121 860 läst · 218 svar
122k läst
218 svar
Nybogatan 3 - Det vackraste 1927 kunde skapa.
Kanske finns det lite hopp.
I förra veckan fick jag äntligen tummen ur och beställde de garderober som Ikea hade restnoterat i Januari när jag senast försökte beställa dom.
De kom i torsdags och helgen gick åt att montera. Ganska tacksamt jobb. Tog mig kanske 8 timmar effektiv tid och så var garderoben klar..
(Nu är det bara finliret kvar, vilket troligen tar betydligt längre tid - både i kalendern och i mantimmar..)
Fick en föredömlig notis från Bring med uppdatering om exakt när leveransen skulle komma.
Lite skeptisk var jag, men kul om de lyckas leverera så stora grejer på cykel!
Visade sig vara en lite större variant av cykel, med dieselmotor..
Ärligt talat så sved det lite att bryta loss socklar & lister som suttit mindre än ett år.
Men trösten är väl att de ska anpassas och sedan tillbaka på ungefär samma ställe..
Väggen är 315cm så 3st 100cm garderober fyller ut väldigt bra! Tyvärr sitter dörren lite för nära, så vi har fått gå på den grundare versionen som är 38cm djup istället för standard 60cm.
Tanken är att skapa en väldigt enkel illusion av platsbyggda garbedober genom att sätta golvsockel och taklist "utanför" garderoben och att tapetsera det lilla mellanrummet mot väggen. Eftersom golvsockeln är rätt hög behövde vi få upp garderoberna lite. En 2"4 blev perfekt.
Hit var det ganska enkelt. Kvar nu är, förutom justering av dörrarna, att sätta skivor på sidorna och ovanför garderoben så att vi kan tapetsera och sätta taklist.
I förra veckan fick jag äntligen tummen ur och beställde de garderober som Ikea hade restnoterat i Januari när jag senast försökte beställa dom.
De kom i torsdags och helgen gick åt att montera. Ganska tacksamt jobb. Tog mig kanske 8 timmar effektiv tid och så var garderoben klar..
(Nu är det bara finliret kvar, vilket troligen tar betydligt längre tid - både i kalendern och i mantimmar..)
Fick en föredömlig notis från Bring med uppdatering om exakt när leveransen skulle komma.
Lite skeptisk var jag, men kul om de lyckas leverera så stora grejer på cykel!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Visade sig vara en lite större variant av cykel, med dieselmotor..
Ärligt talat så sved det lite att bryta loss socklar & lister som suttit mindre än ett år.
Men trösten är väl att de ska anpassas och sedan tillbaka på ungefär samma ställe..
Logga in
Skapa konto
Väggen är 315cm så 3st 100cm garderober fyller ut väldigt bra! Tyvärr sitter dörren lite för nära, så vi har fått gå på den grundare versionen som är 38cm djup istället för standard 60cm.
Logga in
Skapa konto
Tanken är att skapa en väldigt enkel illusion av platsbyggda garbedober genom att sätta golvsockel och taklist "utanför" garderoben och att tapetsera det lilla mellanrummet mot väggen. Eftersom golvsockeln är rätt hög behövde vi få upp garderoberna lite. En 2"4 blev perfekt.
Logga in
Skapa konto
Hit var det ganska enkelt. Kvar nu är, förutom justering av dörrarna, att sätta skivor på sidorna och ovanför garderoben så att vi kan tapetsera och sätta taklist.
Logga in
Skapa konto
Snyggt! Hur upplever du den grundare varianten jämfört med de djupare? Tänker på hur kläder passar i lådor mm. Om det funkar att ha skjortor och kavajer på galgar utan att utrymmet känns allt för outnyttjat. Vi planerar nämligen en liknande garderob i ett litet gästrum. De djupare får plats i förhållande till dörr och fönster. Men rummet kommer inte kunna ha en säng längre utan bara bli ”garderob”. Velar lite i valet.
Jag har haft de grundare i 10 år. Passar bättre till att lägga in tröjor och byxor och ger mycket bättre överblick än 60 djup. Däremot har jag inte försökt hänga in något på galge i den, det hänger fortfarande i en djupare garderob.
A Anderscurl skrev:Snyggt! Hur upplever du den grundare varianten jämfört med de djupare? Tänker på hur kläder passar i lådor mm. Om det funkar att ha skjortor och kavajer på galgar utan att utrymmet känns allt för outnyttjat. Vi planerar nämligen en liknande garderob i ett litet gästrum. De djupare får plats i förhållande till dörr och fönster. Men rummet kommer inte kunna ha en säng längre utan bara bli ”garderob”. Velar lite i valet.
Vi har haft den grundare varianten i ett tidigare hus då djupare inte fick plats pga fönster. Upplever att man får en bättre överblick på vikta kläder då de inte ligger i dubbla lager med kläder innanför. För hängande kläder hade vi dem hängade 90 grader jämfört mot hur man hänger dem i en djup garderob, själva stången kunde man dra ut ur garderoben och då få en överblick från sidan på vad som hänger, precis som i en vanlig djup garderob. Upplever inte att det var något negativt, men det är ju klart att det blir mindre plats jämfört med en 60 bred garderob där du kan ha en stång som är 60 cm, med denna variant så blir ju stången bara ca 35 cm.
Men ett stort plus för möjligheten till bättre överblick, framförallt på hyllor högre upp när det bara är ett lager kläder
Nu har jag bara haft kläder i den i 2 dagar, så det är gansak snabba slutsatser utan långtidstestning bakom..A Anderscurl skrev:Snyggt! Hur upplever du den grundare varianten jämfört med de djupare? Tänker på hur kläder passar i lådor mm. Om det funkar att ha skjortor och kavajer på galgar utan att utrymmet känns allt för outnyttjat. Vi planerar nämligen en liknande garderob i ett litet gästrum. De djupare får plats i förhållande till dörr och fönster. Men rummet kommer inte kunna ha en säng längre utan bara bli ”garderob”. Velar lite i valet.
Man kan nog välja vilka glasögon man tar på.
- Att den är grund gör ju, såklart, att den sväljer mycket mindre..
- Å andra sidan kan man bara lägga ett lager kläder vilket gör att det är väldigt bra ordning i lådorna och man kommer aldrig få några stora, oöverskådliga, högar..
Hur jag skulle hantera min skjortor var absolut den största oron inför inköpet.
De hänger med bröstet utåt, vilket ser väldigt snyggt ut, men det är inte särskilt platseffektivt och ger ganska dålig överblick över vad som hänger där. I mitt fall kommer det lösas genom att jag ska ordna en skjorthängare i en kattvind istället..
Värt att kolla upp!A amoreex skrev:
Egentligen behöver det ju inte vara Ikea.
Bara måtten är någorlunda rätt så kan det ju gå att anpassa..
Liknande trådar
-
Uppdelad 3-fas - vid hög ström i två faser går säkring i 3e
El -
Ersätta nedriven förhydringspapp (?), hus från tidigt 30-tal
Byggnadsvård -
Bosch L-BOXX 136
Säljes, Uthyres & Skänkes -
Störande ljud från 30tals högspolande toalett - vad kan vara orsaken?
Badrum -
NIBE VVM S325 - spillkopp till avlopp
Värmepumpar