Jag byter knivar vart annat år, knappt något slitage alls vare sig på Worx eller HQ för mig.
Däremot gör jag rent från gräsklipp (undersida) ca 2ggr under säsong (samt en totalrengöring inför vinter).
Däremot fastnar det som sagt skräp under karossen (på ovansidan) på ett helt annat sätt på HQ än Worx.
 
Rostig_9000i_-88 Rostig_9000i_-88 skrev:
Jag byter knivar vart annat år, knappt något slitage alls vare sig på Worx eller HQ för mig.
Däremot gör jag rent från gräsklipp (undersida) ca 2ggr under säsong (samt en totalrengöring inför vinter).
Däremot fastnar det som sagt skräp under karossen (på ovansidan) på ett helt annat sätt på HQ än Worx.
Oj det var lång tid mellan bytena. Vi byter nog 2-3 gånger på en klippsäsong, som här i Skåne är från mars/april till ca.oktober.
 
E etompau skrev:
Oj det var lång tid mellan bytena. Vi byter nog 2-3 gånger på en klippsäsong, som här i Skåne är från mars/april till ca.oktober.
Bor i mellansverige och har klippsäsong april-maj till okt-nov.
Jag brukar se på gräset när det liksom ligger ned istället för blivit klippt, då vänder jag på kniven och med worx så hade jag ju 4 sidor per kniv kontra endast 2 på HQ.
Jag har precis avverkat andra året med HQ och bytte knivar första gången nu när jag ställde undan den för vintern.
 
Automowern växlar väl rotionsriktning på knivtallriken av sig själv? Mina knivar blir ivf lika slitna på båda sidor.
 
mexitegel mexitegel skrev:
Automowern växlar väl rotionsriktning på knivtallriken av sig själv? Mina knivar blir ivf lika slitna på båda sidor.
Bra fråga?!:thinking:
Mina är oavsett klart mer slitna på ena sidan i alla fall.
 
Den kör knivdisken ömsom åt ena, ömsom åt andra hållet, ja.
 
Nu har det blivit dags för ett batteribyte innan säsongen sätter igång. Vad säger ni som bytt själva, är det något särskilt att tänka på? Tänkte om det är någon tätning eller liknande som behöver bytas när man öppnar klipparen.
 
T
H henrik_aldermo skrev:
Jag grävde ner vår studsmatta 2-3 dm så att "bågarna/medarna" hamnade under gräset och bara själva stolparna syns. Gräsklipparen får helt enkelt krocka med dom. Det fungerar jättebra! Gräset är jämt och fint klippt under studsmattan och roboten (en 310) har inte fastnat en enda gång.
Hej! Funderar på samma lösning med att gräva ner. Men där är ingen risk med att studsmattan kommer för lågt, höjden är ju satt av en anledning? Vet inte hur stor säkerhetsmarginal tillverkaren räknat med och nu är det mest barnen som hoppar men ibland (ganska ofta) hoppar man själv också. :)
 
Precis beställt en 315 :cool:
 
Får ett meddelande om ”bakre krocksensor aktiv” - kan jag göra något själv
 
K Kjell_G skrev:
Får ett meddelande om ”bakre krocksensor aktiv” - kan jag göra något själv
Det första jag skulle provat är att plocka av det yttre skalet som sitter med snäppfästen, rensa upp allt skräp som kan ha packats upp därunder och förhindrar skalet att röra sig som det ska relativt krocksensorerna.

Egentligen vet jag ingenting om dessa maskiner, skaffade just en AM 315 och har bara hunnit bekanta mig så smått med hur den är tänkt att funka och vilka potentiella svagheter som finns - att det finns gott om utrymme under krockskalet för skräp kan konstateras på denna modell och det står inte så bra beskrivet i manualen om denna underhållspunkt.
 
  • Gilla
Per Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Det första jag skulle provat är att plocka av det yttre skalet som sitter med snäppfästen, rensa upp allt skräp som kan ha packats upp därunder och förhindrar skalet att röra sig som det ska relativt krocksensorerna.

Egentligen vet jag ingenting om dessa maskiner, skaffade just en AM 315 och har bara hunnit bekanta mig så smått med hur den är tänkt att funka och vilka potentiella svagheter som finns - att det finns gott om utrymme under krockskalet för skräp kan konstateras på denna modell och det står inte så bra beskrivet i manualen om denna underhållspunkt.
Det var det som behövdes. Brukar rengöra under vintervilan men har missat det i år.
Resultatet blev bra
 
  • Rengjord gräsklippare i metall med borttaget gräs och löv på den.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Harald Blåtumme
  • Laddar…
Fick göra första reparationen efter sex år - hjulmotor bytt för 2600:(
De byter en i taget men de kan tydligen ha lite olika livslängd.
 
  • Wow
Per Eskilsson
  • Laddar…
K Kjell_G skrev:
Fick göra första reparationen efter sex år - hjulmotor bytt för 2600:(
De byter en i taget men de kan tydligen ha lite olika livslängd.
På vilket sätt krånglade din? Min 310 skorrar väldigt när hjulmotorerna går men det verkar inte påverka prestanda än men väntar mig ett haveri i närtid..
 
Hjulet kärvade och den stannade mitt under klippning. Felmeddelande var”hjulmotor blockerad” så jag rensade så gott det gick, körde igång och märkte att den gick väldigt sakta, den stannade och nytt felmeddelande om överbelastning fick mig att lämna in den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.