Ni som byter inverter bör kolla vad som händer med den gamla trasiga och kanske be att få behålla den ifall ni måste betala fullpris för en ny.

Förmodligen så skickas den gamla på reparation och lagas för en en bråkdel av vad ni får betala för en helt ny, och kanske ni till och med får en begagnad reparerad enhet som ni får betala nypris på.
 
  • Gilla
Sittställning
  • Laddar…
C Crank skrev:
Ni som byter inverter bör kolla vad som händer med den gamla trasiga och kanske be att få behålla den ifall ni måste betala fullpris för en ny.

Förmodligen så skickas den gamla på reparation och lagas för en en bråkdel av vad ni får betala för en helt ny, och kanske ni till och med får en begagnad reparerad enhet som ni får betala nypris på.
Det händer exakt samma sak som om du byter TV, kylskåp, mobiltelefon eller bil.
Det finns inget speciellt för invertrar.
 
C Crank skrev:
Ni som byter inverter bör kolla vad som händer med den gamla trasiga och kanske be att få behålla den ifall ni måste betala fullpris för en ny.

Förmodligen så skickas den gamla på reparation och lagas för en en bråkdel av vad ni får betala för en helt ny, och kanske ni till och med får en begagnad reparerad enhet som ni får betala nypris på.
Jo, men det är väl bara bra för miljön om den kan återanvändas efter reparation.
Varför skulle jag sitta med en gammal trasig inverter i något skåp...?
 
Sittställning
anders07 anders07 skrev:
Jo, men det är väl bara bra för miljön om den kan återanvändas efter reparation.
Varför skulle jag sitta med en gammal trasig inverter i något skåp...?

Är det det du tar från hans tips om att kolla upp vad som händer med den gamla så kan jag bara beklaga..
 
Sittställning Forlowt skrev:
Är det det du tar från hans tips om att kolla upp vad som händer med den gamla så kan jag bara beklaga..
Mja, man kunde ju, utöver att beklaga, berätta vad jag har missförstått... Det går, jag lovar!
 
Sittställning
anders07 anders07 skrev:
Mja, man kunde ju, utöver att beklaga, berätta vad jag har missförstått... Det går, jag lovar!
Haha ja sorry,

Jag tar det som att han tipsar om att kolla hur den gamla enheten tas hand om för att man kan spara pengar på att laga än att döma ut, då kan det bli elektrikern som tjänar en god slant på att döma ut den.

Jag tror inte han mena att man ska ha trasiga prylar i garderoben
 
  • Gilla
anders07
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
Jo, men det är väl bara bra för miljön om den kan återanvändas efter reparation.
Varför skulle jag sitta med en gammal trasig inverter i något skåp...?
Du kan ju skicka den själv på reparation istället för att ge bort den till ett företag som säljer dig en ny/reparerad till fullpris och sedan lagar din gamla för nån tusenlapp och säljer den till någon annan för fullpris som ny med nya plastkåpor.
 
  • Gilla
Sittställning
  • Laddar…
D
C Crank skrev:
Du kan ju skicka den själv på reparation istället för att ge bort den till ett företag som säljer dig en ny/reparerad till fullpris och sedan lagar din gamla för nån tusenlapp och säljer den till någon annan för fullpris som ny med nya plastkåpor.
Jag tycker det är en bra hållning och något jag verkligen saknar, folk som är duktiga på att reparera elektronik, var har de tagit vägen, omöjligt att hitta idag?
 
  • Gilla
Sittställning
  • Laddar…
S
D djac skrev:
Jag tycker det är en bra hållning och något jag verkligen saknar, folk som är duktiga på att reparera elektronik, var har de tagit vägen, omöjligt att hitta idag?
Duktiga personer kostar mycket och det gör reparationskostnaderna höga. För att testköra en inverter krävs ganska mycket kringutrustning vilket också blir dyrt. Om invertern går sönder efter 10 eller 15 år så finns det säkert modernare alternativ med högre effektivitet och mer finesser vilket gör en nyinvestering attraktiv.

Eftersom det säkert kostar tiotusentals, kanske över hundratusen kronor i materiel och arbetstid att sätta ihop en testanläggning för en inverter så krävs det många reparationer för att kunna räkna hem det. Det tar också tid att lära sig varje enskild modell på marknaden. Fabrikanterna måste också dela med sig av sin dokumentation annars tar reparationerna många gånger längre tid. Eftersom det i praktiken innebär att ge bort en stor del av konstruktionsritningarna och därmed möjliggöra tillverkning av kopior så är det nästan omöjligt att få tag på dokumentationen.

Den lilla reparation som ändå sker innebär därför att man byter hela kretskort. Därmed byter man det dyra och behåller en plastlåda och skärm som tillsammans är billigare än kretskortet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.