Claes Sörmland
pacman42 pacman42 skrev:
På tal om återvinning, i Haparanda och Kalix har de fortfarande inte löst detta med hämtning av de olika fraktionerna vid hushållen. De har fortfarande bara två kärl.

Beställningstiden på en ny sopbil är tydligen över 2,5 år...
Är det unikt? Vi har också två kärl med någon sorts plan på flerfacksinsamling om några år.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Är det unikt? Vi har också två kärl med någon sorts plan på flerfacksinsamling om några år.
Det är inte unikt, samma i Stockholm.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
På tal om återvinning, i Haparanda och Kalix har de fortfarande inte löst detta med hämtning av de olika fraktionerna vid hushållen. De har fortfarande bara två kärl.

Beställningstiden på en ny sopbil är tydligen över 2,5 år...
Det är många kommuner i Norrland som inte löst det och vi får själva två till soptunnor så slipper man köpa nya dyra sopbilar för att hantera fyrfackskärl. Fyra soptunnor per villa och en röra med tömningsdagar leder då mycket sannolikt till soptunnekaos i villaområden med soptunnor stående på trottoaren.

Men man får väl då även snabbt införa en femte soptunna för textilavfall...

Vilket Klondyke för en återvinningsentreprenör med ett egentligen ett oklart miljövärde!

• Ledsen
Dilato
  • Laddar…
På landet har vi bara ett kärl, med ett fack.

Sorry, jag hade fått för mig att lagen gäller från den 1/1-25, men det är från den 1/1-27. Varför man då haft så sjukt bråttom att få igång detta i Göteborg med omnejd har jag då svårt att förstå...

Rickard.
pacman42 pacman42 skrev:
Sorry, jag hade fått för mig att lagen gäller från den 1/1-25, men det är från den 1/1-27. Varför man då haft så sjukt bråttom att få igång detta i Göteborg med omnejd har jag då svårt att förstå...
Var inte västkusten testområde för det hela innan man skulle införa det i resten av landet?

Ingen aning, men kan man verkligen driva igenom nationella direktiv på det sättet numera? Jag har svårt att tro det. Möjligen om Regionen beslutat att så skall vara...

För ett år sedan fick jag en ny tunna med två fack den gamla va en sådan liten.
Hade räck om man tömde min var 4gång 😳

Alfredo Alfredo skrev:
På landet har vi bara ett kärl, med ett fack.
Och kanske en kompost och en eldningstunna…

TRJBerg
Jag har en "vanlig" soptunna, dvs endast ett fack/utrymme.
(Därutöver hemkomposterar jag.)

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
B b8q skrev:
Och kanske en kompost och en eldningstunna…
Kompost är anmälnings pliktig o elda sopor förbjudet så ser det ut i dag i Sverige 😂😂

TRJBerg
B boped skrev:
Kompost är anmälnings pliktig o elda sopor förbjudet så ser det ut i dag i Sverige 😂😂
Laglig kompost!

B boped skrev:
Jag beskrev bara hur det ofta funkar i praktiken på landet. 😉

Men nästan omöjligt att kunna avstå från sophämtning, så tom eller fylld tunna kostar oss lika mycket.
Tidigare kunde man vid fritidshuset avstå från 2*4 fackskärl och endast välja en tunna utan sortering, men den avgiften var dubbelt så hög. Idag tror jag den möjligheten är borta.

B boped skrev:
Helt sjukt. Bara att inse att man lever i ett kriminellt område. Borde antagligen räknas som en no-go zon då nästan alla i området tydligen är kriminella.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.