Glömde det viktigaste. Om jag hade köpt ett batteri som gör mig oberoende av oriset på nätelen och låtit mig använda bara egenproducerad el, hade det krävts ca 15.000 kWh. Stora batterier kostar ca 5.000 kr/kWh vilket krävt en investering på 75 mkr vilket är helt orimligt mycket och omöjligt att räkna hem.

Jag hade också långt framskridna planer på att bygga ett pumpvattenkraftverk på ca 80.000 kbm vilket varit mer överkomligt med en knapp miljon. På köpet hade jag fått en olympisk simbassäng. Givetvis var den investeringen också helt omöjlig att räkna hem. Men det hade varit kul att bygga!

Min investering i vindandelar slutade på ca 60.000 kr och kommer bli en mycket bra affär så länge elpriserna ligger på ungefär samma nivå i två år till.

Och dessutom känns det bra att ha ökat mängden klimatneutral elproduktion i Sverige.
 
  • Gilla
Jonasdzm
  • Laddar…
Nu har vi haft solceller i snart 3 år och ångrar oss inte en sekund. Många som inte har solel uttalar sig tvärsäkert om nackdelar och problem men jag kan i alla fall ge min bild(grundad på ekonomiska fakta). Huset är ett 60-talshus uppvärmt med fjärrvärme och kompletterat med en luftvärmepump som även ger kyla på sommaren. Kostnaden för hushållel, kyla och uppvärmning med lvp(med avräknining avs minskad fjärrvärme) blev 562:- för 2021. Mina minskade elkostnader pga solceller var 2020 6872:- och 2021 18894:-. Jag har inte räknat på kapitalkostnader eftersom jag hade pengar på bank (för investeringen) som i praktiken inte gav någon avkastning. För in alla uppgifter i ett kalkylark och det är tydligt att ju högre elpris desto större förtjänst(minskad kostnad i realtid). Jämförelsen som vissa gör med aktier haltar lite eftersom den eventuella vinsten uppstår bara när man avyttrar(och beskattar) sin förtjänst där. Min vinst(minskade kostnader) sker kontinuerligt(och är skattefri)!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Ett år med solceller, 1:a april 2021-31 mars 2022.
Solcellerna har under denna tid producerat 10 850 kWh, av dessa har vi sålt 6817 kWh och förbrukat 4033 kWh själva.
Inkomst från såld solel, avsaknad av kostnad för förbrukad solel och skattereduktion för distribuerad solel ger en besparing på 15 400:-

Prognosen, med fortsatt låga elpriser, var ju på ca 8-10 000.

Hur har året varit för er andra?

[bild]
Blir det inte skatt och avgifter om du säljer mer än du köper? Producerar du mer el än vad du förbrukar under ett helt kalenderår räknas du som en kommersiell, småskalig producent. eller finns det annan info än den jag fått.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Sittställning
Jag tror nej sägare är dom som gärna vill ha men inte vågat hoppa på tåget.

Vi gav 80k för en 9.2kw anläggning. Så jag har 120k kvar till.börsen men inte ens där lägger jag alla ägg i en korg. Skattereduktion får man inte ta del av på börsen tyvärr.

Från 30-55kwh producerat bra dagar knappt 10 dom dåliga nu i vår. Är det helt mulet producerar vi lite mer än förbrukningen. Med elpriser på 1k+ vissa timmar blir kalkylen roligare, inte sämre som vissa tror.

Styr man om förbrukning något så blir det roligare också.

Så från 200k till 80 installerat och klart, några fler fördomar ?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Ett år med solceller, 1:a april 2021-31 mars 2022.
Solcellerna har under denna tid producerat 10 850 kWh, av dessa har vi sålt 6817 kWh och förbrukat 4033 kWh själva.
Inkomst från såld solel, avsaknad av kostnad för förbrukad solel och skattereduktion för distribuerad solel ger en besparing på 15 400:-

Prognosen, med fortsatt låga elpriser, var ju på ca 8-10 000.

Hur har året varit för er andra?

[bild]
Vi installerade för 2 år sen och har inte betalat för el sen dess. Vi hade tillgodo när vintern började och har det fortfarande och det täckte de extra kostnaderna i december - februari. Och i mars sken solen igen!
 
  • Gilla
Mazdarune och 6 till
  • Laddar…
Jag har torp i skogen och har två strängar solpaneler på markställningar bakom ladan. Liten anläggning på 6 kW. Osynlig för mig och alla andra. Den bara producerar i all stillhet och kostade ca 50.000kr. Har inte läst alla inlägg men ganska många. Har någon sagt att det är väldigt kul att lära sig ha koll på elen och att se den producera? Har rörligt elpris med timspot. Laddar elbil när solen lyser och styr värme med appar. I mars bidrog de med 600kr på elräkningen. Om man räknar ihop elbilens besparing kontra om jag kört bensinare och solcellsanläggningens kostnad och besparing så är min anläggning betald på typ 3-4 år. Då blir det ännu roligare. Häpp!
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Har 30 paneler och haft ett väldigt bra år. Fortsätter det såhär ligger payofftiden på 7-8år vilket motsvarar en avkastning på 12-14% per år tan börsrisk. Samtidigt som man gynnar miljön och det ser snyggt o bra ut med matta svarta paneler utan silverramarna som va ett måste förr. Sen kommer avundsjuka o nejsägare alltid finnas. Kämpa på därute i uppförsbackarna
Att bara kolla på co2 är lite förenklat mot kärnkrafts avfall och vatten/vinds miljö om ni tänker till lite.
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
B
Tack för du delade med dig Anna. Var det 9.7kw installerad effekt? Hur mycket kostade anläggningen? Riktigt grymt, måste vara en underbar känsla att kunna producera sin egen energi. Längtar tills vi får solceller!
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
Mazdarune och 1 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Ett år med solceller, 1:a april 2021-31 mars 2022.
Solcellerna har under denna tid producerat 10 850 kWh, av dessa har vi sålt 6817 kWh och förbrukat 4033 kWh själva.
Inkomst från såld solel, avsaknad av kostnad för förbrukad solel och skattereduktion för distribuerad solel ger en besparing på 15 400:-

Prognosen, med fortsatt låga elpriser, var ju på ca 8-10 000.

Hur har året varit för er andra?

[bild]
Jag har haft min anläggning i 4år nästan samma resultat som ni och total investering 100tkr så jag räknar med att allting är betalt i slutet av året.
 
  • Gilla
  • Älska
  • Wow
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Ett år med solceller, 1:a april 2021-31 mars 2022.
Solcellerna har under denna tid producerat 10 850 kWh, av dessa har vi sålt 6817 kWh och förbrukat 4033 kWh själva.
Inkomst från såld solel, avsaknad av kostnad för förbrukad solel och skattereduktion för distribuerad solel ger en besparing på 15 400:-

Prognosen, med fortsatt låga elpriser, var ju på ca 8-10 000.

Hur har året varit för er andra?

[bild]
Hej, intressant.. (funderar på att skaffa paneler) Var bor ni? Vilket väderstreck för sol panelerna? Tacksam för svar /Ömannen
 
Anna_H Anna_H skrev:
Ett år med solceller, 1:a april 2021-31 mars 2022.
Solcellerna har under denna tid producerat 10 850 kWh, av dessa har vi sålt 6817 kWh och förbrukat 4033 kWh själva.
Inkomst från såld solel, avsaknad av kostnad för förbrukad solel och skattereduktion för distribuerad solel ger en besparing på 15 400:-

Prognosen, med fortsatt låga elpriser, var ju på ca 8-10 000.

Hur har året varit för er andra?

[bild]
Hej,
Undrar vad kostade att installera solceller samt vilket företag var det?
Mvh
Mushtaq
 
Anna_H Anna_H skrev:
Ett år med solceller, 1:a april 2021-31 mars 2022.
Solcellerna har under denna tid producerat 10 850 kWh, av dessa har vi sålt 6817 kWh och förbrukat 4033 kWh själva.
Inkomst från såld solel, avsaknad av kostnad för förbrukad solel och skattereduktion för distribuerad solel ger en besparing på 15 400:-

Prognosen, med fortsatt låga elpriser, var ju på ca 8-10 000.

Hur har året varit för er andra?

[bild]
Hej
Hur många kwm är anläggningen på? Och i vilket väderstreck ska den ligga? Å Vad är bästa lutning på taket? Vem levererade solcellerna? Vad kostade det ?
Mvh Henke1966
 
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Självklart, men du säljer ju till ett relativt billigt pris på sommaren och får köpa till ett betydligt högre pris på vintern så kalkylen för när solcellerna ska vara betalda måste ha blivit spräckt i vinter?

Solceller med batterilagring är det enda optimala
Ja, vi sparade över 5000 kronor mer än vad kalkylen sade!
 
  • Gilla
  • Wow
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
A amoreex skrev:
Vad negativa folk ska vara.
Säger ju indirekt att TS hus är fult nu..

jag personligen tycker inte det är fult för jag ser det som en del av övergången.

@Anna_H vad har solcellerna kostat samma år i ränta och amortering om ni nu har lånat till det dvs?

tänker rent att om solcellerna kostar under 1000kr i månaden är det ju vinst :D
Jag har betalat både taket och solcellerna utan lån. Huset är också obelånat sedan i höstas då sista tusenlappen betalades.

Vad gäller utseendet är det OT i tråden.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Kul! Har du någon prognos för break-even med respektive utan bidrag? Misstänker att solceller just nu går plus i stora delar av landet även osubventionerat. Än mer så om det kommer embargon på rysk energi.
Jag HADE en prognos innan vi köpte, men den gick ju åt helvete när elpriserna gick upp i vintras och vi plötsligt fick mycket mer för elen. Som sagt, ca 5000 bättre än beräknat.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.