Vill bara säga att jag uppskattar denna tråden, och alla som delar med sig av kunskap. Även om man har en hyffsad förståelse för elektricitet från ett fysikaliskt perspektiv, så är det mycket praktiska moment, traditioner, och facktermer man inte förstår över huvud taget.
 
  • Gilla
Fario och 3 till
  • Laddar…
W
M Magnusson1234 skrev:
Det här med tändtråd är något jag också precis stött på. Vad jag har förstått det som är tändtråd en ledare som går från strömbrytare till lampa. Fattar inte riktigt grejen med det? I mitt exempel ovan, om vi säger att armaturen ska vara jordad, kan man inte bara dra vidare fas, neutral och jord från strömbrytaren och koppla in i armaturen? Eller måste fasen "stanna" i strömbrytaren och sen kopplas om till tändtråd som går till armaturen? Vad är skillnaden? :D
Obs att nollan och skyddsjord hör inte hemma i strömbrytaren. De går "direkt" till varje apparat, dba inte via strömbrytaren.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
W widheg skrev:
Obs att nollan och skyddsjord hör inte hemma i strömbrytaren. De går "direkt" till varje apparat, dba inte via strömbrytaren.
Nja, att bryta både fas och nolla är inte ovanligt, det är extra säkert, som att dra ur sladden ur ett uttag.

En jordfelsbrytare gör just det, bryter bort alla faser och nollan ( nollan bryts sist)…

Skyddsjord däremot bryter man aldrig.
 
A AG A skrev:
Väldigt få amatörer hade förstått om jag sagt att fasen kunde jämföras med minuspolen på ett batteri.
För oss som jobbar med telekom hade det blivit pedagogiskt... Här är spänningsmatningen -48 V!

Men jag håller med om att målgruppen för din metafor var en annan.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
M mumiemonstret skrev:
För oss som jobbar med telekom hade det blivit pedagogiskt... Här är spänningsmatningen -48 V!
Minus volt relativt vad?
Vänd på proberna på voltmetern så blir det positivt 😆
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Här är boken jag letade från 1968, där man försökte "lägga allt tillrätta". Men nu hade tåget redan gått (faktiskt för länge sedan).
Man sa både före och efter,
d v s även i nutid, att ström flyter från Plus till Minus i en likströmskrets.
[bild]
Bilden med elektronröret på framsidan ger kanske en vink om varför man försökte ändra... I sådana transporteras inga "hål", endast elektroner. Måste ha varit ännu mer förvirrande med minus-strömmen än det är för dagens "fasta tillståndets"-elektroniker.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Minus volt relativt vad?
Vänd på proberna på voltmetern så blir det positivt 😆
Ja, det var det en jeppe på Semko som hade gjort när jag skulle EMC-testa en pryl. Tyvärr använde jag den voltmetern för att dubbelkolla att matningsspänningen hade rätt polaritet.

Man blir rätt bra på att tänka baklänges när man jobbar med telekom. Men man byter aldrig plats på rött och svart!
 
H Hybro skrev:
Känner en som blev brännmärkt för livet. Skulle byta batteri i sin bil.

Började lossa klämman till pluspolen med en ringnyckel .
Nu hade han även en silverlänk om handloven som råkade hamna mellan ringnyckeln och metalldel i motorrummet.
Han skakade av sig det mesta av det smälta silvret. Men en del hade bränt sig fast i huden.

Så lossa minuspolen först och montera den sista på batteri i fordon.
Samma om man vill göra bilen spänningslös.


- Ja, ja ... Rickard rättrådig. Det finns fortfarande några bilar i trafik, som har plus kopplat till chassiet. Och då gör man tvärtom som står beskrivet ovan
Väldigt bra (men tråkigt) exempel. Jag glömde oftast vilken pol man ska koppla bort först och fick alltid google eller kolla instruktioner i bilens manual. Men efter lite insikt och fundering att "vad händer om jag skruvar bort plus och råkar komma åt något olämpligt på bilen vs vad händer om jag skruvar bort minus och råkar komma åt något.
Förövrigt en supertråd. Har lärt mig massor :)
 
Jag stör mig på alla dessa inlägg som inte har med den ursprungliga frågan att göra.
Frågan som har ställts är ganska enkel men så småningom hamnar diskussionen in på fordons elsystem och troligen om detta fortsätter på månen eller yttre rymden och elsystemet i rymdfarkoster eller UFO´n.
Enkel fråga fordrar enkelt svar: Anlita en kunnig elinstallatör och följ elsäkerhetsverkets regler.
 
G G.L. skrev:
Jag stör mig på alla dessa inlägg som inte har med den ursprungliga frågan att göra.
Frågan som har ställts är ganska enkel men så småningom hamnar diskussionen in på fordons elsystem och troligen om detta fortsätter på månen eller yttre rymden och elsystemet i rymdfarkoster eller UFO´n.
Enkel fråga fordrar enkelt svar: Anlita en kunnig elinstallatör och följ elsäkerhetsverkets regler.
Jag stör mig inte det minsta på det, tvärtom.
Detta är finessen med ett forum tycker jag, du får veta, andra, saker du inte visste något om.
 
  • Gilla
Lilak och 4 till
  • Laddar…
G G.L. skrev:
Jag stör mig på alla dessa inlägg som inte har med den ursprungliga frågan att göra.
Frågan som har ställts är ganska enkel men så småningom hamnar diskussionen in på fordons elsystem och troligen om detta fortsätter på månen eller yttre rymden och elsystemet i rymdfarkoster eller UFO´n.
Enkel fråga fordrar enkelt svar: Anlita en kunnig elinstallatör och följ elsäkerhetsverkets regler.
Och som i det här fallet var frågan besvarad i tidigt skede så var man bara intresserad av svaret kunde man då lämna tråden och avstå från att följa den. Att tråden då svävar ut kan ju inte spela någon roll.
 
  • Gilla
Uffe A och 5 till
  • Laddar…
Vidareutvecklande och inte minst stimulerande.

Slipper gå kvällskurser och höra på besservissare.

Ofta är det som skrivs relevant, endera till trådrubriken eller det som skrivs i tråden.

- Inte alls typ: Nu ska jag ut och sortera i mina el-lådor😉
 
Fairlane
G G.L. skrev:
Jag stör mig på alla dessa inlägg som inte har med den ursprungliga frågan att göra.
Frågan som har ställts är ganska enkel men så småningom hamnar diskussionen in på fordons elsystem och troligen om detta fortsätter på månen eller yttre rymden och elsystemet i rymdfarkoster eller UFO´n.
Enkel fråga fordrar enkelt svar: Anlita en kunnig elinstallatör och följ elsäkerhetsverkets regler.
Frågeställningen var teoretisk för att TS ville lära sig mer och förstå. Svaret på det kan omöjligt vara att anlita en kunnig elinstallatör.
Frågan är också hur en lekman ska kunna avgöra om det är en kunnig eller okunnig elinstallatör som anlitats om man inte ens får ställa teoretiska frågor.

Säg att jag ställer en fråga på forumet "Jag förstår inte hur en jordfelsbrytare fungerar och vill lära mig mer. Kan någon förklara?"
Är ditt svar då "Anlita en kunnig elinstallatör "?
Jag vill inte installera en, utan förstå hur den fungerar och kanske råkar jag dessutom anlita en som säger att jordfelsbrytare inte skyddar ojordade uttag...
 
  • Gilla
UlrikaSpg och 4 till
  • Laddar…
G G.L. skrev:
Jag stör mig på alla dessa inlägg som inte har med den ursprungliga frågan att göra.
Frågan som har ställts är ganska enkel men så småningom hamnar diskussionen in på fordons elsystem och troligen om detta fortsätter på månen eller yttre rymden och elsystemet i rymdfarkoster eller UFO´n.
Enkel fråga fordrar enkelt svar: Anlita en kunnig elinstallatör och följ elsäkerhetsverkets regler.
Du kanske skulle inse att du är på fel forum. IN tror jag har ett forum också, där kan du oja dig över hempulare och få medhåll. Vore inte det roligare för dig?
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
IN tror jag har ett forum också,
Vad är IN?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.