19guran68
E evojenza skrev:
Enligt offert är det uppskattad årlig produktion.
Systemets effekt är inte samma som du kan få ut.
11,4kw är det vi får installerat nu.
Anpassad converter är på 9kwh.
Paneler ligger ganska plant åt syd/sydväst.
Större converter är tydligen segare att starta när solen börjar gå upp. Vad vet jag
 
G Gabbe1 skrev:
Behövs verkligen mer än 16A huvudsäkringar för 30st 360W paneler?
Jag kalkylerar själv på en installation och är därför lite nyfiken.
har kört det i tre år nu på 16 amp funkar utmärkt.
 
  • Gilla
Gabbe1
  • Laddar…
19guran68
S Sintei skrev:
@Anna_H , jag förstår inte. Men jag tänker att ni slipper köpa 10850kwh. Ni säljer tillbaks 6817kwh. Vad får man för det? 2500kr? Ni slipper köpa 4033kwh, är den faktiska kostnaden för att köpa in dem typ 4000kr annars? Hur kommer ni upp i en besparing på 15400kr? Kan du bryta ner siffrorna så det blir mer överskådligt per månad? Skriv gärna i pengar eftersom kwh inte säger mig så mycket.
@Argastesnickaren , du värmde ditt hus med kamin när det är som kallast? Blir ju svårt att säga en förbrukning då på el då uppvärmningskostnaden är den största posten på vintern. Klart du har låga fakturor då
Kanske man ska investera i en kamin i stället för solceller :cool:
Spotpriset ligger betydligt högre än förra året. Du får ju betalt enligt dagspris vilket inte är under en krona. Så varför skulle hon få 20 öre typ?
 
Jag ska få solceller installerat i slutet på nästa månad. Tog in offerten från fem företag, bl a Svea Solar och EON. Alla låg i samma prisspann 170-180 kkr för 33 liggande paneler.

Vi valde dock en mindre installatör som kunde installera redan efter 6 veckor. Svea solar hade 16 veckors leveranstid !

Vi valde bort kinesiska produkter så det blev REC paneler och Fronius växelriktare, så det är lite mer premium som jag förstår det.

Någon annan som också har valt REC och Fronius?
 
19guran68
M Mawe85 skrev:
Jag ska få solceller installerat i slutet på nästa månad. Tog in offerten från fem företag, bl a Svea Solar och EON. Alla låg i samma prisspann 170-180 kkr för 33 liggande paneler.

Vi valde dock en mindre installatör som kunde installera redan efter 6 veckor. Svea solar hade 16 veckors leveranstid !

Vi valde bort kinesiska produkter så det blev REC paneler och Fronius växelriktare, så det är lite mer premium som jag förstår det.

Någon annan som också har valt REC och Fronius?
Vi får 28 paneler på 410w för 116.000
Fick offert från en annan på 236,000 och då 365w paneler. Stor skillnad för samma antal paneler.
Många Tyska paneler är producerad i Kina vad jag förstått.
 
Sittställning
19guran68 19guran68 skrev:
Vi får 28 paneler på 410w för 116.000
Fick offert från en annan på 236,000 och då 365w paneler. Stor skillnad för samma antal paneler.
Många Tyska paneler är producerad i Kina vad jag förstått.

Ganska lite praktisk skillnad mellan dom olika märkeffekterna har jag fått lära mig, kanske om man jämför lägsta med högsta.

Jag kör suntech tror jag dom heter och är super nöjd. 370watt tror jag dom är, peakar på 90% av märkeffekt så det känns bra.
 
F
D DanielEr1ksson skrev:
Jag installerade 20 kWp för ett år sedan i riktning SSV. Den beräknade årsproduktionen var 18.000 kWh och den verkliga blev just under 19.000. För övrigt var mars månad 2022 den allra bästa produktionsmånaden tack vare rekord i soltimmar, lite bättre än juni och juli märkligt nog.

När jag beslutade mig för installationen var elpriserna fortfarande relativt låga. Då var återbetalningstiden knappt 9 år. Med dagens elpriser och fortsatt god produktion räknar jag snarare med lite över 5 år. Det är ju naturligtvis på tur-kontot.

Jag har dock gjort en omedvetet väldigt smart sak inser jag i efterhand. Avsikten var att hedga bort elpriset men i praktiken köpte jag ett extremt prisvärt batteri. Jag investerade i vindandelar från Telge Vind ek för. De kostade 350 kr/st och ger mig rätt att köpa 100 kWh vindel för 29 öre/kWh. De kWh jag inte köper en månad, sparas till senast 31 mars då året nollställs igen. Det innebär att april-september då jag nettosäljer sparar jag mina vindandelar. De använder jag sedan under årets mörka månader. Det är idag omöjligt att hitta fastpriskontrakt som är i närheten av detta. I praktiken har det inneburit att jag sålt min solel för ca 130 öre och köpt vindel en krona billigare per kWh. Det bästa är att vindkraftverken producerar bättre under vintern när luften är kall och har hög densitet medan mina solceller producerar bättre på sommaren. En perfekt, och inte helt planerad, combo.

Men det var inte investeringskalkylen som gjorde att jag köpte solceller. Det var istället möjligheten till ö-drift som gör att jag inte alls är nätberoende nio månader om året. I dessa tider känns det extra bra. Kombinerat med elbil ökar frihetsgraderna ordentligt.
Hur många vindandelar köpte du?

Men hur kan du kalla det ödrift om du inte har batteri? Det spelar ingen roll hur mycket du producerar dagtid i Mars, på natten måste du ändå köpa utifrån, då är det inte ödrift. Och kan du då bestämma vem du köper från, blir inte dina vindandelar ”nollsde” förbrukade först eller kan du på nåt sätt välja att spara dom till November?
 
Sittställning Forlowt skrev:
Ganska lite praktisk skillnad mellan dom olika märkeffekterna har jag fått lära mig, kanske om man jämför lägsta med högsta.

Jag kör suntech tror jag dom heter och är super nöjd. 370watt tror jag dom är, peakar på 90% av märkeffekt så det känns bra.
En fördel med REC panelerna (Norsk utveckling med tillverkning i Singapore) är att man får bättre garanti. T ex om en panel går sönder om 20 år så står de för montering av den nya panelen. Sen om det är troligt att en panel går sönder är en annan fråga :)

Men som du nämner så skiljer sig nog panelens produktionskapacitet speciellt mycket mellan alla märken.
 
S
N Nalleboda skrev:
Vad menar du i motfas, att ladda på natten när det är låg belastning på nätet för att använda på dagen när det är hög är väl inte att arbeta mot nätet?
Det Anna H och andra solcellsägare vill göra är att ladda batterierna på dagen då solcellerna producerar och använda den energin på natten. Då slipper man ju skatteeffekterna av att sälja och köpa tillbaka el.

Sveriges elsystem har ju motsatta behovet, alltså att ladda upp batterier på natten ladda ur på dagen.
 
K
D DanielEr1ksson skrev:
Glömde det viktigaste. Om jag hade köpt ett batteri som gör mig oberoende av oriset på nätelen och låtit mig använda bara egenproducerad el, hade det krävts ca 15.000 kWh. Stora batterier kostar ca 5.000 kr/kWh vilket krävt en investering på 75 mkr vilket är helt orimligt mycket och omöjligt att räkna hem.
Hur räknar du nu? Med solceller får du ju el kontinuerligt. Vi gör av med ungefär 5000 kWh på ett år så ditt monsterbatteri skulle utan förluster räcka i 3 år.

När jag räknade på det kom jag fram till att man skulle behöva ett batteri på 30-50 kWh för att fungera även på vintern.
 
  • Haha
fsn
  • Laddar…
19guran68
Sittställning Forlowt skrev:
Ganska lite praktisk skillnad mellan dom olika märkeffekterna har jag fått lära mig, kanske om man jämför lägsta med högsta.

Jag kör suntech tror jag dom heter och är super nöjd. 370watt tror jag dom är, peakar på 90% av märkeffekt så det känns bra.
Ja vad de ger är inte så stor skillnad. Snarare inköpspriset när någon är 100% dyrare.
278,000 innan avdrag. Höll nästan på att kasta ut dem
 
M Mawe85 skrev:
Jag ska få solceller installerat i slutet på nästa månad. Tog in offerten från fem företag, bl a Svea Solar och EON. Alla låg i samma prisspann 170-180 kkr för 33 liggande paneler.

Vi valde dock en mindre installatör som kunde installera redan efter 6 veckor. Svea solar hade 16 veckors leveranstid !

Vi valde bort kinesiska produkter så det blev REC paneler och Fronius växelriktare, så det är lite mer premium som jag förstår det.

Någon annan som också har valt REC och Fronius?
Vi kanske valde samma installatör. REC och Fronius har jag. Litet enmansföretag som samarbetade med ett litet enmansbolag för elinstallationen. Det efter 10 offerter.

28 st REC helsvarta paneler 365W med teoretiskt 10,22kW maxeffekt. Växelriktare på 10kW. Påskaftonen genererade drygt 60kWh och växelriktaren klippte på 10kW mitt på dagen. Medeleffekten under 3 timmar mitt på dagen 9,6kW. Alla paneler i plan med azimut 205 grader och 27 grader lutning. Just nu när jag skriver är det soligt ute och växelriktaren rapporterar 7,9kW.
 
  • Gilla
19guran68
  • Laddar…
S STB skrev:
Det Anna H och andra solcellsägare vill göra är att ladda batterierna på dagen då solcellerna producerar och använda den energin på natten. Då slipper man ju skatteeffekterna av att sälja och köpa tillbaka el.

Sveriges elsystem har ju motsatta behovet, alltså att ladda upp batterier på natten ladda ur på dagen.
Nu har ju också jag en anläggning med batteri och jag laddar det på natten och använder det på morgon och kväll.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Som någon tidigare nämnt så är det intressant att de som inte har solceller har mycket åsikter och tankar om solceller.
Med det sagt så kan jag berätta vilken anläggning vi har och när vi satte upp den.

Efter en semesterresa 2017 i Tyskland började vi få upp intresset för solceller. I första hand på miljön och i andra hand ekonomin. Vi tog in 3 offerter och fastnade för vår egen elleverantörs offert.

Kraftringen var inte den billigaste men erbjöd som ersättning spotpris+25 öre. Först i 3 år och sedan plussade man på innevarande år med till och med sista mars -23

Anläggningen består av 56 Trina Solar på 275 W en växelriktare Solar Edge SE17k med 15,6 kWp
Kostnaden blev efter 30% 200 000 kr med driftsatte februari 2018.

Anläggningen levererar cirka 15 000 kWh/år och har till dags datum levererat 65 900 kWh
Taket vetter i exakt söderläge i 42gr. Vi går i tankar att sätt upp ytterligare 10-12 solceller i exakt västerläge för att på så sätt nyttja solen efter klockan 17 för att ladda våra elbilar. Ett hus med tak täckt av solpaneler i söderläge, klarblå himmel i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bakdelen av en smutsig elbil märkt "KONA electric" som avser laddning med solenergi.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
EV-laddningsstation som visar laddningsinformation och grafik med en bil och ett träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
BSOD och 7 till
  • Laddar…
AndersD,
Ja det ska nog gå på den växelriktaren SE17k med AC-uteffekt 17 kW, att ha totalt uppåt 22,95 kWp paneler. Frågan är hur ni har kopplat de 56 st panelerna ni har nu. Har ni tandem-effektoptimerare P600, P700, eller P730? Dvs 2 st paneler kopplas till 1 st effektoptimerare och ni använder endast en av de två DC-ingångarna? I så fall har ni ju en ledig DC-ingång på växelriktaren. Då behöver ni inte skaffa en ny växelriktare om ni skaffar fler paneler.
Men ni måste ha minst 16 st seriekopplade effektoptimerare t.ex. S440 på 440 W på en DC-ingång på den.
Det kan finns SolarEdge effektoptimerare för korta strängar, där ni kan ha minst 14 st paneler, t.ex. P405.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.