Jag hakar på i denna tråd: problem med vår Husqvarna Automower 315, ca tre år gammal.

Den klagar på tomt batteri och vill inte köra.

Kollade statistiken:
- uppskattad färdsträcka 2368 km
- Total driftstid 1687 tim

Vad tror ni, kan batteriet vara slut, sannolikt?

Ska även testa polera kontakterna men blev litet förvånad över hur långt och länge maskinen gått, därav frågan.
___
PS. Kan tillägga att problemet uppträdde helt plötsligt, inte direkt lagt märke till avvikande beteende på driftstid osv på sistone. Men har å andra sidan inte haft anledning att kolla heller efter som den är just en robot som sköter sig själv. Det hände bara pang bom idag, tvärvägrar med detta felmeddelande. Laddstation lyser grönt som vanligt.
 
Redigerat:
Kan ju vara batteriet men det är ju enkelt att se hur mycket laddning batteriet tar i servicemenyn.
 
  • Gilla
Harald Blåtumme
  • Laddar…
Putsade klipparens laddskenor med svinto, justerade laddstationens övre skydd en smula eftersom det verkade ta i en smula i klipparen när den ska till och docka.

Nu verkar laddningen ha kommit igång ordentligt, bilden direkt efter att den äntligen börjat ladda efter felet "tomt batteri" några dygn. Bör funka nu tycker jag, trots en rätt imponerande mängd laddcykler och driftstid, -sträcka.

LCD-display visar batteristatus för ett Husqvarna-verktyg: spänning, laddningar, ström, temperatur, kapacitet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Ser bra ut 👍
 
Köpte nytt battteri, pirat, lämpligt nog av märket Fulbat 😁
Kollade sedan info om batteriet och fick upp förra batteriets laddningar. Två år gammalt originalbatteri, och säljaren Gplshop var tydlig med att det inte var någon idé att reklamera. Ska det verkligen vara så?
Nu rullar det på iaf och det ska bli intressant att jämföra pirat och original.
Så här såg displayen ut.
Display på maskin: batterispänning, laddningar, laddtid, ström. Knappar: start, navigering, OK, menyn, parkera, sifferknappar. Husqvarna logo.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Husqvarna-panel med blå skärm, textmeddelanden, knappar för start, tillbaka, OK, meny och parkering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Först direkt efter bytet, sedan efter några timmars laddning. Antalet laddningar har inte ändrats, men kanske ser det annorlunda ut efter nästa laddning? Bild 2 visar att meddelande om låg spänning kommit några gånger under sommaren.
 
  • Gilla
emanuelj
  • Laddar…
Räknaren för antal laddningar kan bara nollställas med HQ:s serviceprogram.
 
E etompau skrev:
Räknaren för antal laddningar kan bara nollställas med HQ:s serviceprogram.
Ok, har aldrig haft den på service, bara lagat/bytt hjulmotor. Bytt batteri själv, nu två gånger. Klipparen installerad 2015. Kan antalet laddningar vara som angivet? När verkstan föreslog service och batteribyte backade jag. Nu rullar den vidare. Får se hur länge piraten håller. Vill inte göda verkstad mer än nödvändigt 😉
 
K Kjell_G skrev:
Ok, har aldrig haft den på service, bara lagat/bytt hjulmotor. Bytt batteri själv, nu två gånger. Klipparen installerad 2015. Kan antalet laddningar vara som angivet? När verkstan föreslog service och batteribyte backade jag. Nu rullar den vidare. Får se hur länge piraten håller. Vill inte göda verkstad mer än nödvändigt 😉
Har den aldrig varit uppkopplat till HQ:s serviceprogram hos någon åf, så lär laddräknarens värde vara korrekt.
 
  • Gilla
Kjell_G
  • Laddar…
Ett verkstadsbesök när hjulmotor byttes. Vet inte hur mycket/vad de gjorde mer. Har haft kontakt med Gpls om reklamation och Husqvarna hade uppgett livslängd till 2-4 år. Själva tyckte de nog mera att 3-5 år var enligt deras erfarenhet. De gör en reklamation så får jag se vad det ger.
 
Åh nej, batteribyte hjälpte kortvarigt. Det nya tar inte emot laddning längre. Har gjort rent kontakter/kablar men blev tvungen att lämna in den på verkstan idag. Då ville de ha in allt övrigt också; laddstation, transformator och kablage. Bad de kolla klipparen först, kablar nedgrävda och det regnar å regnar….
 
Dubbelt åh nej, nästan Gaaaahhhh
Trots att goda råd fanns om att kolla kontaktbleck så missade jag det viktigaste under huven. 1700:- för det. Och batteriet var det inget fel på. Lärpengar igen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.