K karlmb skrev:
Det får du gärna belägga med ett diagram.
Finns överallt så lätt att googla, Tyska och Svenska elpriser är i högsta grad offentliga.
15-45 öre kWh pendlade båda länderna mellan 2000-2020
 
Z Zodde skrev:
Finns överallt så lätt att googla, Tyska och Svenska elpriser är i högsta grad offentliga.
15-45 öre kWh pendlade båda länderna mellan 2000-2020
Nej jsg haft problem att hitta det.
 
Fairlane
S Sportarn skrev:
Det finns två olika läger här, men att skylla allt på Putin är ju vansinnigt!
Jag vågar mig nog på att påstå att det finns betydligt fler läger än två.
De två mest extrema är de som skyller allt på Putin och de som skyller allt på MP/S.

Sen finns det rätt många varianter däremellan, där man skyller mer eller mindre på MP/S, mer eller mindre på Putin och mer eller mindre på Tyskland. Jag tror flertalet personer i Sverige inte tillhör de mest extrema grupperna.

Med tanke på ditt inlägg #847 så verkar du anse att priserna vi har nu inte har med Putin att göra ett endaste dugg, inte med Tysklands gasberoende, inte nya elkablar i Europa, dvs du tillhör ett av de extrema lägren. Jag önskar dig lycka till med bestridande.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Nej jsg haft problem att hitta det.
Graf över tyska elpriser i euro per MWh med kraftig ökning runt 2022.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här får du en från sista 10åren , Kurvan liknar den vi har i Sverige, eller hur? Då är det knappast så att vi importerat nån annans priser...
 
  • Haha
karlmb
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
[bild]Här får du en från sista 10åren , Kurvan liknar den vi har i Sverige, eller hur? Då är det knappast så att vi importerat nån annans priser...
Jag vill ha 2 kurvor på varandra eller en excellista. "Ser lika ut" är inte tillräckligt.
 
Snittat under 50ö kWh är väl vad som är intressant. Har aldrig varit tal om att de följt varandra dag/dag utan att de legat på samma nivåer.
Poängen som chartet visar är att vi inte importerat nån annans nivåer utan vi har haft samma utveckling i hela Europa.

Nordpools siffror hoppas jag du numera vet var du finner själv...

Här har du en från 2018 som du lätt kan jmf med Nordpool

https://tradingeconomics.com/germany/electricity-price
 
Redigerat:
Mats-S
Z Zodde skrev:
Priset steg inte efter vi la ned kärnkraftverk, faktiskt delvis tvärtom. Vår export av el är större nu än innan vi la ner kärnkraftverk.
Det där är en vandringssägen som går runt nu i stugorna, sprids av MP- och S-nissarna som inte kan erkänna energidebacklet som dom ställt till med, sossarna var totalt förblindade av sitt maktbegär och då behövde stödet av MP som krävde nerläggning av kärnkraft som motprestation.

Ja, vår export är större nu, helt rätt :)
MEN problemet är att exporten, och vårat elöverskott, endast uppkommer när det blåser mycket, då går vindkraften på högtryck. Men när det inte blåser och efterfrågan fortfarande är hög, då uppstår dom extremt höga priserna pga bristen på planerbar energi som kärnkraft. Så vår höga export är totalt ointressant när vi inte har kapacitet när vädret inte är på vår sida.
 
  • Gilla
Tubes
  • Laddar…
Nej, det är inte påhitt. Det du skriver gäller delvis vid vissa tillfällen. Men vi har haft generellt höga priser. Det beror på högre priser i resten av Europa, i kombination med bättre exportmöjligheter. Främst då via sydnorge.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Det där är en vandringssägen som går runt nu i stugorna, sprids av MP- och S-nissarna som inte kan erkänna energidebacklet som dom ställt till med, sossarna var totalt förblindade av sitt maktbegär och då behövde stödet av MP som krävde nerläggning av kärnkraft som motprestation.

Ja, vår export är större nu, helt rätt :)
MEN problemet är att exporten, och vårat elöverskott, endast uppkommer när det blåser mycket, då går vindkraften på högtryck. Men när det inte blåser och efterfrågan fortfarande är hög, då uppstår dom extremt höga priserna pga bristen på planerbar energi som kärnkraft. Så vår höga export är totalt ointressant när vi inte har kapacitet när vädret inte är på vår sida.
Stämmer inte. Vem ska ta emot vår ström när det blåser. Både Danmark och Tyskland har mer vindkraft än Sverige och har då inte behov. Att elöverskott ENDAST uppkommer när det blåser mycket skulle innebära import när det inte blåser men nåt sånt mönster finns inte. Visa siffror/statistik/grafer som stödjer ditt påstående
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Stämmer inte. Vem ska ta emot vår ström när det blåser. Både Danmark och Tyskland har mer vindkraft än Sverige och har då inte behov. Att elöverskott ENDAST uppkommer när det blåser mycket skulle innebära import när det inte blåser men nåt sånt mönster finns inte. Visa siffror/statistik/grafer som stödjer ditt påstående
Varifrån har du fått att Danmark producera mer vindkraft än Sverige?? Sverige producerar ca 30-50% mer vindkraftel än Danmark

Ps momentant
Sverige 3557 MW
Danmark 2451 MW
 
E elmont skrev:
Varifrån har du fått att Danmark producera mer vindkraft än Sverige?? Sverige producerar ca 30-50% mer vindkraftel än Danmark

Ps momentant
Sverige 3557 MW
Danmark 2451 MW
Räkna bort vindkraft i SE1+2 (som ej exporteras) så blir siffran annorlunda. Danmark är det land i världen med högst andel vindkraftsproducerad el. (Upp mot 50%) Då kan vem som helst lista ut att de är självförsörjande när det blåser och inte har behov för svensk export.
 
Z Zodde skrev:
Räkna bort vindkraft i SE1+2 (som ej exporteras) så blir siffran annorlunda. Danmark är det land i världen med högst andel vindkraftsproducerad el. (Upp mot 50%) Då kan vem som helst lista ut att de är självförsörjande när det blåser och inte har behov för svensk export.
Nu kommer du med osanningar igen.
"Danmark exporterar cirka 15 TWh per år men importerar drygt 20 TWh vilket betyder att man har ett underskott om cirka 5 TWh per år. Den största andelen, 8TWh, importerar man från Norge. Sverige är nummer två och står för 7 TWh av importen, medan Tyskland landar på 4 TWh."
När de exporterar så blåser det och då är sannolikt elpriset i Sverige lågt.
Importen blir då när det blåser mindre och det är stora mängder som behövs som då även ger höga elpriser i SE3, SE4.
https://www.tn.se/naringsliv/21322/...xtra-hart-mot-danmark-sverige-kan-sta-pa-tur/
 
P paralun skrev:
Nu kommer du med osanningar igen.
"Danmark exporterar cirka 15 TWh per år men importerar drygt 20 TWh vilket betyder att man har ett underskott om cirka 5 TWh per år. Den största andelen, 8TWh, importerar man från Norge. Sverige är nummer två och står för 7 TWh av importen, medan Tyskland landar på 4 TWh."
När de exporterar så blåser det och då är sannolikt elpriset i Sverige lågt.
Importen blir då när det blåser mindre och det är stora mängder som behövs som då även ger höga elpriser i SE3, SE4.
[länk]
Det du skriver styrker snarare mina påståenden!!
Danmarks export är vindkraftsproducerad
Men deras import är INTE Svensk vindkraftsproducerad el. säger väl sig självt imho


Det var detta felaktiga påståendet jag argumenterar mot
«MEN problemet är att exporten, och vårat elöverskott, endast uppkommer när det blåser mycket»
 
Redigerat:
O olleed skrev:
Visst, jag har själv klagat ett antal gånger hos elbolag som antingen inte kan räkna eller som fakturerar enligt principen går det så går det. Jag brukar få rätt!
Nu har jag upptäckt ett problem på senare tid Det är nästan omöjligt att hitta avtal med pris som är spotpriset plus ett fast påslag. Istället baseras priset på spotpriset och innehåller rörliga påslag. Bolagen kallar det också för el till inköpspris. Ofta redovisas detta i fakturan bara som deras rörliga pris som då är spotpriset plus ett rörligt påslag som ska täcka deras kostnader. Problemet kan dock vara att om man skulle vilja ha ett fast påslag så känner elbolagen att dom måste gardera sig för allehanda katastrofer och lägger på ett jättestort fast påslag.
Jag fick en detaljerade specifikation på senaste månadsfakturan. Där angav elbolaget omkostnader för inköp av el 3,53 öre, balansavgifter 3,09 öre, rabatt -6,18 öre, elcertifikat 0,05 öre och bra miljöval 6,06 öre eller totalt 7,36 öre vilket var 1,61 öre mer i påslag än vad som angavs när jag tecknade avtalet. Problemet är dock att dessa rörliga påslag kan bli i stort sett vad som helst. Månaden innan kostade bra miljöval 12 öre och balanskraften 35 öre. Det enda uppenbart ohederliga jag kan se i detta är avgiften för bra miljöval som explicit angavs till 0 då jag tecknade avtalet.
Jag har bestämt mig för att avvakta. Priset känns ändå som ganska OK. Det är ett avtal med timdebitering så det finns inget volympåslag. Jag tror att man får räkna med betala Nordpools priser plus storleksordningen 10 öre i påslag i dagens läge. Det är inte som för några år sedan då man kunde få lite rabatt på Nordpools priser eller som när EON försökte konkurrera ut de mindre elhandelsbolagen genom att erbjuda 30% rabatt på Nordpools priser.
Hej
Håller helt med dig i din analys. Det låter som att du också har greenely. Riktigt bluffbolag. De har ju fått så mycket kritik så i december var fakturan rimlig men i november var det katastrof. Jag fick 25 öre + moms balanspåslag samt 12 öre + moms miljöpåslag. Miljöpåslag stod det uttryckligen att det inte skulle vara något när jag tecknade och balanspåslaget kan de inte förklara. Vissa har fått 12 öre andra 25 öre. De verkar bara vältra över sina omkostnader på kunderna helt godtyckligt. Jag har bestridit fakturan men får ingen respons av dem.
 
  • Wow
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Eriksgatan
F Fopes skrev:
Hej
Håller helt med dig i din analys. Det låter som att du också har greenely. Riktigt bluffbolag. De har ju fått så mycket kritik så i december var fakturan rimlig men i november var det katastrof. Jag fick 25 öre + moms balanspåslag samt 12 öre + moms miljöpåslag. Miljöpåslag stod det uttryckligen att det inte skulle vara något när jag tecknade och balanspåslaget kan de inte förklara. Vissa har fått 12 öre andra 25 öre. De verkar bara vältra över sina omkostnader på kunderna helt godtyckligt. Jag har bestridit fakturan men får ingen respons av dem.
Jag tror att Greenely har fel (igen) i sina system, så meddela dem och avvakta med att betala. Har själv haft dem i 20 månader och enbart betalat de avgifter som överenskommits om tidigare. Plötsligt nu för december månad så dyker det upp en massa tramstillägg för ytterligare 600 kr. Utöver det de aviserat om att fakturan skulle landa på enligt appen. Tidigare har detta stämt på kronan. Men inte första gången Greenely snurrar till det tyvärr, kan jag säga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.