Känner en som blev brännmärkt för livet. Skulle byta batteri i sin bil.

Började lossa klämman till pluspolen med en ringnyckel .
Nu hade han även en silverlänk om handloven som råkade hamna mellan ringnyckeln och metalldel i motorrummet.
Han skakade av sig det mesta av det smälta silvret. Men en del hade bränt sig fast i huden.

Så lossa minuspolen först och montera den sista på batteri i fordon.
Samma om man vill göra bilen spänningslös.


- Ja, ja ... Rickard rättrådig. Det finns fortfarande några bilar i trafik, som har plus kopplat till chassiet. Och då gör man tvärtom som står beskrivet ovan
 
  • Wow
  • Gilla
mumiemonstret och 1 till
  • Laddar…
Hej alla som gett sig på min lilla nyfikna fråga om fas- och nolledares betydelse i ett nät med växelström.

Intressant att se hur både frågans faktiska innehåll och tolkningen av frågeställarens (mina) ambitioner och förmågor har styrt svaren...

Jag tackar iofs för dem alla, men sympatiserar främst med de återkopplingar som förmedlar kunskap utan att vare sig nedvärdera eller insinuera brister i min enkla person. 😊

Och för att gjuta lite olja på el(d)en: Varför spelar det då ingen roll hur man i ett vägguttag vänder kontakten till en sladd som i sin tur försörjer ett litet undersystem med fas, nolla och brytare i form av exempelvis en vägglampa med sladdströmbrytare?

(Och ja, jag vet att det egentligen heter "gjuta olja på vågorna".)
 
  • Gilla
mumiemonstret och 3 till
  • Laddar…
Vi börjar med en vanlig glödlampa med traditionell glödtråd ansluten till ett batteri med två trådar. En till plus och en till minus till batteriets minus respektive positiva batteripol. Elektrisk ström kommer att flyta genom glödtråden, som värms upp.
Lampan lyser.

Om du vänder anslutningen till batteriet, så kommer glödlampan även nu att lysa.

Alltså är lampan oberoende av polaritet!



- I ett vägguttag har du en nolla och en fas. Fasen ändrar ständigt polaritet i förhållande till nollan, som s a s är neutral, spänningslös.

En ansluten glödlampa, nu en för 230 V t ex i en bordslampa ansluten till ett vägguttag är inte polaritetsberoende, och kommer då att blinka 100 ggr per sekund.
I realiteten så snabbt, så glödtråden kommer inte att hinna kylas ned mellan spänninstopparna, och lyser i det närmaste konstant.


Om du vänder stickkontakten kommer du även få noll spänning på ena sidan och växlande spänning mellan plus och minus relativt nollan, och lampan kommer likaledes att blinka 100 ggr per sekund.

Tål lite eftertanke, då elnätets frekvens är 50 Hz.

Minns att vi kopplade upp nåt liknande mot en signalgenerator för att visa på just detta.
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
(Vi får se vart tråden tar vägen ... Kanske kommer tankarna upp varför vi har växelström- och inte likströmsnät i landet.)
 
Redigerat:
En stor fördel med växelström är att den går att enkelt transformera spänningen upp/ner och därmed blir lätt att transportera långa sträckor. En annan är att apparaterna klarar att bryta större laster med växel än med likström.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
En av Värmlands första elkraftverk var just ett med likströmsgenerator vid Lutnaes uppe vid Norska Gränsen. Var inte till många hushåll.
De som var längst ifrån kraftverket hade väldigt pendlande spänning, beroende på hur många som var inkopplade samtidigt.

- Rester av en enkel telefontråd utefter en flottningsled på ca 3 km finns delvis kvar.
Var till för telefonförbindelse.
Ett spett nedslaget i marken i vardera änden funkade som jordpunkt i dess rätta bemärkelse.
Minns detta som barn.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Ok, du förstod alltså inte alls. TS har skrivit förråd, det är du som tolkar det som en annan byggnad, vilket kan vara, men inte behöver vara.
Jo jag förstod.
Men med tanke på vad han skrev i det första inlägget att koppla in armaturer, eluttag etc så VALDE jag att tolka det som en fristående byggnad vilket TYDLIGT framgår av mitt svar.
Att jag överhuvudtaget valde att "hoppa på" dig beror på att jag är så trött på alla som kapar trådar och spårar ur på att diskutera saker som INTE har med trådskaparens fråga att göra, eller göra er lustiga över andras svar / inlägg.
HÅLL ER TILL FRÅGAN!
Om ni är så nödiga att diskutera stickspår så skapa egna trådar om det, tack!
 
Det ska jag visst det😉
 
F Freda skrev:
Jo jag förstod.
Men med tanke på vad han skrev i det första inlägget att koppla in armaturer, eluttag etc så VALDE jag att tolka det som en fristående byggnad vilket TYDLIGT framgår av mitt svar.
Att jag överhuvudtaget valde att "hoppa på" dig beror på att jag är så trött på alla som kapar trådar och spårar ur på att diskutera saker som INTE har med trådskaparens fråga att göra, eller göra er lustiga över andras svar / inlägg.
HÅLL ER TILL FRÅGAN!
Om ni är så nödiga att diskutera stickspår så skapa egna trådar om det, tack!
Det stor problemet är kanske inte att tråden drar iväg, speciellt då TS fått all den info som han har frågat efter och mer därtill. Lite tråkigare är det att vissa gör tvärsäkra inlägg som helt saknar rätt information utan är helt felaktiga. Som tex ditt inlägg # 52 och . 3
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
F Freda skrev:
2. Jag förundras över att ingen har besvarat din ursprungliga fråga på ett adekvat sätt utan diskussionen är mera allmän runt el.
Bli den förste att besvara frågan adekvat då!
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Ja, just det. Nu är vi nyfikna på ett konsist och helt korrekt skrivet svar🙏
 
E elmont skrev:
Tråden från brytaren som tänder lampan kallas för tändtråd ligger samma tråd inte kopplad över brytaren så kallas den för fas. Namnet är ett sätt att visa trådens funktion.
Föreslår att du låter en elektriker fixa elen.



A AG A skrev:
Jo, egentligen är det ju så. Men man säger ändå, av gammal tradition, att strömmen går från plus till minus. Väldigt få amatörer hade förstått om jag sagt att fasen kunde jämföras med minuspolen på ett batteri.
Det är skillnad på lik och växelström.
E elmont skrev:
Man drar BÅDE fas och tändtråd om man skulle önska att fortsätta från armaturen till tex. ett uttag
Fas till strömbrytaren och tändtråd till lampan?
 
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
Jag tänker att man kopplar in Tjatte där Fnatte ska vara, sen dubbelkopplar man Knatte via en brytare.

😂
 
  • Haha
mumiemonstret och 2 till
  • Laddar…
R Rullle skrev:
Föreslår att du låter en elektriker fixa elen.
Föreslog du det till @elmont??? 😳🤔🙄
 
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Nej, det är faktiskt inte någon större skillnad. För även i ett vanligt växelströmssystem måste du rör båda "polerna". Rör du vid fasen då du står på pall av plast, exempelvis, så är det helt ofarligt. Saken är den att nollan för det mesta är jordad. Så om du har kontakt med marken, ett element, en diskbänk eller liknande så har du kontakt med jord. Tar du då samtidigt på fasen så vidrör du också båda "polerna".
På samma sätt brukar man även jorda minuspolen på batteriet i karossen på bilen. Det räcker därmed att du rör pluspolen på batterier om du samtidugt nuddar någon metalldel på bilen.
(Att röra plus-, och minuspol på ett 12V bilbatteri är dock helt ofarligt och känns inte ens, då spänningen är för låg).
Allt är riktigt och jag kanske tänkte fel. Det jag försökte säga då någon tog upp att fas kunde likställas med pluspol på ett batteri (och negativ med nollan) var att:
-På ett batteri kan man inte få i sig ström om man har en extern jord d.v.s. att man endast rör en av polerna och den andra polen inte är inkopplad. Polerna är därför i princip likställda och det är ingen skillnad mellan plus och minus.
-I elsystemet hemma är fas farlig medan nollan inte är det eftersom man kan vara jordad av olika anledningar och kan få ström i sig. Det är alltså stor skillnad mellan nolla och fas i det här fallet.

Alltså:
Jag tyckte att det var fel att säga att kraften i ett batteri sitter i pluspolen.
Jag tycker dock att det är ok att säga att kraften i elsystemet hemma finns i fasen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.