perra i skogen perra i skogen skrev:
Nu tror jag du är ute och cyklar på riktigt.
Klart att ett fel som en fackman kunnat hitta inte kan vara ett dolt fel.
Jo, det stämmer faktiskt. Det är inte svårt att tänka sig ett fel på en elinstallation som en lekman inte alls förstår men som en fackman ser. Då är det ett dolt fel.

H hempularen skrev:
Det där är inte unikt för bostadsrätter. Det finns rättsfall där även "dolt fel" i en villa har varit "för billigt" för att ge ersättning.

Dolda fel i fastighet resp. bostadsrätt må hanteras av helt olika lagar, men formuleringen i köplagen resp. jordablaken är snarlika vad gäller fel. Den största uppenbara skillnaden är att köplagen bara ger 2 års reklammationsrätt mot 10 år i jordabalken.
Det är många skillnader mellan lagarna.

Ett fel i fastighet kan vara för billigt för att ge ersättning. Då sker en prövning av om felet påverkar marknadsvärdet. Om det påverkar marknadsvärdet ger det ersättning.

Det speciella för bostadsrätter är att kostnaden för att åtgärda felet jämförs med marknadsvärdet. Om marknadsvärdet är högt får köparen ingen ersättning för ett fel som kanske kostar 300 000 kr att åtgärda. Det skulle inte ske för fastigheter.

Lindgrenski Lindgrenski skrev:
El ingår inte vid en vanlig besiktning.
Det ingick när vi besiktigade vårt hus.
Jag hade aldrig köpt ett hus utan att kolla upp elen med tanke på hur många glada amatörer det finns som tror att man får dra el själv.

• Gilla
jonas.o
  • Laddar…
Björn Holgersson Björn Holgersson skrev:
Det ingick när vi besiktigade vårt hus.
Jag hade aldrig köpt ett hus utan att kolla upp elen med tanke på hur många glada amatörer det finns som tror att man får dra el själv.
Då har du köpt till en extra besiktning som man vanligen inte gör.

• Gilla
Sona2012 och 2 till
  • Laddar…
Då har du köpt till en extra besiktning som man vanligen inte gör.
Det är 10 år sedan men jag är ganska säker på att jag inte köpt till något.

PeterDittmerJurist PeterDittmerJurist skrev:
Jo, det stämmer faktiskt. Det är inte svårt att tänka sig ett fel på en elinstallation som en lekman inte alls förstår men som en fackman ser. Då är det ett dolt fel.
Konstigt då man i väldigt många andra trådar läser tvärt om. Att tex ett elfel som skulle kunnat upptäckas vid en elbesiktning aldrig kan vara ett dolt fel. Dvs att felet inte ska kunna gå att hitta utan att förstöra något. Eller att man kan misstänka att felet kan finns pga andra brister i anläggningen

Skärmdump förklarar dolt fel vid husköp på konsumentrådgivningswebbplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
  • Gilla
Lindgrenski
  • Laddar…
Björn Holgersson Björn Holgersson skrev:
Det är 10 år sedan men jag är ganska säker på att jag inte köpt till något.
Som sagt, elbesiktning ingår inte i en vanlig besiktning.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
perra i skogen perra i skogen skrev:
Konstigt då man i väldigt många andra trådar läser tvärt om. Att tex ett elfel som skulle kunnat upptäckas vid en elbesiktning aldrig kan vara ett dolt fel. Dvs att felet inte ska kunna gå att hitta utan att förstöra något. Eller att man kan misstänka att felet kan finns pga andra brister i anläggningen

[bild]
Webbsidor förenklar för att vara lättillgängliga. Men någon nytta ska det ju finnas i att anlita oss jurister också. Annars hade vi inte haft jobb :D

• Gilla
  • Haha
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Som sagt, elbesiktning ingår inte i en vanlig besiktning.
En överlåtelsebesiktning är som jag skrev tidigare bara en tjänst som vissa företag erbjuder. Jag kan inte påminna mig om att jag sett något företag som erbjuder elbesiktning i en vanlig överlåtelsebesiktning, men vem vet vad Björn Holgersson fick för erbjudande för tio år sedan?

• Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Det finns garanterat människor som köpt fastigheter utan att undersöka nåt som helst eller ens besökt fastigheten...

Din syn är då att köparen inte kan förvänta sig ett hus?

Utan det blir en surprise när man kommer dit.
För mäklarinformation har inget värde...

/ATW
Det är inte mäklaren som säljer huset. Köper du en fastighet osett så förväntas du nog ändå kolla upp lagfarter, bygglov, vatten/avlopp, servitut, tillfartsvägar med mera hos kommunen ifråga. Det går att kolla per nät och telefon.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
S Snickardricka skrev:
Fan. Är det du som köpt huset?
Förvänta sig? Köparen har undersökningsplikt och hur svårt är det att kolla om det finns belysning.
Om man köper obesett får man skylla sig själv anser jag. Visst, säljaren ska upplysa om alla avvikelser men detta gränsar till rent löje. Om säljaren har haft det på det viset som i detta fall är det väl det skicket som gäller. Var står det att du måste ha belysning i alla rum? Det är lätt att glömma småsaker som man själv är van vid.
Undersökningsplikten är som sagt omfattande och det går inte att ta sig ur det med att förvänta sig.

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Nja nu gör du det väldigt enkelt för dig. Om du är jurist borde du veta att livet inte är så enkelt. Kraven på kunskap är ganska höga.
Jag har för mig att det finns en dom i hd som går tvärt emot det du säger. Men eftersom det inte är jag som är jurist så borde du ha koll på den domen. Sen låter inte mitt resonemang helt skumt. eftersom man inte får göra mycket alls med el så borde den teoretiska kunskapen vara väldigt låg hos gemeneman

Sen är jag inte helt säker på att man inte kan jämföra kraven på dolda fel och br och villa. Men det låter jag vara osagt

• Gilla
Denimhead och 1 till
  • Laddar…
ClasseClas ClasseClas skrev:
Du behöver inte vara vaktmästare åt den nya fastighetsägaren. Ägaren får klara sig för egen maskin eller anlita folk och betala med egna pengar.
??

Var drar du gränsen för en lekman? I det här specifika fallet verkar vi ju ha en lekman som inte förstår att "ingen kabel" betyder "ingen el"?

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Nja nu gör du det väldigt enkelt för dig. Om du är jurist borde du veta att livet inte är så enkelt. Kraven på kunskap är ganska höga.
Jag har för mig att det finns en dom i hd som går tvärt emot det du säger. Men eftersom det inte är jag som är jurist så borde du ha koll på den domen. Sen låter inte mitt resonemang helt skumt. eftersom man inte får göra mycket alls med el så borde den teoretiska kunskapen vara väldigt låg hos gemeneman

Sen är jag inte helt säker på att man inte kan jämföra kraven på dolda fel och br och villa. Men det låter jag vara osagt
Jag tror att du tänker på Högsta domstolens dom i NJA 1985 s 871 som handlar om elinstallation. Som jag skrev tidigare så brukar den tolkas som att samma princip gäller jämt - att man som utgångspunkt inte behöver anlita en fackman, utan att en lekmans bedömning räcker. Men det som kan förvilla är att köparen förlorade målet för att domstolen ansåg att han borde ha upptäckt felet.

Jag menar därför att regeln ändå är enkel: Som utgångspunkt räcker det med en lekmans bedömning. Däremot ställs det olika krav på vad en lekman ska anses kunna när det gäller olika fel och kraven ställs många gånger relativt högt. Det är anledningen till att köparen förlorade i målet ovan.

Så du har rätt på så sätt att krav ställs högt. Men det är kraven på en lekman som ställs högt. Det ställs inga krav på en fackman. Jag håller med om att det är märkligt med hänsyn till vad man som lekman får göra med el.

• Haha
perra i skogen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.