precis på gränsen.

….så en 45a, nej tack.
 
  • Gilla
OBWN94 och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Vad gäller storleken på maskinen så känner jag att den 18v60 jag har är minimum, i synnerhet om man ska skruva stora saker som altaner där en del skruv gärna är lite större. Nu har jag ju en slagskruvis att ta till men bara en 60 är precis på gränsen.

….så en 45a, nej tack.
Stämmer verkligen det, nu blev jag förbryllad. När jag skruvat trall använder jag mina 10,8/12V maskiner och ett batteri på laddning. de drar ned skruven för långt om man inte begränsar. Även till grövre skruv på 6-8mm och långa fungerar bra. Som hantverkare jagar man säkert sekunder, men som privatperson med en altan vart tjugonde år kan några sekunder extra inte ha så stor betydelse?
Tror mest det är en vanesak att har man starkare maskiner så blir det "fungerar inte med mindre". 😉
 
  • Gilla
Gordonsetter
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Stämmer verkligen det, nu blev jag förbryllad. När jag skruvat trall använder jag mina 10,8/12V maskiner och ett batteri på laddning. de drar ned skruven för långt om man inte begränsar. Även till grövre skruv på 6-8mm och långa fungerar bra. Som hantverkare jagar man säkert sekunder, men som privatperson med en altan vart tjugonde år kan några sekunder extra inte ha så stor betydelse?
Tror mest det är en vanesak att har man starkare maskiner så blir det "fungerar inte med mindre". 😉
Jag tror inte @MathiasS syftar på just trallen, utan stommen.
Har själv skruvat mestadelen av trall runt poolen med en GSR12V-äldre med bitsfäste. Till stomme och tex dosfräsning/hålsågning har en kraftigare 18V åkt fram.
 
Jag förstod, men allt är relativt. Drar i 12mm franskskruv utan att förborra (ibland) med 12V mutterdragare men den får jobba, det hade garanterat gått snabbare med en GDS 18V-1600 HC😉
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Ja jag tänkte på stommen. Ja allt är relativt och det beror ju på hur många man ska göra.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Letar efter livstecken på kommande ?kapskena och snubblade över detta.
Nya bordssågar i det stora landet i väst.
Bosch bordssåg med röd klyvanhåll och dubbla kuggstänger demonstreras på mässa. Två bordssågar visas på en produktjämförelsesida, modeller GTS18V-08N14 och GTS15-10, från Bosch, nya i sortimentet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ny bordssåg med klyvanhåll, stor kapacitet och vagn med hjul från Bosch.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Båda kommer med klyvanhåll som löper på dubbla kuggstänger likt Dewalts. Återstår att se om det kommer en europeiska varianter av dessa.

https://www.boschtools.com/us/en/products/gts15-10-0601B54010
 
  • Gilla
trojlee
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.