E etompau skrev:
Som vanligt, det beror på. Är marken runt träden ojämn och lutande med ytliga rötter så bör trädet avgränsas. Mjuka buskar bör avgränsas.

Annars behövs det inte.
Absolut, det är jag medveten om. Det jag vart fundersam över att det stod i manualen: "OBSERVERA: För aktsam drift utan oljud ska du isolera alla hinder, som träd, rötter och stenar." Antar att det mest är för oljud vid varje krock.
 
Min 310 har börjat stanna.
"Klippmotorsystem blockerat" men kan inte se något speciellt som skulle sitta i vägen. Bytte precis knivar och skickade ut, men det gick en kvart kanske.
Är det service som gäller?
 
M Martin.ke skrev:
Absolut, det är jag medveten om. Det jag vart fundersam över att det stod i manualen: "OBSERVERA: För aktsam drift utan oljud ska du isolera alla hinder, som träd, rötter och stenar." Antar att det mest är för oljud vid varje krock.
En av de bra finesserna på HQ 315 tex är ju den skyddande frigående tallriken under knivarna, maskinen kan glida över det mesta utan bekymmer. Bra vid ytligt liggade rötter.
 
Joaquin Joaquin skrev:
Min 310 har börjat stanna.
"Klippmotorsystem blockerat" men kan inte se något speciellt som skulle sitta i vägen. Bytte precis knivar och skickade ut, men det gick en kvart kanske.
Är det service som gäller?
Lämnade in den idag och nu ikväll ringde teknikern.
Han visste inte vad det var och vad det skulle kosta. Löpande kostnad med allt från huvudkretskort till återställning. Kan detta stämma?
Fick inte tag i försäkringsbolaget ikväll. Kan man ta det på hemförsäkringen. Klipparen är 4 år gammal. Känns sådär och lägga 5' på den redan...
 
Joaquin Joaquin skrev:
Lämnade in den idag och nu ikväll ringde teknikern.
Han visste inte vad det var och vad det skulle kosta. Löpande kostnad med allt från huvudkretskort till återställning. Kan detta stämma?
Fick inte tag i försäkringsbolaget ikväll. Kan man ta det på hemförsäkringen. Klipparen är 4 år gammal. Känns sådär och lägga 5' på den redan...
Lite svårt på distans i ett forum att överpröva vad en tekniker som har haft maskinen framför sig har kommit fram till.
Verkstäderna har tillgång till testprogram som kollar klipparen, och det borde inte ta alltför lång tid att koppla in en klipparmotor och se om den snurrar som tänkt.

Ang. försäkringsvillkoren, ingen aning vad du kan få ut. Självrisk + åldersavdrag lär du inte komma undan.

Vi bytte klipparmotor i en gardenamaskin, det gick på drygt 600 kr, inkl en renoverad motor, nya gummiupphängningar samt arbetskostnaden.
 
E etompau skrev:
Lite svårt på distans i ett forum att överpröva vad en tekniker som har haft maskinen framför sig har kommit fram till.
Verkstäderna har tillgång till testprogram som kollar klipparen, och det borde inte ta alltför lång tid att koppla in en klipparmotor och se om den snurrar som tänkt.

Ang. försäkringsvillkoren, ingen aning vad du kan få ut. Självrisk + åldersavdrag lär du inte komma undan.

Vi bytte klipparmotor i en gardenamaskin, det gick på drygt 600 kr, inkl en renoverad motor, nya gummiupphängningar samt arbetskostnaden.
Nej, självklart svårt. Tyckte bara det var lite märkligt att man inte visste något.

Ok. Som sagt kretskortet kunde nog gå på 5'. Känns lite maffigt, men kanske bara att acceptera :worried:
 
C Costanza skrev:
Gissar att de flesta här redan har en maskin, men några kanske liksom mig väntar på leverans?
Får ni liksom jag vänta på maskinerna?
Senaste budet jag fick från min butik var leverans i juli!
Har Husqvarna sådana leveransproblem, eller tror ni min butik klantat till det?

/GC
Juli blev August och nu slutet av september, förstår inte vad dom syssla med på Husqvarna.
 
Inte många leveranskedjor som fungerar som de ska nuförtiden tyvärr.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Hej, har precis blivit vid en gammal automower. Den har svårt att ta sig hem för att det är lite för brant uppför på vägen hem. Finns det något sätt för mig att fixa så han klarar köra bättre i uppförsbackar?

420 från ca 2017??
 
Nice, men den slirar inte utan den bara byter riktning. Några gånger har den larmat "för brant backe" (eller nåt)
 
Törnis81 Törnis81 skrev:
Hej, har precis blivit vid en gammal automower. Den har svårt att ta sig hem för att det är lite för brant uppför på vägen hem. Finns det något sätt för mig att fixa så han klarar köra bättre i uppförsbackar?

420 från ca 2017??
I manualen brukar det stå att man ska dra guidekabeln diagonalt om det är brant, då blir ju vinkeln lite lägre men sträckan längre. Då kan det ju vara att den klarar det!
 
  • Gilla
Törnis81
  • Laddar…
Provar min fråga här också!

Lexington Lexington skrev:
Har fått ett nytt problem med min HQ 310.

Bakgrund: Inköpt i maj 2016, servade och bytte batteri inför säsongen 2020 (kört 3 säsonger om man bortser från 2018 då den mest stod still) då den började bete sig konstigt, efter batteribyte var den som ny igen och funkade perfekt!

Problem: Har den inställd på två olika områden, område 1 ska den följa slingan 6 meter o börja klippa, område 2, 51 meter. Märkte i förra veckan att område 2 såg dåligt klippt ut. Trodde då att guiden va sönder och att den inte letat sig dit (ganska smal passage dit), kollade guiden genom att koppla om i laddstationen och bad även klipparen följa guiden hem från framsidan, allt funkar perfekt.

Gjorde då ett test enligt film nedan, den följer alltså inte guiden ut som den är inställd på, varken område 1 eller 2, detta har dock funkat utmärkt tills förra veckan.
Vad kan problemet va? Dåligt batteri igen (även nu kört 3 säsonger) eller någon annan idé?

[video]
 
Har också en 310 som börjat bete sig annorlunda i år. Den går inte ut enligt schema utan håller sig kvar i laddstationen men om jag sätter den på tvångsklippning i 3 dygn så går den bra. Blir inte klok på vad som händer.
 
Dåligt batteri kan orsaka massa olika konstiga fel har jag fått lära mig!
Hur gammalt är batteriet?
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.