32 654 läst · 479 svar
33k läst
479 svar
Nya lagen om återvinning av textilier
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 605 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 605 inlägg
Är det unikt? Vi har också två kärl med någon sorts plan på flerfacksinsamling om några år.pacman42 skrev:
Det är många kommuner i Norrland som inte löst det och vi får själva två till soptunnor så slipper man köpa nya dyra sopbilar för att hantera fyrfackskärl. Fyra soptunnor per villa och en röra med tömningsdagar leder då mycket sannolikt till soptunnekaos i villaområden med soptunnor stående på trottoaren.pacman42 skrev:
Men man får väl då även snabbt införa en femte soptunna för textilavfall...
Vilket Klondyke för en återvinningsentreprenör med ett egentligen ett oklart miljövärde!
Sorry, jag hade fått för mig att lagen gäller från den 1/1-25, men det är från den 1/1-27. Varför man då haft så sjukt bråttom att få igång detta i Göteborg med omnejd har jag då svårt att förstå...Claes Sörmland skrev:
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 551 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 551 inlägg
Var inte västkusten testområde för det hela innan man skulle införa det i resten av landet?pacman42 skrev:
Men nästan omöjligt att kunna avstå från sophämtning, så tom eller fylld tunna kostar oss lika mycket.
Tidigare kunde man vid fritidshuset avstå från 2*4 fackskärl och endast välja en tunna utan sortering, men den avgiften var dubbelt så hög. Idag tror jag den möjligheten är borta.
Tidigare kunde man vid fritidshuset avstå från 2*4 fackskärl och endast välja en tunna utan sortering, men den avgiften var dubbelt så hög. Idag tror jag den möjligheten är borta.