Nu har vi kommit fram till tidpunkt för denna trådstart och jag hoppas att fönsterbytardiskussionen har klingat av, för nu nu är det dags för fönsterleverans och då broderar jag ut lite mer om hur vi tänkt och hur det kommer bli.

Som jag sagt kommer vi byta ut fönstren till nya. De gamla fönstren är väldigt eftersatta och jag fick offert från en välrenommerad fönsterrenoverare som skulle ha drygt 13 000 per fönster (2 ytterbågar+2 innerbågar) för att strippa gamla färgen, måla och kitta. Därtill skulle jag själv renovera karmarna. Totalt 160 000 för 12 fönster. (Dessutom kommer arbete med att byta dåligt trä och dåliga vinklar, vilket troligtvis skulle bli någon tusenlapp per fönster)

Att istället köpa nya Elit retrofönster, 3 glas trä/alu med "retrospröjs" ( = spröjs på utsida, insida & mellan rutor, se bilderna) där vi dessutom bytte ut ett fönster till fönsterdörr och köpte 2 ytterdörrar "Diplomat Britta glas" kostade ganska exakt samma. Istället för att renovera karmar får vi göra fönsterbyte + därtill kommande material.

När vi gör fönsterbytet så passar vi alltså på att byta ett fönster till en fönsterdörr, idag finns ingen utgång till baksidan på huset.
Dessutom anpassar vi bröstningshöjden på ett fönster genom att ta bort den undre rutan. Detta gör vi för att få modern arbetshöjd på fönsterbänk utan att den går upp över fönstret.
De här två åtgärderna kräver bygglov och jag har dragit väldigt länge på den ansökan, så en viss nervositet finns ändå att kommunen skulle sätta sig på tvären och underkänna hela bytet. Det skulle bli en väldigt dyrköpt läxa om planering och att göra saker i rätt ordning..
Arkitektoniska ritningar av husets fasader, en mot nordväst och en mot sydost, med detaljer för fönster och dörrar.
Arkitektoniska ritningar av en fasad före och efter planerat fönster- och dörrbyte.

Tydligen krävs en plattform på nya dörren, så det blev en komplettering med en liten vädringsbalkong. Denna kommer vi så småningom göra om till en uteplats. I dagsläget vet vi inte hur vi vill att den ska utföras, så det får bli en plattform tills den dagen är kommen.
Arkitektonisk ritning av en husfasad med nya fönster och altandörr installerade.

Eftersom vi inte vet när fönsterbytet blir - troligen väntar vi till våren för att få lite trevligare arbetsmilljö, så passade jag kvällen innan leveransen på att göra iordning en bra uppställningsplats där fönstren kan stå utan att vara i vägen och utan att riskera att bli förstörda.

Leverans av nya fönster och dörrar uppradade i inneutrymme med en enkel träregel framställd som stöd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så var det äntligen dags för den efterlängtade och omtalade fönsterleveransen.
Jag har själv mätt in och specificerat fönstren så man kan lugnt säga att jag var något nervös för att ha tagit fel på mått eller ha vänt höjd och bredd.

Lastbil från Beijer Byggmaterial levererar nya fönster och dörrar till ett gult hus.
Skapa konto

När leveransen kom såg vi att överljusen till ytterdörrarna låg lite på snedden (Syns ovanför "Stabilt sedan" på bilden) och det visade sig att frigolitemballaget hade knäckt och det hade orsakat ett par flisor och en liten skada i färgen på ena dörren. Det är en liten skitgrej, men det är en ganska påkostad leverans så just nu för jag diskussion med Beijer om hur vi ska åtgärda detta.
Närbild på skadan i ytterdörrens gröna färg där ett område visar avflagad färg och underliggande material.
Skapa konto

Är väldigt nöjd med utseendet på både fönster och dörrar, men extra nöjd med altandörren som är ett rejält paket. Var på gränsen att bära in den på två man.

Nytt fönster inplastat och levererat på pall, med lätt skada på emballaget synligt.
Skapa konto

Ny grön ytterdörr i förpackning lutad mot vägg, med frigolitskydd och transportskador.
Skapa konto

Levererade nya fönster och en fönsterdörr förpackade och lagrade i ett rum, redo för installation.
Skapa konto

När allting var på plats slog jag på en regel utanför fönstren och sedan plastade jag igen hela rummet.

Redigerat:
  • Gilla
Boilerplate4U och 19 till
  • Laddar…
Jäkligt snygga fönster vad jag kan se :)

Synd det strulade lite med de där små skadorna men det är ändå rätt bra att ni inspekterat noga innan ni bar in. Förekommer ju folk somt tagit emot en transport och sen efter ett halvår packat upp och haft synpunkter.....

• Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Fina fönster som kommer pryda huset under väldigt lång tid. Och huset har vackra proportioner så det där gör ni bra.

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
L LAnsgar skrev:
Vi får två radiatorer över, la ut dom på nätet och kvällen efter kom en glad byggnadsvårdare och hämtade dom.
Det är bra, vet att många byter "slottsvreden" till modernare (eller hela radiatorerna) - får ni såna över, släng inte utan sälj, nu tror jag att jag har nästan komplett uppsättning slottsvred, men några är lite fula. Så har man gamla radiatorer och rör så är dessa guld värda (och även guldfärgade om man putsar upp dem ;))

• Gilla
thessao och 2 till
  • Laddar…
Jag insåg att jag inte riktigt har presenterat projektet och våra planer så himla noggrant.
En del i inlägget blir nog upprepning, men jag tänker att mycket sätts i sammanhang.

Man kan lugnt säga att planerna har ändrat sig sedan vi tog beslutet att själva flytta in.
Ursprungligen handlade det om att renovera det som hade nått slutet på sin livslängd och att höja standard för att kunna få ut en bra hyra, med omsorg om husets ursprung.
Men när vi själva ska flytta in så blir det betydligt mycket större fokus på att renovera i en stil som på något sätt korsar klassiskt utseende med moderna funktioner, som jag beskrivit tidigare i tråden.

Vi anpassar också lösningarna mer specifikt efter vad vår familj letar efter. Exempelvis skippar vi badrum på plan 1, det blir en lite mindre toalett, till förmån för ett rejälare kontor som kommer dubbla (trippla?) som både TV-spelsrum & gästrum.
Vi har beställt badrumsinredning från Burlington, vi kommer skaffa lister som är snarlika de gamla befintliga, de omtalade fönstren blev en premiumvariant och så vidare. I slutändan tror jag absolut att huset kommer bli mycket bättre och den röda tråden kommer bli tydligare!

Vad gäller planlösning så är väl den stora grejen att vi skapar ett rejält badrum på plan 2, flytter att antal dörrar och tar bort några väggbitar.

Såhär ser orginalritningarna ut:

Svartvita ritningar av husets planlösning före renovering – visar rum som herrum, vardagsrum och kök.
Skapa konto

På det stora hela stämmer detta bra med hur huset såg ut när vi tillträdde.
I garderoben till Sovrum på bottenplan fanns en minimal toalett och på väggen där sängen är placerad fanns 2 rejäla förråd. En ordentlig öppning mellan Herrum och Vardagsrum på plan 1 var öppnad och några dörrar var igensatta: Vardagsrum - kök plan 1, Tambur - Herrum (ÄLSKAR att namnet på det rummet), Sovrum - Herrum plan 2, Tambur - Vardagrum plan 2. Båda köken var också utbytta med en annan fördelning.

Varje vecka kommer vi på potentiella ändringar, men just denna veckan är planen att slutresultatet ska bli ungefär såhär:

Planritning av ett hus med etiketterade rum som kontor, kök, vardagsrum, matsal, sovrum och badrum, för renoveringsplanering.
Skapa konto

Kontor plan 1:
Vi har rivit de stora förråden mot Herrum och gjort en större öppning mot tamburen. De försvinner lite golvyta till förmån för toaletten, men det tänker vi dölja med en bra garderobsvägg (Det finns tyvärr inte så mycket fast förvaring på detta plan så vi tror dessa garderober kommer fylla en bra funktion!

Kök:
på väggen mot trapp kommer det bli skåp från golv till tak. Först ett underskåp som vi flyttar ut 20cm från väggen och sedan överskåp staplade på detta. På det viset får vi också en 40cm djup arbetsyta att jobba med.
Vi flyttar dörren från vindfånget in i Matsalen för att få plats med 2 ytterligare bänkskåp och som jag visat tidigare har vi öppnat en bit av väggen för att få till en halvöppen planlösning. Exakt fördelning av resterande skåp är vi inte riktigt hemma med ännu. Tyvärr får vi i detta förslag inte in något skafferi, men det blir ändå rejält med förvaring.

Badrum:
Här tänker vi stoppa in dusch, badkar, tvättställ, Tvättmaskin och eventuellt hamnar det så småningom en kamin invid murstocken.

Sovrum 3:
Detta blir "Master bedroom" och här sätter vi in en liten smygdörr till badrummet samt sätter igen dörren mot sov 2 och har återöppnat en dörr mot hallen.

Utvändigt kommer vi till en början måla om (låter ju enkelt, önskar dock slippa underarbetet..) och tvätta taket. Från början tänkte vi dränera källaren men efter att ha städat och startat en liten avfuktare så är vi inte övertygade om att det behövs, det får framtiden utvisa.
Trädgården är ordentligt eftersatt så vi kommer ta ner ganska mycket växter och träd som ersätts med bättre alternativ.

Huset ligger på en ganska kvadratisk tomt om ca 700m² där huset ligger ganska mitt i, vilket gör att tomten känns väldigt liten. Vårt nuvarande hus ligger å sin sida på en 1250m² väldigt avlång tomt. Därför har vi lämnat in en ansökan lantmäteriförrättning där vi flyttar ca 270m² och istället för en superbra och en halvdan, skapar två bra tomter.
En riktig lyx som man bara får möjlighet till när det är just grannhuset man köper!

Den markerade ytan flyttas från 10 till 3.
Översiktskarta som visar en fastighetsindelning med markerade gränser för omdisponering av tomtområde mellan två angränsande fastigheter.
Skapa konto

Förutom att vi får plats att spela kubb 1 gång om året så kan vi skapa en avskild uteplats och långsiktigt får vi möjligheten att bygga ett ordentligt garage och ett förråd.

• Gilla
  • Älska
Boilerplate4U och 8 till
  • Laddar…
Ni får nog klura lite på tillgänglighetskraven i den mån ni ska söka bygglov eller liknande. Med så stora ändringar tror jag inte att ni kommer undan utan ett handikappanpassat badrum på entréplan. @BirgitS brukar ha koll.

• Gilla
MetteKson och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ni får nog klura lite på tillgänglighetskraven i den mån ni ska söka bygglov eller liknande. Med så stora ändringar tror jag inte att ni kommer undan utan ett handikappanpassat badrum på entréplan. @BirgitS brukar ha koll.
Om kommunen kommer att kräva tillgänglighetsanpassning vet jag inte (jag har inte läst tråden). Men om de kräver det så hittar man reglerna för det t.ex. här: https://www.nacka.se/497ec2/globala...iktlinjer/tillganglighet-och-anvandbarhet.pdf
Det kan påverka mycket, allt från bredd på dörröppningar till hur badrummet och köket ska vara utformat.

• Gilla
LAnsgar
  • Laddar…
Det var kanske en taskig passning, kom bara att tänka på dig. Och det är inte det tråden i övrigt handlar om, det var bara inlägget före mitt som aktualiserade tanken.

BirgitS
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det var kanske en taskig passning, kom bara att tänka på dig. Och det är inte det tråden i övrigt handlar om, det var bara inlägget före mitt som aktualiserade tanken.
Helt okej att du taggade mig och tack för att du tror att jag kan en del om det :)

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
Än så länge har de inte hintat något om att det skulle krävas.
Dock var det lite tillgänglighetsgrejer runt nya dörren. (Avhandlas i en annan tråd)
Efter att vi på telefon kom överens om hur balkongen ska utföras så fick jag muntligt från tjänstemannen att jag skulle få godkänt, men innan det är på papper så vet man ju inte.
Just badrum markplan har vi skissat på en lösning som fyller kraven för tillgänglighet, värre blir det nog med öppningsmått, trösklar och annat tråkigt om detta skulle bli aktuellt.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Du skriver tvätta taket. Kan du gå in lite mer specifikt på det?
Har sett flera andra trådar där diskussionen om att tvätta taket har utmynnat i att taktvätt, i vissa fall är helt onödigt och slöseri med tid, pengar.

• Gilla
LAnsgar och 1 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Framförallt förstörs taktegel av högtryckstvätt.
Skrapa bort mossa och spraya med grön fri. Det räcker fint!

• Gilla
Olle81 och 2 till
  • Laddar…
Vi vet inte ännu exakt hur vi ska göra med taket. Men det är nog åt det hållet som Åsa föreslår som vi har tänkt oss. (Det är jäkligt mycket mossa där idag..)

• Gilla
minitoy
  • Laddar…
Sjukt intressant projekt, läser det med glädje dagligen!

Angående bygglov/tillgänglighet så får nog @MetteKson anses vara experten :cool: även om jag vet att även Birgit har bra koll (y)

Ska man hårddra det så krävs en bygganmälan vid omändring av planlösning som innefattar åtgärder på bärande konstruktion, likaså om ett utrymme ska förses med VA som idag inte har det.

Angående tillgänglighet så ska det uppfyllas för det utrymmet man ansöker om. Ett utrymme som redan är befintligt, eller en öppning för den delen, som idag inte uppfyller Tillgänglighetskraven men inte heller ska åtgärdas, behöver inte heller följa de kraven. Enda gången är om åtgärden är omfattande, tex att mer än 50% av byggnadens planlösning ändras mm.

Så vad jag kan se här är väl att öppningen mot tamburen kräven en anmälan, då jag förmodar att den väggen är bärande.

Wcn på entréplan e ju lite klurig, för där finns en idag som jag förstått det och pga det behöver egentligen inte en anmälan lämnas in.. Problemet är väl att den inte finns med på original planlösningen, men då blir det ju en fråga om när den gjorts och vilka regler gällde då. Den kan vara fullt godkänt upplåten även om det idag inte varit okej, och då skulle jag vilja säga att den inte behöver anmälan. Köket där uppe som ändras till wc behöver inte heller det då VA redan finns i utrymmet.

Hoppas jag redde ut något, kände att jag spåra iväg lite :crysmile:

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Åsa Lund
Håller inte riktigt med om badrummet på plan 2. Bygganmälan krävs vid väsentlig ändring av VA. Att dra in 110-rör för wc borde räknas dit.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.