I
O Ove Fredriksson skrev:
Ansamlingar av fett kommer från t.ex. stekpannor med matolja i som spolas av med hett vatten i stället för att torkas av. Matolja är avloppens fiende.
Ingen ska hälla fett i vasken oavsett var man bor. Häll ut det i naturen, i buteljer eller om det inte är så mycket, torka upp det med papper.

Det lilla fettet som spolas av ska blandas ut med lite YES enligt röris.

O Ove Fredriksson skrev:
Dålig lukt kommer i alla fall hos mig bara från golvbrunnar som torkat ur. Häll i lite vatten i vattenlåset. Fixat!
Dålig lukt är vanligt när vattenlåset torkas upp, helt rätt. Det har dock inte varit problemet här utan det har börjat lukta par dagar innan stoppet blivit verkligt. Gissningen är att det då har börjat tränga upp avloppsvatten i vattenlåset.

• Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Immobil Immobil skrev:
En s.k. Grekisk toalett
Citat från: grekland.info
När du går in på en toalett i landet kommer du att se en skylt som talar om för dig att inte slänga papper i toaletten. Du ombeds slänga ditt toalettpapper i en korg istället. Anledningen till detta är att de rör som finns i Greklands avloppsystem har en diameter på cirka 50 mm. Om du spolar ner toalettpapper blir det lätt stopp.
Det är inte bara i Grekland.
Inte alls fräscht på toaletter när man är på semester i dessa länder!

Alltså ..... jag lider med TS. Har själv likande problem med mitt avlopp från 50-talet nån gång. Det rinner på bra i avloppet från köket och det lilla duschutrymmet men brunnen i källaren som hör till muggarna är lynnigt som fan. Just nu rinner det undan bra men ibland blir det som tvärstopp och nån enstaka gång blir det lite bajsbassäng i källaren. Då får man plocka fram högtryckstvätten och rensslangen. Förutsätter att det måste åtgärdas ordentligt på sikt men än så länge funkar det.

D DuckDuck skrev:
Detta funkar klockrent när man väl vant sig och man blir bra mycket renare i röven än att hålla på att "smeta" ut skiten i röven med dasspapper.....
Alltså även jag inte gillar det själv så fattar jag ändå att det kan anses praktiskt/smidigt etc. med bidé, spolhandtag och dylikt meeeen argument likt dessa får mig ändå att fundera lite. Ni som anför att entrén till pastejköket inte blir riktigt ren av traditionell papperstorkning, hade ni tänkt att använda ändalykten som operationsbord eller vad är egentligen problemet med att det inte är kliniskt rent just där?

Apropå ämnet hörde jag en gång en läkare nämna (på fråga doktorn tror jag) att överdriven tvätt av nämnda område riskerar att torka ut och lättare ge upphov till hudsprickor etc. varför rekommendationen var att inte överdriva tvagandet av the dark side.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Använder den allra billigaste och sämsta kvalitén, just med tanke på det där, och med tanke på vad det är man spenderar pengar på.

Det är säkert stopp, eller så är det nåt annat. För ett antal år sen hade vi en del problem, men då var det markbädden som var slut.
Det finns backventiler, eller så stoppar du in en uppblåsbar gummiboll som du pumpar så att den sluter tätt.

För 82000 kr kan man nog bila upp och göra ett riktigt jobb istället för att försöka fixa till något som är antikt.

Ett annat tips kan vara att anlägga en inspektionslucka på ett strategiskt ställe. Vi har det i gillestugan just där avloppet går ut från huset (betong/lättbetongstomme, byggt 1962). Nu har vi gjort om dagvatten mm men innan det var de sammankopplade just under denna lucka. Det som är bra men en rejäl inspektionslucka är att om det blir problem kan man spola på halva vägen och givetvis även konstatera om felet finns före eller efter luckan.

Här kan man ju även sätta en nivåvakt som larmar om det blir stopp efter den. Vår lucka är kanske 25x40 cm.

Som kuriosa kan jag nämna att vårt dagvatten och dräneringen var kopplat mot avloppet och eftersom vi fortfarande inte har separat dagvattenledning till vår gata så har vi gjort så även efter att vi dränerade om huset. Numera är det dock lite bättre gjort och förberett för att kunna kopplas till ett framtida dagvatten. En fördel med dagvatten i avloppet kan vara att det ju spolar med sig ett och annat när det regnar, men det förutsätter ju att det är korrekt fall och ingen risk för stopp från den punkt där de går ihop och nedåt. Vi har kanske 10 meter från huset till en brunn i gatan där vårt rör mynnar ut kanske en meter över stamledningen, så där ska det mycket till innan vi får in saker på fel håll.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
…samt en tunna ankarmassa. Och bygger ett stenröse över. :mad::mad::mad::mad::mad::mad::mad::mad:

Anledningen till detta utbrott är att de båda brunnsbastarderna svämmat över IGEN, och täckt golven i pannrum och verkstad med det vi just spolat ner i toaletten. De senaste dagarna, typ.

Samtidigt används inte dessa Beelsebubs rövhål till annat än att släppa upp bajsvatten i källaren när de så behagar. I pannrummet finns visserligen två acktankar och i verkstan en hydrofor, men de ska ju inte direkt tömmas varje dag.

Så hur ska man förhindra översvämning igen??

Kan man t ex sätta något låsbart tättslutande lock istället, som man kan öppna vid behov, men som annars håller skiten borta? Kombinerat med nån slags nivåvakt som varnar för när det är på gång igen?

Alla förslag beaktas tacksamt!

FYI:
Trekammarbrunnen är ok, markbädden har mindre än tio år på nacken, rören är från 50-talet i gammalt hederligt gjutjärn.
Det är troligen avloppsventilation som saknas! Har råkat ut för liknande och då var det en ventil i ändan på ventilationen som hade frostigt. Tog bort (lukt) ventilen, och då funkade allt utmärkt!

Uppdatering: Jovisst var det stopp, men min fråga kvarstår. Finns verkligen inget sätt att slippa översvämning om/när det blir det?
Det finns backventiler men de skall ju installeras "in-line" så lätt blir det nog inte.

En backventil är bara att slänga ut pengarna, det löser inte ditt riktiga problem.
Ta dit en seriös firma som spolar och filmar, helst filmar först utifrån brunnen för att helt enkelt se vart stoppet är (så hade jag gjort).
Relining kanske en lösning men i många fall så kan det räcka med en mekanisk rengöring för att få bort påbyggnader av skit genom åren.
Är själv i branschen och därför rekommenderar jag dig att ta en seriös aktör tyvärr så är den full av lycksökare.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
S santos skrev:
En backventil är bara att slänga ut pengarna, det löser inte ditt riktiga problem.
Ta dit en seriös firma som spolar och filmar, helst filmar först utifrån brunnen för att helt enkelt se vart stoppet är (så hade jag gjort).
Relining kanske en lösning men i många fall så kan det räcka med en mekanisk rengöring för att få bort påbyggnader av skit genom åren.
Är själv i branschen och därför rekommenderar jag dig att ta en seriös aktör tyvärr så är den full av lycksökare.
Finns det luftning?

K Kickan123 skrev:
Då är frågan, vilket papper är bäst? Några billiga vi testat blir rena katastrofen.
(Ps. Sitter i samma skitläge som TS och ska ringa spolbil. Blä!)
Det här bytte jag till, fungerade för mig. Kodorden är väl längre fibrer, mindre lim, ingen prägling eller tryck på pappret, ej tillverkat av returpapper.

https://www.granngarden.se/toalettpapper-katrin-plus-6-x-50-m

• Gilla
Kickan123
  • Laddar…
Uppdatering: Jovisst var det stopp, men min fråga kvarstår. Finns verkligen inget sätt att slippa översvämning om/när det blir det?

Det finns golvbrunnar med backventil.
Illustration av en avskuren golvvbrunn med backventil, tekniska detaljer synliga, på en webbläsares bildvisning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

…samt en tunna ankarmassa. Och bygger ett stenröse över. :mad::mad::mad::mad::mad::mad::mad::mad:

Anledningen till detta utbrott är att de båda brunnsbastarderna svämmat över IGEN, och täckt golven i pannrum och verkstad med det vi just spolat ner i toaletten. De senaste dagarna, typ.

Samtidigt används inte dessa Beelsebubs rövhål till annat än att släppa upp bajsvatten i källaren när de så behagar. I pannrummet finns visserligen två acktankar och i verkstan en hydrofor, men de ska ju inte direkt tömmas varje dag.

Kan man t ex sätta något låsbart tättslutande lock istället, som man kan öppna vid behov, men som annars håller skiten borta? Kombinerat med nån slags nivåvakt som varnar för när det är på gång igen?

FYI:
Trekammarbrunnen är ok, markbädden har mindre än tio år på nacken, rören är från 50-talet i gammalt hederligt gjutjärn.
Ganska säker på att det finns golvbrunnar med flottör. Du kan släppa ut genom golvbrunnen, men det kan inte gå bakvägen. Troligen en sanning med modifikation, lite lite släpper den säkert igenom men det blir troligen stopp i röret upp till toaletten innan det hinner komma ut mer än en kaffekopp genom brunnen

Det hjälper inte mycket med golvbrunn med backventil.

Då fortsätter vattnet att bygga på i röret/rören upp till första våningen istället och när man en stund senare spolar/duschar på andra våningen så rinner det över i vasken/på toan på första våningen.

I det läget vill man inte öppna någon renslucka i källaren och få flera hundra liter blandat vatten över sig. Fråga mig inte hur jag vet .... :surprised::surprised:

• Gilla
nissenhj och 3 till
  • Laddar…

FYI:
Vi hade problem med översvämningar med bajsvatten med jämna mellanrum. Rörmokaren kollade och sa att gjutjärn behöver man kolla upp efter 50 år (våra var 70 år) och förmodligen byta då de blir rostiga inuti och toalettpapper m.m hakar i och bildar proppar.

Bilade upp och bytte det som var i gjutjärn mot plaströr (som kopplades på det gamla keramikröret). Aldrig några problem efter det.

Kan nämna att i kröken ner så var godset extremt tunt (bortrostat) så hade en firma kört med maskinell rensning och fräst bort avlagringar så hade jag förmodligen haft en läcka och bajsvatten under hela golvet nu…

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
mattetvilling mattetvilling skrev:
Kanske en ny brunn?

[länk]

Golvbrunnsvattenlås NOOD med låsring är ett mekaniskt luktstopp där den fjäderbelastade skålen är sluten när det inte tillkommer vattentillförsel och hindrar därav luktspridning även om vattenlåset torkar ut. Passar i miljöer med obefintlig eller liten vattentillförsel under en längre tidsperiod. Golvbrunnsvattenlåset kan med fördel användas som bakvattenlås då det levereras med en låsring som står emot 1m vattenpelare och är urtagbart ur golvbrunnen för enkel rengöring.

• Mekaniskt luktstopp
  • Tål uttorkning
  • Urtagbart för enkel rengöring
  • Tål bakvatten på 1 m vattenpelare
Precis vad jag hade tänkt att skriva. Dock, detta är bara ett bra sätt att förhindra katastrof nästa gång, det tar inte bort nödvändigheten av att utreda och åtgärda VARFÖR det inte fungerar med ert avlopp.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.