Många gånger har klipparen fått lyftas till laddning då den stannat ”tomt batteri”. Oftast på den större ytan, laddningsstation finns på mindre ytan så där hittar den hem. Guidekabeln har varit av en längre tid men är lagad och klipparen följer den ut (större ytan).
Jag trodde att den också kunde följa kabeln in men det har jag aldrig sett den göra?
Kan det vara läge att byta batteri? Inte gjort sen start 2015.
 
K Kjell_G skrev:
Många gånger har klipparen fått lyftas till laddning då den stannat ”tomt batteri”. Oftast på den större ytan, laddningsstation finns på mindre ytan så där hittar den hem. Guidekabeln har varit av en längre tid men är lagad och klipparen följer den ut (större ytan).
Jag trodde att den också kunde följa kabeln in men det har jag aldrig sett den göra?
Kan det vara läge att byta batteri? Inte gjort sen start 2015.
Efter 6 år kan batteriet vara på upphällningen.
Hemgång via guide ska givetvis också fungera. Kontrollera parametern för fördröjning innan klipparen börjar söka efter guide. Sätt den till 0 minuter.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Tror snarare är att den inte är inställd att följa guiden hem. Vad står det under inställningar?
 
Kollade inställningar. Tiden för guidekabel var nog ursprunglig för jag kände inte igen menyn. Ändrade till 0 min på både guide och begränsning. Testade och den följde guiden in, men som om det var lördagkväll efter krogen
 
K Kjell_G skrev:
Kollade inställningar. Tiden för guidekabel var nog ursprunglig för jag kände inte igen menyn. Ändrade till 0 min på både guide och begränsning. Testade och den följde guiden in, men som om det var lördagkväll efter krogen
Att inte följa guiden slaviskt är en medveten design för att undvika spårbildning i gräsmattan.
 
  • Gilla
Kjell_G
  • Laddar…
K Kjell_G skrev:
Kollade inställningar. Tiden för guidekabel var nog ursprunglig för jag kände inte igen menyn. Ändrade till 0 min på både guide och begränsning. Testade och den följde guiden in, men som om det var lördagkväll efter krogen
Jag skulle inte ha noll på begränsningskabeln. Den brukar kunna vara stökigt dragen och har man exempelvis som jag huset på en ö hittar den aldrig dit om den följer den yttre kabeln.

Ofta bättre att bara låta den följa guiden och ha begränsningen på ett högre värde. Jag har den på max…
 
  • Gilla
Kjell_G och 1 till
  • Laddar…
Bra tips, jag går in och ändrar - nu när jag vet :)
 
E etompau skrev:
Att inte följa guiden slaviskt är en medveten design för att undvika spårbildning i gräsmattan.
Det var så jag måste ställa det personligen på GK för att det skulle funka ordentligt genom flera trånga passager, en ville den alltid fastna i för den började avvika från guidekabeln och fastnade i en ramp. Men vi har ett spår nu där GK ligger. Kanske värt att prova ställa upp det ett hack, men får se om problemen dyker upp igen.
 
Bytt hjulmotor (verkstad) och några veckor senare var det dags för batteri. Många uppstarter med ”Laddsystemfel” utan att det specifikt angav batteribyte. Valde att beställa original från ….shop och bytte själv efter att ha kollat på youtube. Lätt som en plätt, bortsett från sigillet från hjulmotorbytet! Antyder att garantin inte gäller om det bryts, men, men, whatever. Eftersom det bara var nån månad sen så bytte jag inte tätningen utan tänkte att den borde väl hålla ett tag
Nu har Lilla Gubben sett väldigt pigg ut och far fram och tillbaka i jakten på grässtrån att halshugga
 
Kände på hjulen nu och särskilt det ena är rätt segt att rotera. Går det att byta lager och fixa lite eller är det bara att räkna med att motorn håller på att ge upp? I så fall går det hitta billiga motorer på typ Ali Express?
 
O ottoangel skrev:
Kände på hjulen nu och särskilt det ena är rätt segt att rotera. Går det att byta lager och fixa lite eller är det bara att räkna med att motorn håller på att ge upp? I så fall går det hitta billiga motorer på typ Ali Express?
Det kan vara oljan i planetväxeln som orsakar seg gång.

Motorer från Ali express o dyl., nej har ej sett att detta finns.
 
E etompau skrev:
Det kan vara oljan i planetväxeln som orsakar seg gång.

Motorer från Ali express o dyl., nej har ej sett att detta finns.
Det är dock riktigt segt att vrida runt hjulet. Oavsett går det att plocka isär och serva?

E etompau skrev:
Det kan vara oljan i planetväxeln som orsakar seg gång.

Motorer från Ali express o dyl., nej har ej sett att detta finns.
Det
 
O ottoangel skrev:
Det är dock riktigt segt att vrida runt hjulet. Oavsett går det att plocka isär och serva?


Det
Grejorna är inte gjorda för att demonteras. Skulle säga att det krävs en viss händighet för att plocka ner och rengöra växellådan. Har ej själv gjort detta.
 
Har precis köpt en ny Automower och börjat lägga ut begränsningskabel.
Har mycket träd och buskar på tomten och det blir väldigt mycket öar om jag ska dra runt varje träd och buske. I manualen står det att man ska ringa in alla hinder? Har läst att många skippar buskar och träd som tål att krockas med? Vad säger ni törs man låta roboten krocka med allt?
 
M Martin.ke skrev:
Har precis köpt en ny Automower och börjat lägga ut begränsningskabel.
Har mycket träd och buskar på tomten och det blir väldigt mycket öar om jag ska dra runt varje träd och buske. I manualen står det att man ska ringa in alla hinder? Har läst att många skippar buskar och träd som tål att krockas med? Vad säger ni törs man låta roboten krocka med allt?
Som vanligt, det beror på. Är marken runt träden ojämn och lutande med ytliga rötter så bör trädet avgränsas. Mjuka buskar bör avgränsas.

Annars behövs det inte.
 
  • Gilla
Martin.ke
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.