178 678 läst · 888 svar
179k läst
888 svar
Nu har jag bestridit elfakturan - så kan du också göra
Men de nya "smarta" elmätarna kan dock nätägaren stänga av strömmen på distans. En del har haft den funktionen länge. Men det går ju så klart att koppla förbi mätarennino skrev:
Nej, detta, och det jag frågade om i telefon då, är faktiskt "hela" avtalet.. Lite luddigt alltså, minst sagt, och därav oxå att jag frågade "live" så att säga. Är man skeptiskt lagd så kan man utan tvekan kommentera detta med att"det är meningen att det skall vara fri tolkning av detta så att "störst" alltid kan vränga till det till sin fördel och kunden lätt kan idiotförklaras..men,nu har jag inte gjort ngn vendetta av det här utan bara fråågat bolagen och bett om en vettig förklaring till detta och en återbetalning av mina få hundralappar ifall det nu defacto äär galet. Därför är jag såkkart nyfiken på vad slags svar TS får, trots att det inte framgår riktigt hur hans avtal ser ut.. "rörligt pris" säger ju inte jättemycket i sig, ofta har dom ju diverse påslag, årsavgifter och certifikat som man i många fall inte ens nämner om inte kunden frågar specifikt.. Så det har jag gjort till vana att göra de åtminstone senaste 10 åren.. Och försökt bedöma om dessa bolag är seriösa eller ej. Säker är man ju aldrig men man får göra så gott man kan i dessa tider. Överallt och alltid. Att jag själv gjorde ett klantigt val i augusti och inte förutsåg den förestående haussen på elmarknaden är ju bara mitt eget fel, även om anledningen till den bör lastas dem som vägrar att använda riktade skatter till det de var avsedda.. Men den diskussionen är alldeles för långrandig, och dessutom meningslös, att dra igång.R RoAd skrev:
Hör du inte själv hur dumt det låter?A Arwin skrev:
Det finns alltså inget lagstadgat Elpris, det kan kosta hur mycket som helst helt enkelt.
Det är som att tanka full tank, och sen gå in och kasta fram 500 spänn och säga "mer får ni inte"...
det finns faktiskt ett maxtak på 3000 euro/MWh men jag håller med dig om din poäng.B Borgen2021 skrev:
Näe!?V vik_tor skrev:I verkligheten så fick SvK intäkt på 1.1 miljarder för första veckan 2022 på mellanskillnaden mellan elområden.
Producenter i SE1/SE2 tjänar inte en enda krona extra på att priset är högt i SE3/SE4 även om dess kunder befinner sig där. All vinst går till SvK då dom äger stamnätet och "köper in" för 30öre/kWh i SE2 och "säljer" för 150öre/kWh i SE3.
Det är ganska fult då SvK är statligt ägt och har monopol på stamnätet. Läs på om det genom att söka på kapacitetsavgifter/flaskhalsavgifter
[länk]
Svenska kraftnät bedriver ingen elhandel, de tar bara betalt för transporten av energin i form av effekt och energiavgift, där energiavgiften inkluderar kostnad för att kompensera förlorad el. Se prislista.
https://www.svk.se/aktorsportalen/s...e som inte sker inom,under ett och samma dygn.
Det är inte handel. Det är en avgift. Läs flaskhalsavgifter/kapacitetsavgifter.martin43 skrev:
SvK kan även bedriva handel, genom motköp/mothandel. Men gör det i dagsläget enbart för att stabilisera nätet. Intäkterna från flaskhalsavgifterna får SvK enligt EU-direktiv använda till att upphandla produktionskapacitet för att minska flaskhalsarna och därmed sänka priset i SE3 och SE4. Men SvK väljer att ej göra detta utan samlar pengarna på hög (Ca 30 mijarder totalt för 2020+2021). Vilket drabbar alla elkunder som istället får se rusande elpriser i SE3 och SE4.
Redigerat:
Vilket bolag köper du el ifrån?T Thomas_Blekinge skrev:Nu ringde mannen från elbolaget och försökte förklara det. Jag uppskattar att han ringde men det var utomordentligt svårt att begripa och jag gjorde det nog inte riktigt heller. Dom förlorade tydligen mycket pengar på fastpriskunder (så är det med gambling). Han lovade att skicka avtalstexten.
Jag förstår att dom vill ha påslag men på fakturan står klart och tydligt spotpris och mig veterligen finns abara ett spotpris för SE4.
T Thomas_Blekinge skrev:]Nu kom den fruktade elfakturan för december. Inte så illa som befarat men illa nog. Det är ett rörligt avtal baserat på spotpriset och jag tror att dom har antagit fel spotpris. Elbolaget har antagit 2.068 kr/kWh medan Nordpool hade ett pris på 1.874 kr/kWh för dec 2021 i SE4. Jag skrev såhär:
Hej,
er faktura xxxxxxxxx bestrides härmed.
Anledningen är det felaktiga antagna rörliga spotpriset på 2,068 kr/kWh exkl. moms.
Det rätta priset för SE4 december 2021 var 1,874 kr/kWh exkl. moms enligt Nordpool.
Vänligen rätta till fakturan.
Detta skriver jag textat på fakturan och skickar den tillbaka per post. Så slipper jag vänta i telefonkön och har gjort detta rättsligt som det [/QUOTE
]
Utan att veta alla detaljer i ditt fall kan jag med största säkerhet säga att du har fel. När det kommer till rörligt elpris finns det två varianter
- Rörligt elpris : baseras på ett snittpriset av dagspriset på Nordpool utslaget över hela månaden samt elcertifikat och volymbaserat påslag. Plus eventuell månads/årsavgifti
- Timbaserat rörligt elpris: Du betalar timpriset på Nordpool samt elcert och volympåslag. Plus eventuell årsavgift/månadsavgift
När det kommer till tvistemål om fakturor och avtal så kommer elbolaget att driva detta mot dig genom sedvanlig kravprocess. Tror du verkligen att de inte har koll på vilket pris de debiterar sina kunder? Vi säger att du har rätt, då kan de vara tvungna att korrigera och rätta avtalen åt alla sina kunder som har ett rörligt elavtal hos dem. En sådan typ av risk har de för länge sedan sett över med jurister som gått igenom deras avtalsvillkor.
Gör dig själv en tjänst och betala fakturan.
Redigerat:
Tror inte skattebetalarna vill pröjsa för att folk ska dra allehanda knasiga frågor till rätten.M morris_tms skrev:
Och man har ju stöd av konsumenttjänstlagen och konsumentköplagen. Det är den som begär pengar som måste bevisa att du är skyldig dem. Sitt på pengarna om du får felaktiga fakturor.