L LAnsgar skrev:
Tack till moderatorn som rensade lite. Det började som en kul diskussion men regeltolkningar och pajkastning passar nog bättre i en annan tråd (Samtidigt blev jag väldigt glad över alla som ställde sig till mitt försvar!)

Jag hatar jobb som inte driver projektet framåt och känns som bortslösad tid. Ett sådan exempel var när jag en Septemberdag trampade rakt igenom släpkärran och sedan fick lägga nästan en hel dag på att skaffa och byta skivan.

[bild]
[bild]

Inte visste jag heller att det kunde vara så meckigt att få i lite avloppsrör i ett bjälklag. (Badrum på plan 2)

[bild]

Till vänster om dörren (här har vi bytt till en betydligt rakare med samma mått) blir ett schakt för avloppsluftare och frånluftsventilation till badrum+bottenvåning.

[bild]

Ny regelstomme på väggen, avlopp och några extra reglar i bjälklaget tog mig nästan en månad, så det var väldigt skönt när jag fick kratta igen sågspånet!
[bild]

Men skam den lycka som varar. Jag hade helt glömt bort att lägga ner vattenrören så det var bara att börja skotta igen. Dock lite mindre denna gången..

[bild]

När dessa äntligen var nere så var det dags för golvspån. Här kommer vi lägga vattenburen golvvärme. Eftersom vi ska ha klinkers funderar jag också på om man skulle förstärka med elvärme för de där mellanperioderna när golvet blir kallt, men luften är varm. Vad tror ni om det?

[bild]

[bild]

Lite kul vinklar att gipsa blir det för att täcka den nya limträbalken som bär av 2 av takstolar från den tidigare kattvinden. Men jag tycker resultatet blir någorlunda diskret så det får räknas som godkänt.

[bild]

För att inte tröttna eller köra fast så försöker jag hålla igång arbetet i flera rum samtidigt. Här har jag reglat och isolerat en vägg i vårt blivande sovrum. 45mm regel med isolering, diffspärr, OSB och gips blir det på alla de väggarna som jag ger mig på. Alla experter tycker ju olika men min samlade slutsats är att detta bör vara en okej konstruktion. Här finns också plats att lägga in ny el.
[bild]

[bild]

Nu har vi tagit oss in i November och det har börjat bli kallt ute. Jag slog på fjärrvärmen på samma kurva som den stod när vi tog över huset. Dagen efter var det drygt 22 grader i hela huset, så det verkar inte som att de har snålat på värmen direkt!
Jag hade nog använt ångbroms istället för spärr men det fungerar säkert ändå. Gamla hus brukar vilja andas :)

L LAnsgar skrev:
Eftersom vi ska ha klinkers funderar jag också på om man skulle förstärka med elvärme för de där mellanperioderna när golvet blir kallt, men luften är varm. Vad tror ni om det?
En elpush kanske? Du kommer väl ändå att behöva en separat shuntgrupp med cirkulationspump för det rummet om det inte är golvvärme i fler rum.

Ramnemark Ramnemark skrev:
Jag hade nog använt ångbroms istället för spärr men det fungerar säkert ändå. Gamla hus brukar vilja andas :)
Jag hade också rekommenderat Ångbroms istället. Med det sagt så behöver du inte plocka ner det som du gjort utan när du gör resterande väggar så sätt in en ångbroms :)

Dina ytterväggar ser inte direkt ut att vara byggda med dagens byggmaterial och därför får man anpassa sig lite och tänka på hur väggen ursprungligen skulle fungerat. Och då skulle den kunna andas :)

• Gilla
Ammmi och 3 till
  • Laddar…
Vilket bygge!
Att kunna riva och bygga utan någon större tidspress och samtidigt bo granne med sitt projekt måste vara enormt praktiskt.

Sen att det är ett gammalt hus med mansardtak och charm måste vara härligt, tycker äldre hus ger en mer gedigen känsla som man sällan återfinner i nya hus.

• Gilla
LAnsgar
  • Laddar…
G Greatstomp skrev:
Jag hade också rekommenderat Ångbroms istället. Med det sagt så behöver du inte plocka ner det som du gjort utan när du gör resterande väggar så sätt in en ångbroms :)

Dina ytterväggar ser inte direkt ut att vara byggda med dagens byggmaterial och därför får man anpassa sig lite och tänka på hur väggen ursprungligen skulle fungerat. Och då skulle den kunna andas :)
Det är väl snarare så att dagens material kräver tät ångspärr? Gamla material som är mer förlåtande funkar lika med ångspärr som med ångbroms.
Ett hus andas via ventilationen, inte väggarna.

• Gilla
Exostor och 1 till
  • Laddar…
Bra jobbat. Ni gör ett fantastiskt arbete med huset!

• Gilla
LAnsgar
  • Laddar…
U
useless useless skrev:
Det är väl snarare så att dagens material kräver tät ångspärr? Gamla material som är mer förlåtande funkar lika med ångspärr som med ångbroms.
Ett hus andas via ventilationen, inte väggarna.
Ett hus från 1927 är högst troligen byggt för självdrag. Finns många hus som fått luft-/bergvärmepump som fått fuktproblem på vind när skorstenen inte längre är varm vintertid.

nu vet jag inte hur TS tänkt på ventilationen men men om han spärrar väggarna kommer han behöva lösa det på ett nytt sätt

Fast problemet med fukt på vinden minskar väl om man sätter en tät ångspärr? Eller hur tänkte du att det skulle bli ett större problem på grund av den?
Fuktproblemen brukar komma av att temperaturen sjunker på vinden när man tilläggsisolerar och slutar elda så skorstenen blir kall.

Bra resonemang.

Det kommer bli ett ftx-system i husets boytor, så husets andning och luftfuktighet tror jag kommer fungera bra. (Är man i ventilationsbranschen måste man såklart föregå med gott exempel)

Initialt kommer vi inte göra något med vinden. Vi gör inte om taken på plan 2 så där blir det iallafall ingen skillnad. (Under förutsättning att fukten hålls på nuvarande nivåer) Eventuellt sätter jag en fuktgivare som får logga klimatet.

Så småningom kommer vi säkert att tillägsisolera även där, exakt hur vi får tillväga då vet jag inte än, men om behovet uppstår så blir det antagligen en trygghetsvakten eller liknande.

• Gilla
Boilerplate4U och 8 till
  • Laddar…
Arbetet i vårt sovrum gick vidare.
Det har bara funnits en dörr till ett angränsande sovrum och det gamla köket, mot köket blir en liten smyg in till badrummet och vi tänkte stänga dörren mot sovrummet. Istället flyttar vi den dörren väggen ut mot hallen. Vi kunde se spår av en tidigare dörr just där vi ville ha våran och vi blev självklart glada när vi hittade en gammal inbyggd karm där. Ännu bättre blev det när vi insåg att den dörr vi tänkte stänga hade exakt samma mått och det enda vi behövde göra var att flytta gångjärn och justera låsblecket en centimeter innan vi kunde hänga på den dörren, arbetstid exklusive foder ca 4h..

Renoveringsarbete i sovrum med avrivna tapeter, gipsskivor på golvet, och byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoveringsarbete i rum med isolering synlig i en nedmonterad dörröppning och gipsvägg.
Skapa konto

Delvis rivet rum med en nyöppnad dörröppning som leder till ett annat rum där renovering pågår.
Skapa konto

Delvis avtäckt dörrkarm med spår av gamla gångjärnsfästen och låshål, indikerar förberedelse för renovering.
Skapa konto

Renovering av sovrum med nyinstallerad dörr och arbetsmaterial synliga på golvet.
Skapa konto

Därefter ytterligare en vägg att regla på. Denna gång i barnens lekrum AKA sonens blivande sovrum:

Renoveringsarbete med isolerade väggar och inramat fönster i ett rum under ombyggnad.
Skapa konto

Jag fick tipset att fräsa vändningarna i golvvärmen själv istället för att köpa färdiga skivor för att spara lite pengar. Jag kunde låna en överhandsfräs men fick köpa ett frässtål för ett antal hundralappar. Tror det åt upp en stor del av besparngingen mote de färdigfrästa skivorna.
För att få till vändningarna bra så byggde jag ett otroligt avancerat specialverktyg (gissar att jag kunde köpt ett, men det blev bra ändå!)
Överhandsfräs monterad på hemmagjord mall vid arbete med golvvärmeskåror i golvspånskiva.
Skapa konto

Fick därefter bra hjälp av morgonrocksmaffian att lägga plåtar och slang.

Två barn hjälper till med golvrenovering, med skyddshörselkåpor och handskar, i ett rum under uppbyggnad.
Skapa konto

Jag och frugan har en bra deal gällande arbetsfördelningen. Om jag får snickra ett rimligt antal timmar varje vecka, så slipper hon snickra lika många timmar, vilket totalt ger 0 timmars skillnad.. (Istället hamnar såklart stort lass med allting annat som livet bjuder på i hennes knä.) Men ibland får hon ändå feeling och kommer ut några timmar för att hjälpa till. Det är kul att få hjälp men ännu mer värt är nog sällskapet!

Två personer arbetar på att skrapa bort tapet vid en gammal dörr i ett renoveringsprojekt.
Skapa konto

Nu är det mitten av November och vi har beställt de omtalade fönstren. Därför har vi också funderat på färgsättning av huset och det lutar mot att vi ska ha något som liknar detta som vi gjort tagit fram i Alcros verktyg:

Bild av en dator med en visualisering av ett hus exteriör i grått och vitt, planerad färgsättning genererad i Alcros verktyg.
Skapa konto

Som jag nämnt tidigare är jag inte så imponerad av lerklining. Därför blir det ganska mycket renoveringsgips.
Här ska det på gips på en vägg med delvis murstock, så vi får skrapa bort den gamla tapeten och sedan är tanken att lim+spikplugg får fixera gipsen på den biten som är murstock. (vi skrapar tapeten för att limmet ska ha något att fästa i som inte lossar så lätt)

En person på en stege och två barn hjälper till att skrapa gammal tapet från en vägg under renovering.
Skapa konto

Nu närmar vi oss nutid mer stormsteg och nästa inlägg blir antagligen det sista historiska, då blir det tydligare att arbetet går ganska långsamt och att det är bra mycket kvar för att klara av inflyttning i slutet av sommaren 2021 - vilket är målet just nu.

• Gilla
  • Älska
Boilerplate4U och 16 till
  • Laddar…
L LAnsgar skrev:
Snigla: Handfatet i badrummet är TS (TvättStäll)

När andra köket var ute så bröt vi upp de gamla plankgolven där badrummen skulle blikunde börja börja med avlopp och att förbereda för golvvärmen som får värma utrymmena.

[bild]

Vi tog också upp en likadan öppnign mellan kök & vardagsrum även på markplan.

[bild]

Här hittade vi en liten dold skatt. Runt om i huset har vi hittat en rejäl mängd igenbyggda dörrkarmar, men bara här sitter den gamla dörren kvar. Eftersom vi ska ha en större öppning så ställde vi paketet till förvaring - eventuellt behöver vi dörren på ett annat ställe senare.

[bild]

[bild]

I detta vardagsrummet var golvet i bättre skick och det tror vi att vi kan fixa till och behålla synligt. Någon har lackat det en gång i tiden och lacken spricker och ser allmänt tråkigt ut. Men från vårt nuvarande hus vet vi att man med en bra slip kan göra underverk!

[bild]

Ett av de mindre trevliga jobben hittills har varit tömning av källaren. I ett av rummen har den tidigare ägaren haft ritningsarkiv och virkesförråd. Han var bildhuggare en gång i tiden, men sedan hans frånfälle på 80-talet har det istället varit fristad för mössen. Resultatet var ett rejält lager av söndertuggat papper/virke/musspillning vilken man fick vada igenom för att komma åt att bära ut sakerna i förrådet.

[bild]

Detta är ett typiskt projekt som är vidrigt när man är uppe i det, men man är väldans nöjd när det är klart!

[bild]

Nu hade vi lyckats placera alla kvarvarande inventarier i ett rum och det mesta av skräpet hade förpassats till tippen så det var äntligen dags för lite material!
Sådana dagar är man tacksam att man har en familj som ställer upp. En svägerska med sambo fick komma och bära!

[bild]

Det var väldigt mycket material på en gång för att ta in i huset, tack vare ett lite mer rejält inköp så kunde vi spara ett antal tusenlappar på priset. Därför tog jag beslutet att det får bli lite trångt ett tag.

Med materialet inburet så började äntligen uppbyggnad i de första rummen.
Att regla på en snedvägg var nog det som vållat mest huvudbry hittills, det blir fler vinklar och förändringar än man är van vid!

[bild]

Vi gjorde en provmöblering för att se om det skulle kännas tillräckligt rymligt med den lösningen vi jobbat fram. WC, dusch, tvättställ och Tvättmaskin i ett långsmalt badrum med snedtak var inte helt perfekt men denna lösningen kände vi att vi själva kunde ha levt med. (sopsäck är duschdraperi, isolerbal är tvättmaskin och skåpet är tvättställ)

[bild]

I samband med att vi började köpa material så var det dags att koppla in en mäklare för att få en förhandsvärdering. Vi blev snabbt varse om att en tvåbostads villa är värd väldigt mycket mindre pengar än ett enfamiljshus, ett extra kök sågs snarare som en värdesänkare än neutralt. Det skulle ta oss över 5 år att med driftsnetto tjäna tillbaka värdeskillnaden och det satte minst sagt griller i huvudet på oss.
Ahh .. haha jag tänkte ju såklart ” TS = TorkSkåp ” (det stod bredvid TM/TT ju..) :cool::seenoevil:

..men nu är jag med igen (y)

• Gilla
LAnsgar
  • Laddar…
L LAnsgar skrev:
Jag och frugan har en bra deal gällande arbetsfördelningen. Om jag får snickra ett rimligt antal timmar varje vecka, så slipper hon snickra lika många timmar, vilket totalt ger 0 timmars skillnad..
Det är en bra fördelning (y)

• Gilla
LAnsgar
  • Laddar…
Kul projekt att följa
Tummen upp :strong:

L LAnsgar skrev:
Arbetet i vårt sovrum gick vidare.
Det har bara funnits en dörr till ett angränsande sovrum och det gamla köket, mot köket blir en liten smyg in till badrummet och vi tänkte stänga dörren mot sovrummet. Istället flyttar vi den dörren väggen ut mot hallen. Vi kunde se spår av en tidigare dörr just där vi ville ha våran och vi blev självklart glada när vi hittade en gammal inbyggd karm där. Ännu bättre blev det när vi insåg att den dörr vi tänkte stänga hade exakt samma mått och det enda vi behövde göra var att flytta gångjärn och justera låsblecket en centimeter innan vi kunde hänga på den dörren, arbetstid exklusive foder ca 4h..

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

Därefter ytterligare en vägg att regla på. Denna gång i barnens lekrum AKA sonens blivande sovrum:

[bild]

Jag fick tipset att fräsa vändningarna i golvvärmen själv istället för att köpa färdiga skivor för att spara lite pengar. Jag kunde låna en överhandsfräs men fick köpa ett frässtål för ett antal hundralappar. Tror det åt upp en stor del av besparngingen mote de färdigfrästa skivorna.
För att få till vändningarna bra så byggde jag ett otroligt avancerat specialverktyg (gissar att jag kunde köpt ett, men det blev bra ändå!)
[bild]

Fick därefter bra hjälp av morgonrocksmaffian att lägga plåtar och slang.

[bild]

Jag och frugan har en bra deal gällande arbetsfördelningen. Om jag får snickra ett rimligt antal timmar varje vecka, så slipper hon snickra lika många timmar, vilket totalt ger 0 timmars skillnad.. (Istället hamnar såklart stort lass med allting annat som livet bjuder på i hennes knä.) Men ibland får hon ändå feeling och kommer ut några timmar för att hjälpa till. Det är kul att få hjälp men ännu mer värt är nog sällskapet!

[bild]

Nu är det mitten av November och vi har beställt de omtalade fönstren. Därför har vi också funderat på färgsättning av huset och det lutar mot att vi ska ha något som liknar detta som vi gjort tagit fram i Alcros verktyg:

[bild]

Som jag nämnt tidigare är jag inte så imponerad av lerklining. Därför blir det ganska mycket renoveringsgips.
Här ska det på gips på en vägg med delvis murstock, så vi får skrapa bort den gamla tapeten och sedan är tanken att lim+spikplugg får fixera gipsen på den biten som är murstock. (vi skrapar tapeten för att limmet ska ha något att fästa i som inte lossar så lätt)

[bild]

Nu närmar vi oss nutid mer stormsteg och nästa inlägg blir antagligen det sista historiska, då blir det tydligare att arbetet går ganska långsamt och att det är bra mycket kvar för att klara av inflyttning i slutet av sommaren 2021 - vilket är målet just nu.
Tur för er att det bara var tapet på muren. Här hade de satt asbestpapp för säkerhets skull innan de spikat över med råspont. Så Ocab fick rycka in och sanera lite. Jag fick skorstenen putsad med kalkputs jämns med gipset på sidorna. Tapeter över det. På bottenvåning målade väggar. Men ni kanske inte ska använda skorstenen till eldstad.

• Gilla
LAnsgar
  • Laddar…
Lagom tills det var dags att sätta igen en dörrkarm så fick jag en otroligt efterlängtad present i form av en bordssåg. Vilken skillnad att kunna såga profiler som man har behov av, utan att slå ut dom med hammare och mejsel.

Bordssåg med sågat trästycke och sågspån, använd i renoveringsprojekt.
Skapa konto

Och dags för isolering på ytterligare en vägg! Detta är fjärde och sista väggen på ovanvåningen. Snedtaket på långsidan får vara som det är (utom då i badrummet som jag visat tidigare)

Renoveringsarbete i ett rum med isolerade väggar, en stege framför fönster och radiator, ogjort golv.
Skapa konto

Dock sitter radiatorn kvar och därför kan jag inte stänga sista biten, när det är dags så tar vi hit rörmockaren och kör en dag där han får gå igenom huset och montera ner radiatorerna, han börjar i en ände och när alla är nere får han börja montera tillbaka på de nya väggarna.

En vit radiator monterad under ett fönster i ett rum under renovering med träreglar och oskyddad isolering.
Skapa konto

Fler hål i bjälklag. Detta är för frånluften till köket.

Bild som visar en uppskuren öppning i ett träbjälklag med en nedstickande ventilationstunnel och isoleringsmaterial runtomkring.
Skapa konto

När väggarna börjar bli färdiga så fortsätter samma procedur en våning ner, men här blir det isolering på samtliga väggar.
Oisolerad vägg under renovering med gul isolering delvis installerad, exponerade träreglar, och fukt- eller mögelskada i takhörnan.
Skapa konto

Vi får två radiatorer över, la ut dom på nätet och kvällen efter kom en glad byggnadsvårdare och hämtade dom.

En avmonterad radiator står på ett trägolv med isolering och rörkopplingar i bakgrunden.
Skapa konto

En kanal från vinden till markplan, denna pipan kommer förse hela bottenvåningen med tilluft.'

Ventilationsrör installerat i träram i en vägg under renovering med osynlig isolering och kablar.
Skapa konto

Sedan jag började renovera har två handmaskiner brunnit upp. När det hände första gången tänkte jag att det var en gammal maskin, men nästa gång det hände slog det mig att det äckliga dammet kanske äter upp motorerna. Därför passade jag på att slå ihop en liten låda som jag kan förvara det mesta i.
En hemmagjord förvaringslåda av OSB-skivor med verktyg inuti i ett renoveringsrum.
Skapa konto

Lite kort om tid ikväll, så jag kommer intre riktigt ifatt nutid idag utan det får bli ytterligare ett, lite kortare, dåtids-inlägg imorgon.

• Gilla
Pling123 och 17 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.