V Veronica. W skrev:
Hej Karl,
Jag gissar att volympåslagen är lite olika på olika bolag beroende på just deras olika "uttag" av el under perioden (tid på dygnen av deras respektive kunder kanske t.ex)
Jag har Gbg Energi i SE3 och rörligt månadspris och betalade i december 191,44öre+ moms, dvs ca 10.74 öre netto i påslag. I januari var priset 112,16öre netto vilket gör knappt 8 öre netto i påslag på nordpools pris.
Dock har jag även 1,2öre netto i "rabatt" på deras inköpspris som jag fick då jag tecknade med dem fr.o.m december. Den rabatten är avdragen i de priser jag angav nu och verkar stämma hyfsat med de SK - priser som angavs igår då jag gissar att dessa var i ett avtal på "el till inköpspris" utan några andra påslag än elcert som dom anser ingår med ca 0,36öre tror jag SK hade, och annat löst krafs som månadsavgifter och sånt som man faktiskt kan förhandla bort hos dom flesta om man ringer runt lite och kollar, berättar vad man betalar hos nuvarande leverantör och frågar om dom är intresserade av att "slå" det. Mitt avtal på rörligt pris med 1,2 öre nto i rabatt löper i 12månader med 1månads uppsägningstid om man tex hittar ngt vettigt fastprisavtal som man vill hoppa på under tiden. SK hade ingen uppsägningstid överhuvudtaget vilket ju är juste tycker jag. Skriver detta till dig så du har ytterligare ngt att jämföra med bara.. Nu följer lite annat som egentligen inte har med tråden att göra i sig men som kom av bara farten:
Att vi får hacka i oss osedvanligt höga elpriser även i år är väl ganska tydligt med tanke på det instabila världsläget och vi uppenbart inte klarar av att försörja oss med egen el alternativt inte kan "frakta" den dit behovet är störst/används mest.
Ämnet är intressant men kostsamt och framförallt för dem som till råga på allt dessutom inte har tid/lust eller erfarenhet av att se till att inte bli "lurade" av diverse mindre seriösa aktörer genom krångliga avtal med dolda eller iaf väl gömda avgifter samt bristfällig/svårtydd info. Det är ju fortfarande så att om ett erbjudande VERKAR för bra för att vara sant så är det med all sannolikhet det:/.
Sålänge vi fortfarande har förmånen/skyldigheten att ta eget ansvar för våra val så kommer vi troligen inte kunna undvika att ngn gång i livet bli lurade på ett eller annat sätt och vi kan bara försöka minimera riskerna genom att hjälpas åt att dela vettig info om erfarenheter, goda eller dåliga, på sådana här forum t.ex. Sedan finns det ju alltid de som inte bryr sig, skiter i vilket, eller varken kan eller vill lägga sin tid på sånt här, av olika anledningar, eller helt enkelt inte vågar fråga av rädsla för att bli antingen utskällda eller idiotförklarade av Rickard Rättrådig och hens gelikar som ofta hänger på diverse forum av oklar anledning då de ändå tycks veta allt, och bäst, redan, och sällan bjuder på den kunskapen i någon annan form än pekpinnar och tillrättavisanden om man missförstått, stavat fel eller ngn annan personlig brist man kan tänkas ha:D.
Nu trampade jag förmodligen på några tår men det var inte syftet egentligen utan bara en observation av diverse skriverier och en uppmaning till alla andra att fortsätta fråga och svara så gott man förmår för alltid hjälper det någon.
Önskar alla som läser, läst, skriver och kämpar på en fin vår, för den kommer iaf, förr eller senare.
Må så gott därute.
Tack för uppgifterna! Så då vet vi att volympåslaget under dec 21 i SE3 minst kunde variera mellan 10 och 25 öre.
Hittills har Telge varit värst, hela 25 öre.

K karlmb skrev:
Tack för uppgifterna! Så då vet vi att volympåslaget under dec 21 i SE3 minst kunde variera mellan 10 och 25 öre.
Hittills har Telge varit värst, hela 25 öre.
Yepp. Fast vi är fortfarande inte helt på det klara med varför :)
Kanske Rickard vet :D

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Nu kom den fruktade elfakturan för december. Inte så illa som befarat men illa nog. Det är ett rörligt avtal baserat på spotpriset och jag tror att dom har antagit fel spotpris. Elbolaget har antagit 2.068 kr/kWh medan Nordpool hade ett pris på 1.874 kr/kWh för dec 2021 i SE4. Jag skrev såhär:

Hej,

er faktura xxxxxxxxx bestrides härmed.
Anledningen är det felaktiga antagna rörliga spotpriset på 2,068 kr/kWh exkl. moms.
Det rätta priset för SE4 december 2021 var 1,874 kr/kWh exkl. moms enligt Nordpool.
Vänligen rätta till fakturan.

Detta skriver jag textat på fakturan och skickar den tillbaka per post. Så slipper jag vänta i telefonkön och har gjort detta rättsligt som det ska.
Elbolaget har nu flera val:
1. Rätta till faktura. Bäst för dom.
2. Skriva påminnelse och hot om inkasso. Då upprepar jag bara att jag bestrider. Är jag riktigt snäll kan jag betala den del av pengar som jag anser är berättigat.
3. Lämna in till inkasso. Då bestrider jag på samma sätt till inkassot. Inkassot provar aldrig om en faktura är berättigad eller inte. Inkassobolaget är bara en brevbärare och använder det skräckinjagande ordet INKASSO.
4. I detta skede kan elbolaget väljer att lämnar in det till kronofogden. Det kostar avgifter för elbolaget. Kronofogden är också bara en brevbärare och använder det skräckinjagande ordet Kronofogde. Jag fortsätter att bestrider fakturan.
5. Elbolaget kan nu välja att stämma mig. Om fallet tas upp prövas fakturan nu för första gången i sak.
Om det går så långt som till 5. och jag får en dom emot mig kan det bli dyrt för mig. Men det går aldrig så långt för ett belopp på 500 spänn.
Lycka till!
T Thomas_Blekinge skrev:
Nu kom den fruktade elfakturan för december. Inte så illa som befarat men illa nog. Det är ett rörligt avtal baserat på spotpriset och jag tror att dom har antagit fel spotpris. Elbolaget har antagit 2.068 kr/kWh medan Nordpool hade ett pris på 1.874 kr/kWh för dec 2021 i SE4. Jag skrev såhär:

Hej,

Anledningen är det felaktiga antagna rörliga spotpriset på 2,068 kr/kWh exkl. moms.
Det rätta priset för SE4 december 2021 var 1,874 kr/kWh exkl. moms enligt Nordpool.

Detta skriver jag textat på fakturan och skickar den tillbaka per post. Så slipper jag vänta i telefonkön och har gjort detta rättsligt som det ska.
2. Skriva påminnelse och hot om inkasso. Då upprepar jag bara att jag bestrider. Är jag riktigt snäll kan jag betala den del av pengar som jag anser är berättigat.
3. Lämna in till inkasso. Då bestrider jag på samma sätt till inkassot. Inkassot provar aldrig om en faktura är berättigad eller inte. Inkassobolaget är bara en brevbärare och använder det skräckinjagande ordet INKASSO.
4. I detta skede kan elbolaget väljer att lämnar in det till kronofogden. Det kostar avgifter för elbolaget. Kronofogden är också bara en brevbärare och använder det skräckinjagande ordet Kronofogde. Jag fortsätter att bestrider fakturan.
5. Elbolaget kan nu välja att stämma mig. Om fallet tas upp prövas fakturan nu för första gången i sak.
Om det går så långt som till 5. och jag får en dom emot mig kan det bli dyrt för mig. Men det går aldrig så långt för ett belopp på 500 spänn.
Lycka till!

T Thomas_Blekinge skrev:

Hej,

Lycka till!
T Thomas_Blekinge skrev:

Hej,

Lycka till!

Stämmer detta…

• Gilla
  • Haha
nilandson och 1 till
  • Laddar…
R
Traknagg Traknagg skrev:
Stämmer detta…
Du kanske ska läsa tråden ;) Men snabbt svar: nej, inte om du har ett vanligt rörligt avtal.

Konstig tråd. Jag har de senaste 10 åren haft rörligt avtal baserat på spotpris (medelvärde och inte volymvägt) + några få öre påslag. Jag har bytt elbolag varje år och det har alltid varit rakt spotpris som gällt. Några gånger har det hänt att bolagen försökt ta betalt för viktat medelvärde men då har jag klagat och så har de rättat till det.

Tyvärr har allt blivit sämre nu iom att bolagen vlll få över alla på timpris så nu verkar volymvägt vara standard om man vill ha månadspris.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
T Titagurgi skrev:
Eller så står du upp som en man och betalar din faktura?

Kanske dags att byta livstil med ny båt,bil och bäst I kvarteret?
Började precis läsa denna tråd och är helt med på varför man bestrider en elräkning som är felaktig.

Men så läser jag detta svaret, alltså hur står det till egentligen? Menar du på fullt allvar att företagen har rätt att skicka vilka fakturor som helst med summor som ska betalas, där fakturan inte stämmer, och DU tycker att MAN SKA VARA EN MAN OCH BETALA?? Är det manligt menar du? Oj vad olika vi är isåfall... Jag tycker man ska stå upp för något om nåt är fel, inte ge med sig.

Alla dessa elräkningar som är skyhöga just nu beror ju inte på nåt krig eller nåt sånt utan enbart för att förra regeringen lade ner massa kärnkraft utan att ha nåt annat alternativ som var lika bra.

DU får absolut gärna betala deras misstag, jag väljer att bestrida och låta det gå till rättsak där jag kan bevisa att det är regeringen som ska ta kostnaden.

• Haha
te95mne och 2 till
  • Laddar…
S Sportarn skrev:
Började precis läsa denna tråd och är helt med på varför man bestrider en elräkning som är felaktig.

Men så läser jag detta svaret, alltså hur står det till egentligen? Menar du på fullt allvar att företagen har rätt att skicka vilka fakturor som helst med summor som ska betalas, där fakturan inte stämmer, och DU tycker att MAN SKA VARA EN MAN OCH BETALA?? Är det manligt menar du? Oj vad olika vi är isåfall... Jag tycker man ska stå upp för något om nåt är fel, inte ge med sig.

Alla dessa elräkningar som är skyhöga just nu beror ju inte på nåt krig eller nåt sånt utan enbart för att förra regeringen lade ner massa kärnkraft utan att ha nåt annat alternativ som var lika bra.

DU får absolut gärna betala deras misstag, jag väljer att bestrida och låta det gå till rättsak där jag kan bevisa att det är regeringen som ska ta kostnaden.
Varför ska du dra elbolaget inför rätta om det är regeringen som gjort fel? Är det inte bättre att dra regeringen inför rätta..?

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
S Sportarn skrev:

”””Alla dessa elräkningar som är skyhöga just nu beror ju inte på nåt krig eller nåt sånt utan enbart för att förra regeringen lade ner massa kärnkraft utan att ha nåt annat alternativ som var lika bra.”””

Här har du tyvärr fel. Elpriset har stigit i hela Europa pga krig och höga gaspriser och Sverige är en del av Europa, vare sig du gillar det eller inte.

Priset steg inte efter vi la ned kärnkraftverk, faktiskt delvis tvärtom. Vår export av el är större nu än innan vi la ner kärnkraftverk.
Graf över Sveriges elimport och -export senaste 20 åren, inkluderar reaktorstängningar, tidslinje med punkter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
S Sportarn skrev:

Perfekt, kämpa kamrat! Kom ihåg att lägga ut målnummer och datum för huvudförhandling så jag kan bänka mig i tingsrätten när du dominerar mot elbolaget ;)

• Haha
  • Gilla
te95mne och 6 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Perfekt, kämpa kamrat! Kom ihåg att lägga ut målnummer och datum för huvudförhandling så jag kan bänka mig i tingsrätten när du dominerar mot elbolaget ;)
Visst, jag har själv klagat ett antal gånger hos elbolag som antingen inte kan räkna eller som fakturerar enligt principen går det så går det. Jag brukar få rätt!
Nu har jag upptäckt ett problem på senare tid Det är nästan omöjligt att hitta avtal med pris som är spotpriset plus ett fast påslag. Istället baseras priset på spotpriset och innehåller rörliga påslag. Bolagen kallar det också för el till inköpspris. Ofta redovisas detta i fakturan bara som deras rörliga pris som då är spotpriset plus ett rörligt påslag som ska täcka deras kostnader. Problemet kan dock vara att om man skulle vilja ha ett fast påslag så känner elbolagen att dom måste gardera sig för allehanda katastrofer och lägger på ett jättestort fast påslag.
Jag fick en detaljerade specifikation på senaste månadsfakturan. Där angav elbolaget omkostnader för inköp av el 3,53 öre, balansavgifter 3,09 öre, rabatt -6,18 öre, elcertifikat 0,05 öre och bra miljöval 6,06 öre eller totalt 7,36 öre vilket var 1,61 öre mer i påslag än vad som angavs när jag tecknade avtalet. Problemet är dock att dessa rörliga påslag kan bli i stort sett vad som helst. Månaden innan kostade bra miljöval 12 öre och balanskraften 35 öre. Det enda uppenbart ohederliga jag kan se i detta är avgiften för bra miljöval som explicit angavs till 0 då jag tecknade avtalet.
Jag har bestämt mig för att avvakta. Priset känns ändå som ganska OK. Det är ett avtal med timdebitering så det finns inget volympåslag. Jag tror att man får räkna med betala Nordpools priser plus storleksordningen 10 öre i påslag i dagens läge. Det är inte som för några år sedan då man kunde få lite rabatt på Nordpools priser eller som när EON försökte konkurrera ut de mindre elhandelsbolagen genom att erbjuda 30% rabatt på Nordpools priser.

• Gilla
Fopes
  • Laddar…
O olleed skrev:
Nu har jag upptäckt ett problem på senare tid Det är nästan omöjligt att hitta avtal med pris som är spotpriset plus ett fast påslag. Istället baseras priset på spotpriset och innehåller rörliga påslag
räknar du spotpriset timme för timme eller nordpols medelpris per månad?

Z Zodde skrev:
”””Alla dessa elräkningar som är skyhöga just nu beror ju inte på nåt krig eller nåt sånt utan enbart för att förra regeringen lade ner massa kärnkraft utan att ha nåt annat alternativ som var lika bra.”””

Här har du tyvärr fel. Elpriset har stigit i hela Europa pga krig och höga gaspriser och Sverige är en del av Europa, vare sig du gillar det eller inte.

Priset steg inte efter vi la ned kärnkraftverk, faktiskt delvis tvärtom. Vår export av el är större nu än innan vi la ner kärnkraftverk.
[bild]
Det var en dålig miljöpartistisk undanflykt. Sluta spamma med sådant.

• Gilla
Hank_Ö och 1 till
  • Laddar…
G Granström2 skrev:
Det var en dålig miljöpartistisk undanflykt. Sluta spamma med sådant.
Vad exakt var fel?

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
räknar du spotpriset timme för timme eller nordpols medelpris per månad?
Timme för timme. Men resonemanget fungerar även med snittpriset per månad. Problemet med timpriser eller månadspriser är att det finns tre saker som påverkar totalpriset i) fluktuationerna mellan natt och dag i pris ii) fluktuationerna mellan olika dagar under en månad och iii) volympåslaget om man betalar det oviktade snittpriset över månaden.
Fluktuationerna mellan natt och dag kan ge en del ganska små besparingar om man utnyttjar dem. För att tjäna några större summor krävs nog att man kör eltaxi som man laddar hemma med 60 kWh varje natt. Fluktuationerna mellan olika dagar kommer man alltid att förlora på (om man använder el för att värma med via en värmepump tex.) Kalla dagar är priset högre och det går åt mer el. Den stora vinsten kan nog vara att man slipper volympåslaget på 10-20 öre Det verkar dock vara väldigt små skillnader i påslag på spotpriset beroende på om man har tim- eller månadsdebitering. I teorin borde det total påslaget på timspotpriset vara längre än det på månadsspotpriset, men jag tycker att det verkar som om skilladen är mycket mindre än vad den borde vara.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.