K Kirev skrev:
mycket bra uträkning. Hur skulle det se ut utan skattereduktionen på 60 öre? Den är mitt stora orosmoment. Jag hade gärna investerat i solceller om regeringen hade lovat mig den i tex 10 år. Som det är nu kan den försvinna när som helst. Kanske redan till hösten beroende på hur valet går. Solceller passar bäst för dom som kan förbruka elen direkt och slippa risken med att sälja. I min kalkyl kommer jag sälja drygt 70% av produktionen. Sportpriset hos mig har de senaste 5 åren varit ca 35 öre under de 5 månader när solcellerna producerar 80% av all produktion. Skulle 60:öringen försvinna så försvinner 60% av intäkterna på 70% av all produktion. Då är min kalkyl inte lika rolig längre utan högst osäker. Plötsligt tar det flera år extra innan allt är betalt och jag börjar tjäna pengar.
Jag ser energiskattereduktionen som ett nollsummespel. dvs du får bara skattereduktion för de kWh som du levererar och samtidigt köper tillbaks. Dvs du kompenseras så att elnätet blir ett "batteri". Tyvärr så kompenseras du inte för övriga skatter och avgifter där moms och eventuella påslag för elcertifikiat mm för den köpta elen. Därför kan det vara lönsamt att höja nyttjandegraden av den egenproducerade elen. Det kan man göra med med ett batteri men det gäller att få tag i ett billigt batteri.. I min kalkyl kostar en kWh egenproducerad el ca 50 öre och skulle man köpa tillbaka en såld kWh så får man utöver kWh priset betala moms och eventuella påslag exklusive energiskatten som kvittas..

I en kostnadseffektiv anläggning utan batteri kostar den egenproducerade elen ca 40 öre per kWh. Det betyder att momsen och påslagen måste vara mindre än 10 öre /kWh för att man skall tjäna på att köpa el. Detta brukar inträffa på natten vid låg belastning och om det blåser lite..
 
Redigerat:
Sittställning
A Anders Stuve skrev:
Jag ser energiskattereduktionen som ett nollsummespel. dvs du får bara skattereduktion för de kWh som du levererar och samtidigt köper tillbaks. Dvs du kompenseras så att elnätet blir ett "batteri". Tyvärr så kompenseras du inte för övriga skatter och avgifter där moms och eventuella påslag för elcertifikiat mm för den köpta elen. Därför kan det vara lönsamt att höja nyttjandegraden av den egenproducerade elen.. och det gör man med ett batteri..

Kalkylerna säger batteri ej lönar sig, men prylar är fan kul. Jag vill ha batteri ! :heart:
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Sittställning Forlowt skrev:
Kalkylerna säger batteri ej lönar sig, men prylar är fan kul. Jag vill ha batteri ! :heart:

I vissa lägen kan batteri löna sig. På vintern kan man köpa billig el på natten och ladda batteriet för att ha under belastningstopparna. Detta förutsätter timdebitering.

Ett enkelt sätt att sänka elkostnaden är att förbruka elen under de billigare perioderna på dygnet. Det förutsätter att man har timdebitering. Ett annat sätt är att ha tur att hitta ett elavtal med ett lågt fast pris.

Under den soliga perioden så kan det vara lönsammare att sälja elen under dagtid då elen är dyrare för att senare köpa tillbaks el billigare. Men som jag skrev ovan så måste moms och påslag vara så pass låg för att det ska löna sig.

Om man har batteri kan man alltd se till att ordna med avbrottsfri kraft.. kul när grannarna har kolsvart hemma och väntar på ström och ser att ni badar bastu, kollar på TV och fasad belysningen tänd. :-D Risken är att grannarna äter middag hos er vilket kanske kan bli trevligt :-D
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
djac och 1 till
  • Laddar…
A Anders Stuve skrev:
I vissa lägen kan batteri löna sig. På vintern kan man köpa billig el på natten och ladda batteriet för att ha under belastningstopparna. Detta förutsätter timdebitering.

Ett enkelt sätt att sänka elkostnaden är att förbruka elen under de billigare perioderna på dygnet. Det förutsätter att man har timdebitering. Ett annat sätt är att ha tur att hitta ett elavtal med ett lågt fast pris.

Under den soliga perioden så kan det vara lönsammare att sälja elen under dagtid då elen är dyrare för att senare köpa tillbaks el billigare. Men som jag skrev ovan så måste moms och påslag vara så pass låg för att det ska löna sig.
Fast utan bidraget på 50% skulle inte batteriet ens vara intressant. Tycker nog staten kunde använda dom pengarna till nyttigare saker än att subventionera batterier.
 
  • Gilla
Tbr53 och 5 till
  • Laddar…
K Kirev skrev:
Fast utan bidraget på 50% skulle inte batteriet ens vara intressant. Tycker nog staten kunde använda dom pengarna till nyttigare saker än att subventionera batterier.
Instämmer 100%

Det är lika korkat som att subventionera el-cyklar. Ren populism från MP.
Normalt folk med lite innanför pannbenet inser att en vettig och hållbar miljöpolitik ser till att hålla hela sverige med planerbar energi samt att kraftnäten har nödvändig överföringskapacitet.

Tacka MP för att oljeeldade kraftverk gått för högtryck och att vi sett skyhöga elpriser i vintras

Jag önskar att man lägger pengar på ökad forskning på 4:de generationens kärnkraft så att man kan bränna ur resterande energi ur existerande kärnavfall och göra den betydligt ofarligare med lagring endast i 1000 år istället för som idag 100.000 år. Men MP är emot allt som har med kärnkraft att göra. Hoppas de inte kommer in i riksdagen vid nästa val.
 
Redigerat:
  • Gilla
Tbr53 och 9 till
  • Laddar…
A Anders Stuve skrev:
I vissa lägen kan batteri löna sig. På vintern kan man köpa billig el på natten och ladda batteriet för att ha under belastningstopparna. Detta förutsätter timdebitering.

Ett enkelt sätt att sänka elkostnaden är att förbruka elen under de billigare perioderna på dygnet. Det förutsätter att man har timdebitering. Ett annat sätt är att ha tur att hitta ett elavtal med ett lågt fast pris.

Under den soliga perioden så kan det vara lönsammare att sälja elen under dagtid då elen är dyrare för att senare köpa tillbaks el billigare. Men som jag skrev ovan så måste moms och påslag vara så pass låg för att det ska löna sig.

Om man har batteri kan man alltd se till att ordna med avbrottsfri kraft.. kul när grannarna har kolsvart hemma och väntar på ström och ser att ni badar bastu, kollar på TV och fasad belysningen tänd. :-D Risken är att grannarna äter middag hos er vilket kanske kan bli trevligt :-D
En vanlig nätansluten solcellsanläggning ger inte el vid strömavbrott eftersom växelriktaren stängs av automatiskt när elen går. För att en anläggning ska fungera vid strömavbrott behövs dels batterier och dels behöver växelriktaren ha stöd för så kallad ö-drift. Även skyddsutrustning såsom ett separat jordtag krävs. Sådana lösningar finns att köpa men kommer till en betydande merkostnad.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
En vanlig nätansluten solcellsanläggning ger inte el vid strömavbrott eftersom växelriktaren stängs av automatiskt när elen går. För att en anläggning ska fungera vid strömavbrott behövs dels batterier och dels behöver växelriktaren ha stöd för så kallad ö-drift. Även skyddsutrustning såsom ett separat jordtag krävs. Sådana lösningar finns att köpa men kommer till en betydande merkostnad.

I en modern hybridväxelriktare ingår 3 fas utgång för avbrottsfri ström. Det finns säkert många solcellsfirmor som tar rejält betalt för folks okunskap.

Jag själv har valt Sungrow 10kW hybridväxelriktare och 9,6kWh batteri. I vissa fall behövs ett eget jordtag (jordspett) om man kör ö-drift (vid strömavbrott). Detta kollar man upp med elnätägaren. Så eventuellt måste man knacka/borra ner en kopparstav i backen och ansluta en jordkabel till invertern vilket kostar ett par tusenlappar extra. Att flytta om lite förbrukare i en elcentral och lägga till en till jordfelsbrytare är relativt enkelt och behöver inte kosta skjortan. Min elektriker klarar detta på ett par timmar. Blir förvånad om det skulle kosta mer än 5.000kr allt inkluderat före avdrag för grön teknik (50%).

Jag kommer utöka batteriet senare om det finns behov. Idag behövs elen till datorer, TV, Kyl/frys och matlagning dagtid under vinterhalvåret.. Resterande förbrukare inkl uppvärmning körs mellan kl 20.00 och 05.00.
 
Redigerat:
  • Gilla
djac
  • Laddar…
A Anders Stuve skrev:
I en modern hybridväxelriktare ingår 3 fas utgång för avbrottsfri ström. Det finns säkert många solcellsfirmor som tar rejält betalt för folks okunskap.

Jag själv har valt Sungrow 10kW hybridväxelriktare och 9,6kWh batteri. I vissa fall behövs ett eget jordtag (jordspett) om man kör ö-drift (vid strömavbrott). Detta kollar man upp med elnätägaren. Så eventuellt måste man knacka/borra ner en kopparstav i backen och ansluta en jordkabel till invertern vilket kostar ett par tusenlappar extra. Att flytta om lite förbrukare i en elcentral och lägga till en till jordfelsbrytare är relativt enkelt och behöver inte kosta skjortan. Min elektriker klarar detta på ett par timmar. Blir förvånad om det skulle kosta mer än 5.000kr allt inkluderat före avdrag för grön teknik (50%).

Jag kommer utöka batteriet senare om det finns behov. Idag behövs elen till datorer, TV, Kyl/frys och matlagning dagtid under vinterhalvåret.. Resterande förbrukare inkl uppvärmning körs mellan kl 20.00 och 05.00.
En motordriven generator är en ö. En solcell på husbilen är en ö. Ingen komplicerad teknik alls, så det är säkert görbart.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Sittställning
A Anders Stuve skrev:
I vissa lägen kan batteri löna sig. På vintern kan man köpa billig el på natten och ladda batteriet för att ha under belastningstopparna. Detta förutsätter timdebitering.

Ett enkelt sätt att sänka elkostnaden är att förbruka elen under de billigare perioderna på dygnet. Det förutsätter att man har timdebitering. Ett annat sätt är att ha tur att hitta ett elavtal med ett lågt fast pris.

Under den soliga perioden så kan det vara lönsammare att sälja elen under dagtid då elen är dyrare för att senare köpa tillbaks el billigare. Men som jag skrev ovan så måste moms och påslag vara så pass låg för att det ska löna sig.

Om man har batteri kan man alltd se till att ordna med avbrottsfri kraft.. kul när grannarna har kolsvart hemma och väntar på ström och ser att ni badar bastu, kollar på TV och fasad belysningen tänd. :-D Risken är att grannarna äter middag hos er vilket kanske kan bli trevligt :-D
Fortfarande ingen kalkyl, tyvärr. Återbetalningstiden blir på tok för lång än så länge.
 
Sittställning Forlowt skrev:
Fortfarande ingen kalkyl, tyvärr. Återbetalningstiden blir på tok för lång än så länge.
Du får väl räkna på ditt eget användningsfall.

Jag har inte räknat på enbart batterikostnad och livslängd utan på min totalkostnad för anläggningen och då blir skillnaden 40 öre/kWh utan batteri och 50 öre/kWh med batteri. Att bryta ut batterikostnaden och bara räkna på kWh kostnaden just då batteriet används har jag inte gjort.

Bor man i norrland och har fast lågt pris så är det nog inte lönsamt men för en malmöbo som dagtid betalar 2-10kr/kWh under topparna så kan det vara mycket lönsamt om denne kan handla el billigt på natten för att lagra i ett batteri till senare.
 
Redigerat:
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Sittställning Forlowt skrev:
Fortfarande ingen kalkyl, tyvärr. Återbetalningstiden blir på tok för lång än så länge.
En del vill höja sin egenanvändning av solcellselen och andra vill maxa allt ekonomiskt..

Jag tror batteriet bara är lönsamt om man får grönt avdrag och att batteriet nyttjas vintertid samt i kombination med rörligt avtal/timdebitering i mellan och södra delarna av Sverige.
 
  • Gilla
sandos
  • Laddar…
Det är LFP-celler i batterierna i de flesta fall. Idag vet man inte hur länge de håller och ingen kan säga om det är längre än 10 år oberoende av antalet cykler. De som har NMC klarar inte fullt så många cykler men verkar hålla längre åldersmässigt. Bara detta faktum gör batterier olönsamma även med 50% bidrag.
 
  • Gilla
SamiHus
  • Laddar…
Sittställning
A Anders Stuve skrev:
Du får väl räkna på ditt eget användningsfall.

Jag har inte räknat på enbart batterikostnad och livslängd utan på min totalkostnad för anläggningen och då blir skillnaden 40 öre/kWh utan batteri och 50 öre/kWh med batteri. Att bryta ut batterikostnaden och bara räkna på kWh kostnaden just då batteriet används har jag inte gjort.

Bor man i norrland och har fast lågt pris så är det nog inte lönsamt men för en malmöbo som dagtid betalar 2-10kr/kWh under topparna så kan det vara mycket lönsamt om denne kan handla el billigt på natten för att lagra i ett batteri till senare.
Bor i det el området. Det skulle innebära mer än bara batteri att maximera det så jag får faktiskt inte ihop en rimlig kalkyl med batterier ändå fast jag vill.

Hur ser din kalkyl ut ?
 
Sittställning Forlowt skrev:
Bor i det el området. Det skulle innebära mer än bara batteri att maximera det så jag får faktiskt inte ihop en rimlig kalkyl med batterier ändå fast jag vill.

Hur ser din kalkyl ut ?
Den ena är med batteri och den andra är utan.

Många tycker det är korkat att köpa med ett batteri "för det blir aldrig lömsamt". Men skillnaden är ju bara ca 15.000kr för att få med ett batteriet på 9,6kWh.
 
  • Kalkylblad med kostnader för solceller, batterilagring och installation med priser och totaler.
  • Kalkylblad med kostnadsförslag för solcellsanläggning som inkluderar priser på solceller, installation och batterilagring.
Redigerat:
Den 17:e mars 2021 startade vi vår solcellsanläggning. Nu efter 1 år kan man summera ett helt år.
12 060 W monterade i SSO riktning 23 graders lutning. Har Ferroamps växelriktare med 2 st solcellsoptimerare SSO:er. 126 500 kr kostade kalaset av våra egna pengar, inget lånat.
13 008 kWh producerade, 5 982 kWh förbrukade (Behövde inte köpas in) och 7 026 kWh sålda.
Priset för såld el är månadsgenomsnitt + 5,9 öre och inköpspris är fast 40 öre + 65,25 öre i överföringsavgift.
15 165 kr har det givit oss under vårt första år.
Pekar på att de är betalda efter knappa 8,5 år, jämfört med 11 enl ursprunglig kalkyl.
Vi bytte ut värmesystemet strax innan solcellerna monterades så vi har fått lägre elförbrukning pga det också.

Vi hade en förbrukning på ca 27-28 000 innan solceller och har uppvärmd pool. Använder m a o en del el även sommartid. Numera pekar det på ca 18-19 000 kWh.
 
  • Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.