71 463 läst · 206 svar
71k läst
206 svar
Nu häller jag snart betong i de frbskde golvbrunnarna!!
Allvetare
· Härifrån
· 781 inlägg
Var på ett ROT-jobb för några år sedan där en äldre dam försynt frågade rörmokaren hur det kunde komma sig att det blev stopp i avloppet ibland?
-"Jo, om man skiter en 4-tums skit i ett 3-tums rör, då blir det stopp!" blev svaret
-"Jo, om man skiter en 4-tums skit i ett 3-tums rör, då blir det stopp!" blev svaret
Vad jag förstår har du gjutjärnsrör fram till husgrunden och betongrör därifrån och fram till trekammarbrunnen ?
Betongrör från 50 talet har inga packningar mellan rören så rötter kan växa in i skarvarna. Med 90% säkerhet är detta felet.
Ibland kan kan rören även flisa sig och då kan skärvor ligga kvar i röret
Alternativt båda ovanstående i kombination.
Om problemen endast uppstår när det regnar kan det vara som någon tidigare nämnt att dagvattnet kopplats på avloppet. JO det är inte ovanligt att man gjorde så på den tiden,dock alltid på utgående avloppsledning EFTER trekammarbrunnen.
Du har i princip 2 möjligheter att fixa problemen.
1 Gräv upp hela skiten och lägg nytt.
2 Lokalisera var stoppet är genom att leja någon med inspektionskamera eller hyra en och göra det själv.
sedan gräva upp byta ut rör endast vid stoppet. Med största sannolikhet är felet utanför husgrunden.
Betongrör från 50 talet har inga packningar mellan rören så rötter kan växa in i skarvarna. Med 90% säkerhet är detta felet.
Ibland kan kan rören även flisa sig och då kan skärvor ligga kvar i röret
Alternativt båda ovanstående i kombination.
Om problemen endast uppstår när det regnar kan det vara som någon tidigare nämnt att dagvattnet kopplats på avloppet. JO det är inte ovanligt att man gjorde så på den tiden,dock alltid på utgående avloppsledning EFTER trekammarbrunnen.
Du har i princip 2 möjligheter att fixa problemen.
1 Gräv upp hela skiten och lägg nytt.
2 Lokalisera var stoppet är genom att leja någon med inspektionskamera eller hyra en och göra det själv.
sedan gräva upp byta ut rör endast vid stoppet. Med största sannolikhet är felet utanför husgrunden.
B Bästerortarn skrev:Alltså ..... jag lider med TS. Har själv likande problem med mitt avlopp från 50-talet nån gång. Det rinner på bra i avloppet från köket och det lilla duschutrymmet men brunnen i källaren som hör till muggarna är lynnigt som fan. Just nu rinner det undan bra men ibland blir det som tvärstopp och nån enstaka gång blir det lite bajsbassäng i källaren. Då får man plocka fram högtryckstvätten och rensslangen. Förutsätter att det måste åtgärdas ordentligt på sikt men än så länge funkar det.
Alltså även jag inte gillar det själv så fattar jag ändå att det kan anses praktiskt/smidigt etc. med bidé, spolhandtag och dylikt meeeen argument likt dessa får mig ändå att fundera lite. Ni som anför att entrén till pastejköket inte blir riktigt ren av traditionell papperstorkning, hade ni tänkt att använda ändalykten som operationsbord eller vad är egentligen problemet med att det inte är kliniskt rent just där?
Apropå ämnet hörde jag en gång en läkare nämna (på fråga doktorn tror jag) att överdriven tvätt av nämnda område riskerar att torka ut och lättare ge upphov till hudsprickor etc. varför rekommendationen var att inte överdriva tvagandet av the dark side.
Märkligt att det används av över 100 miljoner i Thailand då, där det är ett BIG NO NO att spola ner deras jävla skitkvalite till dasspapper. Det räcker att det kommer den minsta gnutta fukt på deras dasspapper så faller det isär. Ändå är det BIG NO NO att spola ner skiten i holken och det finns till 99% en papperskorg man Alltid skall dasspappret i... Just saying
Nog det bästa man kan göra , få bort de gamla rören. Dessutom borde detC claesborjesson skrev:
höja husets värde än om man har kvar de ingjutna gjutjärnsrören. Har sett
såna gjutjärnsrör liknande dina.
Vad spelar det för roll om det höjer husets värde? Det viktigaste är väl ändå att avloppet fungerar. När jag gjorde vid mitt avlopp från trekammarbrunn och i källaren kostade det mig max 2000kr för rör, böjar och några säckar betong. Mina timmar är ju ingen direkt kostnad. Jag hade inte en tanke på om det höjer husets värde eller inte.galento skrev:
Har Ni koll på luftningen, att avloppet är luftat på högpunkten upp till över tak?1939 skrev:Orkar inte läsa alla inlägg men jag ska sammanfatta våra problem i hus från 1939 och avlopp gjutjärn från 50-talet.
Då och då kom vattnet från kök upp ur källarens golvbrunn och tog med sig matrester som ris och ärtor. Aldrig bajs som tur var. Jag köpte en lång rensfjäder på Jula och den har betalat sig rikligt eftersom den hjälpt mig att rensa via golvbrunnen och öka vattenflödet i avloppet många gånger.
Efter ett par år i huset så slutade vi använda badrummet på ovanvåningen eftersom det var så gammalt. Istället monterade vi upp en billig duschkabin i källaren som släppte ut vattnet över golvbrunnen. Så gick ett par år till och aldrig någonsin svämmade golvbrunnen över.
I våras blev ett helt nytt badrum klart på ovanvåningen, med ny stam som ansluter i den gamla stammen precis där rören lämnar huset i källaren (Har hackat upp en meter golv).
Nu under julen så stod jag där nere och körde in den jävla rensfjädern igen - vi har ju slutat duscha i källaren nu när vi har en mässingsdusch och golvvärme tillgänglig.
Det är väl min lott i livet som familjefar att fortsätta duscha nere i bunkern medan tjejerna i familjen får njuta av lyxen. En vacker dag ska jag hyra en hilti och byta ut avloppet i hela golvet och då kanske jag hittar orsaken till fenomenet.
I Stockholms kommuns äldre villaområden är ofta dagvattenbrunnarna i gatan (och dagvattenrör från fastigheter) sammankopplade till avloppsrören, det finns alltså inga dagvattenledningar i gatan, på vissa gator.O Ohlson_ skrev:
Detta gäller de flesta kommuner i landet. Det åtgärdas bit för bit men det är dyrt och innebär för det mesta att man får gräva upp hela gatan med allt vad det innebär.E etxgmg skrev:
Inte bara gatan utan hela infrastrukturen hela vägen som behöver byggas om, Helt klart finns det stora nackdelar med detta som syndes tydligt för 2 sommrar sedan i stora delar av Tallkrogen och Sköndal med många översvämmade källare på grund av dagvatten fyllde avloppsrören.G-83 skrev:
Det här är kanske inte tillhör problemet som näms.
Vi hade stopp i vårt avlopp. Öppnade luckan i igolvet i pannrummet som går till avloppet. Det var bajs mm upp till kanten på luckan, uurrkkk.
VI tillkallade expertisen och...
Vi hade en pil på vår tomt som gått in i röret och täppt till, en rotmassa på ca 1 meter. De lyckades få bort den med maskinell hjälp och efter det åkte pilen bort och rotdödades. Varning för Pil !, rötterna söker sig till vatten.
Vi hade stopp i vårt avlopp. Öppnade luckan i igolvet i pannrummet som går till avloppet. Det var bajs mm upp till kanten på luckan, uurrkkk.
Vi hade en pil på vår tomt som gått in i röret och täppt till, en rotmassa på ca 1 meter. De lyckades få bort den med maskinell hjälp och efter det åkte pilen bort och rotdödades. Varning för Pil !, rötterna söker sig till vatten.
Det kvittar faktiskt vilket träd eller buskar du har alla tar sig in och täpper till.A Akkesdotter skrev:Det här är kanske inte tillhör problemet som näms.
Borde alla ha under diskbänkskåpet! Inget batteribyte på 10 år!
QUOTE="Ohlson_, post: 5078709, member: 171539"]Vi
köpte mig ett vattenlarm av den här typen som är placerat vid brunnen: https://www.meds.se/nexa-ls-153-10y...ABeEAQYCCABEgKaEvD_BwE&iospid=products-9036-A
Inte många kronor och visst, det är ”försent” om (när) det piper men då kan man åtminstone stänga av diskmaskin och vråla till resterande hushållsmedlemmar att de inte ska göra ett skit med vattnet innan man fått bukt med problemet..
Finns säkert bättre larm men det där var det de hade på närmaste byggvaruhus jag besökte…
Alltid något i väntan på mer hållbar lösning..[/QUOTE]
QUOTE="Ohlson_, post: 5078709, member: 171539"]Vi
har haft samma problem ett par gånger.. ena vändan hade det hunnit komma upp en hel jävla del göttit ur golvbrunnen.. Som tur var så är det bra fall på den men det var en klen tröst i sammanhanget.. den är tyvärr aktiv så kan inte plugga den då skvaller från värmepumpen är där.. fick ta dit spolbil och sen tog det väl ett år sen var det stopp igen.. köpte mig en rensslang till högtryckstvätten och har hållit efter sådär någon gång per år och det funkar. Nu är det relinig på gång resterande då vi har ett uterum rakt över rören så vi kan inte gräva o byta..O Ohlson_ skrev:Vi har haft samma problem ett par gånger.. ena vändan hade det hunnit komma upp en hel jävla del göttit ur golvbrunnen.. Som tur var så är det bra fall på den men det var en klen tröst i sammanhanget.. den är tyvärr aktiv så kan inte plugga den då skvaller från värmepumpen är där.. fick ta dit spolbil och sen tog det väl ett år sen var det stopp igen.. köpte mig en rensslang till högtryckstvätten och har hållit efter sådär någon gång per år och det funkar. Nu är det relinig på gång resterande då vi har ett uterum rakt över rören så vi kan inte gräva o byta..
köpte mig ett vattenlarm av den här typen som är placerat vid brunnen: [länk]
Inte många kronor och visst, det är ”försent” om (när) det piper men då kan man åtminstone stänga av diskmaskin och vråla till resterande hushållsmedlemmar att de inte ska göra ett skit med vattnet innan man fått bukt med problemet..
Finns säkert bättre larm men det där var det de hade på närmaste byggvaruhus jag besökte…
Alltid något i väntan på mer hållbar lösning..
köpte mig ett vattenlarm av den här typen som är placerat vid brunnen: https://www.meds.se/nexa-ls-153-10y...ABeEAQYCCABEgKaEvD_BwE&iospid=products-9036-A
Alltid något i väntan på mer hållbar lösning..[/QUOTE]
O Ohlson_ skrev:Vi har haft samma problem ett par gånger.. ena vändan hade det hunnit komma upp en hel jävla del göttit ur golvbrunnen.. Som tur var så är det bra fall på den men det var en klen tröst i sammanhanget.. den är tyvärr aktiv så kan inte plugga den då skvaller från värmepumpen är där.. fick ta dit spolbil och sen tog det väl ett år sen var det stopp igen.. köpte mig en rensslang till högtryckstvätten och har hållit efter sådär någon gång per år och det funkar. Nu är det relinig på gång resterande då vi har ett uterum rakt över rören så vi kan inte gräva o byta..
köpte mig ett vattenlarm av den här typen som är placerat vid brunnen: [länk]
Alltid något i väntan på mer hållbar lösning..
Men försäkring hos IF är i alla fall billig Du har säkert sparat in ett par tusenlappar på premier under åren. Tyvärr skiljer det sig kraftigt vad olika bolag täcker och inte täcker. En del bolag verkar försöka exkludera allt som kan tänkas förekomma och säljer på lågt pris, medan vissa har ett högre pris och täcker mer. De flesta har ju även olika nivåer (du hade "stor" och det täckte ändå inte). Som en del säger, jämför, jämför, jämför! Tyvärr måste man göra det för att veta vad man köper. Det är inte fel att köpa en billig försäkring som bara täcker en total katastrof, men man måste vara medveten om det så man inte tror att denna typ av saker inkluderas.a.o.f skrev:
Har du så små rör lär du säkert få stopp igen,lutning på rören måste va halva blåsan på vattenpasset.C claesborjesson skrev: