Sen tror jag att om skattereduktionen på 60 öre ändras, så blir det inte från 60 till noll på en gång!
Utan att det fasas ut på flera år. Typ 50000 ilskna solfarmare är kanske 50000 väljare i nästa val, som inte röstar på det partiet/blocket som verkställer något sådant.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Ett år med solceller, 1:a april 2021-31 mars 2022.
Solcellerna har under denna tid producerat 10 850 kWh, av dessa har vi sålt 6817 kWh och förbrukat 4033 kWh själva.
Inkomst från såld solel, avsaknad av kostnad för förbrukad solel och skattereduktion för distribuerad solel ger en besparing på 15 400:-

Prognosen, med fortsatt låga elpriser, var ju på ca 8-10 000.

Hur har året varit för er andra?

[bild]
Jag har inte själv för jag bor i lägenhet.
Men jag jobbar med energibesparningar.
Vi räknar så här och överfört till ert exempel:
Exportpris inkl. skatteavdrag, bonus, certifikat, ni borde håvat in 10000 kr på exporten och sparat cirka 6500 kr för egen förbrukning inkl. nätavgift = 16.500 kr. Har du med alla tre svartmarkerade?

Inklusive full ROT på allt som det var, borde detta vara avbetalat på 8 år.

Stämmer detta för er? Det skulle vara intressant att veta.
Det är väldigt få som följer upp och har koll som du har och vi har dåligt med statistik för det. Därför frågar jag.
 
Logad Logad skrev:
Jo det är en politisk risk men att ta bort den hux flux får stora konsekvenser. Antalet nya installationer sjunker till i stort sett enbart några få offgridanläggningar och en massa arbetstillfällen försvinner som påverkar statens inkomster negativt på andra sätt. Mängden solel från privata hem är idag en fis i rymden och det räcker att elpriset stiger 2 öre för att staten ska få in pengarna bara på momsen för att finansiera sextioöringen. Dessutom betalar någon skatt på den kWh jag levererar. Inkomst från tomma luften till staten som intte ens behöver investera i en anläggning mer än 15% i subvention.

Så risken för att avdraget dras in är låg om man inte röstar på fel parti.
Ja, antalet nya installationer hos privatpersoner lär sjunka. Men jag tror inte dom sjunker hos alla andra. Egentligen är det ju smartast att solceller sätts upp på ställen som drar mycket ström när solen skiner. Sjukhus, köpcentrum, kontorslokaler, fabriker, varuhus osv. Egentligen är det en konstig affärsidé att producera mycket av något en tidpunkt när jag inte behöver det. Och sedan ska staten betala ut ett bidrag till mig för att göra det ekonomiskt lönsamt. Är det så vi bäst använder våra skattepengar?
Solceller är fantastiskt tycker jag. Men elen dom producerar borde användas upp direkt istället för att säljas.
 
  • Gilla
STB och 1 till
  • Laddar…
J Jan Young skrev:
Jag har inte själv för jag bor i lägenhet.
Jag är bara nyfiken, hyresrätt eller bostadsrätt ?
 
D Dilato skrev:
Jag är bara nyfiken, hyresrätt eller bostadsrätt ?
K Kirev skrev:
Ja, antalet nya installationer hos privatpersoner lär sjunka. Men jag tror inte dom sjunker hos alla andra. Egentligen är det ju smartast att solceller sätts upp på ställen som drar mycket ström när solen skiner. Sjukhus, köpcentrum, kontorslokaler, fabriker, varuhus osv. Egentligen är det en konstig affärsidé att producera mycket av något en tidpunkt när jag inte behöver det. Och sedan ska staten betala ut ett bidrag till mig för att göra det ekonomiskt lönsamt. Är det så vi bäst använder våra skattepengar?
Solceller är fantastiskt tycker jag. Men elen dom producerar borde användas upp direkt istället för att säljas.
Massor av inlägg och argument rörande samma sak. Detta är den vanligaste myten, att problemet är att det produceras mest när man inte behöver. Det är dags att avliva den myten, fast den kanske är för stark? Denna myt är irrelevant, iaf i Sverige. Det är överhuvudtaget inget problem i Sverige.
Vindkraft och till viss del vattenkraft fungerar på liknande sätt. Vattenkraft kommer mer och mer att fungera på liknande sätt i framtiden, magasinen som buffert. Det regnar mer på hösten än i kalla januari, eller hur? Det smälter mer på våren än i januari så klart.

Förutom för olika miljöargument (de kan alltid diskuteras, politik m.m. så det skippar jag här)
Bidragen betalas dels ut för att gynna lokalt producerad el, dels för att frekvensavlasta systemet. Just frekvensavlastningen är viktig när elbilar blir vanligare. Men det är också där, på lokal nivå inne i själva fastigheterna, det med en snabb utveckling av av energilager är det möjligt att lösa en del av problemen än mer.

Energilager fick/får man som villaägare galet höga bidrag för, beroende på Region och politik för stunden. Det betalas gladeligen ut 50000 kr vilket täcker upp större delen av kostnaden för lager. Få har nappat på det märklig nog, för om några år kommer man att få bra betalt för att själv frekvensavlasta mot nätet. Förutom att man i snitt majoriteten av årets dagar får helt gratis el, och får betalt för exporten dessutom, det som blir över.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
J Jan Young skrev:
Energilager fick/får man som villaägare galet höga bidrag för, beroende på Region och politik för stunden. Det betalas gladeligen ut 50000 kr vilket täcker upp större delen av kostnaden för lager. Få har nappat på det märklig nog, för om några år kommer man att få bra betalt för att själv frekvensavlasta mot nätet. Förutom att man i snitt majoriteten av årets dagar får helt gratis el, och får betalt för exporten dessutom, det som blir över.
Större delen täcks inte av bidraget för energilagret. Det är knappt 50% som högst. Trots detta (fortfarande) höga bidrag lönar det sig inte idag. Vill staten verkligen kunna använda privata installationer för frekvensreglering får de göra lite mer än så.

Litiumbatterier ligger idag på runt $140/kWh som lägst.
 
D Dilato skrev:
Jag är bara nyfiken, hyresrätt eller bostadsrätt ?
För privat. Det finns ju några stycken till typer sv lägenhetslösningar förutom dem.

El ingår inte.
Iaf har jag för några år sedan hittat på Aliexpress solcellsplissèer som jag har uppsatta. För skoj skull.
Kör TV, kyl, frys och annat med dem och ett litet lager, också från Aliexpress.
 
Många sura här. Jag har inte solceller tyvärr inget bra hus för det. Men Grattis, det är definitivt en bra investering! Elpriserna lär ju inte gå ner och de är naturligtvis som dyrast på vintern när solcellerna ger nära noll. Men det är ju lika dyrt för den som inte har solceller.
 
  • Gilla
Klacken
  • Laddar…
Slänger in ett inlägg i debatten.

Är det lönsamt att lagra solel?

Frågan har ett enkelt svar: Nej, det är inte lönsamt att investera i ett solcellsbatteri just nu.

När passar det bra med ett solcellsbatteri?

Det korta svaret är att solcellsbatterier inte passar bra för svenska hushåll eftersom att de är för dyra. De undantag som finns är om din bostad ofta får eller är väldigt känslig mot strömavbrott, samt om strömförsörjningen i ditt område är ovanligt dyr eller opålitlig.

https://hemsol.se/blogg/solcellsbatteri/
 
  • Gilla
BSOD
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Slänger in ett inlägg i debatten.

Är det lönsamt att lagra solel?

Frågan har ett enkelt svar: Nej, det är inte lönsamt att investera i ett solcellsbatteri just nu.

När passar det bra med ett solcellsbatteri?

Det korta svaret är att solcellsbatterier inte passar bra för svenska hushåll eftersom att de är för dyra. De undantag som finns är om din bostad ofta får eller är väldigt känslig mot strömavbrott, samt om strömförsörjningen i ditt område är ovanligt dyr eller opålitlig.

[länk]
Sorry, de lönar sig sbsolut. Det som Hemsol skriver får stå för dem. De kanske har mindre marginaler på dem eller något?


Har varit med om att kalkylera och optimera en installationsserie som vi räknade på för nybyggen av ett 10 tal villor. De flesta gick in i projektet.
Det var 50000 kr i bidrag per villa (60%) av kostnaden. Utrymme 83000 kr.
Sedan var det ROT på dragningar. Total kostnad cirka 78000 kr. Nettokostnad 28000 kr. Avbetalat på cirka 8 år. Lite kr tillkommer utöver det för effektreducering.
Hållbarhet 15 år. Därefter 15-20 år 80% Total livslängd minst 23 år.
Dessutom kommer man, planerat år 2024, kunna göra avtal med nätbolag för frekvensutjämning, vintertid främst. Det ger ett antal tusen kr per år extra. Kortar ned nedskrivningen betydligt.
Tester pågår redan idag för fullt. Spännande!

Tex norrut har minst antal per person där skaffat lager, trots att de är mest gynnsama där, p.g.a ljuset sommarhalvåret och vintern där för frekvensutjämningen. Storstäderna söderut har folk mest satsat på dem.
Fast totalt i hela landet rör det sig om färre än 2000 st.

Sedan klagar många på dyr el. Den kommer att bli ännu dyrare så det är vettigt att se om sitt hus redan nu.
 
Redigerat:
  • Gilla
djac
  • Laddar…
J Jan Young skrev:
Sorry, de lönar sig sbsolut.
Har varit med om att kalkylera och optimera en installationsserie som vi räknade på för nybyggen av ett 10 tal villor. De flesta gick in i projektet.
Det var 50000 kr i bidrag per villa (60%) av kostnaden. Utrymme 83000 kr.
Sedan var det ROT på dragningar. Total kostnad cirka 78000 kr. Nettokostnad 28000 kr. Avbetalat på cirka 8 år. Lite kr tillkommer utöver det för effektreducering.
Hållbarhet 15 år. Därefter 15-20 år 80% Total livslängd minst 23 år.
Dessutom kommer man, planerat år 2024, kunna göra avtal med nätbolag för frekvensutjämning, vintertid främst. Det ger ett antal tusen kr per år extra. Kortar ned nedskrivningen betydligt.
Tester pågår redan idag för fullt. Spännande!
Vad är det för batterikapacitet för det projektet?

Tråkigt att man inte får stöd om man kan lagra energi från nätet i batteriet.

Det är bara det aktuella hushållets egenproducerade el som ska kunna lagras och den lagrade elen ska bara kunna användas av detta hushåll.

Lika tråkigt är det att det bara är solpaneler man får stöd för att installera, men inte annan fosilfri genering såsom vindkraft.
 
Redigerat:
K Kirev skrev:
Ja, antalet nya installationer hos privatpersoner lär sjunka. Men jag tror inte dom sjunker hos alla andra. Egentligen är det ju smartast att solceller sätts upp på ställen som drar mycket ström när solen skiner. Sjukhus, köpcentrum, kontorslokaler, fabriker, varuhus osv. Egentligen är det en konstig affärsidé att producera mycket av något en tidpunkt när jag inte behöver det. Och sedan ska staten betala ut ett bidrag till mig för att göra det ekonomiskt lönsamt. Är det så vi bäst använder våra skattepengar?
Solceller är fantastiskt tycker jag. Men elen dom producerar borde användas upp direkt istället för att säljas.
Nej det dröjer bra länge innan solcellsinstallationer hos privatpersoner kommer att sjunka. Det är en lönsam investering som ger ett nettotillskott från dag 1.
El behöver inte produceras där den används. Det går bra att producera i villaområden och förbruka vid sjukhus eller köpcentrum. Det mesta vi förbrukar kommer ju från vattenkraft i Norrland.
Det kommer inte att bli någon överproduktion. Billig el kommer att användas till vätgasproduktion. Vätgas kan användas i förbränningsmotorer pannor eller i bränsleceller (för att återskapa el). Jag köper aktier i vätgasteknik. Minst 5 ggr bättre avkastning än solceller. Fast de är samtidigt en förutsättning för att vätgas ska bli stort.
 
lilytwig lilytwig skrev:
Nej det dröjer bra länge innan solcellsinstallationer hos privatpersoner kommer att sjunka. Det är en lönsam investering som ger ett nettotillskott från dag 1.
El behöver inte produceras där den används. Det går bra att producera i villaområden och förbruka vid sjukhus eller köpcentrum. Det mesta vi förbrukar kommer ju från vattenkraft i Norrland.
Det kommer inte att bli någon överproduktion. Billig el kommer att användas till vätgasproduktion. Vätgas kan användas i förbränningsmotorer pannor eller i bränsleceller (för att återskapa el). Jag köper aktier i vätgasteknik. Minst 5 ggr bättre avkastning än solceller. Fast de är samtidigt en förutsättning för att vätgas ska bli stort.
Jo, tar man bort 60-öringen tror jag att mängden installationer hos privatpersoner minskar då den står för en stor del av kalkylen för dom flesta. Att sälja för 35-40 öre på dagen och sedan köpa el på natten för drygt 1kr är inte lika angeläget då. 60 öringen är den som historiskt gjort att du får lika bra betalt för elen du säljer som den kostar som du köper tillbaka på natten. Har du däremot en hög elförbrukning när solen skiner är du garanterat en vinnare även när staten tar bort bidraget.
 
D Dilato skrev:
Vad är det för batterikapacitet för det projektet?

Tråkigt att man inte får stöd om man kan lagra energi från nätet i batteriet.

Det är bara det aktuella hushållets egenproducerade el som ska kunna lagras och den lagrade elen ska bara kunna användas av detta hushåll.

Lika tråkigt är det att det bara är solpaneler man får stöd för att installera, men inte annan fosilfri genering såsom vindkraft.
Spelar mindre roll i sammanhanget.

Men vill man går det ändå, bara en mindre justering via styrningen.
 
Vad är det för batterikapacitet för det projektet?
J Jan Young skrev:
Spelar mindre roll i sammanhanget.

Men vill man går det ändå, bara en mindre justering via styrningen.
Anledningen till frågan är att du säger vad det kostar men inte vad man får, så kalkylen blir luddig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.