178 967 läst · 888 svar
179k läst
888 svar
Nu har jag bestridit elfakturan - så kan du också göra
Va, du skojar?V vik_tor skrev:
Menar du alltså att det är Svk som på det sättet kapar åt sig hela kakan?
I genomsnitt passerar 7000MW från SE2 till SE3 (ca 7 reaktorer för en som vill få referens). I typfallet när priset är 30öre/kWh i SE2 och 150öre/kWh i SE3 så tar SvK mellanskillnaden om 120öre/kWh som inkomst/vinst. Det blir 1.4 miljarder/vecka som debiteras elkonsumenterna i SE2 och SE3.C cpalm skrev:
I verkligheten så fick SvK intäkt på 1.1 miljarder för första veckan 2022 på mellanskillnaden mellan elområden.
Producenter i SE1/SE2 tjänar inte en enda krona extra på att priset är högt i SE3/SE4 även om dess kunder befinner sig där. All vinst går till SvK då dom äger stamnätet och "köper in" för 30öre/kWh i SE2 och "säljer" för 150öre/kWh i SE3.
Det är ganska fult då SvK är statligt ägt och har monopol på stamnätet. Läs på om det genom att söka på kapacitetsavgifter/flaskhalsavgifter
https://second-opinion.se/intakterna-som-ingen-ager/
Redigerat:
Intressant tråd.M mojjen skrev:Menar du allvar. Detta är nog bland det dummaste jag läst. Du har för 2 år sedan tecknat rörligt. Avtalat nämner inget om takpris. Du hänvisar till en muntlig utfästelse från en säljare. Ponera att det finns en inspelning som leverantören dessutom skulle välja att lägga fram, så kommer den oavsett inte ha bärighet två år senare. Möjligen i direkt anslutning, dvs om du inom de intilliggande månaderna fått dessa priserna. Men det du begär är att du trots rörligt skall ha ett takpris i all oändlighet. Dvs att du pm 50 år fortfarande skall ha max 100öre. Detta är så orimligt att man kan utgå ifrån att utfästelsen även om den skulle vara påvisbar. Nej detta är ett skolexempel på en rättshaverist som kommer få betala dyrt. Just denna typ av fall kan leverantören lägga ner obegränsat med resurser, då om de skulle ge med sig skulle öppna pandornas ask. Min gissning är att du kommer få påminnelser med påminnelseavgifter och inkasso. Dessa kan du bestrida men kommer sannolikt i sista läget få betala jämte ränta. De kommer med största säkerhet lämna detta till KF, som dock kommer släppa frågan då du bestrider. Detta kommer till 100% då avgöras i TR, Dina chanser att vinna är obefintliga, risken för 6 siffriga kostnader torde sannolikt.
Majoriteteten tycker vi ska växa upp och acceptera vad som helst.
Elprisets regelverk är så komplicerat att ingen ( allra minst ansvariga politiker begriper det) utan upprättar ett återbetalnings regelverk som är förskolenivå. De i norra sverige får hela sin elfaktura återbetald samt lite till, om de eldar lite ved.
Ingen verkar heller bry sig om vad Google och övriga Serverhallar utan anställd personal betalar för sin el.(samt betalar bolagsskatten utomlands)
Mitt politiker förakt tilltar för varje uttalande som görs i nuvarande energidebatt vare sig det är drivmedel eller elenergi.
Vem betalar denna kapacitetsavgift för den el som är köpt till fast pris då?V vik_tor skrev:
Förenklat elhandelsbolaget.C cpalm skrev:
Om det finns en vindkraftsförening med vindkraftverk i SE2, som har andels-medlemmar i SE3, så blir det vindkraftsföreningen som åker på smällen. Många vindkraftverks-föreningar som går i konkurs nu som har andelsägare i SE3 med fastpris-avtal men där föreningen behöver betala 130öre:-/kWh till SvK när elen passerar gränsen mellan SE2 till sin medlem i SE3.
Njä. Inte om dom har lyckats säkra avtal med producenter i SE3 för kunder i SE3 alternativt säkrat via terminsmarknaden. Finns säkert fler verktyg. Oavsett så kommer SvK få "prisskillnad"-intäkten för den el som passerar elområdena.C cpalm skrev:
Det stämmer, för ungefär så skriver styrelsen i min vindförening. Kan säga att jag kommer sälja alla andelar så fort jag får.V vik_tor skrev:Förenklat elhandelsbolaget.
Om det finns en vindkraftsförening med vindkraftverk i SE2, som har andels-medlemmar i SE3, så blir det vindkraftsföreningen som åker på smällen. Många vindkraftverks-föreningar som går i konkurs nu som har andelsägare i SE3 med fastpris-avtal men där föreningen behöver betala 130öre:-/kWh till SvK när elen passerar gränsen mellan SE2 till sin medlem i SE3.
Nä. Lika mycket el skulle passerat SE2/SE3 gränsen eftersom vi har underskott i söder och överskott i norr.C cpalm skrev:
Om alla hade bundit så skulle väl snarare prisskillnaden ökat mellan områdena då utbudet av effekt på Nordpool minskar förutsatt att producenterna i SE3 är villiga att teckna fastpris-avtal med elhandelsbolagen?
För övrigt så är inte flaskhalsavgiften till SvK en intäkt som tillfaller staten. Den måste enligt EU-direktiv bokföras som en skuld till elkunderna. Den skall egentligen användas till att bygga ut stamnätet men vad jag har läst brukar den användas till att täcka upp för stamnätets värdeminskning rent bokföringsmässigt. Intäkten får även användas till att köpa upp produktionskapacitet i t.ex. SE3 så att prisskillnaden minskar mellan områdena och elkunderna får billigare el. Men det gör man inte i Sverige.
Jag vet inte vad SvK har tänkt göra med de ca 17 miljarder man snuvade invånare i SE3 och SE4 under 2021. Men att följa EU-direktiv och låta det komma elkonsumenterna till gagn verkar det inte bli.
Redigerat:
Hej Thomas!T Thomas_Blekinge skrev:Nu kom den fruktade elfakturan för december. Inte så illa som befarat men illa nog. Det är ett rörligt avtal baserat på spotpriset och jag tror att dom har antagit fel spotpris. Elbolaget har antagit 2.068 kr/kWh medan Nordpool hade ett pris på 1.874 kr/kWh för dec 2021 i SE4. Jag skrev såhär:
Hej,
er faktura xxxxxxxxx bestrides härmed.
Anledningen är det felaktiga antagna rörliga spotpriset på 2,068 kr/kWh exkl. moms.
Det rätta priset för SE4 december 2021 var 1,874 kr/kWh exkl. moms enligt Nordpool.
Vänligen rätta till fakturan.
Detta skriver jag textat på fakturan och skickar den tillbaka per post. Så slipper jag vänta i telefonkön och har gjort detta rättsligt som det ska.
Elbolaget har nu flera val:
1. Rätta till faktura. Bäst för dom.
2. Skriva påminnelse och hot om inkasso. Då upprepar jag bara att jag bestrider. Är jag riktigt snäll kan jag betala den del av pengar som jag anser är berättigat.
3. Lämna in till inkasso. Då bestrider jag på samma sätt till inkassot. Inkassot provar aldrig om en faktura är berättigad eller inte. Inkassobolaget är bara en brevbärare och använder det skräckinjagande ordet INKASSO.
4. I detta skede kan elbolaget väljer att lämnar in det till kronofogden. Det kostar avgifter för elbolaget. Kronofogden är också bara en brevbärare och använder det skräckinjagande ordet Kronofogde. Jag fortsätter att bestrider fakturan.
5. Elbolaget kan nu välja att stämma mig. Om fallet tas upp prövas fakturan nu för första gången i sak.
Om det går så långt som till 5. och jag får en dom emot mig kan det bli dyrt för mig. Men det går aldrig så långt för ett belopp på 500 spänn.
Lycka till!
Nu har jag gått igenom mina fakturor från 2 olika elbolag jag haft under perioden september-21 t.om december - 21 och ALLA fakturor är för högt debiterade på mellan 5-15öre/kwh..varierar varje månad. 5, 6,15,13 och 11öre ungefär, helt inkonsekvent, 2 olika i december för att jag bytte elleverantör då. Detta trots avtal om rörligt spotpris utan påslag hos båda elbolagen!
Visst kan dom säkert "gissa fel" men detta borde ju då korrigeras från månadctill månad och framgå av varje ny faktura.. Vilket inte gjorts såklart, och samtliga månader är förståss för högt "gissade".. Ingen avräkning på slutfakturan vid avslut heller.. Det bara rullar på med olika ospecificerade för höga debiteringar.
Något för Janne Josefsson att ta tag i kanske. Du har förmodligen inte fått ngt svar ifrån ditt elbolag än men hade varit intressant att få höra deras förklaring och vad som hände med din faktura sedan. Jag har precis nu skrivit till båda mina leverantörer och påpekat dessa felaktigheter och bett om återbetalning/kreditering. Inte mycket pengar men 550kr inkl moms har dom dragit mig på totalt för den perioden.. Och det blir ju mycket under alla år man haft/har rörligt pris när man troor att det är ett pris men det är konstant högre. Då kanske det inte längre finns något att tjäna på att sitta med hjärtat i halsgropen vid ett rörligt avtal kontra ett bundet.
Mvh
Veronica
Be gärna elhandelsbolaget redovisa hur dom har räknat. Så att du kan säkerställa att det faktiskt är fel och inte något räknefel.V Veronica. W skrev:Hej Thomas!
Nu har jag gått igenom mina fakturor från 2 olika elbolag jag haft under perioden september-21 t.om december - 21 och ALLA fakturor är för högt debiterade på mellan 5-15öre/kwh..varierar varje månad. 5, 6,15,13 och 11öre ungefär, helt inkonsekvent, 2 olika i december för att jag bytte elleverantör då. Detta trots avtal om rörligt spotpris utan påslag hos båda elbolagen!
Visst kan dom säkert "gissa fel" men detta borde ju då korrigeras från månadctill månad och framgå av varje ny faktura.. Vilket inte gjorts såklart, och samtliga månader är förståss för högt "gissade".. Ingen avräkning på slutfakturan vid avslut heller.. Det bara rullar på med olika ospecificerade för höga debiteringar.
Något för Janne Josefsson att ta tag i kanske. Du har förmodligen inte fått ngt svar ifrån ditt elbolag än men hade varit intressant att få höra deras förklaring och vad som hände med din faktura sedan. Jag har precis nu skrivit till båda mina leverantörer och påpekat dessa felaktigheter och bett om återbetalning/kreditering. Inte mycket pengar men 550kr inkl moms har dom dragit mig på totalt för den perioden.. Och det blir ju mycket under alla år man haft/har rörligt pris när man troor att det är ett pris men det är konstant högre. Då kanske det inte längre finns något att tjäna på att sitta med hjärtat i halsgropen vid ett rörligt avtal kontra ett bundet.
Mvh
Veronica
Jo jag jar självklart bett om en förklaring.
Är du helt säker på att ditt pris ska vara samma som nordpools medelpris? Hittills i tråden har vi sett en enda person som faktiskt har det, och det tillhör undantagen för elbolaget förlorar med all sannolikhet pengar på ett sådant avtal.V Veronica. W skrev:Hej Thomas!
Mvh
Veronica
Det normala för ett rörligt avtal är att ditt pris blir inköpspriset elbolaget har haft under månaden vilket nästan uteslutande är högre. Jag gissar att det är vad du har eftersom du skriver att priset är "för högt" och varierar mellan månaderna.
Kan du posta ditt avtal så kan vi avgöra det?
Ja, givetvis. Jag menar inte att prisskillnaden skulle suddas ut, men du antydde att elhandlaren inte behövde betala kapacitetsavgiften för el som handlats på terminsmarknaden.V vik_tor skrev: