71 182 läst · 206 svar
71k läst
206 svar
Nu häller jag snart betong i de frbskde golvbrunnarna!!
Husägare
· Jönköping
· 5 594 inlägg
Uppdatering 12 jan:
Försäkringsbolaget tar kostnaden för saneringen, dvs jag slipper skaffa ny högtryckstvätt och hazmat suit med gasmask och sätta igång på egen hand. Saneringen är just avslutad. Ska kolla om även spolbilen täcks av försäkringen.
För er som också drabbats kan det alltså vara idé att kolla med försäkringsbolaget först.
Alltid något.
Försäkringsbolaget tar kostnaden för saneringen, dvs jag slipper skaffa ny högtryckstvätt och hazmat suit med gasmask och sätta igång på egen hand. Saneringen är just avslutad. Ska kolla om även spolbilen täcks av försäkringen.
För er som också drabbats kan det alltså vara idé att kolla med försäkringsbolaget först.
Alltid något.
Jag hade IF:s stora husförsäkring när detta hände mig men varken sanering eller spolbil täcktes av försäkringen.ricebridge skrev:Uppdatering 12 jan:
Alltid något.
Hur många bor ni i hushållet?
Hur stor kammar brunn har du?
kan ju vara så att du behöver tömma mer än en gång per år.
många barnfamiljer (3-5 personer/hushåll) med brunnar på 2.5-3,5m3 brunnar får ofta problem med stor slampropp i brunnen som gör att rören fylls på från brunn och in mot huset pga att slampluggen i första kammaren byggts på så pass att i ledningsröret i brunnen täcks över.
många barnfamiljer (3-5 personer/hushåll) med brunnar på 2.5-3,5m3 brunnar får ofta problem med stor slampropp i brunnen som gör att rören fylls på från brunn och in mot huset pga att slampluggen i första kammaren byggts på så pass att i ledningsröret i brunnen täcks över.
Medlem
· Stockholm
· 388 inlägg
Sätt in en Purus-brunn med en NOOD-tilsatts.ricebridge skrev:
Fungerar som backventil och håller bort lukt.
https://www.purus.se/produkter/golvbrunnar/vattenlaas/7138448-nood-med-lasring
Finns att köpa på Bauhaus
Orkar inte läsa alla inlägg men jag ska sammanfatta våra problem i hus från 1939 och avlopp gjutjärn från 50-talet.
Då och då kom vattnet från kök upp ur källarens golvbrunn och tog med sig matrester som ris och ärtor. Aldrig bajs som tur var. Jag köpte en lång rensfjäder på Jula och den har betalat sig rikligt eftersom den hjälpt mig att rensa via golvbrunnen och öka vattenflödet i avloppet många gånger.
Efter ett par år i huset så slutade vi använda badrummet på ovanvåningen eftersom det var så gammalt. Istället monterade vi upp en billig duschkabin i källaren som släppte ut vattnet över golvbrunnen. Så gick ett par år till och aldrig någonsin svämmade golvbrunnen över.
I våras blev ett helt nytt badrum klart på ovanvåningen, med ny stam som ansluter i den gamla stammen precis där rören lämnar huset i källaren (Har hackat upp en meter golv).
Nu under julen så stod jag där nere och körde in den jävla rensfjädern igen - vi har ju slutat duscha i källaren nu när vi har en mässingsdusch och golvvärme tillgänglig.
Det är väl min lott i livet som familjefar att fortsätta duscha nere i bunkern medan tjejerna i familjen får njuta av lyxen. En vacker dag ska jag hyra en hilti och byta ut avloppet i hela golvet och då kanske jag hittar orsaken till fenomenet.
Då och då kom vattnet från kök upp ur källarens golvbrunn och tog med sig matrester som ris och ärtor. Aldrig bajs som tur var. Jag köpte en lång rensfjäder på Jula och den har betalat sig rikligt eftersom den hjälpt mig att rensa via golvbrunnen och öka vattenflödet i avloppet många gånger.
Efter ett par år i huset så slutade vi använda badrummet på ovanvåningen eftersom det var så gammalt. Istället monterade vi upp en billig duschkabin i källaren som släppte ut vattnet över golvbrunnen. Så gick ett par år till och aldrig någonsin svämmade golvbrunnen över.
I våras blev ett helt nytt badrum klart på ovanvåningen, med ny stam som ansluter i den gamla stammen precis där rören lämnar huset i källaren (Har hackat upp en meter golv).
Nu under julen så stod jag där nere och körde in den jävla rensfjädern igen - vi har ju slutat duscha i källaren nu när vi har en mässingsdusch och golvvärme tillgänglig.
Det är väl min lott i livet som familjefar att fortsätta duscha nere i bunkern medan tjejerna i familjen får njuta av lyxen. En vacker dag ska jag hyra en hilti och byta ut avloppet i hela golvet och då kanske jag hittar orsaken till fenomenet.
Husägare
· Jönköping
· 5 594 inlägg
Vi är fyra pers och tömme tre gånger per år.Z ZcR skrev:Hur många bor ni i hushållet?
Medlem
· Stockholm
· 388 inlägg
Så här såg mitt 80 år gamla avlopp ut ....1939 skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Körde med högtryck vart annat år men när det blev 6 månaders intervaller bröt jag upp golvet och bytte till plast. Samtidigt blev det vattenburen golvvärme ....
Logga in
Skapa konto
Vilket försäkringsbolag?ricebridge skrev:Uppdatering 12 jan:
Alltid något.
Nej. Vanligt felbygge 60-talet och tidigare. Här är det regel att alla områden med "bolagshus" (byggda av Uddeholmsbolaget över stora delar av Värmland på 40-talet) har allt ihopkopplat. Inget problem de första 40 åren, men när det sedan tillkom allt fler hus, och det nu börjat bli skyfall på ett helt annat sätt, så leder det till översvämning med avloppsvatten (och då inte bara gråvatten) i källaren på dessa hus.ricebridge skrev:
Husägare
· Jönköping
· 5 594 inlägg
En sån ska jag testa att bygga själv faktiskt. Här är en variant med två 9V-reläer (för 12V-drift) :J JockeUn skrev:
Logga in
Skapa konto
Tryckströmbrytaren vid röda pilen är bara en platshållare på ritningen. Ersätt den med två skalade och förtennade ledningar som fixeras med någon mm mellanrum samt används som prob.
Nedre lysdioden samt resistorn efter ersätts med en summer.
30Ω-resistorn kan man få finjustera lite.
Larmet blinkar (och låter) tills man trycker på tryckströmbrytaren till vänster, även om översvämningen hunnit gå tillbaka.