178 967 läst · 888 svar
179k läst
888 svar
Nu har jag bestridit elfakturan - så kan du också göra
Allvetare
· Ängelsberg
· 101 inlägg
Visst, är du en sån kul kille att du skulle kunna betecknas som rättshaverist så förstår jag att du själv tycker det var bra gjort. Hoppas inte fler följer ditt exempel, för då ökar kostnaderna och de kommer förr eller senare hamna på oss kunder.
Att ha rörligt elpris innebär inte att du betalar det genomsnittliga priset som varit på Nordpool. Ditt elhandelsbolag köper in den el deras kunder förbrukar, när deras kunder - däribland du - förbrukar el och detta blir sedan grunden för ditt rörliga elpris. Har ni kunder i detta bolag gjort av med mest el när elen var som dyrast kommer ert pris vara högre än Nordpools. Har ni istället förbrukar mer när priser varit lägre än snitt blir det också lägre för er. Ni - du och dina kollektiva vänner i detta elhandelsbolag - verkar inte varit så duktiga på att förbruka när det varit lite billigare
Att ha rörligt elpris innebär inte att du betalar det genomsnittliga priset som varit på Nordpool. Ditt elhandelsbolag köper in den el deras kunder förbrukar, när deras kunder - däribland du - förbrukar el och detta blir sedan grunden för ditt rörliga elpris. Har ni kunder i detta bolag gjort av med mest el när elen var som dyrast kommer ert pris vara högre än Nordpools. Har ni istället förbrukar mer när priser varit lägre än snitt blir det också lägre för er. Ni - du och dina kollektiva vänner i detta elhandelsbolag - verkar inte varit så duktiga på att förbruka när det varit lite billigare
Det senaste har jag här, dock är det dåligt specificerat och jag frågade specifikt om spotpriset när jag talade med kundtjänstemannen då undrade hur dom kunde rabattera det priset. Dom ville såklart vinna över mig som kund och räknar kallt med att få behålla mig efter avtalets utgång och tjäna pengar på mig då istället. Dom köper s.a.s mig till en kostnad av 1,2öre/kwh under 1 år och chansar på att jag blir kvar antar jag. Det tidigare avtalet med den andra leverantören finns ej att finna på mina sidor hos dem märkligt nog så jag får kolla om jag hittar min utskrift någonstans om jag har den kvar..R RoAd skrev:Är du helt säker på att ditt pris ska vara samma som nordpools medelpris? Hittills i tråden har vi sett en enda person som faktiskt har det, och det tillhör undantagen för elbolaget förlorar med all sannolikhet pengar på ett sådant avtal.
Det normala för ett rörligt avtal är att ditt pris blir inköpspriset elbolaget har haft under månaden vilket nästan uteslutande är högre. Jag gissar att det är vad du har eftersom du skriver att priset är "för högt" och varierar mellan månaderna.
Kan du posta ditt avtal så kan vi avgöra det?
elleverantören väljer troligen att stänga av din el innan de skulle gå till kronofogden, du kommer troligen bara öka dina kostnader med inkassoavgifter om du vägrar betala något som är korrekt enligt det avtal du har.T Thomas_Blekinge skrev:Nu kom den fruktade elfakturan för december. Inte så illa som befarat men illa nog. Det är ett rörligt avtal baserat på spotpriset och jag tror att dom har antagit fel spotpris. Elbolaget har antagit 2.068 kr/kWh medan Nordpool hade ett pris på 1.874 kr/kWh för dec 2021 i SE4. Jag skrev såhär:
Hej,
er faktura xxxxxxxxx bestrides härmed.
Anledningen är det felaktiga antagna rörliga spotpriset på 2,068 kr/kWh exkl. moms.
Det rätta priset för SE4 december 2021 var 1,874 kr/kWh exkl. moms enligt Nordpool.
Vänligen rätta till fakturan.
Detta skriver jag textat på fakturan och skickar den tillbaka per post. Så slipper jag vänta i telefonkön och har gjort detta rättsligt som det ska.
Elbolaget har nu flera val:
1. Rätta till faktura. Bäst för dom.
2. Skriva påminnelse och hot om inkasso. Då upprepar jag bara att jag bestrider. Är jag riktigt snäll kan jag betala den del av pengar som jag anser är berättigat.
3. Lämna in till inkasso. Då bestrider jag på samma sätt till inkassot. Inkassot provar aldrig om en faktura är berättigad eller inte. Inkassobolaget är bara en brevbärare och använder det skräckinjagande ordet INKASSO.
4. I detta skede kan elbolaget väljer att lämnar in det till kronofogden. Det kostar avgifter för elbolaget. Kronofogden är också bara en brevbärare och använder det skräckinjagande ordet Kronofogde. Jag fortsätter att bestrider fakturan.
5. Elbolaget kan nu välja att stämma mig. Om fallet tas upp prövas fakturan nu för första gången i sak.
Om det går så långt som till 5. och jag får en dom emot mig kan det bli dyrt för mig. Men det går aldrig så långt för ett belopp på 500 spänn.
Lycka till!
Stänga av och stänga av det dom gör är att skruva ur säkringarna vid inkommande och sätter i nån typ av lås istället för huvarna, dom är väldigt enkla att ta bort och skruva i nya säkringar.
En bekant råkade ut för det en vinter och skruvade helt sonika tillbaka dom så det inte skulle bli kallt
En bekant råkade ut för det en vinter och skruvade helt sonika tillbaka dom så det inte skulle bli kallt
tror du inte går att uppnå utan att bete sig som en rättshaverist mot elbolaget?T Thomas_Blekinge skrev:
Jag tror du kommer betala påmminelse avgift, därefter inkasso, om du inte betalar hamnar till kronofogden garanteratT Thomas_Blekinge skrev:Nu kom den fruktade elfakturan för december. Inte så illa som befarat men illa nog. Det är ett rörligt avtal baserat på spotpriset och jag tror att dom har antagit fel spotpris. Elbolaget har antagit 2.068 kr/kWh medan Nordpool hade ett pris på 1.874 kr/kWh för dec 2021 i SE4. Jag skrev såhär:
Hej,
Anledningen är det felaktiga antagna rörliga spotpriset på 2,068 kr/kWh exkl. moms.
Det rätta priset för SE4 december 2021 var 1,874 kr/kWh exkl. moms enligt Nordpool.
Detta skriver jag textat på fakturan och skickar den tillbaka per post. Så slipper jag vänta i telefonkön och har gjort detta rättsligt som det ska.
2. Skriva påminnelse och hot om inkasso. Då upprepar jag bara att jag bestrider. Är jag riktigt snäll kan jag betala den del av pengar som jag anser är berättigat.
3. Lämna in till inkasso. Då bestrider jag på samma sätt till inkassot. Inkassot provar aldrig om en faktura är berättigad eller inte. Inkassobolaget är bara en brevbärare och använder det skräckinjagande ordet INKASSO.
4. I detta skede kan elbolaget väljer att lämnar in det till kronofogden. Det kostar avgifter för elbolaget. Kronofogden är också bara en brevbärare och använder det skräckinjagande ordet Kronofogde. Jag fortsätter att bestrider fakturan.
5. Elbolaget kan nu välja att stämma mig. Om fallet tas upp prövas fakturan nu för första gången i sak.
Om det går så långt som till 5. och jag får en dom emot mig kan det bli dyrt för mig. Men det går aldrig så långt för ett belopp på 500 spänn.
Lycka till!
Om det är något av de större bolagen du har att göra med så skickar de troligen en styck påminnelse, och därefter går fordran direkt till kronofogden. Är de riktigt elaka hoppar de över fogden och stämmer dig direkt i domstol.
De struntar med stor sannolikhet om beloppet det handlar om är 100 kr, 1 000 kr eller 10 000 kr.
Sedan är valet ditt om du anser att du har på tillräckligt på fötterna och resurserna att ta en juridisk strid eller inte.
De struntar med stor sannolikhet om beloppet det handlar om är 100 kr, 1 000 kr eller 10 000 kr.
Sedan är valet ditt om du anser att du har på tillräckligt på fötterna och resurserna att ta en juridisk strid eller inte.
Invänder eg bara mot det här med att deponera hos Länsstyrelsen. Det är i några specifika fall man kan göra det, absolut, men det här är vad jag förstår inte ett av dom.Simonstina skrev:
https://www.lansstyrelsen.se/stockholm/bo-och-leva/om-pengar/deponera-pengar.html
Jag har också timpris. En fråga som förbryllar mig är att jag betal för två månader åt gången. Då redovisar dom båda månaderna med samba el-pris. Exempelvis nov och dec fick jag 143öre/kWh på båda. Har du samma redovisning?Viktor.J skrev:
Jag tror att så fort TS har skickat in sin bestridan så kommer kronofogden kontaktas, och efter 10 dagar kommer det en person som vill göra inventering på allt han äger. Ge det 10 dagar till så ligger allt ute på exekutiv auktion.C cpalm skrev:
Det är alldeles för riskabelt att bestrida.
Själv betalar jag alltid in fakturor samma dag dom anländer så att jag slipper känna rädsla för att avsändaren kanske inte hinner se att min betalning har kommit in och jag får betalningsanmärkning för resten av livet så att banken återkallar lånet till villan och min familj blir hemlös.
Har haft tur än så länge. Har inte heller drabbats av så många bluff-fakturor ännu. Kanske 15 st totalt. Jag brukar försöka ringa numret som står på dom men om jag inte kommer fram så betalar jag för säkerhets skull.
Det jobbigaste är alla telefonförsäljare. Jag har så svårt att säga nej. Men där har jag iallafall fått tag på några av dom efter några dagar och nyttjat ångerrätt. Men om jag inte får bekräftelse på att jag ångrat så brukar jag betala tills dess att jag fått bekräftelse. Brukar behöva ringa och påminna några gånger.
Jag vet en person som bestred något och det gick till tingsrätten. Han förlorade och behövde betala 1500kr. Förstår inte varför man bestrider något för 15.000 när det finns en risk att behöva betala 1500.
Kan rekommendera andra att göra som jag. Livet är redan tillräckligt fullt av risker så varför inte bara betala?
(sarkasm)
Nä det går inte så fort.V vik_tor skrev:Jag tror att så fort TS har skickat in sin bestridan så kommer kronofogden kontaktas, och efter 10 dagar kommer det en person som vill göra inventering på allt han äger. Ge det 10 dagar till så ligger allt ute på exekutiv auktion.
Själv betalar jag alltid in fakturor samma dag dom anländer så att jag slipper känna rädsla för att avsändaren kanske inte hinner se att min betalning har kommit in och jag får betalningsanmärkning för resten av livet så att banken återkallar lånet till villan och min familj blir hemlös.
Har haft tur än så länge. Har inte heller drabbats av så många bluff-fakturor ännu. Kanske 15 st totalt. Jag brukar försöka ringa numret som står på dom men om jag inte kommer fram så betalar jag för säkerhets skull.
Det jobbigaste är alla telefonförsäljare. Jag har så svårt att säga nej. Men där har jag iallafall fått tag på några av dom efter några dagar och nyttjat ångerrätt. Men om jag inte får bekräftelse på att jag ångrat så brukar jag betala tills dess att jag fått bekräftelse. Brukar behöva ringa och påminna några gånger.
Jag vet en person som bestred något och det gick till tingsrätten. Han förlorade och behövde betala 1500kr. Förstår inte varför man bestrider något för 15.000 när det finns en risk att behöva betala 1500.
Kan rekommendera andra att göra som jag. Livet är redan tillräckligt fullt av risker så varför inte bara betala?
Du har 8 dagar på dig att inkomma med synpunkter.
Och det är väl ett antal förelägganden innan utmätning sker...
du får ingen bestående betalningsanmärkning bara för att du är någon dag sen med en faktura. Det händer normalt ingenting om du är enstaka dagar sen och i värsta fall får du en påminnelseavgift. Betala när fakturan ska betalas istället.V vik_tor skrev:Jag tror att så fort TS har skickat in sin bestridan så kommer kronofogden kontaktas, och efter 10 dagar kommer det en person som vill göra inventering på allt han äger. Ge det 10 dagar till så ligger allt ute på exekutiv auktion.
Lite haveristiskt.T Thomas_Blekinge skrev:Nu kom den fruktade elfakturan för december. Inte så illa som befarat men illa nog. Det är ett rörligt avtal baserat på spotpriset och jag tror att dom har antagit fel spotpris. Elbolaget har antagit 2.068 kr/kWh medan Nordpool hade ett pris på 1.874 kr/kWh för dec 2021 i SE4. Jag skrev såhär:
Hej,
Lycka till!
Sa inte så mycket, "förra månadens medelpris" kan ju vara vad som helst. Du måste ha ett mer specificerat avtal.V Veronica. W skrev:Det senaste har jag här, dock är det dåligt specificerat och jag frågade specifikt om spotpriset när jag talade med kundtjänstemannen då undrade hur dom kunde rabattera det priset. Dom ville såklart vinna över mig som kund och räknar kallt med att få behålla mig efter avtalets utgång och tjäna pengar på mig då istället. Dom köper s.a.s mig till en kostnad av 1,2öre/kwh under 1 år och chansar på att jag blir kvar antar jag. Det tidigare avtalet med den andra leverantören finns ej att finna på mina sidor hos dem märkligt nog så jag får kolla om jag hittar min utskrift någonstans om jag har den kvar..