121 701 läst · 218 svar
122k läst
218 svar
Nybogatan 3 - Det vackraste 1927 kunde skapa.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 033 inlägg
Bra cliffhanger!
Bra att jag lyckas skapa lite nyfikenhet. Får ju försöka hålla liv i tråden den tiden det tar att gå igenom vad vi gjort hittills!
Som jag berättat tidigare köpte vi huset för att renovera de två lägenheterna och hyra ut som en extrainkomst, samtidigt som vi hade möjlighet att styra hur granntomten används.
Men allt eftersom vi påbörjat renoveringen så har vi blivit mer och mer förälskade i dom kvaliteter som huset har och i kombination med den nedslående värderingen som tvåfamiljsbostad bestämde vi oss att vi ska flytta in i huset. När det blir dags så säljer vi vårt nuvarande hus.
När det inte längre fanns behov av ett kök på andra plan så fick vi istället chansen att göra ett rejälare badrum. Nackdelen var att jag fick bygga upp den vägg jag tagit ner och riva de jag slått upp. Därefter kunde vi börja testa den nya lösningen.
Som jag berättat tidigare köpte vi huset för att renovera de två lägenheterna och hyra ut som en extrainkomst, samtidigt som vi hade möjlighet att styra hur granntomten används.
Men allt eftersom vi påbörjat renoveringen så har vi blivit mer och mer förälskade i dom kvaliteter som huset har och i kombination med den nedslående värderingen som tvåfamiljsbostad bestämde vi oss att vi ska flytta in i huset. När det blir dags så säljer vi vårt nuvarande hus.
När det inte längre fanns behov av ett kök på andra plan så fick vi istället chansen att göra ett rejälare badrum. Nackdelen var att jag fick bygga upp den vägg jag tagit ner och riva de jag slått upp. Därefter kunde vi börja testa den nya lösningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det tänkt dubbla golvbrunnar det rödmarkerade eller är det för toa + golvbrunn?L LAnsgar skrev:Bra att jag lyckas skapa lite nyfikenhet. Får ju försöka hålla liv i tråden den tiden det tar att gå igenom vad vi gjort hittills!
[bild]
...min enda kommentar om fönstren (sen ska jag inte säga nåt mer) är att även om du inte såg lönsamhet i att renovera så finns jättemånga som har mer tid än pengar (och att renovera gamla fönster är i princip bara tiden som kostar) och vill ha både gamla bågar och gammalt glas, helst med karmar. Så har du inte slängt dem ännu, se till att någon som vill ha dem får dem. Bara glaset är värt jättemkt för många (om det är gammalt glas). Jag byter själv fönster från 3-glas till 2-glas, men våra har ett helt annat utseende så är själv inte spekulant.
I övrigt önskar jag lycka till, och isolera inte FÖR tjockt, för det ökar risker och ser inte snyggt ut...
I övrigt önskar jag lycka till, och isolera inte FÖR tjockt, för det ökar risker och ser inte snyggt ut...
Jag har en fundering, om det skulle gå att få ekonomi i att tillverka t ex 2+1-fönster där yttersta lagret är gammalt fint glas.J JohanLun skrev:...min enda kommentar om fönstren (sen ska jag inte säga nåt mer) är att även om du inte såg lönsamhet i att renovera så finns jättemånga som har mer tid än pengar (och att renovera gamla fönster är i princip bara tiden som kostar) och vill ha både gamla bågar och gammalt glas, helst med karmar. Så har du inte slängt dem ännu, se till att någon som vill ha dem får dem. Bara glaset är värt jättemkt för många (om det är gammalt glas). Jag byter själv fönster från 3-glas till 2-glas, men våra har ett helt annat utseende så är själv inte spekulant.
Finns tillverkare av nya fönster som har sk nytt kulturglas (vågigt) i yttre bågar. Har inte hört nån som har återvunnet glas, det är troligen för icke-industriellt? Och blir ändå så olikt gamla fönster det inte är värt det...kashieda skrev:
Jag tycker nog att TS är den enda här som kan stå rakryggad och ta åt sig ära för att detta vackra hus överhuvudtaget får leva vidare. För inte kan ni väl tycka att det borde ha fått stå lika orört och förfalla i 20-30 år till, det hade varit att förstöra huset om något. Att TS sen inte lägger all sin tid och ekonomi på att till 100% bevara allt i originalskick måste man ha respekt för, på samma sätt som att man måste respektera de som vill och kan göra det. Tycker denna typ av trådar tyvärr alltid spårar ur när ”byggnadsvårdarna” drar allt in absurdum.Bjor skrev:
Medlem
· Korpilombolo
· 3 378 inlägg
Spara fönstren till nästa ägare. Det kommer att vara ett bra säljargument att de finns kvar. Och ingreppet är inte lika irreversibelt som om de slängs/säljs.
Kan tillägga att i vårt senaste 20-talshus var det originalfönstren som var pricken över i när jag bestämde mig. Men men. Ni gör som ni vill även om trådrubriken får sig ett hack i kanten .
Kan tillägga att i vårt senaste 20-talshus var det originalfönstren som var pricken över i när jag bestämde mig. Men men. Ni gör som ni vill även om trådrubriken får sig ett hack i kanten .
Häftigt projekt, och bry dig inte om de som älskar gamla dragiga fönster. Jag hade också bytt ut till moderna fönster i klassiskt utseende.
Tack till moderatorn som rensade lite. Det började som en kul diskussion men regeltolkningar och pajkastning passar nog bättre i en annan tråd (Samtidigt blev jag väldigt glad över alla som ställde sig till mitt försvar!)
Jag hatar jobb som inte driver projektet framåt och känns som bortslösad tid. Ett sådan exempel var när jag en Septemberdag trampade rakt igenom släpkärran och sedan fick lägga nästan en hel dag på att skaffa och byta skivan.
Inte visste jag heller att det kunde vara så meckigt att få i lite avloppsrör i ett bjälklag. (Badrum på plan 2)
Till vänster om dörren (här har vi bytt till en betydligt rakare med samma mått) blir ett schakt för avloppsluftare och frånluftsventilation till badrum+bottenvåning.
Ny regelstomme på väggen, avlopp och några extra reglar i bjälklaget tog mig nästan en månad, så det var väldigt skönt när jag fick kratta igen sågspånet!
Men skam den lycka som varar. Jag hade helt glömt bort att lägga ner vattenrören så det var bara att börja skotta igen. Dock lite mindre denna gången..
När dessa äntligen var nere så var det dags för golvspån. Här kommer vi lägga vattenburen golvvärme. Eftersom vi ska ha klinkers funderar jag också på om man skulle förstärka med elvärme för de där mellanperioderna när golvet blir kallt, men luften är varm. Vad tror ni om det?
Lite kul vinklar att gipsa blir det för att täcka den nya limträbalken som bär av 2 av takstolar från den tidigare kattvinden. Men jag tycker resultatet blir någorlunda diskret så det får räknas som godkänt.
För att inte tröttna eller köra fast så försöker jag hålla igång arbetet i flera rum samtidigt. Här har jag reglat och isolerat en vägg i vårt blivande sovrum. 45mm regel med isolering, diffspärr, OSB och gips blir det på alla de väggarna som jag ger mig på. Alla experter tycker ju olika men min samlade slutsats är att detta bör vara en okej konstruktion. Här finns också plats att lägga in ny el.
Nu har vi tagit oss in i November och det har börjat bli kallt ute. Jag slog på fjärrvärmen på samma kurva som den stod när vi tog över huset. Dagen efter var det drygt 22 grader i hela huset, så det verkar inte som att de har snålat på värmen direkt!
Jag hatar jobb som inte driver projektet framåt och känns som bortslösad tid. Ett sådan exempel var när jag en Septemberdag trampade rakt igenom släpkärran och sedan fick lägga nästan en hel dag på att skaffa och byta skivan.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Inte visste jag heller att det kunde vara så meckigt att få i lite avloppsrör i ett bjälklag. (Badrum på plan 2)
Logga in
Skapa konto
Till vänster om dörren (här har vi bytt till en betydligt rakare med samma mått) blir ett schakt för avloppsluftare och frånluftsventilation till badrum+bottenvåning.
Logga in
Skapa konto
Ny regelstomme på väggen, avlopp och några extra reglar i bjälklaget tog mig nästan en månad, så det var väldigt skönt när jag fick kratta igen sågspånet!
Logga in
Skapa konto
Men skam den lycka som varar. Jag hade helt glömt bort att lägga ner vattenrören så det var bara att börja skotta igen. Dock lite mindre denna gången..
Logga in
Skapa konto
När dessa äntligen var nere så var det dags för golvspån. Här kommer vi lägga vattenburen golvvärme. Eftersom vi ska ha klinkers funderar jag också på om man skulle förstärka med elvärme för de där mellanperioderna när golvet blir kallt, men luften är varm. Vad tror ni om det?
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Lite kul vinklar att gipsa blir det för att täcka den nya limträbalken som bär av 2 av takstolar från den tidigare kattvinden. Men jag tycker resultatet blir någorlunda diskret så det får räknas som godkänt.
Logga in
Skapa konto
För att inte tröttna eller köra fast så försöker jag hålla igång arbetet i flera rum samtidigt. Här har jag reglat och isolerat en vägg i vårt blivande sovrum. 45mm regel med isolering, diffspärr, OSB och gips blir det på alla de väggarna som jag ger mig på. Alla experter tycker ju olika men min samlade slutsats är att detta bör vara en okej konstruktion. Här finns också plats att lägga in ny el.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Nu har vi tagit oss in i November och det har börjat bli kallt ute. Jag slog på fjärrvärmen på samma kurva som den stod när vi tog över huset. Dagen efter var det drygt 22 grader i hela huset, så det verkar inte som att de har snålat på värmen direkt!