Många som har dåliga förhållanden och inte kan få bra el från solceller är negativa och tycker det är fult. Kan lätt garantera att dom allra flesta som tycker det är fult också har dåliga förhållanden för solceller.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Ett år med solceller, 1:a april 2021-31 mars 2022.
Solcellerna har under denna tid producerat 10 850 kWh, av dessa har vi sålt 6817 kWh och förbrukat 4033 kWh själva.
Inkomst från såld solel, avsaknad av kostnad för förbrukad solel och skattereduktion för distribuerad solel ger en besparing på 15 400:-

Prognosen, med fortsatt låga elpriser, var ju på ca 8-10 000.

Hur har året varit för er andra?

[bild]
besparing på ca15000kr efter samtliga omkostnader redan år 1?
Riktigt bra i så fall!
 
J Jocu skrev:
besparing på ca15000kr efter samtliga omkostnader redan år 1?
Riktigt bra i så fall!
Alltid svårt att beräkna besparing då det är många faktorer som spelar in. Själv använde jag en del av mina säkra besparingar som låg i räntefonder till solcellerna, så för mig ger det vinst från dag 1 då solceller ger ca 8-12% per år och ränte fonderna ca 1%

Och så fick jag betydligt mer betalt än förväntat för det jag sålde i augusti vilket var en riktigt bra start
 
  • Gilla
jannebmw och 2 till
  • Laddar…
C Crank skrev:
Alltid svårt att beräkna besparing då det är många faktorer som spelar in. Själv använde jag en del av mina säkra besparingar som låg i räntefonder till solcellerna, så för mig ger det vinst från dag 1 då solceller ger ca 8-12% per år och ränte fonderna ca 1%

Och så fick jag betydligt mer betalt än förväntat för det jag sålde i augusti vilket var en riktigt bra start
Ok förstår!
Dock så har du en investeringskostnad oavsett hur du finansierar projektet. när du har fått åter din investering och producerar mer än du förbrukar så går du plus?
 
G Gabbe1 skrev:
Behövs verkligen mer än 16A huvudsäkringar för 30st 360W paneler?
Jag kalkylerar själv på en installation och är därför lite nyfiken.
Det verkar rimligt för 16A. Hur många paneler du kan ha beror också på i vilket väderstreck du kan sätta dem. Om du kan sätta dem mot öst eller väst så kan du kanske få ha fler. Det finns en uppsjö av beräkningsprogram på nätet eller för nedladdning. Bäst är att ta in offerter från några leverantörer. Be att de inte bara räknar på högst peak-effekt (kW) utan också på bästa utbyte (kWh). Det är inte mitt på dagen som elen är dyrast, utan på morgon och kväll.
 
G OMathson skrev:
Antar att du menar en maxeffekt på 10,8kW?
Enligt offert är det uppskattad årlig produktion.
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
Buford Buford skrev:
Vi betalade 142.000 för installerad effekt på 12.5kW i oktober förra året. Tyckte att de 5 olika offerterterna var snarlika i prisbilden, även om de vi valde inte var absolut billigast, så gav de ett bättre intryck.
Hittills har dessa gett ett bra intryck och många har gett bra omdömen. I detta fallet är det Svea Solar
 
S Sintei skrev:
@Anna_H , jag förstår inte. Men jag tänker att ni slipper köpa 10850kwh. Ni säljer tillbaks 6817kwh. Vad får man för det? 2500kr? Ni slipper köpa 4033kwh, är den faktiska kostnaden för att köpa in dem typ 4000kr annars? Hur kommer ni upp i en besparing på 15400kr? Kan du bryta ner siffrorna så det blir mer överskådligt per månad? Skriv gärna i pengar eftersom kwh inte säger mig så mycket.
@Argastesnickaren , du värmde ditt hus med kamin när det är som kallast? Blir ju svårt att säga en förbrukning då på el då uppvärmningskostnaden är den största posten på vintern. Klart du har låga fakturor då
Kanske man ska investera i en kamin i stället för solceller :cool:
Investera i båda om du kommer över billigt bränne iframtiden har eldat sen 1985 ca 7 månader om året det blir smutsigare i rummet så man får år städa oftare har solceller sen 4 år sen
 
Vi har haft 32 paneler 12st. mot söder och 20 st. åt väster i ett och ett halvt år nu.

10,5 kWh effekt. Under 2021 sålde vi 8,5 mWh, så lite mindre än andra producenter med samma effekt, beror kanske på att majoriteten av panelerna sitter mot väster?

Det hela kostade c:a 150 000 kr Solpaneler installerade på taket till ett hus, riktade åt söder och väster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Anderscurl och 1 till
  • Laddar…
S STB skrev:
Det är helt klart optimalt för din elräkning om du får betalt och betalar (och skattar) för elen timme för timme. Då vill du självklart spara el från dagen till natten.
SVK vill dock utjämna dygnsvariationer och de batterier som ansluts till kraftnätet idag laddas upp på natten när konsumtionen är låg och laddas sedan ur på dagen.
Staten ger alltså bidrag till solcellsägare för att de skall kunna betala mindre skatt. Samtidigt arbetar de batterierna helt i motfas mot nätets behov så att vi skattebetalare får bekosta lika mycket batterier i elnätet för att kompensera.

Anna H, fundera därför lite extra på om de kronor du eventuellt skulle kunna tjäna på batterier verkligen är värd den samhällskostnad och miljökostnad som det innebär.
S STB skrev:
Det är helt klart optimalt för din elräkning om du får betalt och betalar (och skattar) för elen timme för timme. Då vill du självklart spara el från dagen till natten.
SVK vill dock utjämna dygnsvariationer och de batterier som ansluts till kraftnätet idag laddas upp på natten när konsumtionen är låg och laddas sedan ur på dagen.
Staten ger alltså bidrag till solcellsägare för att de skall kunna betala mindre skatt. Samtidigt arbetar de batterierna helt i motfas mot nätets behov så att vi skattebetalare får bekosta lika mycket batterier i elnätet för att kompensera.

Anna H, fundera därför lite extra på om de kronor du eventuellt skulle kunna tjäna på batterier verkligen är värd den samhällskostnad och miljökostnad som det innebär.
S STB skrev:
Det är helt klart optimalt för din elräkning om du får betalt och betalar (och skattar) för elen timme för timme. Då vill du självklart spara el från dagen till natten.
SVK vill dock utjämna dygnsvariationer och de batterier som ansluts till kraftnätet idag laddas upp på natten när konsumtionen är låg och laddas sedan ur på dagen.
Staten ger alltså bidrag till solcellsägare för att de skall kunna betala mindre skatt. Samtidigt arbetar de batterierna helt i motfas mot nätets behov så att vi skattebetalare får bekosta lika mycket batterier i elnätet för att kompensera.

Anna H, fundera därför lite extra på om de kronor du eventuellt skulle kunna tjäna på batterier verkligen är värd den samhällskostnad och miljökostnad som det innebär.

Vad menar du i motfas, att ladda på natten när det är låg belastning på nätet för att använda på dagen när det är hög är väl inte att arbeta mot nätet?
 
Anna_H Anna_H skrev:
Ja, vi sparade över 5000 kronor mer än vad kalkylen sade!
flera skriver att de inte behöver betala ngt men gissar att nätavgifterna mm tillkommer ändå? Eller har försäljning av el betalat även det?
 
A Andclh061 skrev:
flera skriver att de inte behöver betala ngt men gissar att nätavgifterna mm tillkommer ändå? Eller har försäljning av el betalat även det?
Den fasta nätavgiften betalar jag. Sedan finns ju en rörlig nätavgift som beror på hur mycket el jag köper. Den delen påverkas såklart positivt av att använda min egen el istället.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
G Gilletorpet skrev:
Det är inte orimligt!
Jag kör efter devisen "lagt pengarna på taket istället för på banken" nåja hade kontanta medel på bank och var fullinvesterad på börsen så var ett SOLklart beslut att investera på taket.Icke att förglömma värdet på huset stiger väsentligt så det är inte enbart en kostnad för investeringen. Kör Tibber timpris med pulse,perfekt
Jag installerade 37 paneler a 385W så toppeffekt ca 14kW,producerar nu runt 11,5kW.Jag säljer ut när elpriset är högt och använder max själv vid lågt elpris ,dvs laddar elbil,diskmaskin,tvättmaskin,och ibland har elpriset legat på 12öre/kWh på natten och då kör jag ovannämnda förbrukare
Detta är bland den bästa investering jag gjort efter bergvärmeanläggning och kommer installera batteri om några år när effekt och pris sjunker.Läste en artikel att man kunde på vissa elbilar använda den som backup dvs ladda fullt på dagen samt tömma batteri på natt
 
  • Gilla
frasen_36 och 4 till
  • Laddar…
19guran68
E evojenza skrev:
Hej. Jag sitter i med en offert på solpaneler men har lite svårt att ta steget.
29 paneler 10800kwh
45 graders takvinkel rakt åt söder.
Allt som allt 140k.

Vi gör av med ca 10500-11000kwh.

Min känsla är att priserna för solpaneler har gått upp en del efter denna vintern.
Anser ni att detta är rimligt?
Klart rimligt då du förmodligen inte får några mängder av kwh att betala på ett år.
Systemet lär ge runt 8500 Kwh
 
19guran68
J Jocu skrev:
Ok förstår!
Dock så har du en investeringskostnad oavsett hur du finansierar projektet. när du har fått åter din investering och producerar mer än du förbrukar så går du plus?
Värdet på fastigheten lär stiga från dag ett om köparen/mäklaren kan räkna.
Skulle räkna att man går plus årligen och inte bara från dagen då systemet ätit upp investeringarna.
Sparkontot på ca 1% mot 15,000 i lägre kostnader som i exempel på investering på 120-140,000.
Vid högre elpriser går avbetalning på systemet fortare.
De som tycker Solceller är fula måste använda satellit för att se mina som kommer om några veckor.
Varför inte kräva Solceller på nya hus och att taken ska vara anpassade med större takyta mot söder?
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.