K krfsm skrev:
Fast du kan inte separera kablar och överföringskapacitet från marginalprissättning. De är en bärande del i hur saker fungerar.

Om vi hade oändligt bra kablar skulle priset alltid vara satt av gaspriset tills det sista gaskraftverket är stängt.
Om vi inte hade några kablar skulle vårt pris förstås nästan aldrig vara satt av gaspriset.

När exportkapaciteten ut ur Norge-Sverige går upp med 25-30% så är det klart att priserna påverkas. Speciellt som bara några få MW kapacitet hit eller dit påverkar priskopplingen på marginalen, vilket man kan se på Nordpool nästan varje dag.

2800 MW är massivt.
Jag separerar dom inte alls. Vad jag menade var att vi följde prisrallyt i Europa INNAN de 2 norska kablarna var i kommersiell drift.

Jag menar också att de samma 2 norska omdiskuterade kablarna INTE haft nån avgörande skillnad för prispreaden EU vs Skandinavien över tiden vilket egentligen är vad vi diskuterar, eller hur?

K krfsm skrev:
Fast du kan inte separera kablar och överföringskapacitet från marginalprissättning. De är en bärande del i hur saker fungerar.

Om vi hade oändligt bra kablar skulle priset alltid vara satt av gaspriset tills det sista gaskraftverket är stängt.
Om vi inte hade några kablar skulle vårt pris förstås nästan aldrig vara satt av gaspriset.

När exportkapaciteten ut ur Norge-Sverige går upp med 25-30% så är det klart att priserna påverkas. Speciellt som bara några få MW kapacitet hit eller dit påverkar priskopplingen på marginalen, vilket man kan se på Nordpool nästan varje dag.

2800 MW är massivt.
Jag ignorerar ju Zodde och väljer att inte se efter vad som skrivs för bättre blodtryck men kan se att hens kommentarer fullkomligt exploderade när jag tog upp de ändrade elflödena från Norge.
Mkt om tå uppenbarligen. Get the facts right!

K karlmb skrev:
Jag ignorerar ju Zodde och väljer att inte se efter vad som skrivs för bättre blodtryck men kan se att hens kommentarer fullkomligt exploderade när jag tog upp de ändrade elflödena från Norge.
Mkt om tå uppenbarligen. Get the facts right!
Intressant, men liksom mycket annat ljuger du rakt upp å ned. I inägget nedan citerar du ju mig !!! vilket är omöjligt om jag är ignorerad…
https://www.byggahus.se/forum/threa...n-efter-ny-eu-foerordning.503061/post-5495191

• Haha
Dilato
  • Laddar…
Mikael_L
D Daniel 109 skrev:
1600MW extra snarare.

Jodå Norge har importerat från UK. När det blåste rejält så att UK hade låga priser. Då importerade Norge och sparade vatten. Men det är ju inte så vanligt.
UK hade vid några tillfällen riktigt extremt rekordhöga minuspriser. Då exporterade de troligen allt vad de kunde. Men det vanligaste flödet lär ju vara Norge -> Skottland.

Sen håller jag med om att denna kabel, Norge-UK generellt har höjt de Svenska elpriserna. Jag avstår ifrån att spekulera i hur mycket.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Mikael_L
Z Zodde skrev:
Jag separerar dom inte alls. Vad jag menade var att vi följde prisrallyt i Europa INNAN de 2 norska kablarna var i kommersiell drift.

Jag menar också att de samma 2 norska omdiskuterade kablarna INTE haft nån avgörande skillnad för prispreaden EU vs Skandinavien över tiden vilket egentligen är vad vi diskuterar, eller hur?
De nya kablarna påverkar nog inte priset vid varje timme, 24/7, men ibland har de nog en påverkan på Svenskt elpris. Ibland kan de säkert t.o.m bidra till sänkt pris, jag tänker på de dagarna när Engelsk vindkraft går på max, så pressar det nog priset via Norge.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
De nya kablarna påverkar nog inte priset vid varje timme, 24/7, men ibland har de nog en påverkan på Svenskt elpris. Ibland kan de säkert t.o.m bidra till sänkt pris, jag tänker på de dagarna när Engelsk vindkraft går på max, så pressar det nog priset via Norge.
Självklart påverkar kablarna prisbilden. Det är myten att de varit avgörande för sista 2 årens prisrally jag argumenterar mot.

Mikael_L
Avgörande för prisrallyt har naturligtvis varit naturgaspriserna, det är det som drivit priset generellt.
Hade det hela tiden varit priser som skvalpat omkring runt 20-22€ så skulle vi som sagt inte märkt speciellt mycket av allt detta som nu gärna diskuteras.

Och ingen politiker hade haft en valvinnande valfråga med att snacka om "elbrist".

Jag tror att vi är överens, de vansinniga priserna beror inte på de kablarna, men någon gång ibland hade vi i Sverige sluppit lite av detta utan de senaste ledningarna.

Vi Svenskar vill ju aldrig ställa upp för laget, vi vill ju bara vara med i EU-samarbetet så länge det gynnar oss, sen blir det jäkligt mycket gny när det ibland betyder att det är vår tur att hjälpa andra länder. :D

• Gilla
Dilato och 5 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Intressant, men liksom mycket annat ljuger du rakt upp å ned. I inägget nedan citerar du ju mig !!! vilket är omöjligt om jag är ignorerad…
[länk]
Nej, det är bara att klicka på det ignorerade meddelandet så kan man läsa. Vilket jag dumt nog gjorde nu en gång till.
Get the facts right, grabben!

Mikael_L Mikael_L skrev:
Avgörande för prisrallyt har naturligtvis varit naturgaspriserna, det är det som drivit priset generellt.
Hade det hela tiden varit priser som skvalpat omkring runt 20-22€ så skulle vi som sagt inte märkt speciellt mycket av allt detta som nu gärna diskuteras.

Och ingen politiker hade haft en valvinnande valfråga med att snacka om "elbrist".

Jag tror att vi är överens, de vansinniga priserna beror inte på de kablarna, men någon gång ibland hade vi i Sverige sluppit lite av detta utan de senaste ledningarna.

Vi Svenskar vill ju aldrig ställa upp för laget, vi vill ju bara vara med i EU-samarbetet så länge det gynnar oss, sen blir det jäkligt mycket gny när det ibland betyder att det är vår tur att hjälpa andra länder. :D
Snarare är det väl de allra värsta peakarna på 8 kr och uppåt vi kanske slipper nu ifall gasen räcker och det inte blir en vargavinter.
Den generella nivån dagtid på arbetsdagar denna november visar ju vägen..

K karlmb skrev:
Nej, det är bara att klicka på det ignorerade meddelandet så kan man läsa. Vilket jag dumt nog gjorde nu en gång till.
Get the facts right,
Vad är då poängen med å ignorera om du ändå klickar på inlägget…?
Och sen dessutom citera? 🤣🤣

Z Zodde skrev:
Vad är då poängen med å ignorera om du ändå klickar på inlägget…?
Och sen dessutom citera? 🤣🤣
Du menar att jag borde läsa men inte öppet visa att jag kommenterar din dynga? 🤣🤣🤣🤣
Get a life och gör nu samma sak med mina inlägg så ska du se att du mår bättre! Over and out.

K karlmb skrev:
Du menar att jag borde läsa men inte öppet visa att jag kommenterar din dynga? 🤣🤣🤣🤣
Get a life och gör nu samma sak med mina inlägg så ska du se att du mår bättre! Over and out.
Det är DU som gör en stor poäng, berättar högt å brett, att du ignorerar vissa skribenter, mig inkluderad.
Då menar jag att du bör göra det också istf å ständigt ”tjuvkika”🤣

Själv ignorerar jag ingen, det går an att låta bli å kommentera, bara scrolla vidare.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Ni behöver komma in i lite mer fredagsstämning känner jag. Vi byter ämne till "Nu sänker vi elpriserna igen" och klipper tysklandskabeln. Slutet gott, allting gott.

• Haha
  • Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
J JockeHX skrev:
Jag har sett många referera till dessa grafer som att de skulle visa att vårt elsystem är "bättre" för att vi exporterar mer.

Men det graferna inte visar är att vi hade en massa reservkraft som vi krävde av elproducenterna att de skulle tillhandahålla.

Över 2.800MW hade vi.

Men eftersom det är billigare att importera från grannländerna, framförallt Norge, så importerade vi hellre än att starta upp vår fossila reservkraft.

Vindkraften däremot kan aldrig hjälpa till när det inte blåser, så då _måste_ vi verkligen importera för att hålla våra lampor tända. Vi är även mer sårbara för störningar.
Att vi importerar betydligt mindre nu än innan vi stängde ner ett antal kärnkraftverk, och dessutom inte producerar mindre kärnkraft nu än då är inget du känner till?

Anna_H Anna_H skrev:
Att vi importerar betydligt mindre nu än innan vi stängde ner ett antal kärnkraftverk, och dessutom inte producerar mindre kärnkraft nu än då är inget du känner till?
Så här får vi nog definiera hur vi ser på om något är bättre eller sämre med vårt elsystem. Vi kan lista följande fakta som vi förhoppningsvis kan enas om:

Positivt:
- Vi producerar mer el över året än någonsin tidigare
- Vi exporterar mer fossilfri el

Negativt:
- Vi är inte längre självförsörjande på el alla timmar om året som vi var tidigare
- Vi kan inte föra över så mycket el från norr till söder längre eftersom vi lagt ner kärnkraft och reservkraft som var planerbar. Sydvästlänken kan inte nyttjas fullt ut.
- Vi är mer sårbara för importerade höga priser eftersom vi har byggt ut exportkablar samtidigt som vi ökat på med massa väderbaserad kraft och lagt ner planerbar

Och så har vi denna som kan ses både positivt och negativt:

- Reservkraften vi hade var fossilbaserad, främst olja, men å andra sidan förlitar vi oss på import från Polen och Tyskland som har den smutsigaste kolkraften som kan uppbringas.

• Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.