Jag tycker det är väldigt bra att återvinna textilier. Sen får vi hoppas att det inte är ännu en sak som sverige ska slå sig på bröstet för när man i själva verket bara lämpar över problemet på ett fattigare land. De hade ju spårat kläder som lämnats in till HM för återvinning. Klädesplaggen åkte runt i Afrika ett bra tag innan de till slut hittades dumpade i naturen där.

Det känns lite som när svenska politiker stolta säger att utsläppen i Sverige har minskat kraftigt utan att nämna att det beror på att vi förlagt 99% av all produktion till Asien där de dessutom har ännu mindre krav på utsläpp. Vi har alltså ökat utsläppen, men säger att vi har minskat dem. Heja Sverige.

Ingen vågar dessutom nämna huvudproblemet. Att vi konsumerar alldeles för mycket och ofta i onödan. Nej, man behöver inte köpa en (eller flera) ny jacka varje år. Men klädföretagen vill ju naturligtvis att vi gör det och bombar ut reklam. Nya sängkläder måste man såklart också ha varje år. De gamla är ju inte moderna längre ett år senare. Grå är inte trendigt. Det ska vara beige nu. KÖP KÖP KÖP!

• Gilla
Lilllen och 3 till
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Laglig kompost!
Japp tokig värld fast kompost kan dra till sig råttor så lite bra är det kanske ändå så ingen lägger flera ton på sin tomt

TRJBerg
B boped skrev:
Japp tokig värld fast kompost kan dra till sig råttor så lite bra är det kanske ändå så ingen lägger flera ton på sin tomt
Har inte sett några råttor hos mig på 15 år. Mössen tar mina 4 katter hand om...

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
TRJBerg TRJBerg skrev:
Har inte sett några råttor hos mig på 15 år. Mössen tar mina 4 katter hand om...
Det funkar ju om man bor ensligt och har en sluten kompost. Men jag som bor i en småort där enstaka folk har höns, några matar fåglar väldigt intensivt och någon har illa skötta komposter och det finns rikligt med fruktträd. Ja vi har råttor som måste bekämpas. De talrika katterna rår inte på dem.

Och i stan ska vi inte prata om råttproblemen. Det finns goda skäl att egen kompostering av matavfall inte görs till norm. En sak är om någon entusiast har detta som hobby men att den ointresserade allmogen skulle klara det tvivlar jag på.

• Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
På tal om återvinning, i Haparanda och Kalix har de fortfarande inte löst detta med hämtning av de olika fraktionerna vid hushållen. De har fortfarande bara två kärl.

Beställningstiden på en ny sopbil är tydligen över 2,5 år...
de är inte ensamma om det , cirka hundra kommuner har ansökt om dispens

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Henningelvis Henningelvis skrev:
Håller med. I Uppsala får vi flerfackskärl nu i vår. Planerade och dimensionerade för att inte samla in textilier förstås.
Fast, hur ofta slänger man textilier? Det är nästan uteslutande trasiga strumpor för min del. Det har länge varit så att de tar emot trasiga textilier på ÅVC:n. Dessa går exempelvis till industrin. Jag tycker valet av avfallsfraktionerna i Uppsalas flerfackskärl är bra! Hoppas flerfackskärlen kommer snart.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det funkar ju om man bor ensligt och har en sluten kompost. Men jag som bor i en småort där enstaka folk har höns, några matar fåglar väldigt intensivt och någon har illa skötta komposter och det finns rikligt med fruktträd. Ja vi har råttor som måste bekämpas. De talrika katterna rår inte på dem.

Och i stan ska vi inte prata om råttproblemen. Det finns goda skäl att egen kompostering av matavfall inte görs till norm. En sak är om någon entusiast har detta som hobby men att den ointresserade allmogen skulle klara det tvivlar jag på.
Med din logik så borde man ju då också behöva be om tillstånd för t.ex. äppelträd, höns och fågelbord. Tror nog illa skötta komposter är ett minimalt problem om man jämför med en del av de övriga. Vill man ha ett riktigt förmyndarsamhälle så ska man givetvis vilja ha en myndighet som övervakar folks komposter. Kompostverket vore ju en lysande nykomling bland de 300+ olika myndigheter som redan finns.

• Gilla
  • Wow
boped och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
L lbgu skrev:
Med din logik så borde man ju då också behöva be om tillstånd för t.ex. äppelträd, höns och fågelbord. Tror nog illa skötta komposter är ett minimalt problem om man jämför med en del av de övriga. Vill man ha ett riktigt förmyndarsamhälle så ska man givetvis vilja ha en myndighet som övervakar folks komposter. Kompostverket vore ju en lysande nykomling bland de 300+ olika myndigheter som redan finns.
Jag tänker att en rimligare lösning är att man inte uppmanar befolkningen i stort till egen kompostering av matavfall och att det enbart är tillåtet i slutna råttsäkra behållare inom detaljplanerat område. D v s det räcker med ett nationellt förbud att kompostera matavfall öppet utomhus inom detaljplanerat område. Dagens system med anmälan av kompost ser jag ingen fördel med. Ökar bara byråkratin.

Claes Sörmland
V Viskan123 skrev:
Fast, hur ofta slänger man textilier? Det är nästan uteslutande trasiga strumpor för min del. Det har länge varit så att de tar emot trasiga textilier på ÅVC:n. Dessa går exempelvis till industrin. Jag tycker valet av avfallsfraktionerna i Uppsalas flerfackskärl är bra! Hoppas flerfackskärlen kommer snart.
Tydligen 8 kg i snitt per år. Så man ska nog inte göra sig själv till norm här. Gissar t ex att yngre omsätter väldigt mycket mer kläder än äldre.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag tänker att en rimligare lösning är att man inte uppmanar befolkningen i stort till egen kompostering av matavfall och att det enbart är tillåtet i slutna råttsäkra behållare inom detaljplanerat område. D v s det räcker med ett nationellt förbud att kompostera matavfall öppet utomhus inom detaljplanerat område. Dagens system med anmälan av kompost ser jag ingen fördel med. Ökar bara byråkratin.
Tycker du även det ska bli förbud mot att låta fallfrukt ligga kvar på marken eller mata fåglar på tomten. Eller är det bara just komposter du snöat in dig på när det gäller gnagarbegränsning. Tror personligen att fruktträden är betydligt större bovar. Men visst sila mygg och släpp igenom kameler är väl inget nytt.

Beror även på vad som komposteras och detta med tillstånd inom vissa områden är väl hushållsavfall.
Gällande trädgårdskompost har jag inte läst om några tillstånd.

• Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Beror även på vad som komposteras och detta med tillstånd inom vissa områden är väl hushållsavfall.
Gällande trädgårdskompost har jag inte läst om några tillstånd.
Jo det är en anmälningsplikt i §45 avfallsförodningen som uppenbarligen tolkas olika av landets kommuner.

https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=tillstånd+kompost

Hittar inget om Naturvårdsverket lagt näsan i blöt även om det här?

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
E Eld skrev:
Jag började fundera på om man nu blir tvungen att återvinna varenda trasa.

Efter djupdykning visar det sig att textilier som räknas som städartiklar som tex moppar och trasor inte innefattas av nya lagen. Inte heller textilier som kan räknas som farligt avfall. Man ska alltså inte lägga oljedränkta trasor eller linoljetrasor i textilåtervinningen.,. å inte asbesttextilier heller.

[länk]
Vad gäller i följande fall? Mina kalsonger det gått hål i, och med tydliga fartränder ska alltså sorteras rakt upp och ned? Eller måste jag tvätta kallingarna först?

Ingenting behöver tvättas. i slutändan lär det bli nån slags materialåtervinning men när står väl i stjärnorna. Det mesta kommer nog att brännas till en början skulle jag tro tills hanteringen byggs ut ordentligt.

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo det är en anmälningsplikt i §45 avfallsförodningen som uppenbarligen tolkas olika av landets kommuner.

[länk]

Hittar inget om Naturvårdsverket lagt näsan i blöt även om det här?
Nja står det så, står det inte "annat hushållsavfall än trädgårdsavfall", så min tolkning är att det enda som inte omfattas av anmälan är trädgårdsavfall.

I avfallsförordningens paragraf 45 finns en spännande regel. Den som äger en fastighet där avfall finns och avser att på fastigheten kompostera eller på annat sätt återvinna eller bortskaffa annat hushållsavfall än trädgårdsavfall, ska anmäla detta till kommunen.

• Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.