B BSOD skrev:
Sök igen...
[länk]
[bild]
Det är möjligt, men de kommer inte upp för timpris eller rörliga avtal som jag var ute efter.
 
Z Zodde skrev:
Är nog en liten minoritet som har effektvakt. Problemet är om du är flera i familjen och frun slår på ugnen och kör torktumlaren när du slår på bastun Sen finns det väl inget egenvärde att skapa flera effekttoppar bara för du en gång toppat över 10kWh?
Ja absolut, få har effektvakt. Och en förkrossande majoritet har samma uttagen effekt månad efter månad, eller åtminstone inom ett snävt intervall samma, förutom om man har elvärme. Då har man såklart högre på vintern.

Jo, det kan finnas ett egenvärde i att "skapa effekttoppar", och det är elbilsladdning. Laddning med hög effekt gör att det går åt mindre el för en laddning, speciellt på vintern då det kan göra väldigt stor skillnad, och man kan passa på att ladda bara de timmar när elen är billig, så dubbel besparing.
 
martin43 martin43 skrev:
Ja absolut, få har effektvakt. Och en förkrossande majoritet har samma uttagen effekt månad efter månad, eller åtminstone inom ett snävt intervall samma, förutom om man har elvärme. Då har man såklart högre på vintern.

Jo, det kan finnas ett egenvärde i att "skapa effekttoppar", och det är elbilsladdning. Laddning med hög effekt gör att det går åt mindre el för en laddning, speciellt på vintern då det kan göra väldigt stor skillnad, och man kan passa på att ladda bara de timmar när elen är billig, så dubbel besparing.
Du har uppenbarligen missförstått. Varför skulle det gå åt mindre el för att ladda en elbil om du samtidigt har ugnen och bastun på?!!??
 
Z Zodde skrev:
Du har uppenbarligen missförstått. Varför skulle det gå åt mindre el för att ladda en elbil om du samtidigt har ugnen och bastun på?!!??
Det har jag inte påstått.

Däremot går det åt mer energi att ladda en elbil väldigt sakta jämfört med att köra på 11 kW.

Om styrsystem, kylsystem, pumpar samt förluster i omvandlingen tar 500W och du laddar med enfas 6A hamnar bara 60% av energin i batteriet.
Om du istället laddar med 11 kW hamnar 95% i batteriet (snarare 90%, omvandlingsförlusterna ökar lite).
Det går alltså åt 50% (!!) mer el att ladda sakta.
Eftersom det tar så lång tid också hinner man inte bli färdig under de timmarna när elen är billig.
Är det dessutom kallt så att batteriet måste värmas, ja då laddas ingenting alls i början och då och då kommer laddningen stanna för att värma batteriet igen. Då går det inte åt 50% mer utan mkt mer än så. Bilen kan stå en hel natt o dra 1,2 kW utan att ha laddat ett skit.

1,2 kW är givetvis extremt exempel. Men samma gäller vid 2,2 3,6 eller 4,2kW, bara att det blir mindre och mindre dåligt ju närmare 11 kW man kommer.[/QUOTE]
 
Redigerat:
Väntar med spänning på återkoppling från TS på hur det gått. Annars känns denna trådens 800 inlägg irrelevanta:)
 
  • Gilla
rockin_john och 1 till
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
Väntar med spänning på återkoppling från TS på hur det gått. Annars känns denna trådens 800 inlägg irrelevanta:)
Läs tråden en gång till så ser du hur det har gått...
 
Viktor.J Viktor.J skrev:
Väntar med spänning på återkoppling från TS på hur det gått. Annars känns denna trådens 800 inlägg irrelevanta:)
Tror han skrev att han la ner det. Men d blev så fruktansvärt många sidospår i tråden så man har svårt att hitta "tråden" i originalämnet:)
Mvh
Veronica
 
  • Gilla
rockin_john
  • Laddar…
Inlägg 369:

T Thomas_Blekinge skrev:
Så jag får väl betala. Ändå tycker jag det är vilseledande att kalla det för "rörligt spotpris" på fakturan.
Tack för alla glada tillrop.
 
useless useless skrev:
Läs tråden en gång till så ser du hur det har gått...
800 inlägg ? :) Omöjligt
 
Skärmdump av diskussionsforum med markerad flik "Trådskaparens och dina inlägg".


Så behöver du bara läsa 10-15 inlägg...
 
  • Gilla
rockin_john och 3 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
[bild]


Så behöver du bara läsa 10-15 inlägg...
Då har jag lärt mig något nytt idag :) Tack !
 
useless useless skrev:
[bild]


Så behöver du bara läsa 10-15 inlägg...
vilken bra finess som jag var helt ovetande om!

men det ser tyvärr inte likadant ut hos mig...

Skärmbild av ett forum där filter-knappen i en diskussionstråd är markerad och endast ett alternativ visas.

när jag klickar på "filter-knappen" får jag bara upp ett alternativt val i listan :(

har jag missat något? eller ska jag ta det i feedback-tråden?
 
  • Gilla
Kristian Ask och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Välkommen till forumet. Om du tagit dig tid och iallafall läst första sidan i tråden så hade du sett att volymviktningen som anledning redan är utrett och klart. (y)





Det finns inte data där för varje elbolags inköpsprofil. Enda sättet att syna siffrorna är att få elbolaget att lämna ut information om hur måna kWh dom har köpt in varje timme under månaden.
Det kan säkert skilja sig åt hur olika elbolag räknar.
Mitt elbolag skriver att man använder timpriset från Nordpool och timvolymer från Svenska kraftnät för viktningen. Jag har prövat att göra viktningen både med volymer från Svenska kraftnät och från Nordpool. Resultaten skiljer sig marginellt åt och förklarar ungefär 2/3 av skillnaden mellan fakturerat pris och spotpris. En månad som december med höga fluktuerande priser blir skillnaden stor. Tidigare när skillnaden rört sig om bråkdelar av ören har jag inte brytt mig om hur dom gör volymviktningen. Nu tänker jag nog gå över till något bolag som utgår från spotpriset så man slipper det här problemet. Sedan tycker jag att de 5 senaste elbolagen jag haft (som haft låga priser) verkar ha satt i system att felfakturera (fel rabatter, fel påslag och fel spotpriset). Det har i alla fall löst sig efter lite mailväxling. Men det är ju lättare då om man kan hänvisa till ett spotpris som finns på nätet.Frågan är vad felfaktureringen beror på. Är det bara allmän inkompetens eller handlar det om principen går det så går det.
Mvh Olle E
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
harka harka skrev:
vilken bra finess som jag var helt ovetande om!

men det ser tyvärr inte likadant ut hos mig...

[bild]

när jag klickar på "filter-knappen" får jag bara upp ett alternativt val i listan :(

har jag missat något? eller ska jag ta det i feedback-tråden?
Tror du måste betala för den featuren.
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Tror du måste betala för den featuren.
aha – tack!

jahaja, det kostar 39:- i månaden för att få kunna filtrera på det viset... då får forumet leva med att jag kanske upprepar det jag redan skrivit i samma tråd ;)
 
  • Haha
BSOD och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.