Blocket = blockerad!

Har tidigare vägrat köra ”mobilversionen” då den var rörig och långsam.
Nu är fältet öppet för en ny aktör med enkelt handhavande!

stigen stigen skrev:
Blocket = blockerad!

Har tidigare vägrat köra ”mobilversionen” då den var rörig och långsam.
Nu är fältet öppet för en ny aktör med enkelt handhavande!
Vad finns det för andra alternativ?
Jag vet bara Blocket.
Facebook har jag inte så de alternativen kan man bortse från.
Men finns det några andra aktörer som är något att ha? det känns som att Blocket är i princip det enda.

K knipo skrev:
Vad finns det för andra alternativ?
Jag vet bara Blocket.
Facebook har jag inte så de alternativen kan man bortse från.
Men finns det några andra aktörer som är något att ha? det känns som att Blocket är i princip det enda.
Facebook är bra, slipade de till sina sökmöjligheter skulle de sänka blocket för gott. En sak jag uppskattar är att det går att söka på avstånd. De flesta har trots allt facebook, så det är en riktigt farlig utmanare för blocket, som inte riktigt tar hotet på allvar. Den dag facebook bestämmer sig för att blåsa blocket av banan, då gör de det på nolltid. Nu har de en bra möjlighet, hoppas de tar den :)

Låter som att jag kanske behöver rubba mina principer, att skaffa Facebook.:thinking:
Men är det inte så att man måste ansöka för att få komma med i gruppen? O att det finns en grupp för varje ort? Då blir det ju en himla massa grupper att bli medlem i? Min sambo har Facebook och det lilla jag sett är det olika grupper beroende på intresse o ort.

Redigerat:
K knipo skrev:
Låter som att jag kanske behöver rubba mina principer.:thinking:
Men är det inte så att man måste ansöka för att få komma med i gruppen? O att det finns en grupp för varje ort? Då blir det ju en himla massa grupper att bli medlem i? Min sambo har Facebook och det lilla jag sett är det olika grupper beroende på intresse o ort.
Facebook har en samlad handelsplats som kallas Marketplace, dit behöver man inte söka och där ligger de allra flesta annonserna. Utöver det så finns det mycket riktigt även de lokala köpgrupperna till vilka man söker. De som annonserar i de lokala grupperna gör det ofta även på Marketplace, en del dubbelteckning.

• Gilla
Snailman
  • Laddar…
Robert63 Robert63 skrev:
Facebook är bra, slipade de till sina sökmöjligheter skulle de sänka blocket för gott. En sak jag uppskattar är att det går att söka på avstånd. De flesta har trots allt facebook, så det är en riktigt farlig utmanare för blocket, som inte riktigt tar hotet på allvar. Den dag facebook bestämmer sig för att blåsa blocket av banan, då gör de det på nolltid. Nu har de en bra möjlighet, hoppas de tar den :)
Enda problemet med Facebook är alla oseriösa fanskap.
Har sålt rasade bilar via facebook och de är tamejfan inte kloka i huvudet helt öppet dessutom.
På blocket så kan man åtminstone ha en mailadress som man bara kan tömma efter seriositeten. På facebook så kan de skriva till en och tjata ihjäl en och man måste blockera dem.

Det låter ju lite jobbigt. Alltså ett minus till FB.

R Rkarlsson skrev:
Enda problemet med Facebook är alla oseriösa fanskap.
Har sålt rasade bilar via facebook och de är tamejfan inte kloka i huvudet helt öppet dessutom.
På blocket så kan man åtminstone ha en mailadress som man bara kan tömma efter seriositeten. På facebook så kan de skriva till en och tjata ihjäl en och man måste blockera dem.
Tycker det är samma-samma, idioterna finns i mängder på blocket, där bilar nog är den skräpigaste kategorin. Speciellt svårt är det ju inte att nonchalera dårarna på Facebook, typ en knapptryckning så finns de inte mer. Blocket är värre på ett sätt, tänk de stackare som inte är vana att annonsera ut billiga bilar och gör det med sitt telefonnummer.

Robert63 Robert63 skrev:
Tycker det är samma-samma, idioterna finns i mängder på blocket, där bilar nog är den skräpigaste kategorin. Speciellt svårt är det ju inte att nonchalera dårarna på Facebook, typ en knapptryckning så finns de inte mer. Blocket är värre på ett sätt, tänk de stackare som inte är vana att annonsera ut billiga bilar och gör det med sitt telefonnummer.
Jo fast har man annonserat en gång så gör man inte om det igen med sitt telefonnr om man inte finner det underhållande med alla livshistorier man kan få på blocket.
Därav är blocket bättre tycker jag då jag är anonym helt och hållet om jag vill och kan välja vem jag vill ha kontakt med. Det kan man ändå inte på facebook då de ser min profil och kan vara rätt knepiga. Någon jävel skickade vänförfrågningar till mina vänner. Efter det låste jag all info om mig såklart.

Bilar under 50 000 kr försöker jag kränga av till någon man känner.

Dock hade jag en mycket trevlig man som kom och hämtade en celica som var motorras på. Han gav mig bara pengarna i handen fick nyckeln och ägarbytet fixades sen lasta han och körde. 5 minuter tog den affären =)

När företag kan eller börjar annonsera på fb så tycker jag det kan bli trevligt =)

Mikael_L
Robert63 Robert63 skrev:
Facebook har en samlad handelsplats som kallas Marketplace, dit behöver man inte söka och där ligger de allra flesta annonserna. Utöver det så finns det mycket riktigt även de lokala köpgrupperna till vilka man söker. De som annonserar i de lokala grupperna gör det ofta även på Marketplace, en del dubbelteckning.
Hur funkar den annonssiten då, är saker kategoriserade i olika kategorier, typ "kameror", "fordon", datorer" osv?

Mikael_L Mikael_L skrev:
Hur funkar den annonssiten då, är saker kategoriserade i olika kategorier, typ "kameror", "fordon", datorer" osv?
Japp, de är kategoriserade och det går även att söka specifikt. Lite trubbigt, men inte långt borta från att bli bra. Gillar speciellt att jag kan leta exempelvis inom en radie av x antal mil.

Min erfarenhet är att dyrare saker där folk är noga med skicket är svåra att sälja på Marketplace men går direkt på Blocket så jag använder båda. Jag förstår dock inte varför det är så. Tycker också det är fler som hör av sig men sen inte dyker upp och hämtar på Facebook, det kanske är för snabbt och lätt att höra av sig och sen ångrar man sig, Blocket kräver lite letande vilket kanske gör köparna mer seriösa.

Tradera finns ju och man kan sätta ett fast pris. Har inte sålt nått där dock

Mikael_L
Robert63 Robert63 skrev:
Men Facebook tjänar ju dock inga direkta pengar på annonsverksamheten, men indirekt förstås, då det är medlemmar och trafik de vill ha till sin site.
Det betyder ändock att de kanske inte riktigt ser värdet i att konkurrera ut eller ens konkurrera med, Blocket.

Blocket gör en stabil årlig vinst på 400-500 miljoner SEK, på sin omsättning på runt 1 miljard, det är en trevlig vinstmarginal, här skulle man snabbt vara upprörd om det var en hantverksfirma som kunde ta varannan debiterad krona till ren vinst. :)

Lite siffror, de omsätter kring 1 miljard årligen, och mig veterligen bör det vara nästan uteslutande intäkter av sålda annonser.
Sen går det väl i väg 221 miljoner som personalkostnader till deras 224 anställda (2018) , vilket jag tycker verkar vara en drygt hög personalkostnad för folk som sitter med en dator och en telefon och har okvalificerade uppgifter med dessa arbetsverktyg, jag tycker att personalkostnaden borde kunnat vara typ 120-140 miljoner istället. Det kanske finns något lurt här, att Blocket AB på något vis mjölkas ut på en del av sin fenomenala vinst här.
Men det finns inga belägg för, det syns bara höga personalkostnader, de kanske åker på dyra kick-offer 12 ggr per år också.
Sen skickas några hundra tusen SEK upp i koncernen, och det är märkligt att Blocket AB har ett aktiekapital på 4 miljoner ... :sweat: :surprised:
Det kan vara (nu är jag inte så duktig på denna slags bokföringsfinesser) att det finns någon sån där räntesnurra (som det väl brukar kallas) att ägaren av bolaget transporterar vinsten till moderbolaget genom en konstruktion med lån och räntor.
Men som sagt, jag har inte koll, men det är ju ett märkligt aktiekapital som det torde finnas någon anledning till.

Sen får styrelsen 3 mille om året i lön, Blocket har 1,6 miljard SEK i tillgångar, ifall det skulle bli sämre tider.

Så ja, att äga blocket är att ha en kassako i guld.

• Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Blocket har minskat sina inkomster sedan marketplace på fb =ingen annonskostnad
Vem lägger ut nått på blocket för under 2000-?
Bilar o div dyra saker kommer finnas
Dom lever på folk som inte använder telefonen/padda utan folk som fortfarande har en stationär dator o den gruppen är på väg att försvinna!
Blocket som app tycker jag funkar bra!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.